atavistinen pelko? Se on alkukantaista ja syvältä alitajunnasta kumpuavaa pelkoa tuntematonta ja selittämätöntä kohtaan.
Tiedättekö mitä on
14
723
Vastaukset
- kyssäärii
Mitä sä sitten pelkäät?
- Mitentuoilmenee
En ole koskaan kuullut, joten googletin: "Atavismi on mahdollista, koska alkukantaisten ominaisuuksien geenit eivät ole kadonneet perimästä, ne vain eivät ole enää aktiivisia" Mielenkiintoista ja pelkoon liittyen sitten...
- Aloutt
Vaistot liittyy siihen myös.
- taimetsäänmeneminen
Kuuluuks pimeänpelko siihen?
- Kuuluukyllä
Kyllä kuuluu.
- Enkäminäkäänmonesti
Kuuluukyllä kirjoitti:
Kyllä kuuluu.
Ai, se olikin noin tavanomainen juttu, tämä atavistinen pelko. Entäs sitten syvältä alitajunnasta tai miksipä juuri alitajunnasta kumpuava alaston kauhu. Kun jotenkin tahtomattaan vaistoaa, että vastassa on jotain äärimmäisen pimeää ja pahaa. Niin, veikkaanpa, ettei sitä moni ole edes kokenut, ei sitä mitä tarkoitan.
- Onhanniitä
Mikäs se sellanen pelko on että elimistö pettää. Sydän vaikka lakkaa lyömästä? Kuolee, ruumis jää, eikä ite voi enää tehdä mitään.
- Edellinen
Onhanniitä kirjoitti:
Mikäs se sellanen pelko on että elimistö pettää. Sydän vaikka lakkaa lyömästä? Kuolee, ruumis jää, eikä ite voi enää tehdä mitään.
Eipä ole kokemusperäistä tietoa asiasta, heh.
- Kuuluukose
Voiko rakkautta pelätä tai ihmistä, jota rakastaa?
Tää on hyvä kyssä. Monella miehellä on pelko että muuttuu rakastuessa sellaiseksi pehmoksi, sekopäiseksi höpönassuksi, kun on vierestä nähnyt näin tapahtuvan.
Eli ennakkoluulot pelottaa. Ei tuntematon.
- liittyykö
tämä sitten siihen henkilöön?
- nainenjokakävi
En tiennyt. Pelko on pelkoa enkä ole koskaan miettinyt sille muuta nimitystä tai merkitystä. Pelko on varmaankin sekä hyvää ett pahaa, mutta jokaisen on se kohdattava joskus. Hyvää silloin kun sen kohtaa harvoin, ikävää jos sen kohtaa usein.
- PitkäSepostus
En tiedä tuota termiä, mutta luin joskus jostain että tietyt pelonkohteet ovat ns. geeneissämme ja esiintyneet jo pitkälle historiaamme esi-isillämmekin. (hämähäkki ja käärme pelko esimerkiksi)
Minä olen oppinut kunnioittamaan pelontunnetta sillä se on aika alkukantainen tunne ja sen tarkoitus on suojella ihmistä ja auttaa pysymään hengissä.
Ikäväksi pelko tulee jos siitä muodostuu jokin mielenterveyshäiriö (esim. johonkin kohteeseen liittyvä fobia, sos.tilanteidenpelko, paniikkihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö)
PTSD on myös psykiatrinenhäiriö ja itselläni oli se, mutta minusta siinä häiriössä se on enemmänkin siunaus se pelko, sillä PTSD on syntynyt järkyttäv'n henkeäuhkaavan tilanteen kokemisen tai todistamisen seurauksena esim. onnettomuus, väkivallanuhrina olo, raiskaus tms. Eli ihminen on joutunut hengenvaaraan jossa olisi voinut henkensä menettää.
PTSD:hen kuuluva pelko ja paniikkireaktiot kokemansa kaltaisissa tilanteissa tilanteen jälkeen on kehon tapa suojata ihmistä joutumasta samaan vaaratilanteeseen uudelleen. Se on siis ihmisen luontainen puolustusjärjestelmä jolla ihminen yrittää suojella itseään uudelta samanlaiselta henkeä uhkaavalta tilanteelta. Minusta se on upea ihmisen sisäinen puolustusrakennelma.
Vaikkakin inhottava kokijalle, mutta sen PTSD reaktion tarkoitus on ihmisen suojaaminen ja hengen varjelu, koska ihminen on kokenut juuri jotain jossa olisi voinut henkensä menettää. Aivot ovat rekisteröineet todellisen hengenvaaran ja alkaneet hälytystilaan jossa toimii yliaktiivisesti.
Minulla on nelisen vuotta tuosta omasta hengenvaaratilanteesta josta PTSD syntyi ja pahimman yli päässyt ja nyt osaan jo antaa arvoa ja ihailla tätä oman kehoni aika upeaa rakennelmaa joka tilanteen järkeen varjeli minua monella kohtaan lähtemästä toisiin samanlaisiin "kelkkoihin" ja asettamasta itseäni uudelleen samaan vaaraan tai jopa pahempaan samankaltaiseen.
Yli reagoiva pelko ja paniikki-pakoreaktiot suojeli minua silloin kun aivot huomasivat että olen haavoittunut liiaksi. - Kyökkipsykologiaa
Kuka pahuksen älykääpiö kirjoittaa psykologian oppikirjaa tänne. Näille on ihan oma palstansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463357
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472097- 402058