mahtaisiko kukaan tietää, että mistä kaikista erilaisista asioista voi johtua lihasten elohiiret minulla on nyt noin 3 kuukautta ollut jatkuvaa (nykinää) jota ilmenee joka puolella kroppaa! olen käynyt neurologilla ja hän sanoi, että mitään neurologisesti tutkittavaa ei olisi
moi
12
5122
Vastaukset
- satu
Minä kävin neurologilla samojen oireiden vuoksi, paitsi että ne ovat jatkuneet jo kohta reilusti yli kaksi vuotta. Olivat kuulemma hyvänlaatuisia, eikä niistä kannata huolestua... VAIKKAKIN tämä ottaa aivoon ihan tajuttomasti. Käskettiin palata asiaan, mikäli halvaannun...
- tumppi
samoista nykinöistä neurologi sanoi minulle että neurologisesti tutkittavaa on, kummallista miten eritavalla lääkärit tulkitsevat oireita.
- neljäkolme
Olen myös ollut huolestunt elohiirien alkuperästä. Minulle tuli tätä ilmiötä kipeytyneeseen käsivarteen. Nettihaun mukaan elohiiri-nykäyksiä (vaskikulaatio) esintyy terveillä päivittäin jopa satoja pieniä ja hieman laajempia myokymioita. Kaikki eivät kuitenkaan havaitse näitä nykäyksiä (helpompi havaita silmässä tai lihaksessa, joka on lähellä ihon pintaa). Nykäyksiä voi lisätä lihaksen väsyminen, fyysinen tai psyykkinen stressi, keskushermostoon vaikuttavat tekijät kuten kofeiini ja nikotiini sekä vaihtelut magnesium- ja kalsiummäärissä.
Joskus harvoin nykäykset liittyvät ääreishermostosairauksissa esiintyvään lihasten kuihtumiseen, mutta milloinkaan elohiiri ei ole yksinään sairauden oire. Useimmissa tapauksissa siis hyvänlaatuinen ilmiö. Jos se häiritsee,
vähennä kahvin juontia, venyttele ko. lihasta ja vältä stressiä ja väsymistä.- katja
mimmonen toi ääreishermostosairaus on? ja eikö muita syitä oo?
- neljäkolme
katja kirjoitti:
mimmonen toi ääreishermostosairaus on? ja eikö muita syitä oo?
Hei
En ole lääkäri, saamani tiedot ovat netistä ja lääkärin käsikirjasta, jota joudun käyttämään opiskelussani. Jos asiat vielä mietityttävät, kannattaisi kysyä lääkäriltä esim. puhelinajalla. Lihastauteja on useita esim. myopatia ja erittäin harvinainen ALS (keskimääräinen sairastumisikä 55 v). Missään tapauksessa pelkän elohiiri-ilmiön takia ei ruveta epäilemään tauteja ja usein tauteihin liittyvät lihasnykäykset ovat niin voimakkaita, että ulkopuolisetkin huomaavat ne. Lihasheikkous ilmenee esim. toistuvana tavaroiden tiputteluna tai "jalkojen menemisenä alta" ja sellaisissa tapauksissa kannattaisi käydä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne.
- bfsää
Jos sinut on neurologi terveeksi todennut, niin sitten tuo nykinä saattaisi olla bfs:ää eli Benign Fasciculation Syndrome (hyvälaatuinen nykimis oireyhtymä). Aiheesta on netissä erittäin paljon tietoa ja keskustelupalstoja, jossa lihasten nykinästä kärsivät vaihtavat ajatuksia. Katso esim. tästä http://www.nextination.com/aboutbfs/
- katja
muita syitä? mitään lihasheikkouksia mulla ei kyllä oo... ainoa että selässä skolioosi ja niska hartia seutu täysin jumissa
- katja
noissa neurologisissa sairauksissa lihaksissa ole siis nyläyksiä? eikös se ole eri asia kuin nypytykset??
- JaJu
Molempiakin voi esiintyä. Jos sulla olisi edes joskus lihasheikkoutta tai lihasten heikko rasituksensieto niin asia olisi paljon helpompi, mm kalsium-häiriöt yms, kilpirauhasongelmat jne.
Sama juttu neurologisten tautien suhteen eli, mulle ainakaan tule mieleen.
- tiinuska
Moi.
Toivottavasti olet saanut jo avun elohiiri juttuusi.Sanoit et nykimistä on koko kropassa,minusta se tuntuu ihan siltä kuin olisi hermoradat jotenki puristuksissa tai sinne päin.Minulla nyki silmässä 2 viikkoa koko ajan enkä aatellu siitä kummempaa mut se toistui taas ja aina sama silmä...mulla löytyi neurologinen syy....joka kyllä erittäin harvinainen ja synnynnäinenkin,mutta erittäin hankala.Siitä ei sen kummempaa,mut älä anna periksi vaikka lääkärit kuinka sanois mitä,ota selville vaikka yksityisen lääkärin kautta niin saat mielen rauhan.Tsemppiä - Anonyymi
Minulla ollut nykinöitä aiemmin ja nyt niitä ollut taas ja tietysti googlasin ja ei olisi pitänyt, alkoi unettomat ajat ja pelko siitä paljon paremmasta. Minulle tehtiin ENMG ja ei mitään löydöstä vaan todettiin parempi ku toiseksi kuin oma viiteeyhmäni 50v. Mutta suosittelen erittäin vahvasti hakeutumista sitten vaikka yksityiselle tutkimuksiin ja ENMG testiin. Niin saa elämä jatkua ilman huolia.
- Anonyymi
Minulla on lihakset nykinyt jo monta vuotta. Ajoittain nykiminen on jaloissa jopa silmin nähtävää. Eniten siis nykii jaloissa.
Kymmenisen vuotta todettiin polyneuropatia, monihermosairaus, eli ilmeisesti johtuu siitä.
Lihasten nykimistä, elohiiren tapaista, on kuulemma olemassa ihan ilman mitään syytä, ilman sairautta, josta se johtuisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä207959Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3261498- 3701242
- 61225
- 601075
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2181000Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo33990Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin24986- 36948
Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.48928