terveysongelmat

sannivie

Kohtalotovereita/vertaistukea. Miten olette home talossa oireilleet ja mistä saitte apua? Aloitin tuossa aiemmin saman tapaisen keskustelun mutta yritetään uudestaan.

16

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotikissa1970

      Olen oireillut altistuksen alussa silmä- ja hengitysoirein. Nyt vaiva äitynyt niin pahaksi, että ylähengitystiet ovat kun olisin happoa niellyt, kuivaa yskää ja rinta on tosi kipeä. Tuntuu etten saa henkeä ja hengenahdistusta koko ajan. Pelkään että kuolen ja välillä toivon et kuolen, et pääsisin näistä hengityskivuista eroon. Olen kuullut jälkeenpäin, että meille myytyyn taloon on kuollut pieni vastasyntynyt. Syy oli jäänyt epäselväksi. Meille selvisi syy tutkimuksissa. Ilmastointilaitteen alipaine oli 20%, alipaine imi tiivistämättömästä piipusta boorilla käsiteltyä selluvillaa asuntoon hirveitä määriä ja homeitiöitä. Booraksi muuttuu hengitysteistä boorihapoksi. Huonosti rakennettu talo tappoi pienen vauvan, jolla ei ollut vastustuskykyä hengittää boorihappoa ja hometoksiineja. Pelkään olevani talon toinen uhri. Nyt sairaalassa. En ymmärrä tätä vastuutonta rakentamista, jossa ei ainoastaan tehdä ihmisiä sairaiksi vaan on alettu jo tappaa ihmisiä. Pi

      • Ruusunen3

        Kotikissa, sinun oireesi ovat pahat... Äkkiä pois, ennenkuin tulee vielä pahempaa.

        Samoin jouduin nukkumaan hengityssuoja naamalla (eihän se toki paljon auttanut). Meni ääni, tuli päänsärky, hengitys tukkoon, pientä kuumetta (aivankuin laryngiittioireita), myös silmä- ja iho-oireita, korvia kutitti niin, etten saanut yöllä nukuttua, verta nenästä, huimausta, väsymystä, sekavaa oloa... vaikka mitä.

        Kaikenlaisia vaivoja, joita ei osannut yhdistää huonoon sisäilmaan. En oikein edes osannut haistaa hometta silloin. Kukaan ei sanonut, kun vasta jälkeenpäin, että "kyllä siellä oli sellainen tunkkainen haju aina".

        Näyte nyt laboratorioon, vaikka maksaisi mitä. Eihän yhden talon takia kuolla kannata.


    • Ruusunen3

      Voi apua!

      Todellakin: kuka täällä Suomessa on niin tyhmä, että kuvittelee, että mikään talouden elvytys, lääkäreiden- tai muun t-huoltohenkilökunnan lisääminen, vapaapäivien tai työn lisääminen ym. auttaa tavallista kansalaista...

      Kun kansa voi huonosti, Suomi voi huonosti. Miksi, miksi, miksi?
      Mahtaisiko syy olla kemikaalien ja homemykkyjen kammottava sekoitus huoneilmassa. Se tarttuu kaikkeen, imeytyy hengityksen, ihon ja limakalvojen kautta kokonaisuudessaan ihmiseen.

      Työhön Suomalaisten asuinolojen parantamiseksi pitää ryhtyä entistä pontevammin. EI SAA hyväksyä homeista vuokra-asuntoa, vaan vaatia korjaamaan, pitää ääntä. Turhia kosteusmittauksia tehdään, kun pitäisi tehdä huoneilmatutkimus. Sitähän vuokrayhtiö ei halua tehdä (minulla on kokemusta kolmestakin asunnosta), kun silloinhan paljastuu syy sairastamiselle!

      Me ollaan liian kilttejä ja alistumme millä milloinkin "tekosyyllä" olemaan tekemättä mitään.

      Kuolemantuottamus on kauhea rikos. Entä sairastuttaminen?

      Pitää vaatia selvityksiä, eikä kuunnella selityksiä.
      Tehdään edelleen taloja, jotka homehtuvat viiden vuoden kuluttua. Kun rakennusurakoitsija häipyy paikalta, voi häipyä koko firma tai muuttaa nimeään.

      Muutimme ensin omasta hometalostamme, joka piti lopuksi purkaa. Hätäisesti pakenimme kaupungin vuokra-asuntoon. muutimme kolme kertaa saman yhtiön asunnoissa, joissa kaikissa tullut vettä sisälle. Betonissa kasvava kosteusvauriohome on aivan erityisen myrkyllinen hajultaan kuvottava. Sellaista jouduimme kestämään.

      Lopulta itse sairastuin pahasti, menetin työni (ammattini), harrastukseni, oikeastaan koko omaisuuteni talon myötä. älttämättömän irtaimiston, jonka sain hankittua vuokra-asuntoon menetin senkin...

      jatkuu...

    • sädesientä

      Minun home historiani alkaa 1980-luvulta,kun tehtiin asunto kellarista...nenäverenvuotoa oli jatkuvasti.Kohdalle on sattunut muitakin sairaita asuntoja,pisin aikaisin oli jossa asuin 12v.,aluksi oli kakistelua,silmien sidekalvojen tulehdusta,pakkoinkotenssiä,kakistelua,liman nousua yöllä nieluun.Kurkun pään puristusta öisin.,Sitten kauhea väsymys ja veto pois,hikoilua,ja sydän kohtaus.Syyksi ilmeni aikojen saatossa sädesieni,joka oli tehnyt laajat sydänlihasvauriot,ja asennettiin tahdistin.Myöhemmin tuli vielä nukkuessa nenäverenvuoto,joka ei meinannut tyrehtyä millään,vaikka hyytymisarvot oli huippuhyvät.Vaihdoin asuntoa,ja oireet helpottibvat,myös sydän on rauhoittunut,mitä nyt arpi muistuttaa silloin tällöin kammiotakykardian muodossa olemassa olostaan,tahdistin hoitaa...Lääkärit eivät puhu epäilyistään,kun ei ole varmuutta,eikä tutkimustuloksia,ei sitten ole lääkettäkään,kortisonilla vain käännetään omaa vastetta.Keuhkolääkärillä tuntui olevan epäilynsä asiasta että liittyisi kosteusvaurioiseen asuntoon.Muut eivät ole pyrkineetkään selvittämään syy-yhteyttä.Itsekseeen on täytynyt selvitä.Kortisoni tabletti kuuri on hyvä apu,joskin ne on reseptillä saatavia.Muutaman päivän kuuri auttoi itselläni kun sattui olemaan jemmassa niitä Predisoloneja,sillloin kun kurkunpäätä puristi,niin että tuntui että tukehtuu,ja yöllä vielä!Eipä tästä ole paljoa viihtinyt huudella,on niin monenlaista suhtautumista asiaan!

      • Ruusunen3

        Vakavia oireita.

        Tiedän niin monen ihmisen kärsivän tyypillisistä homeen aiheuttamista (tai ainakin edesauttamista) sairauksista. Monella tutulla, jonka tiedän asuvan homeasunnossa/talossa on tyypillisiä oireita; esim. krooninen nuha/silmien jatkuva vuotaminen, kuiva yskä, migreeni (niitä lievempiä)... joista puhuneet.

        -Eräällä ystävättärellä sydänoireita ja uupumusta -asuu niin kosteusvauroisessa talossa, etten pysty enää menemään sinne sisälle. Joskus kävin ja meni melkein jalat alta kun hetken päästä huippasi niin, etten meinannut sohvasta ylös päästä .

        -Eräs pariskunta asuu 80-luvulla rakennetussa talossaan. Molemmille tullut aivoinfarkteja. Se talo haisee vahvasti jo ulos (ja heidän vaatteensa!).

        -Eräs kaupungin viranhaltija köhii koko ajan ja perkaa kurkkuaan. Joskus vain kirjeen olin viemässä äkkiä paperinenäliina kasvoilla neuvontaan. Tältä köhivältä naiselta kysyin, kuinka te pystytte olemaan täällä töissä, kun täällä on näin paha homeen haju? Sitäkin taloa korjattu moneen kertaan. Hetken päästä home taas levinnyt uudestaan (yhteiskunnan varat menneet hukkaan)...

        -Itse olen myös saanut niin valtavia nenäverenvuotoja, että aamuisin meinannut tukehtua vereen. Lattialle yskinyt verta. TK-lääkäri totesi, ettei ole koskaan nähnyt tällaista, että 1,5kk yhteen menoon jatkuu nenäverenvuoto.
        -Olen vielä kotonani asuessani saanut pari aivoverenvuotoakin (niistä halvaus). Siinä vällillä näitä tavanomaisempia ...hengitys tukkoon yms -oireita.
        -Kaupungin kosteusvauriovuokra-asunnoissa asumisen aikana kuulemma pari infarktiakin näkyi pääkuvissa.

        NIIN ETTÄ: Minä jaksan "huudella", vaikka mitä sanoisivat!

        Moni pelkää joutuvansa katsomaan totuutta silmiin "onkohan meilläkin hometta kun on niin samanlaisia oireita?!" ja "ei MEIDÄN talossa ole" ja epämääraisempää; "kyllä hometta on joka paikassa, ei siitä mihinkään pääse"... sitten toinen vähän mietteliäänä toteaa "niiin"...


    • Kurja kuulla miten paljon ihmiset ovat joutuneet kärsimään huonon sisäilman takia :( apuakaan ei varmasti ole helppoa saada.

    • märemonttiresikaoon

      Joo ja monesti nämä ovat aiheutuneet,tietämättömyydestä,tai välinpitämättömyydestä!On näitä tee-se-itse-miehiä,ja tilkitään kämppä niin tiiviiksi että siellä ei ilma kierrä,siellä sairastuu!Meidänkin rivarissa on useita asuntoja,joissa haisee tosi pahalle...siihen varmaan tottuu itse niin ettei huomaa sitä.

      • Ruusunen3

        Niinpä ! Hajuun tottuu, mutta silti moni sairastuu, ikävä kyllä.
        Pitäisi lähteä, ennenkuin on liian myöhäistä.

        Meidän Lemmikkirotta kuoli, kun lattiaa avattiin, kissa söi poikasensa (niillä jo melkein silmät auki). En halua muistaa kaikkea, mutta toivottavasti elämä tuo vielä parempaa ja oireetkin pikkuhiljaa helpottuvat.
        Olen nykyään aika hyvä kokemusasiantuntija. Niin kauan, kun muistan kaiken.
        En ole onneksi jaksanut kirjoittaa muistikirjaan, kuin joitain tapahtumia (helpompi unohtaa).

        Tämäkin meidän (jo purettu) hometalo-raukka tukehtui (sen myötä asukkaatkin melkein) riittämättömään ilmankiertoon... - joka asukas tilkinnyt ja aiheuttanut kaikenlaista lisävahinkoa, liimannut ph:n matot huonosti, yläkerrassakin outo haju koko ajan - itse vielä maalasin ulkoa oikein lateksilla ja lisäsin tapettikerroksia. No olihan se joka 50-luvun talo tehty alunperinkin väärin kuulemma, perustettu liian alas (tällä alueella melkein kaikki), ja vesiputket lattian alla hikoili koko ajan kuulemma vain taloon tuli poikkeuksellisen kylmä vesi (sanoi talonmyyjä, kun ihmettelin WC:n lavuaarin alta putkessa olevia vesipisaroita). Millä niitä talon alla kulkevia vanhoja kupariputkia voi tarkastaa?

        Enpä itsekään hoksannut vaatia kunnon tarkastusta kovassa talonostovommassani.
        Minulle näytettiin vain vanhaa kuntokartoituspaperia (mikä sen nimi virallisesti on?) ja sanottiin, ettei mitään vikaa ole.
        Kosteusmittari näytti välillä sataa, mutta no - vanha mittari. Ei se haittaa... hehheh

        Kehuskelin itseäni mielessäni, että "hoksasinpas teettää puuttuvat salaojat ensimmäiseksi toimekseni!".
        En edes uskalla laskea, mitä siihen talon turhiin remontteihin upposi rahaa lopulta, vaikka alunperin edullinen olikin (luulisin, että ainakin saman verran, kuin ostohinta).


      • Ruusunen3

        (korjaan)...talonostovimmassani...


    • ostovimmasokeus

      Joo,tuo on hyvä sana,ostovimma.Minä osti ostovimmassani osakkeen,en halunnut huomata että makuuhuoneen ovi oli nostettu pois paikoiltaan,tapetit oli vasta laitettu,ja suorastaan tipahtivat seinältä,kun seinä oli niin kostea!Aamulla haisi kummalta,yks tuttu sanoi sen sitten suoraan että home haisee...tunkkainen,sanoinkuvaamattoman tympeä haju...no,nyt kun aikaa on kulunut,seinät on aukaistu,ja rakenteelliset viat on korjattu taloyhtiön toimesta.On vaadittu terveystarkastajan käynti,kuntotarjastajan raporttia,näytepaloja,seinien aukaisua...En varmaan ikinä enää uskalla ostaa mitään,enkä myydä.Mutta nyt alkaa olla asuttavassa kunnossa pikkuhiljaa koti,ja sinne voi pian muuttaa takaisin.

    • oireillen

      Huomaan oireilevani,ääneni on kuin minni-hiirellä,nenänieluni on aamulla ihan tukossa,nenänielu kuiva kuin sahara,limaa nousee nieluun,silmänvalkuaiset verestää,silmät kuivaa.Taas on muutto edessä.Ei sitä välttämättä ihan heti tiedä,nyt oon asunut 8kk tässä.

    • Voihelpottaa

      Täällä minun tarinaani: https://helpottaa.wordpress.com

      Usein nämä omakohtaiset kokemukset, joita netistä saa lukea, päätyvät ihan karmeisiin lopputuloksiin. Teltassa asumiseen jne. Itse olisin peloissani aikanaan kaivannut selviytymistarinoita. Oireet nimittäin voivat helpottaa. Altistuksen päättäminen toki on tärkeintä. Usein oireet kuitenkin jäävät. Näin minullekin kävi, kunnes löysin lääkkettömiä keinoja hoitaa oireita ja niiden taustalla vaikuttavia syitä (uskokaa tai älkää, on myös sisäisiä vaikuttimia, ei vain se ulkoinen rasite).

    • eiylimääräistä

      Itse sairastuin 8 vuotta sitten,ja syksy on edelleenikin vuodenaika jolloin oireilen eniten.Ulkoilen paljon,siivoan hyvin,huolehdin että ilma vaihtuu asunnossani,ja käytän ilmanpuhdistajaa.Nenää huuhtelen suolavesiseoksella,ja sesamöljysuihkeella.Jos käyn jossain jossa on sisäilmaongelmaa,äänestäni sen kuulee välittömästi.Siispä en paljoa kyläile.Kortisonopohjaisia nenäsuihkeita en pysty käyttämään,on kuin happoa heittäisi limakalvoille.Antibioottikuureja en ole syöny vuosiin,D-vitamiiniä käytän lääkärin määräyksestä,kalanmaksaöljyä kolestrolin alentamiseen..Muita luontaistuotteita en käytä.Sääännöllistä elämää elän,riittävästi lepoa,ei stressiä.Kukin tavallaan,ja hyväksi kokemallaan tavalla

    • xdfr

      60 neliön mökki maalla. Ikkuna vähän vähän raollaan ja liesituuletin vetää pienellä nopeudella jatkuvasti koko ajan. Lämmityskulut isot ja vetoiselta tuntuu, mutta näin on pakko.

    • Här_Veli

      Sängyn ympärille vaikka lakanoista seinät ja katto. Siihen kämppään vielä lämpöpatteri ja ilmanvaihto. Sitten nukkumaan.

      Ajatuksena on erillinen nukkumatila homeasunnossa. Pienen tilan ilma voidaan vaihtaa pienin kustannuksin, kun vaihdettava ilmamäärä on pieni.
      Seinään sitten tämä härveli ilmaa vaihtamaan: http://www.ilmanvaihtokuntoon.com/

      • hyvätulee

        Jos vetäisi vielä tätä kalvoa lattioiden ja seinien liitoskohtiin ilman, että alkaa purkamaan rakenteita, niin voisi auttaa.


        http://ctrap.se/fi/tuote/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2632
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      341
      2480
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2150
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      62
      1835
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1724
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1503
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1487
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe