Vuokra-asunnon alivuokraus - Vaikutus opintotukee

AuttakeeVähän

Jos menen itse (53 v) toiselle paikkakunnalle T:reellä maksull. kansanopistoon opiskelemaan ja laitan sen vakinaiseksi asuinpaikakseni, sekä otan H:gin vuokrayksiööni opiskeluni ajaksi (syksy/kevät) alivuokralaisen, niin miten se vaikuttaa opintotukeni määrään ja laskemisperusteisiin?

Haen opintorahaa, asumislisää ja opintolainaa.

1.Jos alivuokralainen maksaisi minulle kalustetusta yksiöstäni 1000 e /kk ja itse maksaisin vuokranantajalleni siitä 644 ee / kk (sis. vesimaksun),
niin miten se vaikuttaisi ym. opintotukiini?

2. Huomioitaisiinko esim. opintorahan tulorajoihin kuukausittain saamani vuokratulot 1000 e brutto?

3. Vaiko 1000 e - 644 e= 356 e erotus eli netto?

4. Laskisiko Kela 2 kk talletettavaksi alivuokralaisilta saamani vuokratakuut ( 2000 e) tuloihini?

5. Entä jos alivuokralainen tallentaisi suoraan vuokratakuun asunnon oikean omistajan tilille? Ja tekisi kanssani vain alivuokrasopimuksen jossa em. vuokratakuun tallentaminen asunnon omistajan tilille olisi mainittu? Huomioisiko Kela sen kuitenkin minun tuloihini?

6. Miten em. koko paletti vaikuttaisi opintorahaani, asumislisääni Tre:ella,
ja opintolainaani?

7. Mitä ilmoituksia, millin ja minne minun pitäisi alivuokrauksesta tehdä?
8. Minkä veroprosentin mukaan minua verotettaisiin?
9. Mikä veroprosentti , verokortti minulla pitäisi olla?

10. Mitä muuta minun pitäisi tietää ja huomioida?

9

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aindkutaa

      Sinun pitäisi tietää, ettet voi asua kansanopistolla loma-aikoina, esim. joululomalla ja viikonloppuisinkaan.

      • TietääköKukaan

        Voi viikonloppuisinkin asua kansanopistossa, jos haluaa ja maksaa
        20 e.

        Olisin toivonut vastausta kysymyksiini.


      • Normiopiskelijaminäkin

        Kysyt liian vaikeita. Ei me normiopiskelijat tiedetä vuokrakeinottelusta mitään. Opiskellaan ja asutaan vaan ihan normaalisti. Kysy Kelalta ja verottajalta.


    • Huonokysymys

      Ensinnäkin, saatko ottaa asuntoon alivuokralaisen, tarkista vuokrasopimuksesta. Vuokratulot ovat pääomatuloja ja veron alaisia sellaisia.
      Vuokratukea saat siihen asuntoon missä asut, jos olet siihen oikeutettu.
      Kysymyksesi ovat täyttä sillisalaattia, silloin ei voi toivoa sen ihmeempiä vastauksiakaan.

      • EiVoiOllaLiianVaikeeta

        Vuokranantaja kyllä antoi suullisesti jo luvan alivuokrata asuntoa eli suostuisi muuttamaan vuokrasopimustamme.

        Pääomatulon vaikutus opintorahaan, asumislisään?
        Ja niiden tulorajoihin?


      • Kysymuualta

        Normaali vuokratulo on pääomatuloa. Henkilöllä on omistuksessaan asunto (siinä kiinni rahaa, eli pääomaa), josta vuokrauksen kautta tulee tuloa, pääomatuloa. Aloittaja ei omista mitään, tulo tulisi ns. välistä vetämällä. Veroprosentti voi silti olla pääomatulolon mukainen, en tiedä. Tätä pitäisi kysyä verottajalta.

        Tulo luultavasti huomioidaan opiskelijan etuuksia laskettaessa samoin kuin palkkatulokin. Muutaman sadan euron kuukausitulo ei vaikuta opintotuen määrään, jää tulorajan alapuolelle, jos muita tuloja ei ole.


      • Kysymuualta
        Kysymuualta kirjoitti:

        Normaali vuokratulo on pääomatuloa. Henkilöllä on omistuksessaan asunto (siinä kiinni rahaa, eli pääomaa), josta vuokrauksen kautta tulee tuloa, pääomatuloa. Aloittaja ei omista mitään, tulo tulisi ns. välistä vetämällä. Veroprosentti voi silti olla pääomatulolon mukainen, en tiedä. Tätä pitäisi kysyä verottajalta.

        Tulo luultavasti huomioidaan opiskelijan etuuksia laskettaessa samoin kuin palkkatulokin. Muutaman sadan euron kuukausitulo ei vaikuta opintotuen määrään, jää tulorajan alapuolelle, jos muita tuloja ei ole.

        Sorry, tarkistin asiantuntijalta. Asunnon vuokraus on aina pääomatuloa.


    • Monetmamut

      Monet mamut jotka asuu hoasilla alivuokraa asuntojaan salaa että voi pyörittää laitonta bisnestä. Anyway hoas on aika mamujen suosija erityisesti kun sinua itseäsi kohtaan tehdään väärin.

    • omaasuntoon

      Sinun ongelmasi ovat opiskelijoiden keskuudessa äärimmäisen harvinaisia. Ei täältä löydy tietoa eikä kokemusta tuollaisesta. Käänny Kelan puoleen tai johonkin vuokralaisten neuvontaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe