Oli vuosi 1996

Sioittaja

Silloin kävin katsomassa Helsingin kantakaupungista yksiötä. Hinta oli 120 000 markkaa. Ihan peruskämppä, vessanpytty, kanankakkaseinät, ei parveketta. Pidin hintaa kalliina.

Nyt sama kämppä oli myynnissä ja kävin huvikseni katsomassa. Hintaa reilusti yli 220 000 euroa eli hinta lähes 20-kertaistunut. Sama vanha pytty, todennäköisesti samat tapetit kuin silloinkin, rakennuksen ulkoseinä pahoin rappeutunut, putkiremontti tulossa. Jääkaappi törrötti olohuoneessa. Oli tuskaisan kuuma. Virtsa haisi rappukäytävässä, kuten kerrostaloissa aina.

Mitä mieltä palstalaiset, tekeekö hyvän sijoituksen jos ostaa pois kuleksimasta?

10

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winsssi

      Jos nyt on pyyntinä 220 000€, se sama on ollut vuonna 1996 noin 350 - 400 000 mk. 1996 hinnat alkoivat jo nousta ja se alkoi just keskustayksiöistä.

    • "Virtsa haisi rappukäytävässä, kuten kerrostaloissa aina."

      Aika mielenkiintoinen kommentti, kohta 15 vuotisen välittäjäurani aikana en ole koskaan törmännyt virtsanhajuun yhdessäkään porraskäytävässä, en edes käydessäni vierailuilla erään exäni Kontulassa olevassa kaupungin vuokratalossa asuneen sukulaisen luona (huumeneuloja näin pari kertaa). Mutta kun peräkammarista ei pääse muuttamaan sinne jonne haluaisi, niin sitten pakko parjata unelmiensa kohdetta.

      • jgkublu

        Jos on kävelly kuumassa kesäpäivässä katsomaan kämppää tai ajanut autolla ilman ilmastointia helteessä, se mikä haisee porraskäytävässä kulkiessa on oma hiki ja aamusuihkun puute. Turha syyttää muita.


      • HyväHuomio

        Totta, en minäkään ole ikimaailmassa törmännyt virtsan hajuun kerrostalon porraskäytävässä. Myöskään en koskaan ole haistanut rappukäytävässä tupakan hajua, en nähnyt koiran ulostetta rapun edessä, eikä alaoven lasi ole koskaan ollut rikottuna.


      • Itse asiassa kaveri asui aikoinaan talossa, jossa joko joku asiakas tai luultavammin joku vakiovierailija (luultavasti ei edes asukkaan vierailija) piti hissiä vessanaan. Hissi putsattiin about viikottain, mutta se ei hirveästi auttanut, kun nesteet olivat valuneet hissikuiluun...

        Ainut tapaus jonka tiedän, jossa on oikeasti kusi haissut rappukäytävässä. Toisaalta tuolla oli ilmanvaihto siinä kunnossa, ettei tullut sisälle. Onneksi.

        Sittemmin ovien lukot uusittiin ja ongelma lakkasi. Saattoi siis olla joku aikaisempi asukaskin, jolla oli vähän omaa riitaa joko taloyhtiön tai sitten joidenkin asukkaiden kanssa...


      • mukana_myös_haju

        Kyllä noita taloja on... rummun pärinää... ainakin Kallion Slummissa. Yksi huoltomies minulle taannoin avautui siitä, että eräässä talossa pitää melkein joka aamu käydä taluttamassa ulos porrashuoneen ylimmältä tasolta spurgu tai pari, jolla on, tässä vaiheesa, aina kuset paskat housuissaan.

        Summeritalo, mutta pääsevät sisään samalla ovenavauksella jonkun asukkaan perässä...

        Hlökohtaisesti en kyllä kuseskeluun ole törmännyt, mutta vähempi onkaan vuokraslummeissa tullut liikuttua.


      • rtvu65e6ur5

        Kukaan tervejärkinen ei halua vuokraslummiin Helsingin lähiöön rikastuttajien naapuriin.


    • MANSION-MAKE

      VAI EI HAISE! Kyllä nimittäin haisee ainakin Helsingin kantakaupungin läävissä. Lisäksi aina kustaan ulko-oveen viikonlopun jälkeen. Kerrostaloissa on aina asunut köyhällistö ja niin tulee aina olemaan.

    • No-niinpä-niin

      Et kerro asunnon kokoa. Helsingissä vuonna 1996 vanhat kerrostaloasunnot maksoivat keskimäärin noin 10 000 markkaa/neliö. Asunnossa olisi siis peräti 12 neliötä.

      Toisaalta hintapyyntö nyt on reilusti yli 220 000 euroa, joka tekisi neliöltä noin 18 300 euroa. Suomessa ei ole ikinä tainnut olla myynnissä yhtään asuntoa tuollaisella neliöhinnalla. Jos on, niin se on ollut joku uusi asunto, jossa kaikki on luxusta viimeisen päälle. Ei todellakaan kuvailemasi asunto.

      Eli laitetaan nyt vaikka 7500 euroa neliö, mikä sekin on yläkanttiin. Asunto on siis kooltaan vähintään 30 neliötä.

      Silloin 1996 siitä olisi siis järkevä hintapyyntö ollut noin 300 000 markkaa. Se, että sinä pidit 120 000 markan hintaa kalliina kertoo kyllä kaiken tarvittavan "sioittajan" taidoistasi.

      No tämähän on pelkkää teoreettista pohdiskelua; tuo asunto ei 100 % varmasti ole olltu vuonna 1996 myynnissä kertomaasi hintaan.

      • 100_km_säteellä

        Noita samoja hintoja sama pelle on tarjonnut useampaankin ketjuun. Välillä on kyllä lipsahtanut toisenlaisiakin tietoja, esim. että vertailussa olivatkin Matinkylässä sijaisatsevat kämpät. Ehkä sitten jo onnistuukin, kun on verrattu vanhan kerrostaloyksiön hintapyyntiä -86 vs. uudiskohteen hinta 2016. Samoin jossain vertailussa oli sujuvasti vastakkain Helsingin keskusta ja "Uudellamaalla sijaitseva OK-talo". Eli se OK-talo on siis poimittu joistain 50 km Kehä III ulkopuolelta...

        Täysin vertailukelpoisia pareja siis. Kaikki yhtälailla tuhnun tavoittamattomissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe