Mitä kaloja lehtikalojen kanssa?

*tietämätön*

Minkälaisten kalojen kanssa lehtikalaa voi pitää? Minulla on akvaariossani kuparimonnisia,täpläimumonneja,puropleko,
keltabarbeja,taistelukaloja ja neontetroja. Olen kuullut että barbeja ja tetroja ei kannata olla lehtikalojen kanssa, koska se syö ne. Itselläni barbit ovat hyvin suurikokoisia, joten tuskin ne tulisivat syödyksi, mutta tulisiko sitten nyppimisongelma? Ja tetroista.. Ystävälläni on kardinaalitetroja ja neontetroja samassa altaassa lehtikalan kanssa, eikä niitä ole syöty. Olen myös nähnyt akvaariokaupoissa tetroja,barbeja ja lehtikaloja samassa altaassa! Mutta imumonnini ovat kyllä aika pikkuisia.. Mutta jos ostaisin pari ihan pientä lehtikalaa?

15

8141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      neontetrat on luonnossa lehtikalan ravintoa.

    • Nikita

      Minkä kokoinen allas sulla on?

    • meitsi
    • anni

      altaassasi tuntuu jo olevan väkeä aika paljon. Joko karsit kalastoasi tai luovut lehtikaloista.

      Lehtikala vaatisi yli 300 litraa vettä ja korkeutta akvaariolla pitäisi olla vähintään 50 cm.

      Lisäksi tetrat tosiaan kuuluvat usein lehtikalojen ruokavaliolle :(

      • *tietämätön*

        Eivät ne lehtikalat ole niin tärkeitä, että luopuisin muista kaloistani. Ne vaan ovat niin nättejä kaloja :) Ja tuntuu, että aina kun joltain kysyy, niin kaikki väittää aina toista! Esim. sillä tutullani on lehtikala 40 litran altaassa!


      • JuuLia
        *tietämätön* kirjoitti:

        Eivät ne lehtikalat ole niin tärkeitä, että luopuisin muista kaloistani. Ne vaan ovat niin nättejä kaloja :) Ja tuntuu, että aina kun joltain kysyy, niin kaikki väittää aina toista! Esim. sillä tutullani on lehtikala 40 litran altaassa!

        Kyllä semmonen on jo säälittävää puuhaa jos niin pieneen pyttyyn änkee niin komean kalan kuin lehtarin... Hyvä jos mahtuu kääntymään sellasessa...


    • Tintsu

      Oleellisempi kysymys omassa otsikossani. Lehtarit kun on niin kauniita että niitä haluaa ottaa vaikkei ole tarjota kunnon elintilaa niille. Nimimerkillä "kokemusta omaava".

      Kauppojen akvat ei ole tarkoitettu kalojen pitkäaikaista säilytystä varten. Toki pienten lehtikalojen kanssa voi pitää neoneita, mutta kun suu on tarpeeksi suuri niin kato käy. Nimimerkillä "7 kalan parven neoneita hävittänyt".

      Keltabarbeja minulla oli lehtareiden kanssa ja tulivat toimeen ok. Tosin suositus kai on että lehtareille rauhallisia seuralaisia, ja keltsu ei ole rauhallinen.

      "Mutta jos ostaisin pari ihan pientä lehtikalaa?"

      Ihan sama mitä kaloja ostaa niin kannattaa ajatella alkua pidemmälle. Mahtuvatko suunnittelemasi kalat aikuisena elämään "hyvää elämää" luonasi? Osta ja kierrätä kun kyllästyt-ajattelu ei kuulu minun arvoihin.

      • lehtisten omistaja

        Mulla on kaksi lehtikalaa 100 litrasessa altaassa. Ne on vielä ihan vauvoja, joten ainakin nyt niillä on vähän liikaakin tilaa.

        Käytiin kyselemässä lemmikkikaupasta kannattaako pitää niin pienessä akvaariossa lehtikalaa, niin sanottiin ettei kannata, joten luovuttiin heti ajatuksesta. Toisesta kaupassa kuitenkin sanottiin, että ihan hyvin voi pitää, koska lehtikalat ovat rauhallisia eivätkä ne vaadi esim. pitkää uimisrataa (vai mikskä niitä sanotaan?). Päätin sitten ottaa kalat, vaikkakin vähän epäillen. Onneks mulla on varapaikka kaloille, jos niistä tulee liian isoja:)

        Tää ei sitten ollut mikään vastaus edelliseen, kunhan vain mainitsin, että mulla on sata litrasessa kaksi lehtistä. Mun mielestä 40 litrasessa ei kannata pitää (edes sitä yhtä), se menee jo liian pieneks.


