Kun epäonnistut lastenlasten kanssa

Raja.tuli.vastaan

Lastenlasten kasvatus on niin eri suuntaista kuin mitä omani oli vuosikymmenet sitten, etten ymmärrä miten selviäisin hoitohugista. Enn jaksa tapella ruokapöydässä. Ihmisen pitää syödä. En käsitä, miksi ruokailusta on tehty jokapäiväinen yhteenotto.

Nuorena perheenä meillä oli niukat rahavarat. Ruoka oli tarkan suunnittelun tulos, samoin vaatetus ja muut asiat. Ei meillä lapset kieltäytyneet syömästä sitä tai tätä, meillä oli aterialla kaikille samaa ruokaa.

Minun on vaikea käsittää, miksi lapsella pitäisi olla oikeus"ilmaista itseään" heittäytymällä kaupan lattialle, kun ei sa suklaapatukkaa heti käteen.
Minun on vaikea käsittää, miksi pitää sallia tappelut leikkipuistossa, riidat keinuvuoroista, toisten tavaroitten väkisin ryövääminen, lyöminen ja huuto.
Minun lapsiltani nuo olivat kaikki kielletty. Päin vastoin, opetin lapsilleni hyvää käytöstä, toisten huomioon ottamista ja taitoa odottaa vuoroaan.

Minun on vaikea käsittää, miksi en saa kieltää lasta, kun hän törmäilee ja juoksee kadulla. Jos hän jää auton alle, se on sitten siinä. Aikanaan talutin omia lapsiani kun vain voin, tai vaadin, että he pitävät kiinni ostoskassistani tai vauvan rattaista.

Minä en voi käsittää, miksi näistä asioista pitää vaihtaa kaiken aikaa mielipiteitä lapsenlapsien äidin kanssa. En halua kasvatusohjeita. Jos ei oma tyylini käy, hankkikoon ajan henkeen sopivan hoitajan.

Viimeisimmän hoitohugin jälkeen sanouduin irti tehtävästä. Kun vilkkaat leikki-ikäiset karkaavat käsistä ei suuntiin, en suostuu enää vastaamaan heidän turvallisuudestaan.
Jos haluan, että välit lastenlapsiin säilyvät, on viisainta, että he vain käyvät kylässä, tai minä pistäydyn heitä tapaamassa. Lyhyt yhdessäolo ei vielä aiheuta konflikteja.
En enää suostu "hoitamaan" heitä ennen kuin täyttävät 10 v.

13

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinäetmäärääheitä

      Isovanhemman ei kuulu arvioida toisen perheen tekemisiä eikä alkaa niitä neuvomaan. Jokaisen oma perhe on oma ja tekevät omat ratkaisut. Se miksä sinusta on oikein ei välttämättä ole heidänmielestään oikein ja heillä on oikeus tehdä omalla tavalla, se on sinun hyväksyttävä.
      Se minkä sinä teet väärin heidän lasten kohdalla heillä on oikeus siitä sanoa ja vaatia tekemään heidän tavalla.
      Et voi ohjeistaa kenenkään perhettä omiin tapoihisi, on väärin kjuvitella että vain sinä osaat tehdä kaikki oikein. näin se ei ole.
      Itsekkään ei ottanut kaikkia äidin neuvoja omaan perheeseeni, vaan tee ne niin kuin ise katson oikeaksi. Vaikka kuin on oma äiti neuvomassa, niin oma tapa tekee omasta perheestä oman.
      Tuo että suutuit etkä enää halua olla osa lapsesi perhettä on aika erikoinen. Suutuit siitä että he eivät tee kuin sinä haluat. Tuossa tpauksessa päätös on oieka, en minkään halua sellaista ihmistä joka tuputtaa omia arvojaan vain oikeina ja muiden arvot on mitä ovat. Parempi että silloin pysyt kaukana, heillä on oikeus tehdä omalla tavalla.
      Isovanhempien tehtävä ei ole määrätä mitä lapsensa perhe saa tehdä ja ja mikä on vain oikein! Heidän tehtävä on olla siinä mukana, ja hyväksyä ja tukea heitä, ei pomottaa.

    • Raja.tuli.vastaan

      Kirjoitin juuri tuosta asiasta.
      En voi ottaa vastuuta toisten ihmisten lapsista, jos en pysty käsittelemään heitä.
      On aika erikoista sanoa, että "pomotan" lapsia. Toivon, että he ovat tavallisia lapsia, joiden kanssa ei ole pakko ottaa yhteen koko ajan.
      Minä en siedä sitä, että lapsi käy käsiksi, lyö ja potkii, heittäytyy maahan ja on vetelä kuin taikina, kun häntä yrittää nostaa turvaan. Minä en jaksa sitä.
      On ihan oikein kaikille, että vanhemmat hankkivat nuoremman ja tällaisiin lapsiin tottuneen hoitajan vastaisuudessa.
      En minä anna heille kasvatusohjeita. Pois se minusta. On selvää, että lasten on opittava tulemaan toimeen ikäistensä kanssa, pärjättävä tarhassa ja koulussa. Ilman muuta liian myöntyväiset ja tottelevaiset lapset jäävät jalkoihin ja heitä kiusataan armotta. Sen vuoksi on selvää, että lapsenlapsienikin oikeus on pitää puolensa. He ottavat kyllä omansa.
      Minä olen kuitenkin liian vanha tähän.

      Minä voin tukea lapsieni perheitä muullakin tavalla kuin hoitamalla heitä vastoin lasten ja omaa tahtoani.
      On muitakin tapoja olla "osa lapsien perhettä". Kutsun heidät syömään, kahville, vien lahjat synttäreinä, käyn jouluna, mutta en ota heitä päivähoitoon.
      Siinä kulkee raja.
      Minuakaan ei määrätä.

    • vanhaäiti

      Kyllä aikuinen ihminen osaa ja saa vetää oman jaksamisensa rajat. On edesvastuutonta ottaa lapsia hoitoon, jos ei jaksa huolehtia heistä tai jos se kielletään.
      On outoa, että lasten vanhemmat haluavat muuttaa omat vanhempansa hyödykkeiksi, jotka toimivat juuri heidän haluamallaan tavalla, ja jotka käytön jälkeen voi hyllyttää. Sekin on outoa, että ikäihmisten pitäisi toimia päivähoitajina.

      • vikamummoissa

        Usein ne isovanhemmat pyytää että voivat ottaa lapset hoitoon ja sitten alkaakin syyttää että lapsensa tuovat ne, vierittää sen syyn niskoilleen.
        Tiedän monta jossa lapset ovat sanoneet että meille saa sanoa jos ei jaksa tai halua, mutta mummot ja vaarit haluaa sitä sääliä ja päästä kontrolloimaan lastensa perheitä. Usein se on isovamhepien oma halua päästä mutta syyttelee sitten muita.

        Varmasti on niitäkin jotka käyttää heitä hyväkseen, mutta on niitäkin isovanhempia jotka ihan itse pyytää ja sitten alkaa syytteleen että niitä vaan tuodaan...


      • hoit_su

        Tiedän muutamia perheitä , joissa on noudatettu tuota vastuutonta, "lapsi itse päättää kaiken". Lapset on ihan hukassa, koska heidät on vanhemmat jättäneet ns. heitteille. Jos lapsella ei ole mitään rajoja, häntä ei ohjata, ei kielletä, ei neuvota, niin lapsi on ihan hukassa. Pienillä harteille asetetaan vastuu asioista, jotka kuuluu aikuisten päätettäväksi. Ikävää on myös, että tällainen heitteille jätetty lapsi ei kunnioita ketään, hänelle aikuiset ja myös toiset lapset on pelkkää ilmaa. Lapsi myös lyö, koska hänelle ei ole kehittynyt minkäänlaista empatian tuntoa. Hän ei yksinkertaisesti ymmärrä että toista sattuu. Nämä lapset hakee epätoivoisesti vanhempiensa huomiota, mutta eivät sitä saa.
        Valitettavasti tämä tarina on tosi, kahdessa sukulaisperheessä lapsille on tehty näin ja se on kamalaa katsottavaa ja myös kuultavaa. Nämä lapset kirkuu paljon, jos asiat ei mene piirulleen niin kuin he haluaa, he huutaa, ja huutaa kovaa.
        Näille lapsille on kova paikka, kun aikuisten maailma ei pyörikään heidän napansa ympärillä.
        Ymmärrettävästi näille lapsille on hankalaa löytää hoitajia, koska lapsi ei tottele ketään, niin ihmiset pelkää mahdollisia onnettomuuksia.


      • Aloittaja--
        vikamummoissa kirjoitti:

        Usein ne isovanhemmat pyytää että voivat ottaa lapset hoitoon ja sitten alkaakin syyttää että lapsensa tuovat ne, vierittää sen syyn niskoilleen.
        Tiedän monta jossa lapset ovat sanoneet että meille saa sanoa jos ei jaksa tai halua, mutta mummot ja vaarit haluaa sitä sääliä ja päästä kontrolloimaan lastensa perheitä. Usein se on isovamhepien oma halua päästä mutta syyttelee sitten muita.

        Varmasti on niitäkin jotka käyttää heitä hyväkseen, mutta on niitäkin isovanhempia jotka ihan itse pyytää ja sitten alkaa syytteleen että niitä vaan tuodaan...

        Ei oteta kalikkaa omaan nilkkan. Kyllä syy saadaan helposti vieritettyä isovanhemmille.

        Omien lapsien kasvatus epäonnistuu usein vanhempien oman laiskuuden ja tyhmyyden vuoksi. Ei jakseta muistaa, että kasvatus on joka hetkistä toimintaa, lapsi ottaa mallia vanhemmistaan. Käytös ja asenteet ovat juuri ne, jotka kotona sallitaan.
        Curlingvanhempien lapsilla on epävarma olo, ilman sääntöjä ja rajoja, joten juuri heistä kasvaa ne häiriköt ja kiusaajat, joista saamme lukea. Isovanhemmat ovat ne ensimmäiset, joihin lapset taitojaan kokeilevat. Isovanhemmilta on kasvattaminen kielletty, heidän pitää ottaa vastaan lapsien käytös, potkut ja huudot. Isovanhemmilla ei ole valtaa. Heillä ei ole oikeutta kieltää.
        Kun he eivät jaksa, heitä pidetään kylminä ja vetäytyvinä.

        Niin he varmaan ovatkin. Lastenlasten antaman kasvatuksen tulos. Syy ja seuraus.


      • Aloittaja--
        hoit_su kirjoitti:

        Tiedän muutamia perheitä , joissa on noudatettu tuota vastuutonta, "lapsi itse päättää kaiken". Lapset on ihan hukassa, koska heidät on vanhemmat jättäneet ns. heitteille. Jos lapsella ei ole mitään rajoja, häntä ei ohjata, ei kielletä, ei neuvota, niin lapsi on ihan hukassa. Pienillä harteille asetetaan vastuu asioista, jotka kuuluu aikuisten päätettäväksi. Ikävää on myös, että tällainen heitteille jätetty lapsi ei kunnioita ketään, hänelle aikuiset ja myös toiset lapset on pelkkää ilmaa. Lapsi myös lyö, koska hänelle ei ole kehittynyt minkäänlaista empatian tuntoa. Hän ei yksinkertaisesti ymmärrä että toista sattuu. Nämä lapset hakee epätoivoisesti vanhempiensa huomiota, mutta eivät sitä saa.
        Valitettavasti tämä tarina on tosi, kahdessa sukulaisperheessä lapsille on tehty näin ja se on kamalaa katsottavaa ja myös kuultavaa. Nämä lapset kirkuu paljon, jos asiat ei mene piirulleen niin kuin he haluaa, he huutaa, ja huutaa kovaa.
        Näille lapsille on kova paikka, kun aikuisten maailma ei pyörikään heidän napansa ympärillä.
        Ymmärrettävästi näille lapsille on hankalaa löytää hoitajia, koska lapsi ei tottele ketään, niin ihmiset pelkää mahdollisia onnettomuuksia.

        Vanhemmat, joiden kyky kasvattajina on heikko, ja omat harrastukset vievät liikaa perheen ajasta, käyvät nyt kimppuusi kuumina.
        He todistavat sinulle kuorossa, että lapsen pitää voida valita. Lasta ei saa kangistaa kaavoihin. Lasta ei saa pakottaa vanhempien määräysvaltaan. Lapsi on persoona, jolla on oma tahto. Sitäpaitsi juuri meidän lapsella on voimakas temperamentti. Naapurin lapsilla on käytöshäiriö.
        Joku vieras. mummu tai oma äiti, lastentarhan opettaja tms. voi antaa kasvatusohjeita, ja se on pahinta, mitä voi tehdä. Jokaisella vanhemmalla on oikeus kasvattaa lapsensa parhaalla mahdollisella tavalla. Siihen ei ole puuttumista!
        Se että nämä ulkopuoliset arvelevat, että lapsi jää vaille kaikkea kasvatusta ja ohjausta on pelkkää ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä, jota vanhempi väki aina osoittaa.
        Vanhempien pitäisi ymmärtää ja tukea. Muiden lasten mummot aina ottavat lapset luokseen, mutta meidän muumo on ilkeä ja itsekäs. Haluaa elää muka omaa elämää. Mokomakin.


      • hoit_su
        Aloittaja-- kirjoitti:

        Vanhemmat, joiden kyky kasvattajina on heikko, ja omat harrastukset vievät liikaa perheen ajasta, käyvät nyt kimppuusi kuumina.
        He todistavat sinulle kuorossa, että lapsen pitää voida valita. Lasta ei saa kangistaa kaavoihin. Lasta ei saa pakottaa vanhempien määräysvaltaan. Lapsi on persoona, jolla on oma tahto. Sitäpaitsi juuri meidän lapsella on voimakas temperamentti. Naapurin lapsilla on käytöshäiriö.
        Joku vieras. mummu tai oma äiti, lastentarhan opettaja tms. voi antaa kasvatusohjeita, ja se on pahinta, mitä voi tehdä. Jokaisella vanhemmalla on oikeus kasvattaa lapsensa parhaalla mahdollisella tavalla. Siihen ei ole puuttumista!
        Se että nämä ulkopuoliset arvelevat, että lapsi jää vaille kaikkea kasvatusta ja ohjausta on pelkkää ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä, jota vanhempi väki aina osoittaa.
        Vanhempien pitäisi ymmärtää ja tukea. Muiden lasten mummot aina ottavat lapset luokseen, mutta meidän muumo on ilkeä ja itsekäs. Haluaa elää muka omaa elämää. Mokomakin.

