Seat Ateca

Kysyvä

Onko kukaan käynyt koeajamassa Seat Atecaa?

30

1498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiguxmenipäätös

      Koeajoin Atecan ja Tiguanin. Jos arvostat lisävarusteita ja pärjäät pienemmillä tiloilla niin Atecan hinta/laatu on varmaan Ok. Mikäli arvostat tiloja, ajettavuutta niin askeettinen Tigu on parempi

      • Rauhassa_vaihtoon

        Minäkin yritin koeajaa Atecaa muutama viikko sitten. Sitä vain ei ollut saatavilla missään lähiautoliikkeissäni täällä pk-seudulla.
        Vaihtoehtona minullakin on mm Tiguan. Q3 on edelleen hinnoiltelu liian korkeaksi.

        Vielä en siis osaa omien kokemusteni perusteella sanoa yhtään mitään. Eikös kuitenkin Tiguan ja Ateca ole sisarmalleja ja koottu samalle alustalle ja muutenkin kokolailla samoja autoja, joten miten ajettavuus eroaa kovinkaan paljoa. Ehkä ensiasennusrenkailla voi eroa saada, vai millä?
        Ehkä tosiaan jonkinmoinen kokoero, jos tarvitsee paljon tilaa, tuo eroa.
        Hintaerostakaan minulla ei vielä ole oikein käsitystä, mutta yleisestihän VW:t ovat olleet huomattavasti kalliimpia ja sisarmallit Audit vieläkin kalliimpia.
        Nyt minulla on 4-vuotta ollut Seat Freetrack, jonka vaihto on käsillä. Aikanaan vertailin sitä juuri Tiguaniin ja erityisesti Q3:een.
        Teknisiä erijahan näissä sisarmalleissa ei käytännössä ole, Q3 tehdään joka samassa Espanjan tehtaassakin kuin Freetrack samalle alustalle. Hintaero vaan laskettiin hyvinkin reippaassa kymppitonnissa ja käytännön erot olivat muotoilussa ja sisustusmateriaalissa ja joissain minulle tarpeettomissa 'mukavuusvitkuttimissa'.
        Muotoilu ehkä oli minun kannaltani selkeästi Q3:n paras puoli, mutta ei sentään lähes parin kymppitonnin arvoinen. Tiguanin muotoilukin oli aika persoonaton tuolloin verrattuna Freetrackiin.

        Minä olen ymmärtänyt suurimmat erot noilla sisarmalleilla olevan lähinnä ulkonäössä, sisustusmateriaalien materiaalivalinnoissa ja joissakin sisätilojen muotoiluissa. Ja sitten varusteiden, kuten valittavissa oleva moottorivalikoima ja joidenkin 'mukavuushilujen ja vitkuttimien' valikoimissa. Niin ja tietysti maine, joka maksaa aina.
        Ei niinkään teknisissa ominaisuuksissa tai ajo-ominaisuuksissa.

        Mutta kuten sanottu en ole vielä päässyt koeajamaan Atecaa. Se pitää päästä tekemään jossain vaiheessa. Eipä tässä hätäillä vaihdon kanssa.....


    • Atecax

      Samoilla varusteilla Ateca on 10000 halvempi kuin Tigu. Atecahan tehdään Tsekeissä Skodan tehtailla, joten olisihan siihen voinut laittaa Skodan logot....sittenhän se olisi ollut Kodiak

      • Logotalkoot

        Näinpä.
        Ja Q3:een, VW Sharaniin, jopa Ford Galaxyyynkin, Seatin logot, sillä ne kootaan Seatin tehtailla ja ovat samoja kuin Alhambra. Aiemmin moniin volkkareihinkin Seatin logot, mm Polo, Passat.
        Sitten VW UP:iin ja Seat Mii:n Skodan logot. Toledoon myös Skodan logo. Jeeppiin Fiatin logot, jne, jne

        Ja vastaavia esimerkkejä kymmenittäin monen muunkin merkin kohdalla.


      • Logotalkoot
        Logotalkoot kirjoitti:

        Näinpä.
        Ja Q3:een, VW Sharaniin, jopa Ford Galaxyyynkin, Seatin logot, sillä ne kootaan Seatin tehtailla ja ovat samoja kuin Alhambra. Aiemmin moniin volkkareihinkin Seatin logot, mm Polo, Passat.
        Sitten VW UP:iin ja Seat Mii:n Skodan logot. Toledoon myös Skodan logo. Jeeppiin Fiatin logot, jne, jne

        Ja vastaavia esimerkkejä kymmenittäin monen muunkin merkin kohdalla.

        Hupsista. Siis Q3 ei ole sama kuin Alhambra, vaan sama kuin Freetrack.


      • Kusetusta
        Logotalkoot kirjoitti:

        Hupsista. Siis Q3 ei ole sama kuin Alhambra, vaan sama kuin Freetrack.

        Olen nyt kymmenen kuukautta odottanut tietoa koska tilaamani Seat Atecan saa. Toistaiseksi vastaus on ettei ole varmaa tietoa vieläkään. Näinollen odotusaika venyy yli vuoteen. Menen peruuttamaan tilaukseni


    • nevönevö

      No en ole enkä aijo. Ei kiinnosta epsanjan ihme natisevine ämpärimuoveineen eikä yli päänsä tommonen korkea inva-automalli. Matala ja nopea pitää auton olla.

      • Ämpärijonoon_siitä

        Kiva kun tulit kertomaan nuo kovin älykkäät ajatuksesi. Olemme kaikki taas hieman tietoisempia.


    • Kysyvä

      Kiitos asiallisista vastauksista! Kolme neljästä on aika hyvin näillä sivuilla.
      Pitää käydä jossain välissää katsomassa. Itse ehkä enemmän olen kiinnostunut tulevasta Kodiaqista. Ainoa vika näin ennakkoon saatta olla, että on aika iso auto. Eli ei ole sama kuin Ateca. Kaikki kolme sisarmallia (Kodiaq, Tiguan ja Ateca) ovat erimittaisia. Aika hyvä valikoima tulossa katumaastureihin konsernilta! Eipä itsellä ole kiirettä vaihtaakkaan.

    • Atecaaaaaaaaa

      Missäköhän Atecaa on muka vielä päässyt koeajamaan? Mallikappale on kiertänyt maata heinäkuun alusta alkaen mutta ei sitä ole päässyt koeajamaan, auto ollut vain näytillä. Nyt ensimmäiset tuotantoautot tulleet maahan ja ovat liikkeissä lähiaikoina.

    • pöööööör

      kyllä sitä pääsi ajaman ainakin Lohjan autotalon pihalla...

      • hehhhhh_hyvä_

        pihalla? No ei kovin hääppöinen koeajo ollut :)


    • atex

      Kyseisellä valkoisella Atecalla minäkin ajoin ennen päivän näyttelyhetkeä. Mukava peli

    • Ajettuon

      Koeajoin 1.4 litraisen ACT Stylen automaattina Espoon Länsiautossa. Positiivinen kokemus. Auto on hiljainen ja kaikin puolin hyvä ajettava. Ja Sport-asetuksella sangen ripeäliikkeinen.

      • mopokoneita

        Vai että tommonen 1,4 olisi ripeäliikkeinen cittarikorissa? Ei varmana ole. Tuohan on hitaimpia cittareita. Cittari pitää olla tuossa luokassa pari litrasella diiselillä jossa liki kaks sataa heppaa.


    • ei_kaksinen

      Aika ristiriitainen tapaus...edullinen vrt Tiquan, mutta merkki-imago on edelleen heikko ja huono. Menepäs myymään Atecaa käytettynä, hintahyvitys aika surkea veikkaan. Laatutaso volkkaria/Audia huonompi, jopa Skodaa alempi. Natinaa riittää. Lisäksi Atecan ulkonäkö livenä nähtynä ei ole mikään kaksinen. Aika pienen näköinen, keula kuin vanhasta 2000-luvun alun Honda CRV:stä eli vanhahtavan vaatimaton. Uusi Qashqai on paljon komeamman näköinen ja jälleenmyyntiarvo omassa luokassaan. Ei kelpaa Ateca kyllä tähän talouteen...

      • Rauhassa_vaihtoon

        Juuri tuon heikomman merkki-imagon vuoksihan hinta Seatin osalta on jopa 10.000-20.000€:a halvempikin. Ehkä jotain pientä varustevalikoiman osalta eroja. Tämä imagoerohan on siis etu, jos ei kiinnosta maksaa imagosta.
        Skodahan painii saman 'ongelman' kanssa vähintään yhtä paljon kuin Seatkin. Ja varsinkaan Skodaan nähden Seatin laatutaso millään mittarilla verraten ei todellakaan ole heikompi minun kokemusteni perusteella. Sanoisin päinvastoin. Hintaerokaan Seattien ja Skodien välillä ei ole kummoinen. Tietysti Skoda voidaan hinnoitella hieman korkeammaksi puhtaasti kovan suosion vuoksi ja niinhän ymmärrettävästi tehdäänkin.
        Teknisiä eroja ei ole ja tuo laatukin ja erot siinä on lähinnä suurimmaksi osaksi mielikuvaa ja ennenkaikkea ennakkoasennetta.

        Näin siis aiempien kokemusteni perusteella vw-konsernin autoista. Atecasta ei tosiaan vielä omaa kokemusta, mutta tuo kirjoituksesi oli täysin samaa kuin aina ennenkin näistä vw-konsernien autojen eroista kirjoitettua eikä vastaa alkuunkaan minun kokemuksiani, joten suhtaudun tähänkin hyvin epäilevästi.

        Seatin jälleenmyyntiarvot ovat ihan hyvät verrattuna ihan mihin tahansa vw-konsernin autoihin, ainakin tähän asti ovat olleet. En siis usko Atecan osaltakaan tulevan poikkeusta.

        Käyn kyllä vielä itsekin koeajamassa.


      • totuuksientorvi

        Kyllä esim sisustuksen laadussa VW ja Skoda ovat Seatia edellä, sen huomaa jokainen tervenäköinen ja myös koskettelemalla eri pintoja. Myös silmän näkemättömissä eli korin sisäosissa jne on "oikaistu" eli johdot heikosti kiinnitettyjä aiheuttaen hälyääniä. Katsopas Atecankin alustaa: sinne on ruiskutettu massaa, mutta jälki on ns. juosten kustu. Hirvittävät kymmensenttisetkin valumapuikot kautta pohjan.

        Jälleenmyyntiarvo Seateissa on ollut muita vageja heikompi, johtuen vähemmästä uusien myynnistä sekä vanhasta epsanjan maineesta. Myynti-ja huolto on järjestetty ns. takapihalle, ikään kuin myyntiä hävettäisiin. Sellainen ei luo luottamusta, ja estää suuremman menestyksen. En millään usko, että Ateca nousee lähimainkaan Qashqain tasolle myynnissä. Kunhan uusi vastaavankokoinen Yeti tulee ensi vuonna, se myy paljon. Siinä tulee olemaan astetta laadukkaampi sisustus ja hienompi kojelauta. Myös merkin organisaatio on maassamme aivan eri tasolla, eikä ole ns, Keskon sylkykuppi...


      • NäinSeVaanOnSittenkin
        totuuksientorvi kirjoitti:

        Kyllä esim sisustuksen laadussa VW ja Skoda ovat Seatia edellä, sen huomaa jokainen tervenäköinen ja myös koskettelemalla eri pintoja. Myös silmän näkemättömissä eli korin sisäosissa jne on "oikaistu" eli johdot heikosti kiinnitettyjä aiheuttaen hälyääniä. Katsopas Atecankin alustaa: sinne on ruiskutettu massaa, mutta jälki on ns. juosten kustu. Hirvittävät kymmensenttisetkin valumapuikot kautta pohjan.

        Jälleenmyyntiarvo Seateissa on ollut muita vageja heikompi, johtuen vähemmästä uusien myynnistä sekä vanhasta epsanjan maineesta. Myynti-ja huolto on järjestetty ns. takapihalle, ikään kuin myyntiä hävettäisiin. Sellainen ei luo luottamusta, ja estää suuremman menestyksen. En millään usko, että Ateca nousee lähimainkaan Qashqain tasolle myynnissä. Kunhan uusi vastaavankokoinen Yeti tulee ensi vuonna, se myy paljon. Siinä tulee olemaan astetta laadukkaampi sisustus ja hienompi kojelauta. Myös merkin organisaatio on maassamme aivan eri tasolla, eikä ole ns, Keskon sylkykuppi...

        No mielipidehän tuokin. Sinun mielipiteesi.
        Audin paremman sisustusmateriaalien kanssa ole toki samaa mieltä, jostainhan parinkymmenentuhannen tai jopa enemmän hintaero johtuu. Pelkkä imago tai myyntitilastojen suosikki ei noin suurta hintaeroa voisi perustella. Ja jossain määrin voi ainakin jotkut kalliimmat volkkarimallitkin samaa juttua.

        Skoda nyt taas on jo ihan eri luokkaa Audin tai Volkkarin kanssa. Se on konsernin 'kakkosmerkki' Seatin kanssa. Seatin edellä ei takuulla ole missään suhteessa ellet nyt hae väkisin etoavaisuuksia vertaamalla vaatimattomasti sisustettua perusSeattia ja paremmin sisustettua Skodaa. No hintaerokin liikkuu vain tonneissa Seatin hyväksi, mutta Skodan myyntisuosio sallii hyvin tuon vertaisen 'ylihinnoittelun'.

        Jälleenmyyntiarvoissa ei juuri eroa ole. Toki halvemmasta Seatista todennäköisesti saa vähemmän vaihdossa, mutta suhteellinen hinnanlasku onkin jo ihan toinen juttu.
        Silläkin saattaa olla merkitystä jossa pikkupaikkakunnalla syrjäisemmässä Suomessa, jossa Seatilla ei edes ole myynti/huoltopistettä. Seattiahan myydään vain isommissa kaupungeissa. Toisin kuin esim Skodaa ja osin volkkariakin. Niin syrjäistä kylää ei Suomessa taida olla, etteikö skodille ja volkkareille jokin haalariverstas tai paja ilmoita edustustaan. Seatistata nämä verstaat ja pajat eivät ole kuulleetkaan.
        Jos sen sijaan vertaa suurimpien kaupunkien tilannetta, niin se on jo täysin toinen. Niissä Seatit ovat hyvin esillä eikä todellakaan mitään rasvahaalariverstaita.

        Kummankohan varhainenkin maine on parempi, Skodan vai Seatin? Vaikkapa 70-80-luvulta, silloinhan Seatteja alkoi tulla Suomeen. Mietipä nyt ihan oikeasti.

        En minäkään hevin usko, että Atecakaan pääsee noiden suosituimpien volyymimallien tasolle myynnin suhteen. Hyvä kuitenkin huomata, että Seat on ollut parhaiten suhteellista myyntiään kasvattanut vw-konsernin malli jo vuosia. Myös Suomessa.

        Sekin on totta, että Suomessa Skodan myyntiorganisaatio on ihan eri tasoinen suuruusluokaltaan kuin Seatin. Kuten edellä jo totesinkin, Suomessa ei niin pientä syrjäkylääkään löydy, josta puuttuisi esim Skoda-edustus.
        Seat on vain isommissa kaupungeissa. Näin ohuella myynti- ja markkinointiorganisaation kattavuudella ei tietenkään kyetä uhkaamaan suosituimpia jokamiesmalleja.


      • 10plus13
        NäinSeVaanOnSittenkin kirjoitti:

        No mielipidehän tuokin. Sinun mielipiteesi.
        Audin paremman sisustusmateriaalien kanssa ole toki samaa mieltä, jostainhan parinkymmenentuhannen tai jopa enemmän hintaero johtuu. Pelkkä imago tai myyntitilastojen suosikki ei noin suurta hintaeroa voisi perustella. Ja jossain määrin voi ainakin jotkut kalliimmat volkkarimallitkin samaa juttua.

        Skoda nyt taas on jo ihan eri luokkaa Audin tai Volkkarin kanssa. Se on konsernin 'kakkosmerkki' Seatin kanssa. Seatin edellä ei takuulla ole missään suhteessa ellet nyt hae väkisin etoavaisuuksia vertaamalla vaatimattomasti sisustettua perusSeattia ja paremmin sisustettua Skodaa. No hintaerokin liikkuu vain tonneissa Seatin hyväksi, mutta Skodan myyntisuosio sallii hyvin tuon vertaisen 'ylihinnoittelun'.

        Jälleenmyyntiarvoissa ei juuri eroa ole. Toki halvemmasta Seatista todennäköisesti saa vähemmän vaihdossa, mutta suhteellinen hinnanlasku onkin jo ihan toinen juttu.
        Silläkin saattaa olla merkitystä jossa pikkupaikkakunnalla syrjäisemmässä Suomessa, jossa Seatilla ei edes ole myynti/huoltopistettä. Seattiahan myydään vain isommissa kaupungeissa. Toisin kuin esim Skodaa ja osin volkkariakin. Niin syrjäistä kylää ei Suomessa taida olla, etteikö skodille ja volkkareille jokin haalariverstas tai paja ilmoita edustustaan. Seatistata nämä verstaat ja pajat eivät ole kuulleetkaan.
        Jos sen sijaan vertaa suurimpien kaupunkien tilannetta, niin se on jo täysin toinen. Niissä Seatit ovat hyvin esillä eikä todellakaan mitään rasvahaalariverstaita.

        Kummankohan varhainenkin maine on parempi, Skodan vai Seatin? Vaikkapa 70-80-luvulta, silloinhan Seatteja alkoi tulla Suomeen. Mietipä nyt ihan oikeasti.

        En minäkään hevin usko, että Atecakaan pääsee noiden suosituimpien volyymimallien tasolle myynnin suhteen. Hyvä kuitenkin huomata, että Seat on ollut parhaiten suhteellista myyntiään kasvattanut vw-konsernin malli jo vuosia. Myös Suomessa.

        Sekin on totta, että Suomessa Skodan myyntiorganisaatio on ihan eri tasoinen suuruusluokaltaan kuin Seatin. Kuten edellä jo totesinkin, Suomessa ei niin pientä syrjäkylääkään löydy, josta puuttuisi esim Skoda-edustus.
        Seat on vain isommissa kaupungeissa. Näin ohuella myynti- ja markkinointiorganisaation kattavuudella ei tietenkään kyetä uhkaamaan suosituimpia jokamiesmalleja.

        Seatin myynti kasvoi elokuussa taas eniten vw-konsernin merkeistä, kuten totesitkin....

        Kasvuprosentit:
        VW 0,4%
        Skoda 14,1%
        Audi 6,4%
        Seat 32,9%

        Suosittu Octavia meni miinukselle, - 8,9%, sisarmalli Leon kasvoi 45,7%. Skoda pääsi plussalle SuperB:n huikean kasvun ansiosta, 256,6%.


    • Väliäkös_hällä

      Niinhän se on, että jotkut pitävät myyntimäärätilastojen kärjessä olemista hienona ja toiset taas nimenomaan ei. Lienee joidenkin mielestä on hienoa ajaa autolla, joita näkee valtavasti joka puolella ja jatkuvasti, kun taas jotkut toiset eivät näe mitään positiivista ajaessaan näillä volyymiautoilla.
      Kysehän valinnasta on kuitenkin pääosin puhtaasti henkimaailman asioista eli mielikuvista, uskomuksista, yms, joihin nimenomaan markkinointi ja mainonta on vaikuttanut, varsinkin kun tekniikka on prikulleen samaa. Hintakaan ei aina ratkaise, koska volyymiauto ei kuitenkaan ole aina halvempi kuin teknisesti täysin sama sisarmalli. Saatavuus tietysti on yksi syy, jos autoa ei joltain paikkakunnalta, niin sitten ei saa.

      Kaikki syyt valita mikä tahansa auto ovat tietenkin täysin oikeita ja siihenpä tuskin muilla on esittää parempiakaan syitä.

      • itsenäinenaja

        Hyvin sanottu.


    • Qyyqqendahl

      Saisiko Atecan halvemmalla jos jostaisi itäeurooppalaisen Kodiaqin ja hakisi siihen romikselta skodan logon?

    • punikkija7kääpiötä

      Kävin tänään ajamassa. Alusta kovempi kuin tiguanissa mutta pidin atecasta ajettavuudeltaan enemmän, ajaminen hauskempaa, ei huojunut kuten tiguan. Ateca ei myöskään tutissut jousitukseltaan kuten vw touran/ sportswan, mutta miinus kovuus. Tiestä kantautuva matala jyrinä voimakkaampaa kuin tiguan ja touran, tiguan hiljaisin. Kojelaudan takaa kuului sirkutusta keskikohdan ja ratin väliseltä alueelta. Oikean takaoven kohdilta myös jotakin epämääräistä ääntä. Vw tig ja tou ei kitissyt mistään. Atecan takaluukun pohjalla oleva peite todella heppoinen, jo nyt oli taittunut ja lenkolla, toki siitä selviää varuste kaukalolla mikä mielestäni välttämätön jos auton ostaa. Makuuni hieman liian tumma sisustus, kuten myös vaikka BMW. Uusi litrainen moottori yllätti käytettävyydellään ja oli hiljaisempi kuin 1,4 tsi tai diesel mikä äänekkäin. 1,4 tsi pirteä ajaa, diesel 150hv jotenkin nahkea. Laatu ja hinta kohtaavat joten pienet puutteet verrattuna vw ovat ymmärrettävät. Odotin pikkasen enemmän Atecalta joten ehkä päädyn touraniin sillä hinnat pyörivät samoissa, tiguan tuntuu jo rahastukselta eikä 1.4 tsi etuvetoa taida edes saada dsgllä.

      Palaute korkean auton arvosteluun:

      Matalaa pulkkaa en autokseni huoli, kotonakin istun pääosin tuolissa, en lattialla. Jos autosta pitää kammeta ulos on autossa vikaa. Mikäli ihminen olisi tehty ajamaan matalaa autoa, olisi anatomiamme erilainen kuin nyt. Osa valitsee auton ihmisen anatomian ja käytettävyyden mukaan, osa sen mukaan miltä auto näyttää. Koska istun auton sisällä on sen käytettävyys ja toimivuus etusijalla. Jos istuisin auton ulkopuolella sitä käyttäessäni, olisi auton ulkonäkö tärkeämpää. Mutta kun en istu.

      Auton ulkonäkö on makuasia. Ostat minkä vaan niin jonkin ajan kuluttua se alkaa näyttämään ihan oklta. Yleensä autot on rumia. Ja jos on sitä mieltä että jokin merkki on aivan huippu niin kannattaa kuvitella se jonkin vähäpätöisen merkin autoksi niin saa suhteellisuudentajua. Siis jos osaa kuvitella. Jos esimerkiksi BMWn keulalla olisi sasangjongin merkki niin se olisi useamman mielestä ruma, muttei nyt kun se on BMW.

      • hyvät_mietteet

        Kiitos asiallisesta kommentista! Tuo on totta että matala henkilöautokori tuntuu nykyisin niin antiikkiselta, epätarkoituksenmukaiselta. Ikä ei tule yksin, kroppa kankeutuu ja kipuja tulee. Cittari tai tila-auto on oiva ratkaisu, notkeat terveet teinit ajakoot niillä matalilla sporteillaan nuoruuden hurmassaan. Ateca on etenkin Xcellencenä aivan komia peli, ja musta sisustus alcantaran kanssa on aivan ok koska kromisomistettakin on laitettu kivasti kabiiniin ja ledivalaistus hieno. Nuo sirinät ja natinat taitavat valitettavasti olla Seatin kompastuskivi. Mistä kertoon, en tiedä, oiskos säästetty kokoonpanossa ja jätetty johdot jne kunnolla kiinnittämättä? Korkeus tuossa Atecassa on hyvä istahtaa, ja kynnyskotelokaan ei ole monien jättimaasturien tapaan liian leveä eikä typeriä lisä-astinlautakoristuksiakaan onneksi ole eli housujen lahkeet pysyvät varmaan siistinä kurakelissäkin. Helsingissä ainakin tuo Seat tuntuu olevan tontilla olevista (muut Audi ja VW) heikoimmassa asemassa, kun niitä myydään vanhaa navettaa muistuttavassa rakennuksessa, tavaraluiskaa pitkin pitää sinne kävelläkin ja liike pieni pimeä ja ahdas, koruton. Audilla taas yli-snobimainen kliini tila, Volkkarilla sellainen normi valoisa lasipalatsimyymälä. Seatin monista liikkeistä tulee mieleen 70-80-lukujen autoliikkeiden olemus. Ikään kuin merkkiä ei Keskokaan haluaisi myydä. Huolto on Seatissa monien mukaan ns. syvältä eli selkeitä takuuvikojakaan ei haluttaisi korjata, ja vaikka nyt on se 5 vuoden takuukamppis, en taida uskaltaa tällaista hankkia.


      • Hyvät_kokemukset
        hyvät_mietteet kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentista! Tuo on totta että matala henkilöautokori tuntuu nykyisin niin antiikkiselta, epätarkoituksenmukaiselta. Ikä ei tule yksin, kroppa kankeutuu ja kipuja tulee. Cittari tai tila-auto on oiva ratkaisu, notkeat terveet teinit ajakoot niillä matalilla sporteillaan nuoruuden hurmassaan. Ateca on etenkin Xcellencenä aivan komia peli, ja musta sisustus alcantaran kanssa on aivan ok koska kromisomistettakin on laitettu kivasti kabiiniin ja ledivalaistus hieno. Nuo sirinät ja natinat taitavat valitettavasti olla Seatin kompastuskivi. Mistä kertoon, en tiedä, oiskos säästetty kokoonpanossa ja jätetty johdot jne kunnolla kiinnittämättä? Korkeus tuossa Atecassa on hyvä istahtaa, ja kynnyskotelokaan ei ole monien jättimaasturien tapaan liian leveä eikä typeriä lisä-astinlautakoristuksiakaan onneksi ole eli housujen lahkeet pysyvät varmaan siistinä kurakelissäkin. Helsingissä ainakin tuo Seat tuntuu olevan tontilla olevista (muut Audi ja VW) heikoimmassa asemassa, kun niitä myydään vanhaa navettaa muistuttavassa rakennuksessa, tavaraluiskaa pitkin pitää sinne kävelläkin ja liike pieni pimeä ja ahdas, koruton. Audilla taas yli-snobimainen kliini tila, Volkkarilla sellainen normi valoisa lasipalatsimyymälä. Seatin monista liikkeistä tulee mieleen 70-80-lukujen autoliikkeiden olemus. Ikään kuin merkkiä ei Keskokaan haluaisi myydä. Huolto on Seatissa monien mukaan ns. syvältä eli selkeitä takuuvikojakaan ei haluttaisi korjata, ja vaikka nyt on se 5 vuoden takuukamppis, en taida uskaltaa tällaista hankkia.

        Jos Helsingissä on Seatin myyntipiste mielestäsi noin häiritseviä, niin toisin on erityisesti Vantaalla ja myös Espoossa. Siellä myynti- ja huoltotilat tilat ovat modernit ja valoisat uusissa rakennuksissa ja keskeisillä paikoilla.

        Olen kyllä vieraillut nelisen vuotta sitten Helsingin Seat-centerissa eikä mieleeni olisi jäänyt tilojen osalta mitään ihmeellistä. Olin tosin ostamassa autoa enkä arvioimassa rakennuksen arkkitehtooria tai muuta ympäristöä. Muistaakseni rakennus oli kyllä vanhempaa ja paikkakin teollisuusaluetta, jossa kyllä oli useita muitakin merkkiliikkeitä eikä Seat siellä erottunut mitenkään huonompaan tai parempaan suuntaan.
        Ostin kyllä Seattini tuolloin tarjousten perusteella noista kolmesta Vantaalta Kehä3:n varrelta, mutta valintaan vaikutti kyllä ihan muut asiat kuin myymälän rakennus ja sen näyttävyys.

        Huollon kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia. Huoltotilat ovat modernit, uudet, siistit ja valoisat. Takuukorjauksia on ollut vain kerran takaluukun lukon kanssa ja silloinkin homma sujui nopeasti ja ongelmitta.

        Mistä lie kokemuksesi ovat peräisin, onkohan lähinnä uskomuksia eikä omakohtaisia kokemuksia. Ainakaan ne eivät vastaa missään kohtaa omiin kokemuksiini kolmesta uutena hankitusta Seatista. No kokemuksia on niin monia ja eri syistä johtuvia.

        Toinen autoni on Golf, sekin Vantaalta ostettu. VW:tilat ovat Tuusulantien varressa vanhassa, joskin remontoidussa paikassa. Ei yhtä näyttävässä rakennuksessa kuin Seatin, mutta ihan modernit nekin, jotta auton voi sieltä ostaa ja huoltaa luottavaisin mielin. Seatin merkkihuolto on muuten myös samoissa tiloissa, vaikka Seattia ei siellä myydäkään. No kysehän on samasta autosta teknisessä mielessä, joten....


    • ret34ru6u

      koe ajoin 1,0 perus kipon. aika kova renkas meteli, harmaata halpis muovia koe lauta ja ovi paneelit, ja kone kuollut alta 2 tonnin. meinas stumpata kun vääntöö ei ole tarpeeksi. aika katiska jos vertaa vaikka tiguaaniin.

    • nå_jåå

      joo 150 hv etuveto diiseli, style tais olla.....aika muovinen tylsä sisus ja päältä ei ainakaan sinisenä kovin uponnut...ylikeveä ohjaus ja kova jousitus tärskyissä...muutoin aika vakaa, penkit lautamaiset ja kone rohisi kuin traktorissa eikä mikään kovin ripeä ollu...ei oikeen vakuuttanu meikää.

      • 16plus9

        Näköjään sun ei kannata hankkia Atecaa kuten ei edellisenkään nimimerkin. Onneksi valinnanvaraa on...


    • ihan-ok-juttu

      itse kävin ajamassa 1.4tsi dsg
      Eihän se nyt mikään erityinen ollut mutta mielestäni hintaan nähden ok!

      Kohtuu tilava sisältä, ihan pirteästi kulki, ohjaus tosiaan hieman liian kevyt.

      Voisin jopa harkita, koska 35k saa jo aika kivan Atecan ,eikä sitä hintatasoa
      voi edes verrata Tiguaan yms

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe