eläminen ulosotossa

epätoivovaltaa

Jaksatteko kertoa miten ja kauanko olette olleet ulosotossa ja millaisilla summilla pärjänneet? Itselläni velkaa n. 34000 ja lyhennys n. 700 kuussa. Olen nyt maksanut 10 kuukautta ja pääoma lyhentynyt vain n. 800. Elämiseen vuokran ja uo:n jälkeen jää n. 550 josta sitten muut kulut. Itse olen kaiken aiheuttanut peliongelmallani joka nyt onneksi hallinnassa. Takuusäätiöstä sain ko. neuvon laskea ulosottoon velkani koska en enää niitä pystynyt hoitamaan palkastani - velkajärjestelyyn en pääse, nyt kuitenkin tuntuu masennus uhkaavan ja mietin miten jaksaa tästä eteenpäin, josko jollain olisi kertoa hyviä neuvoja elämiseen. Mietin jo jopa itsemurhaa mutta eihän se ole ratkaisu mihinkään ja aiheuttaa vaan muille ongelmia. Ahdistaa ja mietittyttää voiko tästä selvitä?

33

5770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bingovei

Hei !
      Kyllä se siitä rupeaa lyhenemään, ulosottokulut tippuvat pois n. kahden vuoden maksamisen jälkeen, jolloin velatkin rupeavat enemmän lyhenemään ! Juurikin peliriippuvuuteni myös minut ajoi ulosottoon, velkaa n.50 000...mutta pitää ajatella, että fakta on nyt tämä ja näitä maksellaan, lopuilla on pärjättävä !
      Et ole yhtään huonompi ihminen kuin muutkaan, meitä on paaaaljon !
      Yritä löytää pieniä iloja elämääsi ; äläkä anna suomalaisen ajattelun : olet ulosotossa, olet luuseri, masentaa. Kaikki tekevät virheitä, maksat niistä ja täts it .Et ole kuitenkaan sarjamurhaaja tms ....
      Aurinkoa elämääsi !

• yazmiina

Mulla jäljellä nyt noin 24000. Lyhennän kuussa 1000,-. Varmaan vuoden 2018 lopussa olen kuivilla. Takana jo 4,5 v eli paaaljon on lyhentynyt (reilusti alle puoleen). Mulla jää uo:n jälkeen 1700, josta vuokra haukkaa lähes 900. Sit puhelinlasku, sähkö, vakuutukset... Mies saa kuussa käteen noin tonnin. Ei lapsia (onneksi). Tiukkaa on mutta ruokaa on aina ollut varaa ostaa. Vaatteet käytettyinä pääosin, kengät uusina. Juurikaan ei ulkona käydä syömässä tms

• yazmiina

Lisäys vielä että miehelläkin pieni velka niskassaan jota lyhentää. Siksi ei juuri ylimääräistä jää. Hänellä onneksi luottikset kunnossa.

• yksinnnnn

mullakin peliongelma, jonka vuoksi kännipäissäni hain pikavippejä ja isompia vaikka olin töissä.. ihan sairasta.. no ongelma on edelleen ajankohtainen mutta jotain olen kuitenkin yrittänyt tehdä asian eteen.. pian tulee 2v ulosotossa sit oletan, että velat lyhenee nopeemmin.. vielä itekseni maksan jotain minivelkoja , jotka ei kas kummaa ole mennyt ulosottoon.. tuo on aika turhauttavaa..alkuperäinen summa n 20 000..
      mitä jäljellä en tiedä tasan tarkkaan.. se oli superhuvittavaa, että kun ensimmäinen ulosoton lappunen tuli.. olin juuri saanut myöskin kenkää :DDDD nyt se on superhuvittavaa.. ja elämä on muutenkin aika kurjaa.. nyt on sit ikävä uusi työpaikka ja yksinäisyys painaa..

• tyllerö87

Hei. 4 vuotta uota takana. Summa 30000e. Lyhennys 600e/kk. Tuntuu että ei lyhene ollenkaan. Peliriippuvuus ajoi tähän. Yhtä helvettiä ollut. Onneksi sain nyt tilaisuuden. 10.8 maksan velan pois. Sain takaajan 20000e pankkilainalle. 5 vuotta ja 360e/kk ja se on ohi. Loput 10000e maksaa isäni pois. Tsemppia. Pitkä taival in sinulla edessä.

