Synnytys ja oksentaminen??!

Ihanko totta?!?!

Tässä olisi pikku hiljaa synnytys edessä.. Käynnistäminen muutaman päivän sisään.. Nyt jostakin luin, että synnytyksen yhteydessä esiintyy usein pahoinvointia ja oksentamista..!!? APUA! Mulla on ihan mieletön oksennuskammo (siis ihan todellinen kammo!) ja nyt olen ihan paniikissa.. Voi kun vois vielä perua tän..! No ei nyt sentään... Mutta tosissaan alkoi pelottaa ja hermostuttaa.. Miksi kukaan ei ole aiemmin mitään sanonut tällaisesta?! On vaan puhuttu aina niistä kovista kivuista ja hirveistä supistuksista... Mutta pahoinvoinnista ei kukaan ole maininnut mitään! Jaiks! Ei mua se kipu pelota, ei ole koskaan pelottanutkaan, kipua siedän suht hyvin. Mutta tuo oksentaminen... Pelkään, että oksennan jo pelkästään siitä, että hermoilen ja jännitän sitä, että entä jos oksennan..! Auttakaa nyt minua! Pidätte ehkä vähän hölmönä, mutta tää mun kammo on oikeesti ihan todellinen.. Kuten toisilla synnytyskammo... Kiitos etukäteen avusta!

23

6346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Jos avautumisvaihe on nopea niin kyllä yrjö lentää mutta tuskin se on suurin huolenaihe.

      • janni

        Ei välttämättä. Itsellä kesti vajaat kolme tuntia avautumisvaihe, enkä oksentanut.


      • sama
        janni kirjoitti:

        Ei välttämättä. Itsellä kesti vajaat kolme tuntia avautumisvaihe, enkä oksentanut.

        kestääkö vähän vai lyhyen aikaa - jos onoksentaakseen niin sitten oksentaa.. itellä takana pitkä synnytys ja syöksysynnytys - ja kummankin ökäsin alusta loppuun.. mutta ilmeisesti kuitenki kuulun siihen vähemmistöön joka oksentaa synnytyksessä.. niin muuten ökäsin ennen ekaa mukulaa menkkakipujakin..


    • mami

      sehän nyt on niin yksilöllistä.ei mua ainakaan oksettanut yhdenkään kanssa,3 on tullut väsättyä.
      viimeinen käynnistettiin ja 4 tunnin päästä homma ohi.kivut oli kyllä lopussa suht rajut mutta nekin unohtuu kun saa käärön masun päälle.tsemppiä vaan kyllä kaikki hienosti menee...

    • kohtalotoveri

      Hei! Täällä kans samanlainen, pelkään kuollakseni oksentamista, olen pelännyt koko ikäni (reilu 25v). En edes juonu juuri koskaan, ettei vaan tulis oksennettua. Jos oksennustautiakin ollu liikkeellä, olen miltei rukoillu ettei se minuun vain iskisi. Pelottaa kun odotan ensimmäistä, että milloin alkaa se kuuluisa pahoinvointi!? Toivottavasti ei ollenkaan, mutta kumminki mun tuurilla se on pahimmasta päästä ja kestää koko odotusajan. Se on jotenkin niin kauheaa..itku ei tosiaan ole kaukana kun mahassa on yhtään etova olo:( Yritän silloin vain pidätellä että se menis ohi. Olen ollut mahalaukun tähystyksessä ja jo seki oli kauhea toimenpide, yökkiä vajaa puoltuntia letku kurkussa. Ja tosiaankin apua, jos vielä synnytykseen "kuuluu" oksentaminen, eikai!? Vähän lohduttaa etten ole sit ainut oksennuskammoinen...Kiitti sinulle että kirjoittelit, koita kestää. Voi kunpa tästä pääsis joskuskaan eroon, olis varmaan "helpompi" elääkin..

      • anya

        Minä vastasin jo tuolla odotuspuolella tähän kysymykseen, mutta vastaan nyt vielä tässä. Minulla on takana kolme normaalisynnytystä ja kahdessa ensimmäisessä oksensin, mutta olen ihan varma, että se johtui petidiinipiikistä. Synnytykset olivat hitaita, 38 ja 12 tuntia, eli mistään rajusta avautumisesta ei oksentaminen johtunut. Minua oksetti avautumisen alkuvaiheessa. Kolmannessa synnytyksessä en petidiiniä huolinut. Se oli nopea synnytys, ei oksettanut eikä tullut muutenkaan paha olo. Oksennuskammoisena kielsin heti alkuun petidiinin laiton. Myös ilokaasusta voi tulla pahoinvointia, mutta minulle ei ensimmäisessä synnytyksessä tullut. Hengittelin sitä synnytyksen loppupuolella.


    • Lennu-

      Ne aineet joita ihmiseen pumpataan, ne saa aikaiseksi sen pahoinvoinnin. Eli se käynnistysaine ja sitten lääkkeet (ilokaasu sun muut myös). Ja jos on oksennuskammo niin sormet vaan kurkkuun ja yrjölle, jo lähtee kammo =)

      Luomusynnytyksessä harvemmin oksettaa joten kokeilkaapa sitä!

      • Luomu

        Minulla luomusynnytykset, ei kivunlievitystä. Oksettava olo tuli ponnistusvaiheessa, tuntui, että jo pelkästään silmät pullistuvat päästä, ja myös vatsalaukun sisältö pyrki ulos. Pahoinvointi katosi saman tien kuin muukin paine, kun lapsi syntyi.


      • Jen

        No mulla pahoinvointia aiheutti supistukseet, ennen kuin sain kivunlievitystä.

        Yksilöllistä, sanon minä.


    • yh76

      Juo vettä, ja yritä syödä välillä.
      Paha olo johtuu monesti siitä, kun verensokeri laskee, synnytyksen edetessä.
      Laskee siksi, kun ei tee mitään mieli.
      Kukapa nyt normaalitilanteessa olis yhtäkkiä 12h syömättä???
      Minulle ainakin se on helpottanut.
      Kertaakaan en ole oksentanut.

      Mutta, monet tulevat huonovointisiksi kivusta, ja siihen en parannuskeinoa tiedä.
      Mutta kokeile syömistä.
      Jogurttia tai jotain...

    • eikä

      Kertaakaan en ole neljässä synnytyksessä pahoin voinut.Ole huoleti.Uskon että on pieni prosentti joka oksentaa.Kukaan tutuistanikaan ei ole voinut pahoin.

      • Kiitokset!

        Huh! Ette arvaa miten helpotitte oloani! =) Suuret kiitokset kaikille vastanneille!! Oma äitinikin on synnyttänyt kolme lasta, yhden käynnistyksellä, eikä hänkään ole koskaan voinut pahoin... En myöskään ole tuttujen kuullut oksentaneen... Ja tosin minäkään en ihan helpolla laattaile, viime kerrasta on jo useampi vuosi! Joten jospa tässä nyt vähän yrittäisi jo rauhoittua... =) Kyllä se silti vähän jännittää.. Kun huomenna varmaankin sinne äitipolille soitan ja käynnistys saattaa siis jo v-lopun aikana olla tiedossa.. Hui! No, ehkä siitä selviän, kun kaikki muutkin ovat selvinneet =) Kiitokset vielä kerran kaikille!


    • meni näin

      oksensin koko avautumisvaiheen vartin-puolen tunnin välein -avautumiseen meni aikaa 18 tuntia-...oksentaminen loppu epiduraalin laittoon myös paracervikaali oli hyvä...
      "oppikirjat" sanovat että oksentamista voi esiintyä ponnistusvaiheessa kun lapsen pää painaa jotain hermoja lantionseudulla mutta mulla oksentaminen oli tässä vaiheessa jo ohi...
      joten suosittelen lämpimästi hyvää kipulääkitystä jos tunnet pahoinvointia...voihan sitä ainakin kokeilla...mitään pahoinvoinninesto lääkitystä ei suostuta antamaan...
      valvomisesta -säännöllisiä suppareita lähes 2 vuorokautta ennen synnytystä, kuitenkaan käyrää niistä ei juuri saatu ja synnytyskertomuksen mukaan supparit ovat tulleet koko synnärillä olon ajan 6-8 minuutin välein eivätkä edes voimakkaina- ja oksentamisesta johtuen olin todella väsynyt joten hoitohenkilökunnan tulisi huomioida tälläiset asiat ja laittaa esim. glukoosia tippumaan...minulle pumpattiin molempien käsien kautta natroa jotta saatiin paineet ylös kun ennestään jo matalat ja epi laski lisää
      mutta kuten sanoin pyydä kipulääkitystä heti jos siltä tuntuu se voi auttaa...ainakin paikat lähtee aukeemaan nopeemmin kun ei jännitä...
      loppu hyvin kaikki hyvin lapsi ulkona reilussa kymmenessä minuutissa tajusin itse etten jaksa ponnistella tuomiopäivään asti ja ähisin sen mitä jaksoin ja melko lennokkaastihan se tuli ensisynnyttäjäksi...
      oksentaminen unohtui mutta kivuista jäi kammo jonka vuoksi en tee koskaan enään toista alatiesynnytyksenä

    • kanssa oksensin kaksi kertaa, ihan alussa, ekan sydänkäyrän jälkeen ja sitten ihan lopussa, n. tunti/puoli tuntia ennen synnytystä. Ajattelin vaan etten onneksi syönyt mitään, olisin varmaan oksentanut enemmäkin. Mullekkin oli ihan uusi tieto että oksentaminen ns. kuuluu asiaan, ainakin kätilö sanoi mulle niin että hyvässä vaudissa ollaan menossa.

    • =()

      voi joillakin ihmisillä tulla todellaki huono-olo synnytyksessä!itselläni ilokaasu teki huonon ja heikon olon mut en onnex oksentanu!(itsellänikin kauhee oksennus kammo!)ystäväni esim.oksenti koko synnytyksen ajan....

    • seepra

      minä ainakin oksensin.. en tiedä sitten johtuiko ilokaasusta vai ottiko muuten vaan koville, mutta oksensin kuitenkin. Ei sitä hirveen kauaa kestänyt kuitenkaan. Ehkä puol tuntia - tunti oli pahin olo. Mutta kyllä sen kestää..

    • 2lasta

      ekalla kerralla yökkäilin kun olin 7 cm auki,tokalla kertaa vaihe meni minuutissa ohi.kätilö kertoi että oksettaa kun on noin 7 cm auki

      • kans

        Mä oksensin kans 7 sentissä ja kätilö sano mullekin ett sitä on sanottu joksu 7 sentin oireeks tai joksku, en muista tarkkaan enää.

        Pekotilahan on tietysti aina tosi raskas juttu kestää, varsinkin etukäteen. Mutta luulempa että varsinaisessa synnytyksessä se pelko unohtuu. Nainen vaipuu omiin maailmoihinsa supistusten välillä, ei siinäehdi enää mitään pelätä. Luonto hoitaa asian.


    • julle

      voipi olla,et se kuuluu asiaan.Mulla ainakin tuli oksennus noin kahta tuntia ennemmin kuin poika oli maailmassa.Olen kuullut,et näin on käynyt monella muullakin.Älä pelkää,oksentaminen on pientä sen muun rinnalla.Varmaan lohdutti....

    • mie

      Luulen että sekin on yksilöllistä, mutta kahden lapsen saaneena mminulla on laatta lentänyt oikein kunnolla kummallakin synnytys kerralla. Onhan se epämiellyttävää, mutta sillä hetkellä on ollut muutakin miettimistä ettei paljon yks oksentelu ole hetkauttanut. Usko pois!

    • Mamma

      Olen synnyttäny 3 kertaa enkä kertaakaan voinu pahoin, en myöskään ole ottanu ilokaasua koska olen kuullut, että se pistää laatan lentämään.

      • emetofoobikko

        Ärsyttää toi ihmisten "mitänyt pikku yrjöstä" jutut. Odotan esikoistani rv 22 ja kaikki on menny tähän mennessä paremmin kuin hyvin! Ei kertakaikkisesti mitään oireita, huonoa oloa tms.. pelkäsin etten saa koskaa lapsia/ uskalla tehdä, koska mulla on emetofobia. Eli todellinen oksennuskammo!! Siksi muakin rupes jännitämään tuo synnytys, koska en todellakaan "voi" oksentaa, saan muuten paniikkihäiriökohtauksen. Kestän kyllä mitkä tahansa kivut, kunhan ei tarvitse oksentaa..

        On se kammo mikä tahansa, sitä ei pidä aliarvioida! Toinen pelkää kuollakseen korkeita paikkoja tai hämähäkkejä, toinen oksentamista. Kammo ei aina lähde "kohtaamalla pelkonsa". Joten lopettakaa se lässyttäminen ja aliarvioiminen tämän oksennuskammon ja synnytyksen kanssa. Toivon sydämestäni kaikille teille mahdollisimman kivuttomia ja oksennusvapaita synnytyksiä. ja tietysti se lapsi on tärkein ja toivon että kaikki saavat terveet ja reippaat vauvat. Tsemppiä kaikille foobikoille ja muillekin..


    • Anonyymi

      Mulla oli synnytys ilman lääkkeitä, veikkaan että kun tuntuu kipua niin silloin oksentelee. Tokassa synnytyksessä oksentelin jokaisessa ponnistuksessa. Se oli lähinnä huvittavaa kun hoitajatkin totes että ponnistuksen jälkeen tulee nestettä ulos 😃. Kun vatsa on tyhjä niin sieltä tulee pelkkää nestettä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe