Varoitus Seat 1.6TDI

RamiParola

Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 195.000km ajosuoritteella. Tätä moottoria käytetään paitsi Seatin niin myös halpamerkki Skodan, VW:n ja Audin tekeleissä.

1,6 TDI moottorin turbon rikkoutuminen on yleensä seurauksena siitä, että moottori on jo täynnä likaa ja todennäköisesti ehtinyt vaurioitumaan sisäosiltaan puutteellisen voitelun seurauksena.Normaalin huolto-ohjelman mukaan huollettuna moottori tuhoutuu keskimäärin 150.000km ajosuoritteella.

15

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpöhöpö_tero

      Trollausharjoitukset kesken?
      Jospa nyt aluksi koettaisit päättää tuhoutuuko moottori keskimäärin 195000km:n vai 150000km:n ajosuoritteella.
      Mene tojo-osiolle saarnaamaan öljynvaihdon merkityksestä!

      • RamiParola

        Voi hyvällä tuurilla kestää 195tkm.


    • Unohtakaanokivasarat

      Ei kai kukaan enää dieseleitä ostakaan. 1,0 ecomotive menee yhtä pienellä polttoainemäärällä tai jopa alle eikä naftan ja bensan hintaero ole enää kummoinenkaan. Käyttövoimavero huomioiden ajomäärän tulisi olla reilusti yli 50000km vuodessa, jotta muodollinen säästö tulisi dieselillä. Dieselin isompi hankintahinta ja kalliimmat huollot tekevät siitä väkisinkin taloudellisestikin huonomman vaihtoehdon. Myös arvonlasku on lähivuosina dieseleissä paljon suurempi kuin 1,0 ecomotivessa. Eihän kukaan halua esim. kolmen vuoden päästä enää ostaa dieseliä edes käytettynä.

      • 7plus1

        Ohhoh.
        Kuka ostaa kolme vuotta vanhan 1.0 litraisella tiukaksi viritetyllä moottorilla varustetun normaalikokoisen mutta silti 'mopoauton' . Jos sillä on kyetty ajamaan edes 50.000 km ilman isompia remontteja, niin varsinkaan. Silloinhan iso ja perusteellinen remontti on juuri käsillä.

        Näitä dieseleiden loppua ennustaneita toiveajattelijoita on täälläkin esiintynyt ahkerasti jo ainakin yli kymmenen vuotta. Eikö jo kyllästytä ja väsytä tuo turhauttava hölynpöly?


      • dieselOnHyvä
        7plus1 kirjoitti:

        Ohhoh.
        Kuka ostaa kolme vuotta vanhan 1.0 litraisella tiukaksi viritetyllä moottorilla varustetun normaalikokoisen mutta silti 'mopoauton' . Jos sillä on kyetty ajamaan edes 50.000 km ilman isompia remontteja, niin varsinkaan. Silloinhan iso ja perusteellinen remontti on juuri käsillä.

        Näitä dieseleiden loppua ennustaneita toiveajattelijoita on täälläkin esiintynyt ahkerasti jo ainakin yli kymmenen vuotta. Eikö jo kyllästytä ja väsytä tuo turhauttava hölynpöly?

        Ne on näitä vääriä valintoja tehneitä pikku pampulan ostaneita. Sääli vaan että niillä ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa. Diesel moottoreita tullaan aina kysymään, koska ne kestävät. Jo itsessään diesel öljy on voitelevaa polttoainetta jota bensa ei ole. Bensaan on ennen jouduttu lisäämään lyijyä ym, että on saatu nk. voitelua. Nykyään on lyijyttömiä ja kesto huonompaa. Kyllä, diesel tulee olemaan ja kestämään ja jälleenmyynti hinta pysyy hyvänä. Wag konsernin laitteista en uskalla luvata etenkään nykyisistä. Huonoja ovat ongelmineen.


    • Unohtakaanokivasarat

      Niin ensinnäkin Volvo on jo ilmoittanut luopuvansa dieseleistä kokonaan ja Toyotakin erittäin vakavasti harkitsee samaa. Jos kaksi näin suurta merkkiä tekee tuollaiset päätökset, niin ei tarvitse kummonenkaan ennustaja olla kun voi sanoa, että suurin osa merkeistä seuraa perässä. Dieselit käyvät päästövaatimusten vuoksi aivan liian kalliiksi valmistaa rehellisin keinoin eikä huojauskeinotkaan kovin halvaksi varmasti tule pitkässä juoksussa. VW-konserni ei varmasti jää viimeiseksi huijauksesta kiinni jääneeksi, mutta tapaus aiheutti varmasti sen, että jatkossa ei kovinkaan moni merkki enää yritä huijata ja koska dieselin valmistus rehellisin keinoin käy turhan kalliiksi, niin keskitytään muihin tekniikoihin tulevaisuudessa.

      Ja mitä tulee 1,0 moottorin kestävyteen, niin ei se pieni iskutilavuus tee koneesta helpommin hajoavaa, jos osat sen ympärillä on mitoitettu kestämään. Ja onhan sylinteritilavuushan pyttyä kohden kolmipyttyisessä litrasessa enemmän kuin 1,3 litraisessa nelikossa, joten eivät ne pytyt hirveän pieniä ole. Ja esim. Fordin litrainen kesti saksassa 100 000 km kestotestin ilman murheita. Samaa moottoria käytetään myös Mondeossa. Kesän aikana Fordkin tarjosi peräti 7 vuoden takuuta tuollekin autolle ja nyt Seatkin viiden vuoden takuuta. Eli kyllä valmistajiltakin löytyy luottoa niiden kestävyyteen.

      Dieselien loppuminen ei ole mitään toiveajattelua vaan väistämätön suunta. Dieseleitä ei kymmenen vuoden päästä uutena myydä enää kuin raskaan sarjan autoissa ja niissäkin saattaa jo silloin olla paljon enemmän vaihtoehtoja. Esim. kaupunkilonjojen bussit ovat silloin jo täysin hybridejä kaiken todennäköisyyden mukaan. Ja todennäköisesti vielä täyshybridejä.

      • Tulevan_ennustus_vaikeaa

        Toiveajattelua on monenlaista. Mikäs siinä, näinhän on ollut jo vuosikymmeniä eri asioiden suhteen. Jotkut on toteutuneet, jotkut ei.

        Hybridit varmasti lisääntyy jatkossakin, niillä on tosiaan helppo korvata pätkäajoa kaupungeissa jo nyt. Uskonkin kyllä monen autonvalmistajan siirtyvän niihin yhä enenevissä määrin juuri tämän kohderyhmän autoissa korvaamaan pikkudieseleitä ja erityisesti bensoja. Kuten tuossa edellä joku kirjoittikin, niin hyötykäytössä oleviin ammattiliikenteen autoihin ei dieselin korvaavaa vielä ole olemassa. Eikä muuhunkaan runsaasti kilometrejä synnyttävään käyttöön yhtä kustannustehokkaasti. Tulee kyllä joskus. Silloin taitaa yleensäkin polttomoottorit olla siirtymässä historiaan.

        Dieselin bensamoottoreihin nähden päästöongelma on paikalliset typpioksidit, jotka nyt on nk 'muotiongelmaksi' nostettu on oikea ongelmakin. Se vaatii panostusta moottorivalmistajilta eikä siihen tietysti kaikki kykene ja katsovat helpommaksi luopua koko jutusta. Se kuitenkaan ei poista bensamoottorien ongelmia eli huomatavasti suuremmat kasvihuonekaasupäästöt. Kyllä tähänkin vielä joudutaan kehittämään jotakin ennenkuin bensamoottoritkaan häviävät markkinoilta.
        Tilanteet muuttuu tässäkin ja ehkä päinvastaiseksikin kuten kävi hiukkaspäästöissäkin, jotka ovatkin uusissa autoissa ennenkaikkea bensamoottorien ongelma. No siitäkin päästäneen, kun hiukkasloukut tulevat bensamoottoreihinkin.

        Muutaman vuoden päästä nähdään missä kunnossa nuo yksilitraiset isokokoiset kolmipyttyiset autot, joista on revitty melkoiset tehotirti, ovat. Minä ainakaan en uskaltaisi sellaista hankkia ainakaan näillä kokemuksilla niistä. Pikkuautoissa voi toimiakin, jos niistä ei revitä älyttömiä tehoja, joita pikkuautoissa ei edes tarvita.


      • Pahaltanäyttää

        Moottoripyörien moottorit ovat varsin kestäviä jos niitä vain huoltaa joten ei tuo kestävyys ole ongelma.

        70-80 luvuilla F1 turbomoottorit kehittivät yli 1000 hevosvoimaa 1,5 litrasta, ja tästä tekniikka on kehittynyt valtavasti joten tuo nykyinen reilu sata heppaa ei ole mitään.

        Ei auton ole tarkoitus kestää isältä pojalle. Veikkaan 250-300 000 km olevan laskennallinen auton ikä.

        Keskimäärin autot ovat kestäviä.


    • Pahaltanäyttää

      Joo ja Vammalan Autokeskuksessa on myynnissä Hondan maasturi 2.2 diesel jossa vaihtomoottori. Aluperäinen motti levis 180 000 paikkeilla. Se siitä laadusta. Ja Subarun ekat dieselit porsii, kampiakselit solmuun. Ja Fordin dieselien suuttimet selvät 130 000 paikkeilla. Peugeotin huohottimet ja jäähdyttimet jäätyy motti menee niin bensa kuin diesel. Toyotalla myös dieselongelmia suunnittelevat luopuvansa niistä, tilalle tulossa pienet bensaturbot, saas nähdä miten käy, on niitä jo kymmenen vuotta viilattu...

      Eikä nää nyt ole ainoita tapauksia ja merkkejä sillä ne ovat koneita ja ihmisen luomia.

    • volvony

      Meillä 245 000 km mittarissa ja hyvin menee.
      Yleistäminen on aika yleistä täällä.
      Dieseleistä varmasti tullaan luopumaan, mutta aikansa menee että 1.2 Tsi moottoreita aletaan ostaa keskisuuriin autoihin koska autojen koot kasvavat mutta moottorit pienenevät ja meillä on perinteistä autoiluhistoriaa että iso moottori kestää ja volvo kestää ja kestää ja mersu kun kaikki vaihdetaan ja velkaa on silti, mutta juuret on sieltä autoilun arki ajoilta kun Ford 1,0 anglia meni varmasti kon remonttiin jo 100 000 km ajon jälkeen mutta 544 volvo vasta 150 000km ja nsu ,skoda 1000, bmw500 porsi 50 000km kohdalla kuplallakin vaihdettiin moottoria kun isoimmilla mentiin vähän enemmän mutta olihan ne kalliitakin, mikä eniten unohdetaan näissä vouhkaamisissa.
      Nyky moottorit kestää.
      Subarun dieselit ,voi itku .
      Toyotallap ikkasen vanhan aikaista niin moottorit , automaatit kuin teknologia ; ei öljyn vähyydestä ilmaisinta eikä tuulilasipesunesteellekään.

    • Kokeilemallaselviää

      1.0 tsi luvattiin vievän 4.2 koeajossa meni 7.8. Ja 1.5 diesel isommassa autossa luvattiin 4.0 vei samalla lenkillä 5.1. Miten noihin ohjekirjan lunuihin pääsee.

    • Seatti

      Jos sait 1,0 tsi:n viemään 7,8 niin olet polkenut aika lahjakkaasti. Mulla esim. vei 150 kilsan matkalla 4,3 satkua kohden enkä edes ajanut erityistä pihistysajoa.

    • Anonyymi

      OLen ajanut kyseisellä koneella seat leon 1.6d 240th ei mitään ongelmaa koneessa öljynä total.

    • Anonyymi

      Sama kone vm. 2012 Polossa. Nyt mittarissa yli 360000km. Huollot öljynvaihtoineen 30000km:n välein. Öljyä ei tarvitse lisätä huoltovälillä. Moottorin käynti edelleen kuin uutena. Mitään korjauksia moottori ei ole vaatinut.
      Ennen vaihtoa edellisellä autollani, Golf Variant TDI:llä, kilometrejä kertyi 100000km enemmän kuin tällä Pololla tähän saakka.

    • Anonyymi

      onko nii huono?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe