Vanha sisäperämoottorivene, painajainen ?

veneenostaja2017

Olen siirtymässä tuulilasiveneestä asteen isompaan ja nuo sisäperämoottoritveneet sekä kiehtoo nelitahtisuudella (bensankulutus) että etoo kun aina jostain kantautuu juttua vetolaitehelveteistä, osien kalleudest jne. Kakistakaas nyt asiasta minua enemmän tietävät, sellaisten omistajat ja jotain konkreettisesti kokneet asian tiimoilta, miten asian laita on ja mikä sieltä menee yleensä rikki jos tai kun ne on laitettu myyntiin. Puhun siis hintaluokan 2000 - 5 000 euron veneistä, joten yli 7 metristen veneiden omistajat, viestiketjun ulko-ovi on tuolla päin (näyttää kintaalla)

26

1847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotainrajaa

      No voe rähmä, meni puole metriä liian pitkäks ni en saa kertoa kokemuksiani :(

    • FC70

      On niitä sisämoottoriveneitä ilman vetolaitettakin, säästyisi sekin huoli. Sisäperämoottorit on itsessää mielestäni ihan ok huoltaa jos osaa auton moottoria huoltaa niin osaa sisämoottorinkin ja yleensä auton osat myös käy.
      Vetolaitteessakaan ei sinänsä ole mitään ihmeellistä muuta kuin että kaikki osat on niitä marine osia joita ei autotarvikeliikkeen tiskiltä löydy. Vakio tarkastuksia on vetarin öljyt, paljekumit ja anodit. Noihin pitäisi kiinnittää huomiota vuosittain. Vetarin saa veneestä sinällään melko helposti irti, ehkä helpommin kuin ison perämoottorin. Itse vetolaitteen sisällä se kuluva osa on vetonivel, kuluneena pitää ruoria käännettäessä ääntä. Ei siellä vetarissa niin hirveästi osia ole sisällä mutta ne jotka ovat on kalliita joten kannattaa ennemmin valita sellainen vene jossa vetolaite on kunnossa. Itse olen nyt takaisin akselivetoisessa ja ei muuten ole yhtään sen vaikeampi käsitellä kuin sisäperämoottorivene. Niin ja veneen pituus on yli 10 metriä joten tämän voinee jättää huomiotta.

    • Yammusi

      Jos ostat, niin varaudu korjauksiin.
      Lompakon pitää olla pulska ja harrastemieltä rutkasti.
      Tuo pieni bensankulutus on ihan höpö höpö juttu.
      Polttoaine kulut on mitättömät mitä muut kulut on yhteensä.

      • Paskapuhetta.


      • moteurman

        Kysyjän hintahaarukalla joutuu varautumaan korjauksiin oli se vene sitten sisä,sisäperä, tahi perämoottori. Ja totta kyllä sisäperän huoltokustannukset ovat hieman korkeammat kuin perämoottorin. Toisaalta kun se kerran on kuntoon laitettu eipä se muuta vuotuisesti tarvi kuin normaalin nelitahtimoottorin perushuollon. Vetolaitteen huolto kannattaa tehdä valmistajan ohjeen mukaisesti. Siinäkin ns. maalaisjärki on hyve. Esim omassani on sama palje käytössä ainakin viidettä kesää, toki se aina tarkistetaan murtumien yms. varalta.
        Kulutukseen kantaa ottamatta, yleensä kaikissa pärisijöissä kaikki mitä tankkiin laittaa katoaa jonnekkin... toisissa vaan nopeammin heheh. Ja eikös tuo veneily ole pääsääntöisesti harrastusta?
        Osta ihmeessä vaan se parjattu pikkujenkki mieluusti täysmoottorilla varustettuna, saa yammusedät taivastella bensankulutusta..


    • dslcat

      Joo, tuli hommattua tuollane 7m cabiinivene bensasisäperä 3L puolimoottorilla viime syksynä, ja nyt sillä mertakynnetty.. Kulkee mukavasti 20 solmun marssivauhtia 3krpm kun 4-lapasen rusetin laitto 1" jyrkkyyttä - mikä mukavinta, niin kaikissa keleissä missä viitti plaanata. On se vaan melun kannalta hiljaista, varsinki peräprutkuihin nähden. Saa lämmötkin tupaan halutessaan.. Jos 4 hlöä ja 3 koiraan kampsuineen menee ~1 L/mpk (20l /h).
      Mun valinta oli nimen omaan nää autojohdannaiset, niin voi tehdä remppoja vaikka reissuissa - *kop-kop*, ei oo kyllä tarvinnut :) Henkisesti oli suunnitellut marinoivaní commonrail tbo-disun. Vaan ei näillä bensa<>dsl hinnaneroilla kannata näillä ajotunneilla kun nykypaketti toimii mukavasti. Ei kyllä retkikäytössä kippari kerkeä saaristoväylillä juuri kovempaa ajella kun kaikki hommat pitää ite ajessa hoitaa, paperi karttoihin ei kerkeä sivuja kääntelemään.
      Vauhdin hurmaa kaverin Bajalla 7.5L remmiahdetun kasin viemänä saanu ihan tarpeeksi kokea - en ihan 60NM vauhtia huvittas ylläpitää jatkuvasti..

    • Veneenostaja2017

      Mukava kun aiheesta keskustellaan. Eli vetoakselin nivel on ilmeisen kriittinen tutkimuksen kohde ostotilanteessa. Tuosta pakosarjasta tai sen tienoolta heräsi sellainen kysymys kun eräällä puolitutulla aikoja sitten oli tullut joku ongelma sisäperä omc 225 kanssa, ja vettä tullut oikein tosissaan sisään. Mitä sellaisessa on voinut tapahtua ? Toinen kymysys että jos valittavana olisi sanotaanko folkbacka 700 akselivedolla ja b 20 koneella, ja sitten joku random esim. Bayliner 130 - 146 hv koneella ja puhutaan 80 luvun alun härveöeidtä, mitä suositellaan. En akselivetoista sinänsä kavahda, ollut 3 kpl ennestään. Mutta kalliiden ja vanhojen osien vaakakupissa niin mikä voisi olla pienempi paha joutua remppaamaan enemmänkin, halvassa luokassa kun ollaan sattuneesta syystä ?

      • jummigummi

        Ongelma on ollut pakosarjan yhdyskumi tai perän haitarikummi.


    • Pommimikäpommi

      Todennäköisin palamaan syttyvä ja ulapalle jättävä vene on joku sisäperä Jenkki joka oli hieno joskus 90-luvulla ja josta ihmiset nyt haluaa eroon kun ajat on huonot ja vetarissa väljiä
      Kellastunut pinta, vettynyt runko, bensanhaju, väsähtäneet sähköt, johtospahetti jossa muutama rosvoliitin....mutta onhan se hienoa.

    • vetari-ei-toimi-koskaan

      Ei sisäperässä ole onkelma se moottori, vaan se vetolaite. Moottori on helpostikkin korjattavissa, mutta sen vanhan vetolaitteen kanssa ne onkelmat ovat jokapäiväisiä. Hommaa vain akselivetionen, niin säästyt paljolta pahalta.

      • akselivetoamiettivä

        millaisista summista puhutaan, jos haluan muuttaa sisäperä daycruiserin puoliplaanaavaksi akselivetoiseksi ? 32 mm akseli, vannasputki, liukulaakeri, tukilaakeri, akselilaipat, kumityynyt asennustyö ? selviääkö tonnilla ? irtomoottorien ja merikytkimen hinnat tiedänkin aika tarkalleen.


      • hummat
        akselivetoamiettivä kirjoitti:

        millaisista summista puhutaan, jos haluan muuttaa sisäperä daycruiserin puoliplaanaavaksi akselivetoiseksi ? 32 mm akseli, vannasputki, liukulaakeri, tukilaakeri, akselilaipat, kumityynyt asennustyö ? selviääkö tonnilla ? irtomoottorien ja merikytkimen hinnat tiedänkin aika tarkalleen.

        Tonnilla !!!!
        Kas kun et vielä puhu markoista !!!!
        Tonnilla ei tänäpäivänä saa muuta kuin harmaita hiuksia, saati sitten jotain remonttia.
        Osta heti kunnollinen paatti 10 000 - 20 000 €


      • eijei111
        hummat kirjoitti:

        Tonnilla !!!!
        Kas kun et vielä puhu markoista !!!!
        Tonnilla ei tänäpäivänä saa muuta kuin harmaita hiuksia, saati sitten jotain remonttia.
        Osta heti kunnollinen paatti 10 000 - 20 000 €

        niin että joutuisin sitten 5 vuoden päästä myymään 5 tonnilla kun lama jatkuu vai ? haloo!


      • vetari-ei-toimi-koskaan
        akselivetoamiettivä kirjoitti:

        millaisista summista puhutaan, jos haluan muuttaa sisäperä daycruiserin puoliplaanaavaksi akselivetoiseksi ? 32 mm akseli, vannasputki, liukulaakeri, tukilaakeri, akselilaipat, kumityynyt asennustyö ? selviääkö tonnilla ? irtomoottorien ja merikytkimen hinnat tiedänkin aika tarkalleen.

        Onko joku puhunu sisäperän muuttamisesta akselivehkeeksi?
        Kun vain jättää sen vetarivehkeen hankkimatta, ja ostaa kerralla akselivetoisen, on hyvällä polulla.


      • Piukkajäppeli
        akselivetoamiettivä kirjoitti:

        millaisista summista puhutaan, jos haluan muuttaa sisäperä daycruiserin puoliplaanaavaksi akselivetoiseksi ? 32 mm akseli, vannasputki, liukulaakeri, tukilaakeri, akselilaipat, kumityynyt asennustyö ? selviääkö tonnilla ? irtomoottorien ja merikytkimen hinnat tiedänkin aika tarkalleen.

        Tää täytyy olla jonkinlainen provo, tai sitten kaveri on totaalisen pihalla veneasioista ????


    • dslcat

      Eikait sisäperän vetolaitteen vaihtamista akselivetoiseksi kannata edes miettiä.. (vaihtaa mieluummin koko vene). Ainoa suunta on perälaudan mukilointi, perämoottori montun väsäys ja sen ulkolaitakoneen hankinta..

      Akselivetoisessaha pitää väsätä peräsin (ja sen koneisto) sinne perän alle kölilinjaan. Siitä eteenpän pohjan alla potkuri ja potkuriakseli.. Menee koko vene purkuu/uusiksi. Eikä taida alkujaan plaanaavan pohjanmuoto edes sopia hommaan, Potkurikulmasta tulee huono (7m alus). Sisäperään nähden moottoripeti vaeltaisi metrillä eteenpäin kun akseli ja kaavelin väliin pitää sijoittaa vielä merikytkin. Sisäperä vetolaitteessahan tuo on vedessä siellä alakulmassa, potkurin juuressa..

      Mitä ne satuja kertoo vetolaitteen remppojen kalleudesta. Osaajalle osat halpoja..
      Suurempia suunnitelmia silmälläpitäen kannatta tutkia mitä maksaa esim, koko musta vetolaite uutena, esim. https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/mercruiser/vetolaite-kilpi/uudet-vetolaitteet-mercruiser-alpha-one-gen-1-veto01
      Käytettyä osaa netti väärällään ainakin tuota "maailman yleisintä" aivan toiseen hintaan ..

      • valinnanvaikeuskasva2017

        Ei nuo hinnat nyt aivan totaalisesti järkyttäneet, jos koko hela löntin saa parin tonnin päälle. maksaa se akselivetoisessa kuitenkin merikytkin, akselisto ja tukiosat, niinkuin pahoin pelkäsin ja joku vitsaili että tonniani luultiin markaksi kun kysyin, heh!
        Onkos OMC n sisäperä yksiköitäkin jossain uutena myynnissä ? omc n perämoottoriosissa on ainakin ongelmia saada usasta suoraan kun siinä on joku vähittäismyyntikieltohomma, kun ilmeni boats net kaupassa pari vuotta sitten


      • dslcat

        ..ja otahuomioon koko peräsinlaitteiston rakentaminen. Sisäperällä ja perämoottororilla on paljon yhteistä vetolaitehuollossa - tuon ohjaustavan lisäksi.. osassa potkuritkin menee ristiin.

        Hyvät käytetyt potkurit ei ole kalliita, jos haluaa kulkua parannella/hakea muutosta.. Uusi alupotkurikin lähtee vähä satasen yli (ulko. nettikauppa)


      • bayline82

        Ompas käsittämättömän halpaa, eihän tuo vetolaite ole kuin puolet aloittajan budjetista!


      • V-8-ok
        valinnanvaikeuskasva2017 kirjoitti:

        Ei nuo hinnat nyt aivan totaalisesti järkyttäneet, jos koko hela löntin saa parin tonnin päälle. maksaa se akselivetoisessa kuitenkin merikytkin, akselisto ja tukiosat, niinkuin pahoin pelkäsin ja joku vitsaili että tonniani luultiin markaksi kun kysyin, heh!
        Onkos OMC n sisäperä yksiköitäkin jossain uutena myynnissä ? omc n perämoottoriosissa on ainakin ongelmia saada usasta suoraan kun siinä on joku vähittäismyyntikieltohomma, kun ilmeni boats net kaupassa pari vuotta sitten

        On saatavana muutossarja jolla saa Mercruiser tai Sei vetolaitteen käymään omc cobran tilalle. Usasta löytyy ainakin OMC alaosaa vetolaitteeseen uutena halvalla n. 800 dollaria. Yläosa on kalliinpi n. 3500 dollaria.


    • Omat_Kokemukset

      "Vanha sisäperämoottorivene, painajainen ?"

      http://www.nettivene.com/moottorivene/eravene/588378

      -Pääsin kymmenkunta vuotta käyttämään Erävene-nimeä käyttävää lasikuituista avofiskaria (ei linkissä olevaa) ja sinä aikana oma pitkään kytenyt kalavenehankintasuunnitelma kääntyi perinteisestä fiskarista Simppuun. Syitä oli monia ja tuossa päällimmäiset:

      -kytkin tai vetolaite, mikä lie ei aika ajoin suostunut lukittumaan kiinni ja vaikka veto oli osin päällä niin vene tuskin liikkui. Eteen-taaksen remppaus aina lopulta tilanteen korjasi, oli toki ihan toisaikainen mutta meinasipa kerran jättää merelle. Ei saanut käyttäjätaho kytkintä kokonaan kuntoon vaikka jotain kertoivat yrittäneensä

      -Eräveneessä oli ja on karkea suunnitteluvirhe. Potkuri ja peräsin on suojattu kyllä mutta kevytkin pohjakosketus saa suojarautojen kiinnitykset korkkaamaan ja ovat kuuleman mukaan todella hankalassa paikassa korjata. Seurauksena oli alituiseen vuotava vene kun tuhansien kivien ja karien keskellä piti veneillä Porin pohjoispuolisella alueella, Ourankin alueella.

      -Ns paukkulaatikko joka lienee eräänlainen läppäsysteemi pakokaasujen johtamiseen mereen ja toisaalta sulku sille ettei vesi pääse samaa reittiä moottoriin otti ja hajosi. Paatti oli kuukausia poissa pelistä kun varaosan tai edes sinne päin sopivan löytäminen oli tavattoman hankalaa. No se taas pakotti tutustumaan Simppuun tunnetulla lopputuloksella.

      -Pakosarja päivänä muutamana otti ja petti korroosion johdosta. Savut ja vedet tulivat sisälle mutta onneksi matka ei katkennut.

      -kalahommissa perinteinen peräsin toimii eteenpäin mentäessä mutta pakittaessa sen hyöty on lähellä nollaa. Vene menee varsiunkin tuulella mihin itse haluaa. Tilanne on Simppuun nähden täydellisen päinvastainen.

      Olin alkujaan tavattoman ihastunut konseptiin jossa alle 10hv diesel puksuttaa rauhallisesti kait yli 1½-tonnin venettä. Ongelmien myötä kävi kuitenkin selväksi ettei niin painavaa venettä omin konstein vedestä saisi lääkäriin vietäväksi ja toisaalta tiedetään että veneiden rantalääkärit maksavat lähes hunajaa.

      Päädyin siis Simppuun jossa tekniikka on moottorikaivon lankussa kiinni ja periaatteessa kaksi kuin siipiruuvia auki ja moottori kainaloon ja sitten peräkonttiin jaa menoksi… No ei se pulpettiohjattavan moottorin irrotus ihan niin vain käy ja 42kg moottorin nosto vaatii kaksi henkilöä veneessä kun ollaan. Toistaiseksi en ole ratkaisua katunut mutta tuo huoltokonsepti toimii ja tarvittaessa paatti nousee omalle trailerille omalla autolla kuin tyhjää vaan.

      Kokemus perustui kuitenkin yhteen ja ainoaan kovassa yhteiskäytössä olevaan veneeseen. Kaikki ei tietenkään ole yleistettävissä. Kuten tavataan sanoa, ihminen peilaa kuitenkin maailmanmenoa ja tapahtumia omaa kokemuspohjaa vasten tarkastellen ja tässä kohtaa tuli mitta täyteen perinteistä keskimoottorifiskaria.

    • veneenostaja2017

      mikä elämänkerta tuo oli?!? ja miten se liittyi vetolaitteen tyyppivikoihin ? vai oliko se Simppu-veneiden epävirallinen mainos ? jos oli niin en osta. liian kallis ja hidas.

      • Edellinen

        Huomasitkos mitä otsikossa luki?

        [ Vanha sisäperämoottorivene, painajainen ? ]


    • Eikauppoja

      Aloittaja kysyy sellaisen hintaluokan veneistä, että ongelmia lienee enemmän kuin riittävästi odotettavissa. Ja ihan hyvin saattaa saada ostaa halutessaan tuolla rahalla yli 7- metrisen, jopa vaikka 9- metrisen ongelman, romuahan romun hinnalla myydään.
      Itse asiassa vanhemman polven laitteet, esim. Volvon 60- 70- lukujen vetolaitteet olivat erityisen hyviä ja kestäviä pelejä, on paljonkin kokemusta. Kaikki saadaan loppuun ja rikki riittävän kauan käyttämällä tai huonosti hoitamalla jne.
      Tällä rahalla saa hyvinkin juuri ja vain sen painajaisen, itse vene voi olla vaikka lasikuituruton pilaama ja tekniikka voi laueta ihan mistä kohtaa tahansa. Missään tapauksessa ei tule hankkia venettä, jonka moottorissa on suora merivesijäähdytys, vanhan moottorin jäähdytysvesitila on varmuudella pahoin syöpynyt ja vain odottaa puhkeamistaan.

    • Olisi mielenkiintoista kuulla mitä jutun aloittaja teki ?

      • Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä.Ei tuolla rahalla saa muuta kuin romua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9847
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3219
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      2991
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2073
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1546
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1271
    Aihe