Etäopiskelua ja aikuislukiota

ryynänen_

Oon alottamassa kahden ammattikoulussa vietetyn vuoden jälkeen lukiota etäopiskeluna viimeisen ammattikouluvuoteni rinnalla. Lähinnä sen takia että haave ammattini liikunnanopettajana vaatii aikalailla sen käymisen. Peruskoulun lopetettuani mulla ei ollut minkäännäköistä ajatusta mitä haluaisin opiskella, lukio ei ollut silloin vaihtoehto, joten päädyin sähköalalle joka alkoi ensimmäisen työharjottelun jälkeen maistumaan puulta. Päätin kuitenkin että käyn sähkön loppuun, mitä sitä nyt kahta vuotta hukkaan heittämään suht hyvin työllistyvällä ja arvostetulla alalla.

Aijon siis käydä etäopiskelun ammattikouluni verkkolukiossa, jossa opetetaan pelkästään matikkaa, äidinkieltä, englantia ja terveystietoa. Ammattikoulun päätyttyä menen iltalukioon opiskelemaan loput kurssit ja kirjoittamaan ylioppilaaksi.

Haluaisin siis kokemuksia etä/aikuislukion käyneiltä ihmisiltä! Minkälaista oli? Onko kuinka rankkaa kun kukaan ei oo potkimassa persuksille?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

1

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfgsfgufgkg

Mä kävin vuoden etälukiota huvikseni töiden ohessa ja olihan se aika rankkaa. Itsellä tosin oli koulunkäynnistä kahdeksan vuotta aikaa, joten sulla on varmaan eri tilanne, kun olet "oppimismoodissa" muutenkin eikä tarvitse ns. opetella opiskelua.

Lukion ekan vuoden kurssit ovat kohtalaisen helppoja, joten etköhän sä niistä suoriudu hyvin. Kuria ja motivaatiota se vaatii, että jaksaa muiden töiden ja harrastusten ohella vielä käyttää vapaa-aikatuntinsa siihen opiskeluun. Meillä ainakin oli säännöllisin väliajoin kursseilla niitä tehtäviä palautettavana, eli siis "kotiläksyjä" ja niiden palauttamisaikatauluista oli pidettävä kiinni, ja sen lisäksi esim. matematiikassa piti olla 100 laskutehtävää palautettavien lisäksi todistettavasti laskettuna, jotta sai osallistua kokeeseen.

Itseni yllätti se, että miten vähän kirjoissa oikeasti opetetaan. Ensimmäistä kertaa tuolla lailla etäopiskelussa huomasi, että miten arvokasta se lähiopetus ja opettajan asiankerronta on, sillä sieltä tulee paljon sellaista, mikä kirjassa saatetaan ohittaa sivulauseessa ja sitten sun pitää se tieto löytää jostain muualta netistä tai puolison korvien välistä :D

Kyllähän se työtä ja tunteja vaatii, että saa opiskeltua sen kaiken hyvillä arvosanoilla. Joskin sulla noi matikat ja enkut sun muut on varmasti vaan parin vuoden takaisen kertaamista :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      148
      1987
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      304
      1691
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1547
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1180
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      76
      1162
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      66
      1104
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      22
      1017
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      987
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      926
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      23
      907
    Aihe