Itse viihtyisin Turussa hyvin.Kaupunki on mukava merenrantakaupunki,höystettynä komealla linnalla jonne on aina vaan uudestaan pakko päästä.Sitten on vielä ruissalo ja monet muut paikat ja Turun ssaristo maailman kuulu.Turkulaiset on lupsakoita ihmisiä ja juttelevat hauskalla murteella.Onhan se nyt sentään ollut Suomen pääkaupunkikin.Eläkkeelle päästyäni muutan sinne.
Miksi Turkua aina pilkataan .
16
1811
Vastaukset
- PikkuVintiö
siksipä koska se on kivaa joidenkin mielestä .Ensinnäkin todellisuudessa Turussa on yllättävän paljon kauniita naisia,joita ei pilkka tietenkää koske.
Toisekseen Turussa on mukavia ihmisiä,mutta heitä pilkka ei koske. Kolmanneksi,Turku on Suomen kaunein kaupunki,etenkin kesällä,joten kaupunkiakaan pilkka ei koske.TPS on liian kova kivi jääkiekko ja jalkapallo kentillä useinkin,joten kateellisten panetteluakin löytyy,enempi tai vähemmän vakavamielistä. Sama asia siis,miksi Ruotsalaisia pilkataan,tai Laihialaisia... Varsinaisesti ei mitään syytä,eikä sitä siksi pidäkään ottaa vakavasti,sitä pilkkaa nimittäin...puujalka vitsitkin on vitsejä,kuulemma.
Turku on Suomen äks-pääkaupunki,ja joutaisipa saada tittelinsä takaisin. Hih,tämän jälkeen saan kuulla taas vinoilua,mutta taisin saada samalla yhtä monta Turkulaista uutta ystävää.
No mutta asioilla voi aina vitsailla,mutta kaikkea ei niin vakavasti kannata ottaa! - Mää
Turkulaiset on hyvin sisäsiittoista porukkaa. Sinne on ulkopuolisen vaikea sopeutua. Siksi!
- PikkuVintiö
sama ilmiö on kyllä ihan yleismaailmallinen,sanovat he jotka ovat vielä kauempana käyneet. Itse olen vain Pohjoismaat ja vähän muuallakin käynyt ( muualla on työmatkoja,joten ne ei anna mitään oikeaa kuvaa ja vielä vähemmän niistä maista ei tässä kannata mainitakaan,ettei taas ajatella jätkän kehua retostelevan ).
Tosi asia on,jotta joka puolella Suomea kuulee väitettävän Suomalaisen olevan kateellista kansaa ja toisiaan kyräilevää sakkia. On se sitten niin tai ei,mielipide asia,kuka mitenkin asian tuntee. Minähän en ole mikään sanomaan miten kenenkin täytyisi asioista ajatella ja tuntea,mutta olen huomannut sen että kun vain on lomalla jossakin,kohdellaan hyvin ja ollaan kohteliaita vieraalle jne. Mutta jos muuttaakin pysyvästi tai edes sellaisesta ääneen puhelee,silloin herää heti kohta esille jonkin asteista kateutta ja kaunaakin,eli ennekkoluuloja. Näinhän tämä kuvio on toistunut sekä Varsinais-Suomessa,pk-seudulla,Pohjois-Karjalassa ja Savossa,Pohjanmaalla että Lapissa ja Hämeessä. Ainoastaan Ahvenanmaalla ei ole kukaan paikkakuntalaisista tullut esittämään että " miten olet viihtynyt,vaikka me ollaan sisäänpäin lämpeävää väkeä". Toisaalta,enpäs ole Ahvenanmaalla asunut,enkä muutenkaan siellä vuosikymmeniin pyörähdellyt työ tai loma-matkoilla,ja toisekseen kun en puhu muuta kuin "sipoon ruotsia" ( eli tyyliin hei,Koskinen och pojkar tulee ) niin sitä tuntee jo kysymättäkin itsensä ulkopuoliseksi...ihmekö tuo.
Itseasiassa tutuimmiksi tulleet ovat kysyneet niin Turussa,Lapissa,Oulussa,Hämeessä,Pohj.-Karjalassa kuin Savossakin, kuinkas olet viihtynyt,me täälläpäin ollaan vähän sisäänpäin lämpeävää väkeä.
Kaikilla seuduilla on yhtenäistä,jotta Helsingin herroja arvostellaan ja niinpä Helsingissäkin tunnutaan tekevän,vaikka eihän kaikki herrat Helsingistä ole...ja toisaalta olen kuullut jotta Suomen suurin Saamelais-kylä on ollut jo 70-luvulta saakka Helsinki.
Se mitä tuossa kutsuttiin sisäsiittoisuudeksi,on lienee synonyymi sanalle sisäänpäin kääntynyt.
Mikä on Suomessa silmiin pistävää,on se,jotta kun täällä ei tietyillä paikkakunnilla olla toisiamme tuntevinaankaan ja ollaan kuin ei oltaisikaan,niin ei tarvitse mennä kuin Haparantaan,niin jopa vain Suomalainen toisensa kohdatessaan ( vaikka vain näkiessään autolla kulkiessaan toisen Suomalaisen auton rekisterikilvet)niin jo huiskutetaan ja hymyillään kuin Hangonkeksit...tai jos satutaan kulkemaan vaikka Hampurissa ja kuullaan puheen seasta Suomen-kieltä,ollaan oitis morjenstamassa välittämättä siitä,vaikka itse olisi Turusta tai Helsingistä,toinen Tampereelta tai Kuusamosta.
Eli sellaista Turkulaisten ja muidenkin sisäsiittoisuudesta eli sisäänpäin kääntyneisyydestä on tullut havaintoja.
Asia on sivu mennen sanoen aivan sama kun caravaanarit kohtaa,usein ( ei aina ) morjenstetaan, mutta jos toinen caravaanari ajaa as.vaunun kanssa ja toinen as.auton kanssa,niin usein toiset pitävät itseään ilmeisesti hienompina kuin toiset...eivät saa kättänsä ylös. Sama koskee monessa asiassa,olipa sitten kyse kahdesta linja-auton kuljettajasta vaikka samassa firmassa,jos toinen on tilaus-ajo kuski ja toinen tavallisempi ajuri,niin useinpa tilausajo ihminen sattuu katsomaan sopivasti "muualle",ja sama monien eri firmojen kuskien kanssa jne.
Eli se jotta vain Turkulaiset olisivat sellaisia tai tollaisia,taitaa meistä moni olla enempi tai vähempi sellainen,tosin ei läheskään kaikki,onneksi.
Kuulemma on yleis maailmallinen ilmiö,kertovat monet heistä,jotka ovat laajemmalti maailmaa kiertäneet...Suomalaisella on parasta olla vain Suomessa,mutta täälläkään ei hyvä ole olla aina yksinään,näin olen kuullut. - Lohjalainen
PikkuVintiö kirjoitti:
sama ilmiö on kyllä ihan yleismaailmallinen,sanovat he jotka ovat vielä kauempana käyneet. Itse olen vain Pohjoismaat ja vähän muuallakin käynyt ( muualla on työmatkoja,joten ne ei anna mitään oikeaa kuvaa ja vielä vähemmän niistä maista ei tässä kannata mainitakaan,ettei taas ajatella jätkän kehua retostelevan ).
Tosi asia on,jotta joka puolella Suomea kuulee väitettävän Suomalaisen olevan kateellista kansaa ja toisiaan kyräilevää sakkia. On se sitten niin tai ei,mielipide asia,kuka mitenkin asian tuntee. Minähän en ole mikään sanomaan miten kenenkin täytyisi asioista ajatella ja tuntea,mutta olen huomannut sen että kun vain on lomalla jossakin,kohdellaan hyvin ja ollaan kohteliaita vieraalle jne. Mutta jos muuttaakin pysyvästi tai edes sellaisesta ääneen puhelee,silloin herää heti kohta esille jonkin asteista kateutta ja kaunaakin,eli ennekkoluuloja. Näinhän tämä kuvio on toistunut sekä Varsinais-Suomessa,pk-seudulla,Pohjois-Karjalassa ja Savossa,Pohjanmaalla että Lapissa ja Hämeessä. Ainoastaan Ahvenanmaalla ei ole kukaan paikkakuntalaisista tullut esittämään että " miten olet viihtynyt,vaikka me ollaan sisäänpäin lämpeävää väkeä". Toisaalta,enpäs ole Ahvenanmaalla asunut,enkä muutenkaan siellä vuosikymmeniin pyörähdellyt työ tai loma-matkoilla,ja toisekseen kun en puhu muuta kuin "sipoon ruotsia" ( eli tyyliin hei,Koskinen och pojkar tulee ) niin sitä tuntee jo kysymättäkin itsensä ulkopuoliseksi...ihmekö tuo.
Itseasiassa tutuimmiksi tulleet ovat kysyneet niin Turussa,Lapissa,Oulussa,Hämeessä,Pohj.-Karjalassa kuin Savossakin, kuinkas olet viihtynyt,me täälläpäin ollaan vähän sisäänpäin lämpeävää väkeä.
Kaikilla seuduilla on yhtenäistä,jotta Helsingin herroja arvostellaan ja niinpä Helsingissäkin tunnutaan tekevän,vaikka eihän kaikki herrat Helsingistä ole...ja toisaalta olen kuullut jotta Suomen suurin Saamelais-kylä on ollut jo 70-luvulta saakka Helsinki.
Se mitä tuossa kutsuttiin sisäsiittoisuudeksi,on lienee synonyymi sanalle sisäänpäin kääntynyt.
Mikä on Suomessa silmiin pistävää,on se,jotta kun täällä ei tietyillä paikkakunnilla olla toisiamme tuntevinaankaan ja ollaan kuin ei oltaisikaan,niin ei tarvitse mennä kuin Haparantaan,niin jopa vain Suomalainen toisensa kohdatessaan ( vaikka vain näkiessään autolla kulkiessaan toisen Suomalaisen auton rekisterikilvet)niin jo huiskutetaan ja hymyillään kuin Hangonkeksit...tai jos satutaan kulkemaan vaikka Hampurissa ja kuullaan puheen seasta Suomen-kieltä,ollaan oitis morjenstamassa välittämättä siitä,vaikka itse olisi Turusta tai Helsingistä,toinen Tampereelta tai Kuusamosta.
Eli sellaista Turkulaisten ja muidenkin sisäsiittoisuudesta eli sisäänpäin kääntyneisyydestä on tullut havaintoja.
Asia on sivu mennen sanoen aivan sama kun caravaanarit kohtaa,usein ( ei aina ) morjenstetaan, mutta jos toinen caravaanari ajaa as.vaunun kanssa ja toinen as.auton kanssa,niin usein toiset pitävät itseään ilmeisesti hienompina kuin toiset...eivät saa kättänsä ylös. Sama koskee monessa asiassa,olipa sitten kyse kahdesta linja-auton kuljettajasta vaikka samassa firmassa,jos toinen on tilaus-ajo kuski ja toinen tavallisempi ajuri,niin useinpa tilausajo ihminen sattuu katsomaan sopivasti "muualle",ja sama monien eri firmojen kuskien kanssa jne.
Eli se jotta vain Turkulaiset olisivat sellaisia tai tollaisia,taitaa meistä moni olla enempi tai vähempi sellainen,tosin ei läheskään kaikki,onneksi.
Kuulemma on yleis maailmallinen ilmiö,kertovat monet heistä,jotka ovat laajemmalti maailmaa kiertäneet...Suomalaisella on parasta olla vain Suomessa,mutta täälläkään ei hyvä ole olla aina yksinään,näin olen kuullut.En kyllä ole huomannut mitään "sisäsiittoisuutta" enkä sisäänpäinlämpiävyyttä.Aina kun olen turussa käynyt kokemukset ovat olleet positivisia.Tarkoititkin varmaan Espoon juppeja.
- PikkuVintiö
Lohjalainen kirjoitti:
En kyllä ole huomannut mitään "sisäsiittoisuutta" enkä sisäänpäinlämpiävyyttä.Aina kun olen turussa käynyt kokemukset ovat olleet positivisia.Tarkoititkin varmaan Espoon juppeja.
tietenkin siitä,millaisessa porukassa liikkuu.
Käykö vaan päiväreissulla vieraalla paikkakunnalla vai viipyykö pidempään,jotta tulee tutummaksi ihmisten kanssa.
Mutta suurimpia vaikuttajia on aina oma käytös ja omat asenteet. Riidanhan saa aina ja joka paikassa aikaiseksi jos siihen pyrkii,mutta mukavia ihmisiäkin kohtaa kun itse asiaan kuuluvasti käyttäytyy.
Toisaalta ei voi yleistääkään,yksi ei ole kaikki ja kuitenkn kaikki yhdenlaiseksi liian helposti mielletään...Kyllä Espoossa ja jope Helsingissä asuu nykyään mukavempaaa sakkia kuin vielä 90-luvun puolivälissä,tai ainakin ilmapiiri on muuttunut,lienee seuraista maalta kaupunkeihin muutosta. No,en sitten tiedä,paljonko ihmissuhteiden syntymisen helppouteen vaikuttaa mun ammatti tms. mutta kun tuntee ihmisiä sieltä että täältä,ei oikein osaa sormella ketään osoittaa...No,ihmissuhteet...tämäkin on aihe josta tulisi tarinaa ja paljon,ihmissuhteista kaikki tavallaan on tässäkin asiassa kiinni,kuka tykkää mistäkin citystä ja kuka ei,ja millaisia kokemuksia on oman tai toisen paikkakunnan ihmiskontakteista jne. Yleistää ei saa,ei pidä jne.
- Jussi
Vai että komealla linnalla höystetty kaupunki?!? Se on kyllä ehdottomasti Suomen vaatimattomin keskiaikainen linna eikä todellakaan komea. Paikkakin on teollisuusalueella. Kyllä Savonlinnassa asuneena ja Olavinlinnaa joka päivä Kyrönsalmen sillalta ihailleena Turun linna näyttää tosi valjulta...
- Tamperelainen l
No komeus on tietysti katsojan silmässä, mutta Turun linna on joka tapauksessa Suomen vanhin ja suurin keskiaikainen linna.
Se on kyllä totta, että linnan ympäristö on täynnä ruostuneita peltihalleja. Siinä olisi tosiaankin parantamisen varaa. - - wakeup -
Tamperelainen l kirjoitti:
No komeus on tietysti katsojan silmässä, mutta Turun linna on joka tapauksessa Suomen vanhin ja suurin keskiaikainen linna.
Se on kyllä totta, että linnan ympäristö on täynnä ruostuneita peltihalleja. Siinä olisi tosiaankin parantamisen varaa.- Täysin paikkaansapitämätön kommentti tuo peltihallien olemassaolo. Mistä tuollainen tuli mieleesi?
- STADILAINEN
MÄ VOISIN HYVIN KUVITELLA VIIHTYVÄNI TOLLA AKSELIVÄLILLÄ < TURKU-RAISIO-PAIMIO-SAUVO-PIIKKIÖ-MUURLA.PARAISESTA JA KORPPOOSTA PUHUMATTAKAAN.SE TURUN LÄHISEUTU ON IHAN NASTAA < KARJAA-SALO-MUURLA
- Lohjalainen
Niin minäkin.Muurla on kans komee paikka ja rauhoittava kun ajaa kuntakeskuksen läpi.
- Olaus Petri
Tosi makee kylä,joki on parasta Turussa.
- Lohjalainen
Viel jokeakin kauniimpi on uljas Suomen Joutsen.
- Kateutta
Kun asutaan työn takia paikkakunnalla missä ei viihdytä niin puretaan pahaa oloa muihin.Turkulaiset viihtyvät ja se herättää kateutta.Tässä se on.
- Opiskelija
Noin minäkin Turkua romantisoin, ennenkö muutin viime loppukesästä tänne opiskelemaan. Olen kotoisin sisä-Suomesta, ja opiskellut parissa muussa kaupungissa ennen tänne tuloani. Suoraan sanottua tämä kaupunki oli minulle kulttuurishokki. Kaikki ihanat nähtävyydet ja maisemat sekä kulttuuritarjonta sinällään toki miellyttävät valtavasti, mutta ihmiset täällä eivät mielestäni noin yleisesti ottaen ole lupsakkoja.. en ole missään saanut yhtä sisäänpäinlämpenevää kohtelua kuin täällä. Ihmiset ovat urautuneet omille uomilleen, eivätkä ole kiinnostuneet ulkomaailman asioista, ainoastaan turkkulaisuus on heille tärkeää. Lisäksi suurin osa täällä opiskelevista ihmisistä on kotoisin Turun seudulta, mikä tuntuu oudolta Jyväskylässä ja Tampereella hengailleelle. Nämä kun ovat melkolailla sulatusuuneja, porukkaa tulee joka suunnasta (myös Turusta, mutta vähemmässä määrin).
Sukujuureni ovat niin hämeessä kuin karjalassakin, ja kyllä varsinais-suomalaiseen menttaliteettiin tuntuu vaikealta sopeutua. Olen itse avoin ja sosiaalinen..
Valmistuttuani muutan täältä pois. ;O) Turun väkilukukaan ei pääse nytkähtämään, kun minä lähden ja sinä tulet.- Liina
Ootko ajatellu, et noi tuntemukset vois olla osa luonnollista koti-ikävää. Sanotaan että sellanen rapiat puol vuotta- vuos menee ennenku pääsee sisään uuteen paikkaan ja irti terveesti entisestä.
Minä olen niin varsinaissuomalainen ku olla ja voi ja muutin Pohjois- Karjalaan opiskelemaan ja kyllä mieletön kulttuurishokki tömähti vastaan. Minä koin karjalaiset ihmiset sisäänpäinkääntynerinä... varsinaissuomalaisena olin tottunut toimintaan, että ekaks on vaikea tutustua mut sitten ku tunnetaan niin tunnetaan... no siellähän oli tyylinä alkuun vuodattaa kaikki paska ( ei tietenkään asiasta) sitten vaieta( joskus vihdoin...) ja hävitä tuhkana seuraavaksi. Ymmäälläni olin ja vittuuntunut ja ajattelin, etten paikallisia ihmisiä koskaan opi ymmärtämään. Mutta toisin kävi. Kun asiaa tarkasteli huumorilla ja tietyllä ymmärryksellä erilaisiin tapoihin ja kulttuurieroihin maan sisällä niin maimiosti alkoi sujumaan. =)
Niin ollaanhan me turkulaiset ehkä hieman nihkeää alkuun ja missään muualla ei ole varmaan saman luokan kunnioitusta toisen yksityisyyteen/ henkiseen reviiriin MUTTA toisaalta kun meihin tutustuu niin ikuisia ystäviä saa ;)
Kattele nyt rauhassa vielä ja anna tilaisuuksia. - Opiskelija
Liina kirjoitti:
Ootko ajatellu, et noi tuntemukset vois olla osa luonnollista koti-ikävää. Sanotaan että sellanen rapiat puol vuotta- vuos menee ennenku pääsee sisään uuteen paikkaan ja irti terveesti entisestä.
Minä olen niin varsinaissuomalainen ku olla ja voi ja muutin Pohjois- Karjalaan opiskelemaan ja kyllä mieletön kulttuurishokki tömähti vastaan. Minä koin karjalaiset ihmiset sisäänpäinkääntynerinä... varsinaissuomalaisena olin tottunut toimintaan, että ekaks on vaikea tutustua mut sitten ku tunnetaan niin tunnetaan... no siellähän oli tyylinä alkuun vuodattaa kaikki paska ( ei tietenkään asiasta) sitten vaieta( joskus vihdoin...) ja hävitä tuhkana seuraavaksi. Ymmäälläni olin ja vittuuntunut ja ajattelin, etten paikallisia ihmisiä koskaan opi ymmärtämään. Mutta toisin kävi. Kun asiaa tarkasteli huumorilla ja tietyllä ymmärryksellä erilaisiin tapoihin ja kulttuurieroihin maan sisällä niin maimiosti alkoi sujumaan. =)
Niin ollaanhan me turkulaiset ehkä hieman nihkeää alkuun ja missään muualla ei ole varmaan saman luokan kunnioitusta toisen yksityisyyteen/ henkiseen reviiriin MUTTA toisaalta kun meihin tutustuu niin ikuisia ystäviä saa ;)
Kattele nyt rauhassa vielä ja anna tilaisuuksia.Olipa hauska kuulla samanlaisesta kokemuksesta päin vastoin! Joo, totta puhuakseni mulla on jo nyt hyviä Turkulaisia kavereita, ja heistä huomaa juuri tuon kun sanoit, eli hitaasti mutta varmasti... ;O)
Ehkä se on jonkinlaista koti-ikävää, ja kesän korvalla varmasti viimeistään hälvenee, kunhan päästään näistä loskakeleistä. Mulla ei ole oikeastaan mitään kokemusta Turkulaisesta aikuisväestöstä (paitsi joistakin opettajista) ja se kohtelu, mitä nuorena tänne muuttaneena olen vierailta ihmisiltä saanut on jotenkin vähän ennakkoluuloista tai töykeää esim. busseissa tai kaupoissa jne. Toki mukavia poikkeuksiakin löytyy. Mutta tämähän on aika yleistä missä tahansa.
No, yleensä hymyn saa kun itse hymyilee ensin, nyrpeällekin naamalle. :O)
Tsemppiä sinne susirajalle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804