      • lehtisten omistaja kirjoitti:

        Mulla on kaksi lehtikalaa 100 litrasessa altaassa. Ne on vielä ihan vauvoja, joten ainakin nyt niillä on vähän liikaakin tilaa.

        Käytiin kyselemässä lemmikkikaupasta kannattaako pitää niin pienessä akvaariossa lehtikalaa, niin sanottiin ettei kannata, joten luovuttiin heti ajatuksesta. Toisesta kaupassa kuitenkin sanottiin, että ihan hyvin voi pitää, koska lehtikalat ovat rauhallisia eivätkä ne vaadi esim. pitkää uimisrataa (vai mikskä niitä sanotaan?). Päätin sitten ottaa kalat, vaikkakin vähän epäillen. Onneks mulla on varapaikka kaloille, jos niistä tulee liian isoja:)

        Tää ei sitten ollut mikään vastaus edelliseen, kunhan vain mainitsin, että mulla on sata litrasessa kaksi lehtistä. Mun mielestä 40 litrasessa ei kannata pitää (edes sitä yhtä), se menee jo liian pieneks.

        100 litrasee en ottais ainuttakaan lehtikalaa. Akvassasi tuskin riittää korkeus edes. Mulla oli aikanaan 1 kpl, musta lehtari 180 litrasessa.
        Nyt on hieman järeempi allas jo, 160*50*55, ja siellä 6 kpl lehtareita muu väki:

        - 17 kpl kongontetraa
        - 5 kpl keltabarbii
        - 5 kpl tiikerinuoliaisii
        - 5 kpl leväbarbii
        - 3 kpl partista
        - 4 kpl helmimonnista
        - 1 kpl kultalevänuoliainen
        - 2 kpl sinirihmaa
        - 1 kpl pusukala/tuli evakkoon

        Ja kunnon suodatin tekniikka:
        JBL-Cristal Profi 1500 ulkosuodatin (1500/litraa tunnissa)
        Eheim 2252 sisäsuodatin (1200/litraa tunnissa), kerääs roskii ja kierrättääs vettä.


    • piiiip

      lehtikala tarvitsee vain 150 litrasen altaan.. käykään akvaarioliikkeessä katsomassa!!!!! eikä mitään 300 litrasta..

      • ;))

        Niin ja akvaarioliikehän on se luotettavin lähde... Käy itse katsomassa hyvässä liikkeessä, sieltä löydät oikeat ohjeet. Huonoissa nyt myisivät mummonsakin 40 litraiseen. Akvaristin perussääntö: älä luota sokeasti kauppiaaseen.


    • Ei 300l
      • Akupapasimojukkaböö

        Kinastelette kuin kakarat altaiden koosta.kala ui siellä missä vettä on.kun allas hoidettu ja muuten OK.ei väliä 40v kaloja kasvattanut.t:Simo Florida man


    • ;))

      No lehtiksen kanssa ei litroilla ole välttämättä paskaakaan väliä, jos allas on väärän mallinen. Ihan sama, onko allas 100 litraa vai 1000 litraa, jos korkeus on 30cm. Korkeus ratkaisee, sen tulisi olla yli 50cm, mutta mistään 150 litraisista ei tällaista korkeutta löydä ainakaan inhimillisellä pituudella.

      Ei ole mitään sääntöä "x litraa per kala". 100 litraan ei lehtistä voi laittaa, se nyt selviää nähdessään aikuisen lehtiksen 100 litrassa. Lehtikselle se 200-300 litraa on sopiva, mutta korkeutta pitää olla se 50cm. Lehiksestähän tulee miehen kämmenen kokoinen jötkäle, korkea ja kookas, mutta rauhallinen. Oma järki sen verran käyttöön, kyllä sen nyt silmälläkin sen verran näkee.

      Ohjaan taas paremmalle foorumille ihmisiä, etteivät täältä lue kaikkea kakkaa: http://www.aqua-web.fi/forum/

    • hau

      meidän kouluun on tulossa 2lehtikalaa,keltabarbeja,joitakin monneja ja vielä jotaki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe