Traumaattinen koululiikunta

ope

Koululiikunta on tuottanut monelle
henkisiä traumoja loppuiäkseen.
Eikö voitaisi vähän helpottaa
vaatimuksista joskus?

16

965

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-oppilas

Joojustiin... pois vaan kokonaan liikunta, ettei vaan tarvitse eväänsä heilauttaa. Eihän sitä edes jaksa juoda illalla, jos täytyy hiki päässä huhkia päivällä...

Mieti nyt vähän, mitä päästelet! Liikuntaa on niin vähän, että ei siitä voi tulla traumoja kenellekään.

• Repe Ruutikallo

ainetta mahdat opettaa, Miljoonan nikin pelle?

• ope

Näet Miljoonan nikin pellen kaikkialla ympärilläsi.
        Et osaa elää normaalia elämää,et netti,et IRL-elämää.
        Miljoonan nikin pelle täyttää elämäsi.
        Vainoat "pelleäsi" ja sielusi murtuu ja murenee..

Hakeudu hoitoon,Repe,ja tohtorisetä vaihtaa uudet,kuivat ruudit kalloosi ;-)

• ...toi typerä ajojahti!!
        Se oli eräs keskustelun avaus, johon sen laatijalla oli oikeus. Oli hän sitt kuka tahansa. Mä en ymmärrä, miksi sun pitää työntää epäileviä kommenttejasi kaikkialle. Lähde hiihtämään...
        Montakohan uutta keskustelijoihin osallistujaa olet karkoittanut pois hyökkäyksilläsi?

• satun-nainen
        kirjoitti:

...toi typerä ajojahti!!
        Se oli eräs keskustelun avaus, johon sen laatijalla oli oikeus. Oli hän sitt kuka tahansa. Mä en ymmärrä, miksi sun pitää työntää epäileviä kommenttejasi kaikkialle. Lähde hiihtämään...
        Montakohan uutta keskustelijoihin osallistujaa olet karkoittanut pois hyökkäyksilläsi?

Oot kavereines pihalla kun lumiukko.Missä jaellaan semmosia oikeuksia että kuka tahansa varastomies tai sepänsälli voi olla millon opettaja millon lääkäri ja millon pikkulikka ninkun tää tyyppi on ollut.Kerro tää mulle.
        Et oo yhtään perillä mistä repe puhuu.Tää availija on oikeesti täyskajahtanut eikä repe joka ei varmasti oo yhtäkään täyspäistä täältä karkottanu eikä se oo ainakaan mun nähteni vittuillut kelleen muulle kun tälle pellelle.Sopis hiukka kattella kun repe on keskustellut jonkun oikeen ihmisen kaa,se jätkä osaa myöskin auttaa ja kannustaa ja lohduttaa ja on varmuudella monta päivää pelastanut toisin kuin sinä ja parit muut mossottajat.

• satun-nainen kirjoitti:

Oot kavereines pihalla kun lumiukko.Missä jaellaan semmosia oikeuksia että kuka tahansa varastomies tai sepänsälli voi olla millon opettaja millon lääkäri ja millon pikkulikka ninkun tää tyyppi on ollut.Kerro tää mulle.
        Et oo yhtään perillä mistä repe puhuu.Tää availija on oikeesti täyskajahtanut eikä repe joka ei varmasti oo yhtäkään täyspäistä täältä karkottanu eikä se oo ainakaan mun nähteni vittuillut kelleen muulle kun tälle pellelle.Sopis hiukka kattella kun repe on keskustellut jonkun oikeen ihmisen kaa,se jätkä osaa myöskin auttaa ja kannustaa ja lohduttaa ja on varmuudella monta päivää pelastanut toisin kuin sinä ja parit muut mossottajat.

En ole niin pihalla kuin luulet, vaan olen kyllä seurannut näitä keskusteluja. Katsopa esim. Repen 16.2. vastausta 45 sivulla nimim.:lle minä vaan , joka kysyy masennuksesta. Ja Repe vastaa halventavasti. Mistä Repe tai sinä voitte tietää, ettei kyseessä ole oikea "hätähuuto"?? Repellä on kyllä ihan hyvät verbaaliset lahjat, mutta mielestäni se ei oikeuta häntä toiminaan poliisina näillä sivuilla. Ja kyllä Repekin on ylittänyt toisinaan "valtuutensa" oikein reippaasti. Esim. taannoin hän lohdutteli erästä henkilöä olemaan huoleti ja luottamaan siihen, ettei kirjoittajan ystävä tee itsemuuraa niin uhattuaan. Mielestäni Repe otti silloin liian suuren vastuun kommentillaan, sillä on paljon ihmisiä jotka yrittävät saada apua ennen epätoivoista ratkaisuaan ja se avunpyyntö on usein vain ääneen sanottu uhkaus lopetta elämänsä. Se oli vain yksi esimerkki...
        Hyvää ja iloista mieltä, sinullekin..

• Repe Ruutikallo
        kirjoitti:

En ole niin pihalla kuin luulet, vaan olen kyllä seurannut näitä keskusteluja. Katsopa esim. Repen 16.2. vastausta 45 sivulla nimim.:lle minä vaan , joka kysyy masennuksesta. Ja Repe vastaa halventavasti. Mistä Repe tai sinä voitte tietää, ettei kyseessä ole oikea "hätähuuto"?? Repellä on kyllä ihan hyvät verbaaliset lahjat, mutta mielestäni se ei oikeuta häntä toiminaan poliisina näillä sivuilla. Ja kyllä Repekin on ylittänyt toisinaan "valtuutensa" oikein reippaasti. Esim. taannoin hän lohdutteli erästä henkilöä olemaan huoleti ja luottamaan siihen, ettei kirjoittajan ystävä tee itsemuuraa niin uhattuaan. Mielestäni Repe otti silloin liian suuren vastuun kommentillaan, sillä on paljon ihmisiä jotka yrittävät saada apua ennen epätoivoista ratkaisuaan ja se avunpyyntö on usein vain ääneen sanottu uhkaus lopetta elämänsä. Se oli vain yksi esimerkki...
        Hyvää ja iloista mieltä, sinullekin..

Oletko sokea? Masennuksesta kysynyt nimimerkki minä vaan oli juuri tämä Miljoonan nikin pelle. Asiasta ei ole mitään epäilyksiä, sillä olen kirjoittamistyylien tulkitsijana jonkinlainen ammattilainen. Pellen tapoihin kuuluu lähettää muutaman minuutin kuluessa lukuisia "keskustelunavauksia" eri osastoihin ja niin hän teki tässäkin tapauksessa ilmeisenä tarkoituksenaan tällä masennuskysymykselläänkin saada ihmiset pohtimaan tekaistun henkilön keksittyjä ongelmia.

Olen itsekin sairastanut masennusta vuosia sitten ja olen nähnyt kun toiset sitä sairastavat. Tiedän helvetin hyvin kuinka vakavasta asiasta on kysymys. Siksi en hyväksy tällaista pelleilyä sairaudella. Hyväksytkö sinä?

Taannoin pelle väitti myös, että hänen vaimollaan oli imusolmukesyöpä. Muutamaa viikkoa myöhemmin hän kirjoitti, että kyseessä oli vedätys jolle hän ja vaimo nauroivat makeasti. Että tällaisessa seurassa nyt liikut. Tuntuuko hyvältä?

Muistaakseni tuossa itsemurhatapauksessa kyse ei olut kirjoittajan ystävästä vaan puolisosta josta kirjoittaja halusi erota. Miehet koettavat usein pitää naista koukussaan syyllistämällä tätä itsemurha-aikeistaan, ja niin nainen jatkaa elämänsä pilaamista kusipään orjana.

En ikinä muista kommentoineeni tapausta, jossa jonkun ystävä uhkaa itsemurhalla, enkä missään tapauksessa silloin päästelisi tuollaisia kommentteja! Nämä vaimojaan rääkkäävät äijänpässit ovat ihan toinen juttu.

• Traumaatikko

Kyllä vielä aikuisenakin ihmetyttää, mitä liikkui opettajan päässä? Olin varmaan 10v, lyhyt ja n.65kg, ja silti olis pitänyt voimistella rekillä, juosta ja piru ties mitä. Kyllä sen saatanan kusipään täytyi tajuta ettei sellainen läskinpala pysty muuhun kun nippa nappa portaat nousemaan. Pelkkää nöyryytystä koko hoito, siitä kärsi muutkin aineet. Silloin syntyi pyhä päätös etten ikinä harrasta liikuntaa koulun jälkeen, piti valitettavan kauan. On se ihmeellistä kun ne, joilla on päässä vikaa, saavat helpotuksia asia-aineista, mutta kaikista pitäisi tulla jonkun sortin urheiluhulluja. Kyllä on perseestä!

• nyt liikun

Inhosin koulun liikuntatunteja aikoinaan. Syitä oli monia. En esim. halunnut taiteilla telinejumpassa, en pidä joukkuepeleistä. Suunnistus oli tylsää. Ja tunnit olivat usein kesken koulupäivän, eikä ehtinyt käydä kunnolla suihkussa. Oli noloa, kun tuli pukuhuoneeseen jumppa-asussa, ja joku oli jo avannut pukuhuoneen oven, joka aukesi suoraan koulun pihalle. Toisen tunnit oppilaat säntäilivät jo sisään, kun piti itse vaihtaa vaatteita. Ja sitten uudelle tunnille naama hiestä punottaen. Yäk. Enkä edes ollut mikään hienohelma. Silti ällöä.

Vaikka koulussa inhosin liikuntaa, minusta on tullut aktiivinen liikunnan harrastaja koulun jälkeen.

• Suffeli

Ongelma on se, että koulussa pakotetaan harrastamaan tiettyjä liikuntalajeja ja -muotoja. Käsittääkseni yleisin traumoja aiheuttava laji on hiihto. Itse olin kyllä hyvä hiihdossa ja pidän siitä, mutta kyllä minullekin se kauhulaji löytyi: teline- ja permantovoimistelu. Itku tuli, kun en osannut tehdä kärrynpyörää. Tuntui siltä, että olen sitten huono kaikin puolin. Nöyryyttävää.

Toisaalta ei siitäkään mitään tule, että kaikki saavat itse valita lajinsa liikuntatunnilla. Yläasteelta kertyi kokemuksia tästä konseptista. Petyin kun koskaan ei sitten löytynyt tarpeeksi porukkaa mihinkään kivaan joukkuepeliin. Käytäntö aiheutti opettajalle myös ratkaisemattoman kontrollointiongelman, ja oppilaiden keskuudessa suosituksi muodostuikin sanoa menevänsä esim. ulos juoksulenkille, vaikka todellisuudessa mentiin sitten ostariin lintsaamaan.

• Ihmettelijä

Tosta hiidosta,monilla lapsilla on sellaiset hiitimet että että itse en sellaisilla lähtisi hiitämään vaikka hiihtoa harrastankin. Perinteisellähän suksen jäykkyys on jo suuri tekijä ja voiteluun voisi perehtyä koulun puolesta. Nykypäivänä,jos lapset hiitävät puusuksilla ei voi paljon nauttia lajista.

• kamomilla

tuli minullekin koululiikunnasta.

Joskus silloin pyhästi päätin, että en yhtään juoksuaskelta ota, ellei henki ole kyseessä.
      Niin totaalisesti sai koululiikunta minut sitä lajia inhoamaan. Toinen oli suunnistus, mistä ei saanut kunnon opetusta vaan juostiin läpi mättäiden ja sammalien suunnasta mitään tietämättä.

Oma poikani on neljännellä. Hän ei ole ns. liikunnallinen, mutta yritystä on sitäkin enemmän. Hän on sosiaalinen ja se ehkä paikkaa hiukan sitä, että ei ole kiinnostunut jalkapalloasta tai jääkiekosta. Mutta esim. uimisessa hän on mestari ja ui koska vaan 250 metrin matkan.

Tästä pääsemme siihen, että kaikkien ei tarvitse olla hyviä joka liikunnan lajissa. Opettajan tulisi ottaa jokaisen oppilaan ominaisuudet ja innostus huomioon ja nimenomaan yrittäminen!!

Valitettavasti omaa lastani seuraamalla olen huomannut, että tämän päivän koululiikunta ja arvosteluperusteet ja opettajan asenteet ovat valitettavan vähän muuttuneet oman kouluaikani liikunnasta.... mistäköhän tämä johtuu???

• he,he

Joopa joo vai olet mestari neuvomaan opeja. Miksi et siis opiskelisi opeksi? Itse en alkas mistään hinnasta. Seurasin (juuri näiden kaikki tietävien vanhempien) open neuvomista kun hän opetti ala-astelaisia luisteleen. Sääliksi kävi opea. Kaikki osasi kaiken paremmin kuin ope.

Itselleni juuri liikunta oli aine josta sain edes hieman kehuja. Kauhistus oli PAKKO ruotsi. Miksi sitä pitää opiskella? Sen tilalle ehdottomasti liikuntaa ettei koko kansasta tule pullakansaa kuten USA:ssa on käynyt.

• Pingviini
        he,he kirjoitti:

Joopa joo vai olet mestari neuvomaan opeja. Miksi et siis opiskelisi opeksi? Itse en alkas mistään hinnasta. Seurasin (juuri näiden kaikki tietävien vanhempien) open neuvomista kun hän opetti ala-astelaisia luisteleen. Sääliksi kävi opea. Kaikki osasi kaiken paremmin kuin ope.

Itselleni juuri liikunta oli aine josta sain edes hieman kehuja. Kauhistus oli PAKKO ruotsi. Miksi sitä pitää opiskella? Sen tilalle ehdottomasti liikuntaa ettei koko kansasta tule pullakansaa kuten USA:ssa on käynyt.

Ja siella se on toteutettu paremmin kuin taalla, silla koululiikuntaa on enemman kuin 2 tuntia viikossa, ja siella suurimmassa osassa kouluja resurssit siihen ovat paremmat. Ainakin itse ollessani siella vaihto-oppilaana niin meilla oli kuntosali painotteista liikuntaa pari tuntia kolma kertaa viikossa, ja sen lisaksi vapaaehtoista liikuntaa lisaksi jos halusi. Muitakin likunnan muotoja harjoiteltiin ahkerasti, vaikka kuntosali harjoittelu veikin suurimman osan aikaa, koska melkein kaikki pitivat siita. Ikinahan ei paasta tilanteeseen jossa kaikkia voi mielyttaa, mut.. no niin, siina se oli talla eraa...

• Pro liikunta!

Kannatan liikuntaa! Koulun tehtävä olisi saada lapset innostumaan liikunnasta. Ei nöyryyttää ja kilpailuttaa keskenään. Muistan vieläkin kahdenkymmenen vuoden jälkeen sen tunteen kerta toisensa jälkeen, kun luokan kaksi "urheilullisinta" valittiin pesisjoukkueiden kapteeneiksi ja kuinka hutunkeiton edetessä jäit itse aina piruilevien kommenttien säestämänä viimeiseksi tai toiseksi viimeiseksi valinnaksi. Mikä on tämän kokemuksen arvo? Asian olisi voinut ratkaista toisinkin. Puhumattakaan siitä, että joku olisi minulle oikeasti voinut tuolloin opettaa tehokkaamman lyöntityylin,jonka löysin melkein heti kouluelämän jälkeen...

• Viimeisenä valittu

Inhosin joukkuepelejä, sillä minulla ei ole koordinaatiota. Joukkuepelaamisella liikuntatunneilla EI ole MITÄÄN tekemistä ryhmätyökyvykkyydellä muilla elämän alueilla.

Huonoa lätkän pelaajaa ei järin arvostettu.

Sanan miekalla kävin kostamaan ja makeasti kostinkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      160
      7169
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2628
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      48
      1908
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1461
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1345
    6. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1139
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1137
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1103
    9. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      49
      1095
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      69
      1017
    Aihe