Jos menen itse (53 v) toiselle paikkakunnalle T:reellä maksull. kansanopistoon opiskelemaan ja laitan sen vakinaiseksi asuinpaikakseni, sekä otan H:gin vuokrayksiööni opiskeluni ajaksi (syksy/kevät) alivuokralaisen, niin miten se vaikuttaa opintotukeni määrään ja laskemisperusteisiin?
Haen opintorahaa, asumislisää ja opintolainaa.
1.Jos alivuokralainen maksaisi minulle kalustetusta yksiöstäni 1000 e /kk ja itse maksaisin vuokranantajalleni siitä 644 ee / kk (sis. vesimaksun),
niin miten se vaikuttaisi ym. opintotukiini?
2. Huomioitaisiinko esim. opintorahan tulorajoihin kuukausittain saamani vuokratulot 1000 e brutto?
3. Vaiko 1000 e - 644 e= 356 e erotus eli netto?
4. Laskisiko Kela 2 kk talletettavaksi alivuokralaisilta saamani vuokratakuut ( 2000 e) tuloihini?
5. Entä jos alivuokralainen tallentaisi suoraan vuokratakuun asunnon oikean omistajan tilille? Ja tekisi kanssani vain alivuokrasopimuksen jossa em. vuokratakuun tallentaminen asunnon omistajan tilille olisi mainittu? Huomioisiko Kela sen kuitenkin minun tuloihini?
6. Miten em. koko paletti vaikuttaisi opintorahaani, asumislisääni Tre:ella,
ja opintolainaani?
7. Mitä ilmoituksia, millin ja minne minun pitäisi alivuokrauksesta tehdä?
8. Minkä veroprosentin mukaan minua verotettaisiin?
9. Mikä veroprosentti , verokortti minulla pitäisi olla?
10. Mitä muuta minun pitäisi tietää ja huomioida?
Vuokra-asunnon alivuokraus - Vaikutus opintotukee
9
436
Vastaukset
- aindkutaa
Sinun pitäisi tietää, ettet voi asua kansanopistolla loma-aikoina, esim. joululomalla ja viikonloppuisinkaan.
- TietääköKukaan
Voi viikonloppuisinkin asua kansanopistossa, jos haluaa ja maksaa
20 e.
Olisin toivonut vastausta kysymyksiini. - Normiopiskelijaminäkin
Kysyt liian vaikeita. Ei me normiopiskelijat tiedetä vuokrakeinottelusta mitään. Opiskellaan ja asutaan vaan ihan normaalisti. Kysy Kelalta ja verottajalta.
- Huonokysymys
Ensinnäkin, saatko ottaa asuntoon alivuokralaisen, tarkista vuokrasopimuksesta. Vuokratulot ovat pääomatuloja ja veron alaisia sellaisia.
Vuokratukea saat siihen asuntoon missä asut, jos olet siihen oikeutettu.
Kysymyksesi ovat täyttä sillisalaattia, silloin ei voi toivoa sen ihmeempiä vastauksiakaan.- EiVoiOllaLiianVaikeeta
Vuokranantaja kyllä antoi suullisesti jo luvan alivuokrata asuntoa eli suostuisi muuttamaan vuokrasopimustamme.
Pääomatulon vaikutus opintorahaan, asumislisään?
Ja niiden tulorajoihin? - Kysymuualta
Normaali vuokratulo on pääomatuloa. Henkilöllä on omistuksessaan asunto (siinä kiinni rahaa, eli pääomaa), josta vuokrauksen kautta tulee tuloa, pääomatuloa. Aloittaja ei omista mitään, tulo tulisi ns. välistä vetämällä. Veroprosentti voi silti olla pääomatulolon mukainen, en tiedä. Tätä pitäisi kysyä verottajalta.
Tulo luultavasti huomioidaan opiskelijan etuuksia laskettaessa samoin kuin palkkatulokin. Muutaman sadan euron kuukausitulo ei vaikuta opintotuen määrään, jää tulorajan alapuolelle, jos muita tuloja ei ole. - Kysymuualta
Kysymuualta kirjoitti:
Normaali vuokratulo on pääomatuloa. Henkilöllä on omistuksessaan asunto (siinä kiinni rahaa, eli pääomaa), josta vuokrauksen kautta tulee tuloa, pääomatuloa. Aloittaja ei omista mitään, tulo tulisi ns. välistä vetämällä. Veroprosentti voi silti olla pääomatulolon mukainen, en tiedä. Tätä pitäisi kysyä verottajalta.
Tulo luultavasti huomioidaan opiskelijan etuuksia laskettaessa samoin kuin palkkatulokin. Muutaman sadan euron kuukausitulo ei vaikuta opintotuen määrään, jää tulorajan alapuolelle, jos muita tuloja ei ole.Sorry, tarkistin asiantuntijalta. Asunnon vuokraus on aina pääomatuloa.
- Monetmamut
Monet mamut jotka asuu hoasilla alivuokraa asuntojaan salaa että voi pyörittää laitonta bisnestä. Anyway hoas on aika mamujen suosija erityisesti kun sinua itseäsi kohtaan tehdään väärin.
- omaasuntoon
Sinun ongelmasi ovat opiskelijoiden keskuudessa äärimmäisen harvinaisia. Ei täältä löydy tietoa eikä kokemusta tuollaisesta. Käänny Kelan puoleen tai johonkin vuokralaisten neuvontaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859