        jatkanpa vielä. Minä en siis ole näiden lasten isovanhempi, vaan muu sukulainen. Silloin kun lapsia alkoi näihin perheisiin tulla, niin olin innoissani siitä, että voin silloin tällöin ottaa pienen yövieraan. Paikan päällä vierailuani, oli pakko huomata että en uskalla. En voi ottaa vastuuta lapsesta, jolta puuttuu täysin aikuisen kunnioitus. Jos lapselle sanoo, että älä tee, niin hän vaan vilkaisee ja jatkaa tekemistään. Tarkoitan nyt vaarallisia juttuja, ei vaan jotain sotkemista. Harmi sinänsä, suhde näihin lapsiin on jäänyt vajaaksi juuri noiden syiden takia.


      • Aloittaja--

        Kun kuljin omieni kanssa kaupungilla, terotin kaiken aikaa, että on katsottava oikealle ja vasemmalle, ei ikinä juosta suin päin kadun yli. Katsotaan liikennevalot, katsotaan suojatien eteen pysähtyneiden autojen taakse, ja se neuvo onkin yksi tärkeimmistä, minkä lapselle voi opettaa.
        He kävivät koulua vilkasliikenteisen kadun varressa, ja oli ilo nähdä, kuinka he pysähtyivät kadun kulmaan, katsoivat oikealle ja vasemmalle ja marssivat kadun yli oikealla hetkellä.
        Miksi tämä on nykypäivän lapsille ahdistavaa? Lapsi sanoo: "Et sinä minua määrää!" ja ryntää kadun yli. Minähän tästä vastaisin niin yliajajalle, poliisille kuin lapsen vanhemmillekin, jos jotain sattuisi. Minä en voi ottaa sitä riskiä.
        Ja kuten eräs kirjoittaja korostaa omassa puheenvuorossaan, en voi ohjeistaa ketään omiin asenteisiini, kukin perhe toimii oman näkemyksensä mukaan.

        Tämä vain yksi esimerkki asioista, jotka opettavat minulle, että en ole enää kasvattaja eikä minulla ole auktoiteettiä.
        Vastuu kuitenkin jäisi.


    • kummastelen

      Se tässä vähän ihmetyttää, että jos isovanhemmat ovat opettaneet lapsilleen hyvää käytöstä yms., niin miksi sitten nämä lapset eivät aikuisiksi kasvettuaan halua opettaa omille lapsilleen sitä samaa? Luulisi, että jos vanhempien kasvatusmenetelmissä ei ole ollut mitään vikaa, niin niitä ei haluttaisi omien lasten kohdalla muuttaa. Olisi helpompaakin tehdä samoin kuin omat vanhemmat tekivät, kun ei tarvitsisi katsoa mistään kirjasta ohjeita.

      • Haistettelua

        Samaa varmaan kysyvät opettajat kautta maan.


    • Maailma.muuttuu.Eskoni

      Jos muistelet omaa lapsuuttasi, niin huomaat, että maailma on muuttunut. Jo lastentarha on erilainen kuin silloin. Kaikki eivät edes käyneet tarhassa eikä eskarissa.
      Maalla lapset pysynevät lapsina, kun matkat naapureihin ovat pitemmät kuin kaupunkilaisten lasten. Leikkipuistot ja Hupabaloot ovat jokaisen ulottuvilla, rahaakin on eri tahdissa kuin vanhempien lapsuudessa.
      On paljon muuttunut biistä ajoista, ja lasten on selviydyttävä. Pn liityttävä kerhoihin, luisteltava, pelattava pallopelejä, selviydyttävä erilaisista karsinnoista. Leluja on pienemmillä kaksin verroin enemmän kuin ennen, tv huutaa viihdettä on aamukuudesta.
      Maailma ei ole samanlainen kuin silloin kun isovanhemmat kasvattivat jälkeläisiään. Ja kyllä heitäkin varmasti moitittiin lepsuiksi, sillä "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".

    • elättäkääitse

      Älkää tehkö niitä lapsia jos olette tyrkkimässä niitä joka viikonloppu isovanhemmille jotka itsekin vielä työelämässä.Hankkikaa lapsia se määrä jota jaksatte hoitaa ja myös elättää,ei joka kuukausi rahallista apua kerjäämässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe