Katsoin että Hollannisa oli sellainen myynnissä ja pyynti vaikutti kohtuulliselta. Onko kokemuksia/muuten tietoa veneestä, esim LYS -luku?
Tietääkö joku Finngulf 34:stä
11
8194
Vastaukset
- uuno
Jos tarkoitat siis sitä vanhaa (tai ainakin vanhan mallista) Finngulf 34:ää, niin LYS on 1,15. Kyseinen kapistus taisi olla Finngulfin ensimmäinen tuote, perustui IOR 3/4 tonnariin. IOR-vaikutteet ovat mähtävissä selvästi varsinkin "lommoprofiilina" perässä. Mielestäni paljon vaikeastihaluttavampi kuin mikä tahansa muu Finngulffi.
- Arc
Mikäs FG se oli, joka perustuu Van De Stadt 34:ään.
Kukas muistaa oliko se juuri tämä? Vai muistanko väärin? Oliko se sittenkin... - lukenut
Arc kirjoitti:
Mikäs FG se oli, joka perustuu Van De Stadt 34:ään.
Kukas muistaa oliko se juuri tämä? Vai muistanko väärin? Oliko se sittenkin...Muistikuva olis että tää ois yritys tehdä suomalainen kilpapursi joka menestyisi avomerikisoissa tuohon aikaan.
Jotain -80 lukua vissin elettiin ja "Finngulf" -veistämön alkuaikoja - olikohan niin että tehtiin pari erilaista kansiratkaisua myös..
Katteles "Vene" -lehden numeroista - varmasti löytyy ainakin esittely ehkä jopa testitietoa - ainakin suuresti ihmettelen jos ei löydy.
Kirjastoon jos ei oo rahaa maksaa artikkelin tilausta - vanhaa lhtivuosikertaa lukien voi löytyä muutakin mielenkiintoista, voit jopa innostua lukemaan ne kaikki ..kuten itselleni kävi.
:(
Mielestäni "Vene" -lehti oli sisällöltään 80- ja 90-luvulla parempi kuin nykyisin.
Oli enemmän artikkeleita muustakin veneilyyn liittyvästä ja etenkin "purjehdus"- ja muitakin "veneily"matkakertomuksia kuin nykyisessä lähinnä testituloksiin keskittyvässä lehdessä.
lycka till - eikö suomesta löydy mieleistä kun pitää paljon suolaisemman veden pilaamia katsella?
..ja samaa mieltä 34:n haluttavuudesta.. - Håkan
lukenut kirjoitti:
Muistikuva olis että tää ois yritys tehdä suomalainen kilpapursi joka menestyisi avomerikisoissa tuohon aikaan.
Jotain -80 lukua vissin elettiin ja "Finngulf" -veistämön alkuaikoja - olikohan niin että tehtiin pari erilaista kansiratkaisua myös..
Katteles "Vene" -lehden numeroista - varmasti löytyy ainakin esittely ehkä jopa testitietoa - ainakin suuresti ihmettelen jos ei löydy.
Kirjastoon jos ei oo rahaa maksaa artikkelin tilausta - vanhaa lhtivuosikertaa lukien voi löytyä muutakin mielenkiintoista, voit jopa innostua lukemaan ne kaikki ..kuten itselleni kävi.
:(
Mielestäni "Vene" -lehti oli sisällöltään 80- ja 90-luvulla parempi kuin nykyisin.
Oli enemmän artikkeleita muustakin veneilyyn liittyvästä ja etenkin "purjehdus"- ja muitakin "veneily"matkakertomuksia kuin nykyisessä lähinnä testituloksiin keskittyvässä lehdessä.
lycka till - eikö suomesta löydy mieleistä kun pitää paljon suolaisemman veden pilaamia katsella?
..ja samaa mieltä 34:n haluttavuudesta..Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.
- Nemo
Håkan kirjoitti:
Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.
Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).
- FG33
Nemo kirjoitti:
Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).
Matriarch 34 IMS , L-2110
GPH 649,3
TMF 0,9240 - Antilla-36
Nemo kirjoitti:
Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).
Veneestä tuli IMS-modifioinnin jälkeen huomattavan paljon nopeampi. Kts. toinen vastaus IMS GPH=649 eli vene on kokoisekseen varsin nopea verrattuna nykypursiinkin. Tämä siis koskee vain tätä yhtä yksilöä. Vakiovalmisteinen vanha FG34 lienee GPH-luvultaan ~680-690 luokkaa eli kisasisartaan noin 30-40s/mpk hitaampi. Ei silti sitäkään voi mielestäni kauhean hitaaksi moittia, joskaan se ei aivan nykyveneille pärjää.
EPS:ssä Nuottaniemessä on yksi vanha FG34 ylhäällä, jos alkup. kysyjää kiinnostaa. - Joakim
Antilla-36 kirjoitti:
Veneestä tuli IMS-modifioinnin jälkeen huomattavan paljon nopeampi. Kts. toinen vastaus IMS GPH=649 eli vene on kokoisekseen varsin nopea verrattuna nykypursiinkin. Tämä siis koskee vain tätä yhtä yksilöä. Vakiovalmisteinen vanha FG34 lienee GPH-luvultaan ~680-690 luokkaa eli kisasisartaan noin 30-40s/mpk hitaampi. Ei silti sitäkään voi mielestäni kauhean hitaaksi moittia, joskaan se ei aivan nykyveneille pärjää.
EPS:ssä Nuottaniemessä on yksi vanha FG34 ylhäällä, jos alkup. kysyjää kiinnostaa.Ko. yksilö on kilpavene, jota ei voi verrata sarjatuotanto FG34:ään. GPH ~650 on aivan tyypillinen tuon ajan kilpavarusteltuun 3/4 tonnariin (esim X-3/4 639 ja 658, X-102 ~660), joten IMS-modifiointi, mitä sitten lieneekään sisältänyt, ei ole ihmeitä tehnyt. Lisäksi pitää huomata, että IMS-mittaus on tehty n. 10 vuotta sitten eli luku voisi muuttua (kasvaa) paljonkin, jos mittakirja uusittaisiin.
X-102:n LYS-luku on 1,19, joten FG34:lle mainittu 1,15 on varsin alhainen ja perustunee vain yhteen LYS-todistukseen. Kisoissa on FG34:lle käytetty myös 1,16 ja 1,18. - Joakim
Håkan kirjoitti:
Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.
Vene-lehdem juttujen perusteella FG34:ia tehtiin kolme ko. kisaan. Yksi oli Weberin 13. sijoittunut, suunnittelinjansa Håkan Södergrenin itse ajama yksilö oli 8. (5 lähtöä parhaat sijat 5,5,7). Kolmasta ei tuloksissa mainittu (vain 10 parasta ja suomalaiset), mutta sitä pitä purjehtia kova ruotsalaisporukka.
Voittaja oli tosiaan vakio X-102 erikoismastolla terästettynä. Jeppesen ei itse ollut mukana, mutta X:n "tehdasmiehistö" kylläkin. Toinen X-102 oli "vasta" 7. ja hävisi useassa lähdössä Södergrenille. Muu kärkipää oli sitten Dehler DB1:siä.
Kisassa oli 30 venettä mukana, joten ei FG34 surkea ollut, mutta kauas tavoitteista se jäi.
Kisa FG34:ssa oli Vene-lehden mukaan ontto lasikuituköli ja lyijyharkkoja pilssissä (ei kölissä), pelkkä putkirunko sisällä (ei lainkaan laipioita) jne. Perhemalli oli n. 1000 kg painavampi ja siis aivan eri vene, vaikka runko sama onkin. - ¨PERHEVENETTÄ VAILLE
jatkan sopivan 33-35 jalkaisen etsimistä.
- uskollinen merkille
¨PERHEVENETTÄ VAILLE kirjoitti:
jatkan sopivan 33-35 jalkaisen etsimistä.
Käy kokeilemassa Scanmar 33.Hyvä ja tilava,sopivan hintaisia...Ruotsista löytyy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1802015
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1601735Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461696- 1231473
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1561248Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia531136Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen581010- 70919
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26897- 15889