Tietääkö joku Finngulf 34:stä

perhevenettä vaille

Katsoin että Hollannisa oli sellainen myynnissä ja pyynti vaikutti kohtuulliselta. Onko kokemuksia/muuten tietoa veneestä, esim LYS -luku?

11

8449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuno

      Jos tarkoitat siis sitä vanhaa (tai ainakin vanhan mallista) Finngulf 34:ää, niin LYS on 1,15. Kyseinen kapistus taisi olla Finngulfin ensimmäinen tuote, perustui IOR 3/4 tonnariin. IOR-vaikutteet ovat mähtävissä selvästi varsinkin "lommoprofiilina" perässä. Mielestäni paljon vaikeastihaluttavampi kuin mikä tahansa muu Finngulffi.

      • Arc

        Mikäs FG se oli, joka perustuu Van De Stadt 34:ään.
        Kukas muistaa oliko se juuri tämä? Vai muistanko väärin? Oliko se sittenkin...


      • lukenut
        Arc kirjoitti:

        Mikäs FG se oli, joka perustuu Van De Stadt 34:ään.
        Kukas muistaa oliko se juuri tämä? Vai muistanko väärin? Oliko se sittenkin...

        Muistikuva olis että tää ois yritys tehdä suomalainen kilpapursi joka menestyisi avomerikisoissa tuohon aikaan.
        Jotain -80 lukua vissin elettiin ja "Finngulf" -veistämön alkuaikoja - olikohan niin että tehtiin pari erilaista kansiratkaisua myös..

        Katteles "Vene" -lehden numeroista - varmasti löytyy ainakin esittely ehkä jopa testitietoa - ainakin suuresti ihmettelen jos ei löydy.

        Kirjastoon jos ei oo rahaa maksaa artikkelin tilausta - vanhaa lhtivuosikertaa lukien voi löytyä muutakin mielenkiintoista, voit jopa innostua lukemaan ne kaikki ..kuten itselleni kävi.
        :(

        Mielestäni "Vene" -lehti oli sisällöltään 80- ja 90-luvulla parempi kuin nykyisin.
        Oli enemmän artikkeleita muustakin veneilyyn liittyvästä ja etenkin "purjehdus"- ja muitakin "veneily"matkakertomuksia kuin nykyisessä lähinnä testituloksiin keskittyvässä lehdessä.

        lycka till - eikö suomesta löydy mieleistä kun pitää paljon suolaisemman veden pilaamia katsella?

        ..ja samaa mieltä 34:n haluttavuudesta..


      • Håkan
        lukenut kirjoitti:

        Muistikuva olis että tää ois yritys tehdä suomalainen kilpapursi joka menestyisi avomerikisoissa tuohon aikaan.
        Jotain -80 lukua vissin elettiin ja "Finngulf" -veistämön alkuaikoja - olikohan niin että tehtiin pari erilaista kansiratkaisua myös..

        Katteles "Vene" -lehden numeroista - varmasti löytyy ainakin esittely ehkä jopa testitietoa - ainakin suuresti ihmettelen jos ei löydy.

        Kirjastoon jos ei oo rahaa maksaa artikkelin tilausta - vanhaa lhtivuosikertaa lukien voi löytyä muutakin mielenkiintoista, voit jopa innostua lukemaan ne kaikki ..kuten itselleni kävi.
        :(

        Mielestäni "Vene" -lehti oli sisällöltään 80- ja 90-luvulla parempi kuin nykyisin.
        Oli enemmän artikkeleita muustakin veneilyyn liittyvästä ja etenkin "purjehdus"- ja muitakin "veneily"matkakertomuksia kuin nykyisessä lähinnä testituloksiin keskittyvässä lehdessä.

        lycka till - eikö suomesta löydy mieleistä kun pitää paljon suolaisemman veden pilaamia katsella?

        ..ja samaa mieltä 34:n haluttavuudesta..

        Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.


      • Nemo
        Håkan kirjoitti:

        Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.

        Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).


      • FG33
        Nemo kirjoitti:

        Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).

        Matriarch 34 IMS , L-2110
        GPH 649,3
        TMF 0,9240


      • Antilla-36
        Nemo kirjoitti:

        Olen nähnyt kyseisen Fingulfin (Matriarch) Suomenojan venesatamassa Espoossa.On siellä nytkin talviteloilla sen tien varrella,kun ajetaan sisään satamaan.Vene oli juuri tuollainen,kun edellä kuvattiin.Metallirunko,johon kevyitä moderneja kuituja ympärille.Sen ajan tekniikalla.Mutta kaiketi hiukan pieleen meni.Myöhemmin tähän yksilöön on tehty "modifiointi" kohti normaalia venettä eli korvattu osa eksoottisista ratkaisuista.Ei enää kilpailukykyinen eikä koskaan ole ollut perhekäyttöön sopiva vene (käsittely syväys sisustus).Kyseinen yksilökin on aika harvoin merellä näkynyt,joten voisi saada halvalla,jos sellainen "prototyyppi" kiinnostaa.Omistaja varmaan paikallisessa pursiseurassa,joka muistini mukaan on Meritie tai jotain sinne päin (siinä on joku pursimaja,josta näksi varmaan kommodorin yhteystiedot,jolta saisi tietoja omistajasta,joka voisi kertoa Fingulf 34 veneestä).

        Veneestä tuli IMS-modifioinnin jälkeen huomattavan paljon nopeampi. Kts. toinen vastaus IMS GPH=649 eli vene on kokoisekseen varsin nopea verrattuna nykypursiinkin. Tämä siis koskee vain tätä yhtä yksilöä. Vakiovalmisteinen vanha FG34 lienee GPH-luvultaan ~680-690 luokkaa eli kisasisartaan noin 30-40s/mpk hitaampi. Ei silti sitäkään voi mielestäni kauhean hitaaksi moittia, joskaan se ei aivan nykyveneille pärjää.
        EPS:ssä Nuottaniemessä on yksi vanha FG34 ylhäällä, jos alkup. kysyjää kiinnostaa.


      • Joakim
        Antilla-36 kirjoitti:

        Veneestä tuli IMS-modifioinnin jälkeen huomattavan paljon nopeampi. Kts. toinen vastaus IMS GPH=649 eli vene on kokoisekseen varsin nopea verrattuna nykypursiinkin. Tämä siis koskee vain tätä yhtä yksilöä. Vakiovalmisteinen vanha FG34 lienee GPH-luvultaan ~680-690 luokkaa eli kisasisartaan noin 30-40s/mpk hitaampi. Ei silti sitäkään voi mielestäni kauhean hitaaksi moittia, joskaan se ei aivan nykyveneille pärjää.
        EPS:ssä Nuottaniemessä on yksi vanha FG34 ylhäällä, jos alkup. kysyjää kiinnostaa.

        Ko. yksilö on kilpavene, jota ei voi verrata sarjatuotanto FG34:ään. GPH ~650 on aivan tyypillinen tuon ajan kilpavarusteltuun 3/4 tonnariin (esim X-3/4 639 ja 658, X-102 ~660), joten IMS-modifiointi, mitä sitten lieneekään sisältänyt, ei ole ihmeitä tehnyt. Lisäksi pitää huomata, että IMS-mittaus on tehty n. 10 vuotta sitten eli luku voisi muuttua (kasvaa) paljonkin, jos mittakirja uusittaisiin.

        X-102:n LYS-luku on 1,19, joten FG34:lle mainittu 1,15 on varsin alhainen ja perustunee vain yhteen LYS-todistukseen. Kisoissa on FG34:lle käytetty myös 1,16 ja 1,18.


      • Joakim
        Håkan kirjoitti:

        Kylläpä tietoa tarjoillaan ja muistellaan... Proto valmistui nimellä Matriarch L-2002 Helsingin 3/4 ton cuppiin, veneessä kilpakansi ja sisällä mielenkiintoinen teräsputkituenta, perässä pitkä IOR-venytys ja jo edellä kuvatut lommot. Veneitä oli muistaakseni toinenkin, ruotsalainen, samoin muistelen Matriarchin kipparina olleen Teddy Weberin. Vene ei pärjännyt, oli liian raskas ja kapeaperäinen, sen lisäksi varalaita oli varsin korkea, koska muotteja oli tarkoitus käyttää sarjaveneissä. (Voiton vei X-102 Blue Soldier, kipparina eräs Jeppesen). Veneitä ruvettiin sitten valmistamaan uudella kannella mutta runko (ja perä) pysyi samana, takila yksinkertaistettiin yksisaalinkiseen 7/8 takilaan, joita on nähty barduunoilla ja ilman. Perän kapeudesta johtuen istumalaatikko ei ole suuren suuri. Sisustuksesta ja kannesta saat sekä järjestely- materiaali- valaistus- että kokomielessä hyvän kuvan kun käyt katsomassa Info 31:stä. Myöhemmin venettä valmistettiin myös muutama kappale Sea King 34 nimellä joissa oli vähän muutettu sisustusta. Jos jotakin tällä palstalla yritettävää merkillistä Finngulf glooriaa haet, niin ei sitä tässä ole sen enempää kuin muissakaan vanhoissa FG:issä mutta ihan merikelpoinen ja hyvä vene se on.

        Vene-lehdem juttujen perusteella FG34:ia tehtiin kolme ko. kisaan. Yksi oli Weberin 13. sijoittunut, suunnittelinjansa Håkan Södergrenin itse ajama yksilö oli 8. (5 lähtöä parhaat sijat 5,5,7). Kolmasta ei tuloksissa mainittu (vain 10 parasta ja suomalaiset), mutta sitä pitä purjehtia kova ruotsalaisporukka.

        Voittaja oli tosiaan vakio X-102 erikoismastolla terästettynä. Jeppesen ei itse ollut mukana, mutta X:n "tehdasmiehistö" kylläkin. Toinen X-102 oli "vasta" 7. ja hävisi useassa lähdössä Södergrenille. Muu kärkipää oli sitten Dehler DB1:siä.

        Kisassa oli 30 venettä mukana, joten ei FG34 surkea ollut, mutta kauas tavoitteista se jäi.

        Kisa FG34:ssa oli Vene-lehden mukaan ontto lasikuituköli ja lyijyharkkoja pilssissä (ei kölissä), pelkkä putkirunko sisällä (ei lainkaan laipioita) jne. Perhemalli oli n. 1000 kg painavampi ja siis aivan eri vene, vaikka runko sama onkin.


      • ¨PERHEVENETTÄ VAILLE

        jatkan sopivan 33-35 jalkaisen etsimistä.


      • uskollinen merkille
        ¨PERHEVENETTÄ VAILLE kirjoitti:

        jatkan sopivan 33-35 jalkaisen etsimistä.

        Käy kokeilemassa Scanmar 33.Hyvä ja tilava,sopivan hintaisia...Ruotsista löytyy!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

      kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      193
      6535
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      112
      3528
    3. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      23
      2914
    4. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      125
      2481
    5. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      183
      1933
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      115
      1745
    7. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      13
      1724
    8. Elämäni biisi vieraslista la 11.10. yllättää iloisesti - Nämä huippujulkkikset sinisille sohville!

      Elämäni Biisi vieraina lauantaina ovat mm. Ellen Jokikunnas ja Esko Eerikäinen sekä liuta muita julkkiksia. Tämä jakso v
      Tv-sarjat
      17
      1466
    9. Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä

      Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk
      Ikävä
      32
      1465
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      26
      1323
    Aihe