kaksisuuntaisen vakavuus

biboykkönen

diagnoosi ykköstyypin kaksisuuntaisesta saanut pari vuotta sitten. En tunne itseäni mitenkään vakavasti sairaaksi, mutta lukenut jostain, että tätä kaksisuuntaista pidetään melko vakavana sairautena. Onko teidän mielestänne niin? Miten itse koette?

4

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dasdasdasda

Bipo on hyvin yksilöllinen sairaus ja sen vaihtelevuudet sekä voimakkuudet riippuvat myös iästä, elämäntilanteesta, ympäristöstä jne.

Itselläni oli hyvin voimakkaita ja lyhyitä mielialanvaihteluja 13-25v iässä eikä ns. tasaisia kausia ollut käytännössä lainkaan. 25-35v iässä taas mielialanvaihtelut olivat hyvin pitkäkestoisia , mutta voimakkuudet heikompia ja tasaiset kaudet lisääntyivät. Nyt vähän vajaa nelikymppisenä elämä on kohtuu tasaista suuriman osan ajasta ja vain välillä on lähinnä kevyttä alakuloisuutta tai hieman menevämpää sekä iloisempaa aikaa. Ehkä syynä elämäntilanne, lääkitys tai vain henkinenkasvu.

• totuttelua

Sain diagnoosin vasta muutama kuukausi sitten. En ole vielä oikein ehtinyt sopeutua tähän, joten vakavuudesta en tiedä. Elämäni olen kyllä joitakin kertoja saanut pahasti sekaisin ja masennusjaksot ovat olleet pitkiä ja vaikeita. Ei kuitenkaan sairaalahoitoa vaativia.

• anonyymi45

Ykköstyyppi on vakava. 85% käyttäytyvät klassisen kaavaan mukaisesti. Mania 3-6kk jota seuraa 6-12kk masennusta riippuen manian kestosta ja vakavuudesta. Oireiden alettua se jatkuu loppuelämän ajan. Lääkkeet auttavat pitämään elämän kasassa ja töissäkin voi käydä. Ilman lääkkeitä - no kauhutarinoita riittää.

Parhain terveisin, ykköspipo viimeiset 15 vuotta.

• biboykkönen

kiitos vastauksista, t. ketjun aloittaja

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3728
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      3010
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      274
      2785
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1925
    5. 224
      1478
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      1095
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1067
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      1004
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      961
    Aihe