Minkälaisia mukavuuksia remontoijille?

Alogos

Olen teettämässä ensimmäistä kertaa elämässäni remonttia tyhjillään olevassa talossa ja rupesin miettimään sellaista asiaa, että minkälaisia olosuhteita remontoijat mahtavat työmaalla odottaa. Onko jotakin etikettiä sille, pitäisikö heille olla mahdollisuus esimerkiksi käyttää mikroa? Pitäisikö järjestää tarjolle vettä (talosta on vedet katkaistu, joten hanasta ei saa) tai kahvinkeittovälineet? En toki kuvittele, että minulta vaaditaan lounastarjoilua tai erityistä luksusta, enkä halua rohkaista työmiehiä laiskotteluun. En kuitenkaan halua myöskään olla epäkohtelias tai ajattelematon heitä kohtaan.

Kuulisin siis mielelläni kokemuksia siitä, miten remontoijiin on valmistauduttu tai mitä mukavuuksia remontoijat työmaalla odottavat saavansa.

9

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakennus.mies

      Se vaihtelee, jossain tarjotaan kahvit jossain on mahdollisuus itse keittää kahvit ja sitten on paikkoja missä ei tarjota mitään, toki on myös paikkoja missä on tarjottu lounaskin mutta niitä ei usein vastaan tule.

      Eli kokenut remonttimies on kokenut kaiken mahdollisen joten käytännössä ei ole niin väliä millainen tarjoilu on tai ei ole.

      Toki mielummin tekee remonttia ihmisille jotka järjestää mahdollisuuden kahvin keittoon ja vaikka mikron työmaalle, kuin nille jotka ovat sitä mieltä, että palkka sisältää kaiken korvauksen ja minkäänlaisia taukoja ei tulisi pitää.

    • Kyllä ne raksamiehet (siis ammattilaiset) osaavat ihan itse hoitaa tuon asian, eli mitään ei tarvitse tuoda paikalle. Ethän nyt kuitenkaan ole mennyt tilaamaan joiltain ennestään tuntemattomilta suomalaisilta raksamiehiltä, jos olet, niin ongelma on varma. Rakennuspuolella korkeaa ammattitaitoa ja työmoraalia löytyy vain ja ainoastaan Baltiasta tulleilta.

      • Esi_merkki

        Moraalia löytyy kyllä, mutta ammattitaitoisia en ole vielä nähnyt yhtään.

        Eräässäkin kohteessa pesuhuone/sauna remontissa täytyi oikein ihmetellä miksi on niin monta epäkohtaa saatu noin pieneen projektiin.

        Esim. vedeneristykset oli tehty väärin ja seinä levyistä oli eristetty vain pinta ei siis ollenkaan oviaukkojen pieliä, kynnykseen ei oltu tehty minkäänlaista ylösnostoa jne.

        Katossa oli höyrynsulkumuovi ja alakattoon oli laitettu alumiinipaperi eli oli saatu aikaiseksi pussi kahden rakenteen väliin, hyvä tila kosteudelle muhia.

        Saunassa IV-putkien ympärystä ei oltu teipattu jne. jne.

        Mutta niin kauan kuin ihmiset luulee, että virolaiset tai latvialaiset tekevät hyvää ja halvalla, korjaussaralla riittää töitä. Tähän asti on saanut korjailla 70 - 80 luvulla tehtyjä rakennuksia joita on tuona aikana ollut tekemässä yksi jos toinenkin ilman minkäänlaista alan koulutusta niin pian alkaa ilmestymään baltiasta saapuneiden "pommimiesten" työnjälkien korjailua.


    • NickNailer

      "Moraalia löytyy kyllä, mutta ammattitaitoisia en ole vielä nähnyt yhtään."

      No sitten on ollut ns. "huono tuuri". Monen alan ammattilaiseen olen tutustunut. Virolaiset ovat olleet siitä parhaimmasta päästä.

      Suomalaisissakin on hyviä muussa porkasaa muttei juuri putkimiehinä. Ennen putkarit olivat putkessä, ei selvää päivää, nyt niiden jäöjiltä joutuu korjaamaan vuotavia putkia. Koeponnistan itse kaikki installaatiot. Kokemuksen mukaan niin on paras tehdä.

      Ei remontin tekijöille yleensä tarjota mitään erotuksena talkoisiin osallistuvista. Talkoissa saa tarjota ruokaa muttei alkoholia.

      • etelän_moniosaajat

        Puolituttu rakennutti laajennusta kesämökkiinsä. Viron pojat keksi laittaa kattopalkit kyljelleen (siis pitkä sivu alaspäin), jolloin niiden kantavuus on murto-osa siitä, mitä pitäisi!

        Tietämys rakentamisesta on aikalailla nollilla, jos ei tiedä, miten päin kattopalkkien pitää olla...

        Kerkisivät vielä tehdä vesikaton näiden palkkien päälle, ennen kuin toisella mökillään lomailemassa ollut omistaja tuli käymään ja näki tuhot. Palkkien kääntö oikein päin olisi vaatinut vesikaton purkamisen, joten omistaja päätyi rakentamaan - itse, kun ei viron poikiin voi pätkääkään luottaa - vahvistukset katon alle.

        Toinen tuttu osti puurakenteisen talon, joka oli koottu suurelemeinteistä (jokainen seinä yksi elementti). Taloon oli ennen kauppaa tehty mittava korjaus syystä että virolainen pystytysporukka ei osannut talotehtaan ohjeita lukea ja jäykistykset olivat jääneet tekemättä -> alkuun talo oli nitkunut liitoksistaan ja kaikki nurkat seinien ja katon saumat olivat revenneet auki.

        Talon korjasi joku suomalaisfirma, joka on erikoistunut pelkästään etelän poikien mokien korjaamiseen. Urakkakilpailuissa eivät pärjää lainkaan, mutta mokien paikkailuun ei enää pyydetä tarjouksia eteläsuomalaisista - nyt kelpaa jo ammattitaito, vaikka se vähän enemmän maksaakin.

        No, olen kyllä yhteen osaavaankin virolaisporukkaan törmännyt. Mutta pääosin maine on ihan ansaittu!


    • Alogos

      Kiitoksia vastauksista kysymykseeni! Hyvä tietää, ettei minulta odoteta mitään erityisempiä mukavuuksia. Niitä kun olisi tyhjään taloon hiukan hankala järjestää.

      • fggddg

        Se vesi on kyllä tarpeen yleensä jossain vaiheessa ja vessakin olis hyvä olla.


    • PalikkaOnpalikka

      Ei typerille duunareille kuulu antaa kuin ruoskaa.

    • palkka.vai.laskutyö

      Vähän siitä kiinni, oletko itse työnantaja, vai teetätkö homman jollain firmalla. Toki niille yrityksenkin miehille kannattaa jotain järjestää, muuten maksat todennäköisesti kauppareissuhin, sekä vessa ja kahvitaukojen matkoihin kuluvasta ajasta.
      Jos itse maksat palkat, niin kyllähän ne lain mukaiset vaatimukset on täytettävä ihan kuten isommillakin työmailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe