Mietin kun olen lukenut, että tulevaisuudessa päänsiirrot saattaisivat olla arkipäivää lääketieteessä.
http://yle.fi/uutiset/maailman_ensimmaista_paansiirtoa_yritetaan_lahitulevaisuudessa/8299522
Länsimaisittainhan ajatellaan, että henkilön kaikki tietoisuus/sielu asuu aivoissa, joten päänsiirron jälkeen persoona on edelleen sama, eikä asiaan kaiketi sisälly problematiikkaa.
Mutta entä itämaisissa uskonnoissa, olen käsittänyt että niiden mukaan henki/tietoisuus asuttaisi koko ruumista, eikä pelkästään aivoja? Siirtyisikö henki pään irroittamisen yhteydessä henkilön päähän ja vieraan ruumiin liitettäessä "leviää" tähän uuteenkiin ruumiiseen? Vai käykö niin että koko henkilö muuttuu toiseksi vieraan ruumiin saamisen myötä? "Kuka" tuo uusi pää-ruumis-yhdistelmäihminen siis olisi? :D
Päänsiirron filosofiaa
pääpää
2
69
Vastaukset
- Kimeera
Pääsielukooste siirtyisi varmaan pään mukana, mutta muistoja ja taipumuksia tulisi sitten kaikenlaisia noista muista elimistä.
- nikitinla
Tuo pää siirretään elimenluovuttajan ruumiiseeen josta jo sielu poistunut.Joten kyllä se on täysin tuon uuden yksilön ruumis .Se mitä ihmisessä on fyysisen ja henkisen yhteistä on ruumiin elävässä osassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus166768- 1972500
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1001928En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761507Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911059- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77843
- 45719
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708