• Minulla ei ulosotossa ollut läheskään tuollaisia summia kuin muilla ketjulaisilla mutta mielestäni riittävästi kuitenkin.
      Velat syntyivät vuoden 2011-2012 välisenä aikana lähinnä elämisen kuluista muunmuassa Helsingin liikenteen lipuntarkastusmaksuja kertyi ulosottoon noin 250 euron edestä, joka kuukausi.

Kuulostan varmasti tomppelilta mutta sellaista se on, jos ei löydä itselleen kunnolla palkattua työtä.

Sairastin myös psykoosia useita vuosia ja mainittuna ajanjaksona velkoja kertyi myös sekapäissä tehtyjen päätösten ja välinpitämättömyyden takia.

Ulosotto alkoi Lokakuussa 2012 kun viimein sain niin paljon töitä, että saatoin maksaa sinne kertynietä velkoja. Kävin silti kahdessa työssä, että sain ulosoton hoidettua ja sitä kesti vuoden 2014 Huhtikuun 15. päivään asti jolloin palkastani pidätettiin viimeinen erä. Keskimäärin maksoin kuukaudessa 350 euroa.

Tämän jälkeen minulle jäi vielä kahteen perintätomistoon velkaa, joka ei ollut ehtinyt mennä ulosottoon, niitä lyhentelin yhteensä satasen kuussa.

Viimeisen velkaeräni maksoin Svea perinnälle Kesäkuussa ja nyt velkasaldo on puhdas. Käyn edelleen kahdessa työssä lihottaakseni nyt säästötiliäni.

• JaakkoTampe

Peliriippuvuus ajoi ahdinkoon myös minut. Toiset perustaa perheitä, ostaa taloja. Ei raha onnea tuo, mutta elämää se rajoittaa kummasti. Päivästä toiseen kasattava itsensä jottei stressi ei vie mennessään. Elämään kyllä suhtautuu erilailla kuin ennen, ei pienet asiat stressaa vaikka joka päivä tietyllä tavalla velka niskassa vituttaa ja ahdistaa.

• 6795697679

Just sama tilanne kuin aloittajalla, velkaa uo:ssa joku 30000e, ehkä enemmänkin (peliogelma). Maksan kuukaudessa noin 750e ja vuokran ym menojen jälkeen jää käteen noin 650e. Tuolla summalla pärjään ihan kivasti kunhan ei innostu humputtelemaan! Uo:ta maksanut nyt 2v ja 5kk eli uo:n taulukkomaksut loppui helmikuussa, velat lyhenee nopeammin.

Onhan tuota työmaata vielä jäljellä, kerran vuodessa otan listauksen veloista uo:n sivuilta.

• yazmiina

Osaatko sanoa, voiko sen listauksen ottaa useammin kuin kerran vuodessa? Lieneekö jotain rajoituksia? Otin sen talvella mutta nyt kiinnostaisi nähdä tarkat summat, josko maksaisi jonkun pikkuvelan ylimääräisesti sieltä pois.

• 6795697679
        yazmiina kirjoitti:

Osaatko sanoa, voiko sen listauksen ottaa useammin kuin kerran vuodessa? Lieneekö jotain rajoituksia? Otin sen talvella mutta nyt kiinnostaisi nähdä tarkat summat, josko maksaisi jonkun pikkuvelan ylimääräisesti sieltä pois.

Mn mielestä ei ole rajoituksia tuossa.

• korkoalisää2

onko uo:lla joku nettipalvelu (intra) josta voi käydä tsekkaamassa oma tilanteensa?

• Hmhelpotis

Itse olin noin 16 vuotta ulosoton asiakkaani, pienyrittäjä joutuu sinne aika helposti. Olivat lähinnä eläkemaksuja ja arvonlisäveroja. Summat vaihtelivat. Lopetin yrityksen vuonna 2009. Sen jälkeen suurimman osan maksoin pois pankkilainalla, koska vakuuksia oli tarpeeksi. Osa jäi ja se loppui toukokuussa tänä vuonna. Nyt sitten odotellaan, että maksuhäiriö poistuu. Osa onneksi vanhentui, joten tuli hieman plussaa siltä osin.

Pankille on helpompi maksaa, eikä lyhennys ole kuin 300 euroa kuussa, eikö tuo pankkilainan korko päätä huimaa. Jossain asioissa maksuhöiriömerkintä on haitannut, mutta kun vaimo ei ollut mukana yrityksessä, on ollut helppo saada kaikki hänen nimiinsä (auto, puhelimet yms.)

• tartsaania

Mulla uo-kierre ensin 2001-2009 ja nyt ollut neljä vuotta. Pari vuotta taitaa vielä mennä. Koko elämä mennyt pepulleen. Kun vapaudun, olen jo 50. Jospa jotain saisi säästettyä ennen eläkeikää vielä.

• veikontytär

Mulla on ulosotossa edelleen jotain 7000 euroa, josta en vapaudu varmaan milloinkaan. koska olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä. Eläkkeeni on pieni, ja ulosottoon menee kuukausittin vain n 70 euroa. Sillä ei velka lyhene pätkääkään. Vanha rapistunut taloni oli pari vuotta sitten ulosmitattuna, mutta se ei kelvannutkaan velkojalle (Lindorff), joten ulosmittaus peruttiin, asun talossani edelleen ja koitan pärjätä 750 eurolla/kk, mitä ulosoton jälkeen jää.

Kaikkeen tottuu ja vaikka monta vuotta menikin haistatellessa ex-äijää siitä mitä teki, niin ei sitäkään kauaa jaksa. Menee elämä hukkaan, jos ei rupia elämään tässä hetkessä niillä eväillä, mitä käytettävissä on. Itsensä tappaminen velkojen takia on tyhmä ajatus, vaikka ahdistus välillä iskeekin lujasti.

Kun rahat ei talvikuukausina riitä kunnolla edes asumisen kuluihin, on ollut pakko keksiä pieniä tuloja, jotta pystyy syömään. Toimeentulotukea en suostu hakemaan, koska silloin menettäisin viimeisenkin itsenäisyyteni.

• VioLa200

Olin muutaman vuotta ja joitain tuhansia velat, pienestä palkasta kesti kauan maksaa. Omaisuutta ei missään vaiheessa uhattu ulosmitata. Ulosottomiehet olivat mukavia, en tajua miksi sitä ammattikuntaa syytetään. Toki on erilaisia persoonia. Oli aina helpotus kun tuli se kuitti josta näki miten velka väheni. Itsemurha ei kannata! Valoa on tunnelin päässä.

• Vitun-viranomaiset

Minulta vietiin asunto ja autokin vain 15.000.euron vuoksi ja n.vuosi linnaa ja sitten lakimiehenä esiityvä pelle teki nimissäni velkoa useita tuhansia euroja uhaten tapaa minut jos rikosilmoituksen teksin no tein sen ja uhkailut sen kun jatkuin ja lopulta kehtasi tehdä rikosilmoituksen minusta väärästä ilmiannosta. voihan vittu. no se todettiin perättömäksi.

No sitten tämä vitun huijari tekaisin vale-laskun joka 17.000.euroa-. eli monta kymentä tuhatta. ja mitäs teki syyttäjä ja poliisi? ei mitään ja jhuttu meni oikeuteen ja toi ksuipää sai 420.e. sakkoa...

• wesaergyfh

Uskomatonta miten tulee joka päivä ilmi miten tyhmää väkeä on petossuomalaiset,ei normaaleilla ihmisillä ole tuollaisia ongelmia vaan ovat vastuullisia työssäkäyviä ihmisiä toisin kuin nuo yhteiskunnan pohjasakkaa olevat petossuomalaisten äänestäjät ja jäsenet.

• Anonyymi

Vastuullinen suomalainen työssäkäyvä kun saa potkut ilman omaa syytään, alkaa tekemään tiukkaa. Potkujen myötä ei saa armoa mistään muista pakollisista kuluista. Se on siinä. Auta armias, jos saat vielä hammassäryn kaiken päälle, niin siinä se. Ei riitä "sukan varsi" pitkälle. Toivottavasti jäät työttömäksi, niin loppuu se v***lu, pääset itse samaan tilanteeseen, kuin missä miljoona ihmistä taistelee ja lisää tulee koko ajan.
        Terveisin: Veronsa ja velvoitteensa yhteiskunnalle hoitanut, sinunkin koulutuksesi, lääkärisi ym maksanut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastuullinen suomalainen työssäkäyvä kun saa potkut ilman omaa syytään, alkaa tekemään tiukkaa. Potkujen myötä ei saa armoa mistään muista pakollisista kuluista. Se on siinä. Auta armias, jos saat vielä hammassäryn kaiken päälle, niin siinä se. Ei riitä "sukan varsi" pitkälle. Toivottavasti jäät työttömäksi, niin loppuu se v***lu, pääset itse samaan tilanteeseen, kuin missä miljoona ihmistä taistelee ja lisää tulee koko ajan.
        Terveisin: Veronsa ja velvoitteensa yhteiskunnalle hoitanut, sinunkin koulutuksesi, lääkärisi ym maksanut

Asiaa. Juuri näin olen itsekin ajatellut, että "itsensä ylentäneiden" päiden putoamista ootellen. Kun valtio "rokotti" vakavan sairastumisen johdosta yksinyrittäjää pudottaen työmarkinatuelle ja vaatien kaiken firman kaluston myymistä ja toiminnan lopettamista yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen pääsystä sosiaalituen piiriin, oli se kylmä paikka. Kaikki pettivät: pankit, Kela, työeläkeyhtiö ja jopa lääkärit.

Nyt olen ajatellut olevani VAIN saamapuolella jatkossa. Kyllä niitä teitin kersoja on koulutettu minun piikkiini liian kauan. Ja uimahalleja ylläpidetty, kaikenlaista kissanristiistä minun veroillani on juhlittu. Vain maksaja unohdettiin.
        Me muistamme.

• katkera

Jos tohon lisää elarit lasten määrn mukaan n. 150e kpl ei loppua tule jos työ elämässä itse loukkaannuin työtapaturmassa ja menetin työ kykyni velka vaan suureni työkyvyttömyys aikana vakuutuyhtiöiden tuomio oli kulumaa ja rappeumaa vaikka ei ollut ennen kolaria lääkärissä käyntejä kuntouduin invalidiliiton kuntoutuskeskuksessa uuteen ammattiin monien vaiheiden jälkeen en ole katkera mutta kuitenkin en maksa yhtään vakuutusta en koti en auto en muutakaan kuin pakolliset jos ajat kolarin ja saat syyt niskoillesi maksat 3-4 kertaisesti bonus vähennyksinä siinä vakuutus joka kannattaa ainakin vakuutusyhtiön kannalta ellet maksa vahinkoasi itse niin mihin sitä vakuutustas oikein tarvitsee???Velkasaneerauksessa nykyään ilman omaa syytäni.
      Velkoja ei makseta työttömänä vakituisessa työssä olevana työkyvyttömänä ilman eläkettä.Valitin jos joku kyselee vakuutuyhtiön tuomio pysyi...

• velkavanki

Sama tilanne kuin alottajalla - kauankohan kestää tuommoinen 34000 maksaa 700 euron kk-lyhennuksellä? Pankista ei lainaa saa joten näin maksettava. Pääasia että saa jotenkin hoidettua vaikka tosi tiukkaa on - vuokra 830 kuussa joka alkaa olemaan edullinen täällä pääkaupunkiseudulla, muihin kuluihin ja ruokaan jää n. 500 kuussa eli siis sähkö, kotivakuutus, lääkkeet,puhelin ja netti, onneksi työpaikka on kävelyetäisyydellä

• laskuri

Kyllä siihen 5 vuotta menee.

• Jaksamisia

Arvioisin kanssa että n. 5 vuotta menee jonka jälkeen olet velaton toivottavasti. Tsemppiä kaikille velkojen kanssa painiville kyllä se vielä jonain päivänä helpottaa - eikä tuo viisi vuottakaan ihan mikään kamalan pitkä aika loppujen lopuksi ole ja muistakaa se on vain rahaa - elämässä on paljon muutakin.

• Sossumies

Nämä ne muita aina joka paikassa haukkuvatkin....Ulosotto on itseaiheututtu. Työtön ei onneksi nykyaikana saa edes lainaa.

• Anonyymi

Suojaosuudestako pitäis vuokra maksaa. Mulla vuokra 693 ja suojaosuus pienempi. Joskus myyn itseäni aika pienistä summista,että saadaan edes ruokaa,mut itsensä myymistäkään ei pysty aina kun olen päivätyössä.

• Anonyymi

Ulosotossa oltu nelisen vuotta. Maksettu mitä jaksettu ja pystytty. Velkaa on paljon vielä ja tyrkytän kuitiksi kotiani, joka on velan panttina, taas myyntiin. Uo ei sitä pysty myymään, kun kukaan ei huoli. Näinä vaikeina aikona ei kukaan halua syrjäkylän ränsistynyttä möksää, joka lämpiää suorasähköllä. Sähkölaskut per kuu hipoo jo tonnia.
      Olen vanhuuseläkkeellä ja pitkäaikaissairas. Odotan mielenkiinnolla koska kupsahdan. Perhettä ei ole, ei sukuakaan. Joten taitaapi velkojat jäädä nuolemaan näppejään.
      Ehkä poltan talon jouluna ja nukun häkään.

• Anonyymi

Sinun pitäisi olla sen verran suoraselkäinen ihminen, ettet kupsahada kesken velanmaksun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun pitäisi olla sen verran suoraselkäinen ihminen, ettet kupsahada kesken velanmaksun.

Pitäisi ja pitäisi. Ei pidä. Olen liian väsynyt jo kaikkeen. Liikaa nähnyt ja kokenut. Eikä selkäkään ole enää suoranpuoleinen.

• Anonyymi

Mä olin ulosotossa lokakuu 2012-toukokuu 2021. Ihmissuhde ongelmat kotona, töissä ja perheessä sai pään hajoamaan ja alkoholi tuli kuvioihin mikä vei kaikki rahat. Laskut rästissä johon oli otettava pikavippejä toisensa perään, uusia lainoja jolla maksaa vanhat lainat pois jne...
      Palkasta jäi 1100-1500 käteen ul jälkeen. En tiedä miten ihmeessä siitä selvisin ja jaksoin. Jälkikäteen oon miettiny miten tilanne pääsi niin pahaksi.
      Ulosottoon meni monia kymmeniä tuhansia ja luulin että olen velkahelvetissä lopun elämäni, ul kuitit meni avaamattomana takkaan kunnes -20 uskalsin katsoa ulosoton sivuilta velan määrää niin olikin iloinen yllätys ettei sitä ollut enää montaa tonnia maksettavaa.
      Tsemppiä kaikille, kyllä näistä selviää vaikka välillä ahdistaa.

• Anonyymi

Se on rahaa, se ei ole sinun elämäsi. Ja et ole mikään kovan luokan rikollinen, vain hassasit johonkin pisteeseen asti mitä irti sait- ja maksun aika.
      On minullakin ollut uo-velkaa. Ei se kivaa ollut, pienituloisena, mutta, olen jo irti siitä.
      Eka kerran kun sain vberonpalautuksen itselleni, en oikein uskaltanut ajatella että se on omaa rahaa.
      Lopulta ostin sillä laadukkaat talvikengät, jotka kestivät monta vuotta. Nyt on jo seuraavat kulutettavina, olleet viime talven ja ehkä tämän talven loppuun vähintään kestävät. Kun hinnat ovat nousseet, arki on karua, pienehköillä tuloilla edelleen. Siinä välissä oli e joku vuosi, kun joskus harvoin pystyi sijoittamaan johonkin kivaan- teki esimerekiksi kerran vuoteen retken napakylille isompaan kaupunkiin, ja kiersi siellä kaikki kirpparit, ja hankki muutakin mitä pikkupaikkakunnalta ei saa.
      Asiat, joilla on merkitystä? Pieniä! Aivan ihana kun saa laittaa aamukahvin. Lemmikin seura. Kaikki ne pienet arkiset asiat, mitä ehtii ja jaksaa vapaillaan tekemään, niinkuin retket metsään. Suloinen suihku hikisen vuoron jälkeen kesän lämpimillä. Itsetehty kunnollinen oikea villapipo- edes rikkailla ei ole sellaista, ja vielä väreissä missä itse sen olen neulonut.
      En ole milloinkaan elänyt kovaa ja korkealta. Velkani kertyivät yksinkertaisesti likipitäen tulottomuudesta aikanaan. Jotain vanheni kokonaan. Paljon maksoinkin. Enkä milloinkaan päästä elämääni siihen jamaan, etten hae mistään apua ja yritän vain antaa ajan kulua-
      Ei koskaan enää samaan uo-suohon uudelleen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      292
      6476
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2029
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1251
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1235
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1153
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1126
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      52
      1015
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1011
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe