huolestunut siskosta apuja? :/

huolissaann

hei!
olen huolissani 20 vuotiaasta siskostani, joka asuu vielä kotona perheemme kanssa. Olen itse häntä hieman nuorempi ja olen huomannut hänellä pakko-oireita.
Kaikki alkoi siitä, kun vuosia sitten sattumalta katsoin dokumentin, joka kertoi OCD:stä. Aloin etsimään tietoa lisää, sillä olin kiiinostunut. Aloin kuitenkin huomaamaan siskollani samanlaisia pakkotoimintoja kuin kyseisessä dokumentissa. Aluksi siskoni pesi käsiään usein ja todella pitkän ajan, joskus yli 15 minuuttia. Hän alkoi toistaa pakkoliikkeitä ja tarkistaa asioita. Nykyään hän myös peseytyy suihkussa todella kauan joskus yli 1,5 h. Hänellä on siis lian pelko. Lisäksi olen huomannut hänen miettivän itsekseen ja vaikka koitan hänelle puhua hän ei vastaa ennenkun on suorittanut toimintansa loppuun. Hän siis luultavasti toistaa sanoja tai numeroita mielessään. Välillä hän napsutti valoja edestakaisin, mutta sitä hän ei enään tee. Hän myös tarkistaa usein, ovatko auton ovet tai muut ovet kiinni.
Olen ainut perheestämme, joka asin on huomannut ja olen hänestä todella huolissani. Näen hänen olevan nolostunut, sillä hän tietää, että minä tiedän hänen ongelmastaan. Tätä on jatkunut jo pari vuotta ja en tiedä mit tekisin. Emme ole kovinkaan läheisiä, jotta voisin hänelle suoraan asiasta sanoa.
Olisiko täällä siis ketään, kuka on seurannut sivusta läheisen pakko-oiresta häiriötä? Olisiko vinkkejä mitä tekisin? Ajattelin puhua asiasta vanhemmilleni lähiaikoina, mutta haluaisin kuulla teidän vinkkejänne. Olisin todella kiitollinen asiallisista kommenteista, sillä sivustaseuraaminen on raastavaa, kun ei asialle ei voi tehdä mitään.Näen siskoni olevan ahdistunut ja pelkään hänen masentuvan.

5

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velivalkoinen

      Hei
      Jos kertomasi on tosi niin kyllä asia pitää ottaa puheeksi siskosi kanssa. Sinun on lähestyttävä häntä ja kysyttävä häneltä suoraan mieltäsi vaivaavista asioista. Asiaan on hyvä puuttua ennen kuin se pahenee ja saattaa se kuitenkin pahentua. Pakko-oireisen elämä voi pahimmassa tapauksessa jumittaa kaikkia arjen tekemisiä.

      Puhu siskosi kanssa ja vanhempiesi kanssa tai jonkun joka kuuntelee sinua. Saattaa joutua käymään lääkärissä joka tekee tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
      Parempi puuttua ajoissa sillä yleensä asioiden pitkittyessä ne vaikeutuu.
      Tsemppiä ja voimia tulevaan.

      • kovaa_rakkautta

        Tässä ei nyt hempeilyt ja lääkkeet auta, vaan kunnon uhkavaatimukset peliin. Jos ei tuo OCD-meininki lopu, niin kadulle vaan. Eiköhän sitten opi käyttäytymään. Jos oikeasti rakastatte häntä, teette juuri näin, ennenkuin asia kenties pahenee.


      • kovaa_rakkautta
        kovaa_rakkautta kirjoitti:

        Tässä ei nyt hempeilyt ja lääkkeet auta, vaan kunnon uhkavaatimukset peliin. Jos ei tuo OCD-meininki lopu, niin kadulle vaan. Eiköhän sitten opi käyttäytymään. Jos oikeasti rakastatte häntä, teette juuri näin, ennenkuin asia kenties pahenee.

        Viesti siis suunnattu alkuperäiselle postaajale


    • Aloittajahuolestunut

      Kiitos vastanneille, taidan ottaa asian puheeksi. Kuitenkin sinä nimimerkillä "kovaa_rakkautta" voisit miettiä mitä sanot, sillä tuo ei ollut asiallinen kommentti. Miksi heittäisin siskoni kadulle hänen mielenterveydellisen ongelmansa takia?

      • htejhe

        Kovaa RAKKAUTTA! Antaa pillua baarissa, niin eiköhän myös asunto löydy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe