Verkostomarkkinointifirmat kuolleet?

missä_mennään

Ovatko kaikki verkostomarkkinointifirmat (MLM) jo kuolleet Suomen toimintojen osalta? Toimiiko Porissa verkostomarkkinointifirmojen edustajia?

Koko tähänastisen elämäni ainut kontakti verkostomarkkinointiin on yksi "huijaus", jossa minut kutsuttiin rekrytointi- eli esittelytilaisuuteen. Olin silloin työtön työnhakija ja joku onki sieltä yhteystietoni, soitti ja tarjosi työtä ilman palkkaa. Ei kiinnostanut työ, josta ei saa palkkaa ja kaiken kukkuraksi olisi pitänyt alkaa ostaa kyseisen firman tuotteita. Ei kiitos!
Tämä yksittäistapaus poislukien, minulle ei ole milloinkaan yritetty myydä mitään verkostomarkkinointiroskaa.
Onko Porin alueella enää mitään aktiviteettia verkostomarkkinoinnin saralla? En muista nähneeni yhtä ainoaa keskusteluketjua aiheeseen liittyen. Vaikka vain 1 % porilaisista olisivat jonkin MLM:n edustajia, niin heitä pitäisi löytyä Porista satoja. Missä te olette?

Koska sinä olit viimeksi kontaktissa verkostomarkkinointifirman myyntiedustajaan? Mikä oli firma? Vai onko niin, että Suomi ei ole toimiva maaperä verkostomarkkinoinnille, jonka juuret ovat Yhdysvalloissa? Siellä MLM on aika iso juttu. Onko suomalainen ja porilainen liian fiksu kusetettavaksi mukaan MLM-pyramidihuijaukseen?

19

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkintakysymys

      1990 luvulla kävin kuuntelemassa goldenlinen huijausesityksen ja ihmettelin, miten ihmiset olivat innoissaan siitä.
      Mielestäni samaan kastiin kuuluu forever, avon, tupperware, dermosil, useat lastenvaatemerkit ja muut roinat, joita kotiesittelyissä myydään pimeästi ja joku käärii välistä prosentit.

      • missä_mennään

        Toi se olikin. Goldenline (GNLD?) oli se rekrytointitilaisuus, johon sain kutsut ollessani työttömänä työnhakijana vuonna 2000. Tilaisuudessa myös kävin, mutta siihen se jäi. On vaikea innostua työstä, josta ei saa palkkaa, on pakko ostaa jotain ja tärkeämpää on uusien myyjien värvääminen kuin itse tuote.

        Ihmeellisesti porukka tuntee vetoa näitä MLM viritelmiä kohtaan Yhdysvalloissa, mutta miksi ei tuntisi, kun köyhälle työttömälle kerrotaan, että kenellä tahansa on mahdollista menestyä ja tulla miljonääriksi. Väite joka sinänsä on sekä valheellinen että harhaanjohtava. Mutta on pakko onnitella sitä 1 %:ia, joka on pyramidin huipulla. Köyhä porilainen saa ihmetellä, miten kouluja käymätön, lävistetty ja naamaan asti tatuoitu jannu ajelee Yhdysvalloissa 300 000 dollarin autolla ja elää leveetä luxus-elämää. Meininki on sitä tasoa, että suomalainen lääkärin palkalla oleva tuntee kateutta asioihin, joita ei itse pysty saavuttamaan pienen palkkansa takia.

        MLM:ssä voi siis menestyä vaikka ulkoinen habitus olisi sellainen, etten koskaan ostaisi käytettyä autoa kyseiseltä henkilöltä (tuomitsematta ketään ulkonäön perusteella). Suurin osa MLM-pyramidipeliin osallistuneista ei tietenkään tienaa latiakaan vaan menettää rahaa, kun on pakko ostaa tuotteita, että säilyy "aktiivisena". MLM:ssä tunnusomaista on usein se, että verkostomarkkinointiyhtiön myynnistä selvästi yli 50 % on myyntiä omille myyjille! Oikeita asiakkaita ei ole. Todellista kysyntää tuotteille ei ole. Tuotteita pakkomyydään verkostoon kuuluville jäsenille. Erikoista liiketoimintaa.

        Mitä olen katsellut noita MLM ja suoramyyntifirmoja, niin Mary Kay ja Tupperware ovat enemmän suoramyyntiä. Siellä on oikeasti se tuote. Verkostomarkkinoinnissa tuote on toissijainen juttu ja uusien jäsenien värvääminen on se kaikkein tärkein asia. Partylite on jossain tuossa välimaastossa, ehkä kuitenkin enemmän verkostomarkkinointia kuin suoramyyntiä.
        Herbalifet ja muut ovat sen sijaan pelkkää MLM:ää eli verkostomarkkinointia, jossa tuotteen myymisen sijaan tärkeintä on rekrytoida uusia myyjiä.


      • Gnldläinen
        missä_mennään kirjoitti:

        Toi se olikin. Goldenline (GNLD?) oli se rekrytointitilaisuus, johon sain kutsut ollessani työttömänä työnhakijana vuonna 2000. Tilaisuudessa myös kävin, mutta siihen se jäi. On vaikea innostua työstä, josta ei saa palkkaa, on pakko ostaa jotain ja tärkeämpää on uusien myyjien värvääminen kuin itse tuote.

        Ihmeellisesti porukka tuntee vetoa näitä MLM viritelmiä kohtaan Yhdysvalloissa, mutta miksi ei tuntisi, kun köyhälle työttömälle kerrotaan, että kenellä tahansa on mahdollista menestyä ja tulla miljonääriksi. Väite joka sinänsä on sekä valheellinen että harhaanjohtava. Mutta on pakko onnitella sitä 1 %:ia, joka on pyramidin huipulla. Köyhä porilainen saa ihmetellä, miten kouluja käymätön, lävistetty ja naamaan asti tatuoitu jannu ajelee Yhdysvalloissa 300 000 dollarin autolla ja elää leveetä luxus-elämää. Meininki on sitä tasoa, että suomalainen lääkärin palkalla oleva tuntee kateutta asioihin, joita ei itse pysty saavuttamaan pienen palkkansa takia.

        MLM:ssä voi siis menestyä vaikka ulkoinen habitus olisi sellainen, etten koskaan ostaisi käytettyä autoa kyseiseltä henkilöltä (tuomitsematta ketään ulkonäön perusteella). Suurin osa MLM-pyramidipeliin osallistuneista ei tietenkään tienaa latiakaan vaan menettää rahaa, kun on pakko ostaa tuotteita, että säilyy "aktiivisena". MLM:ssä tunnusomaista on usein se, että verkostomarkkinointiyhtiön myynnistä selvästi yli 50 % on myyntiä omille myyjille! Oikeita asiakkaita ei ole. Todellista kysyntää tuotteille ei ole. Tuotteita pakkomyydään verkostoon kuuluville jäsenille. Erikoista liiketoimintaa.

        Mitä olen katsellut noita MLM ja suoramyyntifirmoja, niin Mary Kay ja Tupperware ovat enemmän suoramyyntiä. Siellä on oikeasti se tuote. Verkostomarkkinoinnissa tuote on toissijainen juttu ja uusien jäsenien värvääminen on se kaikkein tärkein asia. Partylite on jossain tuossa välimaastossa, ehkä kuitenkin enemmän verkostomarkkinointia kuin suoramyyntiä.
        Herbalifet ja muut ovat sen sijaan pelkkää MLM:ää eli verkostomarkkinointia, jossa tuotteen myymisen sijaan tärkeintä on rekrytoida uusia myyjiä.

        Ihmiset voivat olla innoissaan vaikka mistä. Minusta VM-yrityksissä on tärkeintä se tuote mitä siinä suositellaan. Ei ole mikään pakko ostaa tuotteita autotallia täyteen.

        1. tehtävä VM-yrityksissä on tietenkin omakohtainen tuotteiden käyttö jotta saataisiin käyttökokemusta.

        2. Sitten kun on omaa käyttökokemusta, on varmuutta lähteä puhumaan muille ihmisille siitä mitä olet kokenut saavasi tuotteista. Ihmisiä kiinnostaa tuote-edut mitä niistä saa. Jos tuote on hyvä, niin se menee käsistä. Tuote pitää vain esitellä oikein eikä luoda mitään fantasioita niistä, vaan rehellinen toimiminen sääntöjen mukaan.

        3. Sitten viimeisenä tehtävänä on Businesmahdollisuuden jakaminen. Kun asiakkaat huomaavat että tuote toimii, saatavat ne ostaa moniakin tuotteita samalla kertaa, silloin on hyvä kertoa mukaantulemisen eduista ja hyödyistä.

        Ensimmäinen etuhan on että saa ostaa tukkuhintaan tuotteita. Samalla saa itse mahdollisuuden kokeilla myymistä ihmisille ja tehdä samoja työtehtäviä kuten henkilö joka hänet värväsi mukaan. Värvääminen on hyvä asia jos se tehdään oikein.

        Monet tulevat pelkästään mukaan että saisivat tuotteensa halvemmalla. Jotkut sitten käyttävät tuotteita esim vaikka 5vuotta ja sitten lähtevät tekemään hommia.

        Minun käsittääkseni ne jotka ovat Goldenissa olleet epärehellisiä, heidän jälleenmyyjä suhteensa on irtisanottu.

        Oletteko lukeneet sääntöjä mitä kyseisessä yrityksessä on.

        1 Sääntö on olla ehdoton rehellisyys, jne

        Te jotka ette ole edes sääntökirjaa Gnld:ltä lukeneet, kuinka te luulette silloin tietävänne mistä hommasta on kyse.

        Jos yritysmuoto ei teille kelpaa, niin menkää omija menojanne. Antakaa niiden jotka työtä tekevät rehellisesti, tehdä työnsä rauhassa. Työ kuin työ josta voi ansaita rahaa rehellisin keinoin on sallittua.

        Vielä kerran sanon että vika ei ole Gnld:ssä vaan niissä ihmisissä jotka sitä fanaattisesti tekevät luoden heti luvan "miljoonista" joita eivät itsekkään tienaa. Ja on se mahdollistakin että niin voi käydä, mutta eikö ole suotuisaa jos ensin tavoittelee vaikka sitä 1000euron kuukausi ansiota ja sitten nostaa tavoitteitaan.

        Tässä yrityksessä otetaan askelia askel kerrallaan. Ne jotka ei pärjää siinä, ei ole alunperinkään siitä olleet kiinnostuneita. Kysehän on siitä, onko sinulla nälkä ja halu auttaa myös muita.


    • missä_mennään

      Yhtenä tärkeänä osana verkostomarkkinointia (MLM) on juuri se, että huipulla olevat elävät leveästi ja näyttävät rahansa. Siis se 1 % pyramidin huipulla, jotka oikeasti tienaavat isoja summia. Köyhiä syrjäytyneitä on helpompi houkutella jahtaamaan unelmaansa (ja menettämään loputkin rahansa), kun on jotain konkreettista menestyksen mittaria esillä. Epäeettistä, mutta ei laitonta.

      Koko maailmassa vain Sri Lankassa ja Kiinassa verkostomarkkinointi on laissa kielletty. Muualla se on yritystoimintaa, joka hipoo laittomuuden ja rikollisuuden rajaa.

      • Gnldläinen777

        Kaikilla tuotteilla on palautusoikeus jos ei ole pärjännyt. VM:ssä tienaa enempi jos ulosmyynti on 70% eikä värvää jokaista vastaan tulijaa mukaan, silloinhan kyse ei ole aidosta ihmisten välittämisestä, vaan pelkkä raha on sokaissut jotka tätä alaa epärehellisesti tekee.

        Jokaisessa VM- yrityksessä on omat sääntönsä ja jos niitä ei noudateta.. niin yritys voi irtisanoa jälleenmyyjä suhteen, oli siinä sitten kuinka paljon menestynyt.

        Gnld:ssä ei ole pyramidin huippuja vaikka niitä on sen muotoisia. Jokaiselle maksetaan vain sen verran bonuksia kuin markkinointijärjestelmässä on ilmoitettu.

        Se riippuu siitä kuka rakentaa enempi henkilökohtaisesti ja vaikka rakentaakin hyvin voi silti joku alapuolella olevista tienata enempi jos se tekee enemmän työtä ja rakentaa enempi. Jokaiselle maksetaan sen verran millä tasolla hän on. Jos joku alapuolella olevista nousee tasoa ylemmäksi niin silloin sen tulot on suuremmat kuin sen joka on yläpuolella. Kyse on siitä, kun kaikilla mukana olijoilla on se palkkataulukko henkilökohtainen.

        Minusta myyminen asiakkaille on kanssa tärkeätä, eikä kaikkien värvääminen mukaan toimintaan. VM:ssä on tärkeää olla loppukuluttajia jotka ostaa tuotteita asiakashintaan.


    • äohoi

      Kyllä niitä kusetettuja Poristakin löytyy, mutta ei kukaan kehtaa typeryyttään paljastaa.

      • eikö_muka

        Mitä, eikö kukaan porilainen olekaan päässyt pyramidin huipulle? Eikö se juuri ole pyramidihuijauk, anteeksi, verkostomarkkinoinnin suurin houkutin: "kuka tahansa voi kovalla työllä päästä tähtititeelliselle ansiotasolle!" tai ainakin merkittäville ansioille tekemällä työtä muutama tunti viikossa.
        Missä ne paljon tienaavat porilaiset verkostomarkkinoijat ovat?

        (Kuten jo edellä totesin, verkostomarkkinoinnissa 99 % ihmisistä ei tienaa mitään tai häviää rahaa, kun taas pyramidin huipulla 1 % porukasta oikeasti tienaa paljon. Ilmeisesti ne ovat kaikki amerikkalaisia, jotka ovat lähteneet toimintaan mukaan MLM-firman alkuvaiheessa. Kun kyseinen firma tulee lopulta Suomeen asti, on jo liian myöhäsitä päästä pyramidissa merkittävälle tasolle. Olet väkisinkin sitä alinta kastia, joka häviää rahaa satoja euroja kuukaudessa ja se raha menee pyramidin huipulle.)


      • Gnldläinen
        eikö_muka kirjoitti:

        Mitä, eikö kukaan porilainen olekaan päässyt pyramidin huipulle? Eikö se juuri ole pyramidihuijauk, anteeksi, verkostomarkkinoinnin suurin houkutin: "kuka tahansa voi kovalla työllä päästä tähtititeelliselle ansiotasolle!" tai ainakin merkittäville ansioille tekemällä työtä muutama tunti viikossa.
        Missä ne paljon tienaavat porilaiset verkostomarkkinoijat ovat?

        (Kuten jo edellä totesin, verkostomarkkinoinnissa 99 % ihmisistä ei tienaa mitään tai häviää rahaa, kun taas pyramidin huipulla 1 % porukasta oikeasti tienaa paljon. Ilmeisesti ne ovat kaikki amerikkalaisia, jotka ovat lähteneet toimintaan mukaan MLM-firman alkuvaiheessa. Kun kyseinen firma tulee lopulta Suomeen asti, on jo liian myöhäsitä päästä pyramidissa merkittävälle tasolle. Olet väkisinkin sitä alinta kastia, joka häviää rahaa satoja euroja kuukaudessa ja se raha menee pyramidin huipulle.)

        Minä en ole hävinnyt rahaa VM:ssä yhtään. Olen ostanut tukkuhintaan vuodesta 2004 asti ja olen tyytyväinen tuotteisiini.

        Jokainenhan ostaa tuotteensa mistä haluaa. Meneehän se raha muutenkin mihin tahansa organisaatioon. Esim prismat K-marketit, Supermarketit on lopussa kartalta katsottuna pyramidin muotoisia. Häviättehän te itsekkin rahaa minne sitä laitattekin. Minä sijoitan rahaani laatutuotteisiin ja saan siitä hyviä etujakin.

        Teillä taas on pahamieli ja kun ette alasta tiedä mitään, miksi täällä purnaatte negatiivisia kommenteja.

        Ulkopuoliset tietävät tästä alasta yhtä paljon kuin sianporsaat joulusta, eli ei siis yhtään mitään.

        Ja monet on mukana verkostomarkkinoinnissa ostaakseen tuotteita halvalla. jotkut myyvät niitä että saisivat lisätuloja ja omat tuotteet tulevat ilmaiseksi ja jotkut tekevät enemmän eli rakentavat verkostoa ja myös myyvät. Katsokaas kun ihmisiä on monenlaisia ja joka lähtöön.


      • wdwdwd
        Gnldläinen kirjoitti:

        Minä en ole hävinnyt rahaa VM:ssä yhtään. Olen ostanut tukkuhintaan vuodesta 2004 asti ja olen tyytyväinen tuotteisiini.

        Jokainenhan ostaa tuotteensa mistä haluaa. Meneehän se raha muutenkin mihin tahansa organisaatioon. Esim prismat K-marketit, Supermarketit on lopussa kartalta katsottuna pyramidin muotoisia. Häviättehän te itsekkin rahaa minne sitä laitattekin. Minä sijoitan rahaani laatutuotteisiin ja saan siitä hyviä etujakin.

        Teillä taas on pahamieli ja kun ette alasta tiedä mitään, miksi täällä purnaatte negatiivisia kommenteja.

        Ulkopuoliset tietävät tästä alasta yhtä paljon kuin sianporsaat joulusta, eli ei siis yhtään mitään.

        Ja monet on mukana verkostomarkkinoinnissa ostaakseen tuotteita halvalla. jotkut myyvät niitä että saisivat lisätuloja ja omat tuotteet tulevat ilmaiseksi ja jotkut tekevät enemmän eli rakentavat verkostoa ja myös myyvät. Katsokaas kun ihmisiä on monenlaisia ja joka lähtöön.

        Paskaa jauhat.
        Tuotteet voivat olla halpoja, mutta tavallisesta liikkeestä niitä saa vielä paljon halvemmalla.


      • lopetas_jo
        Gnldläinen kirjoitti:

        Minä en ole hävinnyt rahaa VM:ssä yhtään. Olen ostanut tukkuhintaan vuodesta 2004 asti ja olen tyytyväinen tuotteisiini.

        Jokainenhan ostaa tuotteensa mistä haluaa. Meneehän se raha muutenkin mihin tahansa organisaatioon. Esim prismat K-marketit, Supermarketit on lopussa kartalta katsottuna pyramidin muotoisia. Häviättehän te itsekkin rahaa minne sitä laitattekin. Minä sijoitan rahaani laatutuotteisiin ja saan siitä hyviä etujakin.

        Teillä taas on pahamieli ja kun ette alasta tiedä mitään, miksi täällä purnaatte negatiivisia kommenteja.

        Ulkopuoliset tietävät tästä alasta yhtä paljon kuin sianporsaat joulusta, eli ei siis yhtään mitään.

        Ja monet on mukana verkostomarkkinoinnissa ostaakseen tuotteita halvalla. jotkut myyvät niitä että saisivat lisätuloja ja omat tuotteet tulevat ilmaiseksi ja jotkut tekevät enemmän eli rakentavat verkostoa ja myös myyvät. Katsokaas kun ihmisiä on monenlaisia ja joka lähtöön.

        Eipäs heti sorruta argumentointivirheeseen! Et tunne minua, joten ethän väitä, että "Teillä taas on pahamieli ja kun ette alasta tiedä mitään, miksi täällä purnaatte negatiivisia kommenteja."

        Täällä tiedetään verkostomarkkinoinnista kiusallisen paljon, vai mitä?

        "Ulkopuoliset tietävät tästä alasta yhtä paljon kuin sianporsaat joulusta, eli ei siis yhtään mitään."

        Miksi koko ajan dissaat meidän tietoamme alasta? Olen lukenut verkostomarkkinoinnista ja tukinut alaa kauemmin kuin sinä ollut mukana GNLD:ssä :D


    • GNDL

      Ei ole kuolleet, ainakin Tupperi kipat , kynttilät Party lite, ja oriflame toimintaa löytyy.

      • vaktaa

        Eivät nämä ole verkostomarkkinointia, vaan lähinnä suoramyyntiä.


      • missä_mennään
        vaktaa kirjoitti:

        Eivät nämä ole verkostomarkkinointia, vaan lähinnä suoramyyntiä.

        Tupperi ja Oriflame ehkä suoramyyntiä, mutta Party Litessä täyttää moni verkostomarkkinoinnin tunnusmerkki.


    • paskagolden

      goldenin tuotteet ovat paskaa.

      • täyttä_Asiaa

        Jos ne olisivat laatua, niitä myytäisiin missä tahansa vähittäistavarakaupassa.

        Kyllä se, että tuotetta saa vain verkoston kautta laittaa ensimmäsiet epäilyt sille, että tuotteessa on jotain mätää. Esim. USA:ssa on jotkin verkostomarkkifirmojen huipputuotteet todettu täydelliseksi huijauksesksi ja jopa terveydelle vaaralliseksi!


    • Neolife

      Neolife elää ja voi hyvin kohta 60v.

    • TyytyväinenAsiakas

      Golden Storesta ainakin olen saanut hyvin tuotteita :)

      Neolifen tuotteet on todella hyviä.

      • vatserinsininenonhyvää

        Paskan marjat ne mitään hyviä ole.


    • Anonyymi

      Onko Porissa vielä aktiivista MLM toimintaa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe