Ärsyttääkö kellon tikitys?

Tik-tiik-tak-tuk-tik

Olen juuttunut kuuntelemaan kellojen tikitystä joskus iltaisin niin, ettei uni tahdo tulla. Mietin, että pitäisikö tikittävät herätys- ja seinäkellot vaihtaa uusiin.

Onko tasaisesti kulkeva äänetön sekuntiviisari hyvä? Liittyykö niihin jotain heikkouksia? Ovatkohan kalliimpia?

39

7026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäs, jos se on niin päin, että uni vaan ei jostain muusta syystä tahdo tulla ja sitten alat kuuntelemaan kellon tikitystä.
      Itse kun painan pään tyynyyn olen kanttuvei miltei samantien, vaikka vierestä kuuluisi uniapneamaskin vinkunaa, kellon tikityksestä puhumattakaan.

• Jotkut muuttavat eri makkareihin nukkumaan jos uniapneamaskin kohinaan ei totu eikä saa nukuttua. Ja monille ihan hyvä ratkaisu. Uni on kuitenkin niin tärkeä.

• On aina huvittavaa todeta.
      Joku haluaa pilkata yli-painoista, tekee aloituksen feikkinä, ja sitten kirjoittaa "itsenään ivansa."

H,

• Olet vainoharhaisuudessasi uskomaton. Taidat itse tuota harrastaa, kun vähän väliä siitä viattomia syytät. Ja missä on se pilkka ja iva?

• entinenmiäs kirjoitti:

Olet vainoharhaisuudessasi uskomaton. Taidat itse tuota harrastaa, kun vähän väliä siitä viattomia syytät. Ja missä on se pilkka ja iva?

"entinenmiäs"

liero

"vaikka vierestä kuuluisi uniapneamaskin vinkunaa"
        Voi kuinka avuton olet.

H.

• entinenmiäs kirjoitti:

Olet vainoharhaisuudessasi uskomaton. Taidat itse tuota harrastaa, kun vähän väliä siitä viattomia syytät. Ja missä on se pilkka ja iva?

Ei tuosta trollista kannata välittää, hän taitaa olla ihan noilla töin.

• Minulla on lahjaksi saatu isohko vanha puinen antiikkiseinäkello. Yritin alkuun antaa sen kävellä vaikka ääni oli iso, aattelin että siihen tottuu. Mutta eipä totunut joten karvain mielin lakkautin sen käymästä ja nyt se on vain koriste.

Äänettömiä digitaalikelloja saa halvalla.

• O-Orvokki

Muistan, miten miesystäväni heilurillinen ja puolen tunnin välein lyövä seinäkello häiritsi minua aikoinaan (aikuisena) suhteemme alkuaikoina. Kun en halunnut pyytää kumppania pysäyttämään heiluria ja lyöntejä, totuin asiaan vähitellen ja nukuin yöni heräämättä kellon lyönteihin.

• O-Orvokki kirjoitti:

Muistan, miten miesystäväni heilurillinen ja puolen tunnin välein lyövä seinäkello häiritsi minua aikoinaan (aikuisena) suhteemme alkuaikoina. Kun en halunnut pyytää kumppania pysäyttämään heiluria ja lyöntejä, totuin asiaan vähitellen ja nukuin yöni heräämättä kellon lyönteihin.

Noin minäkin kuvittelin koska en olisi halunnut pysäyttää kelloa kun kerta ajassa vielä hyvin pysyi vaikka vanha kello. Mutta sitten piti valita et yöunet vai kellon lonksutuksen kuuntelu läpi yön niin yöunet sitten voitti :).

• bessie-

Olen sitä mieltä, että kellon ääneen tottuu, ja itse ilmeisesti tottuisin ajan myötä lyönteihinkin. Lyönneissä todennäköisimmin häiritsisi enemmän se, että ajattelisin niiden häiritsevän muita. Ottaisin lyönnit pois muita ajatellen, mutta ainakin puolen tunnin lyönnin koen itsekin häiritsevänä koska siinä ei tule riittävästi infoa ja se sitten häiritsee omalla tavallaan.

Kellon ääni voi minullakin haitata nukahtamista, sillä aina joskus innostun erittelemään kellojen ääniä suunnilleen ratas rattaalta. Joskus saattaa mielikuvitus tulla mukaan, alan esim. 'sovittamaan'. Jos tarpeeksi väsyttää niin aika pian kuitenkin vapaaehtoisesti lopetan kellon kuuntelun ja nukahdan tuotapikaa.

Herään erittäin helposti kaikkeen poikkeavaan, ei pelkästään ääniin, mutta kellon ääntä pääsääntöisesti en pidä poikkeavana äänenä, en edes vieraan kellon.

• bessie- kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kellon ääneen tottuu, ja itse ilmeisesti tottuisin ajan myötä lyönteihinkin. Lyönneissä todennäköisimmin häiritsisi enemmän se, että ajattelisin niiden häiritsevän muita. Ottaisin lyönnit pois muita ajatellen, mutta ainakin puolen tunnin lyönnin koen itsekin häiritsevänä koska siinä ei tule riittävästi infoa ja se sitten häiritsee omalla tavallaan.

Kellon ääni voi minullakin haitata nukahtamista, sillä aina joskus innostun erittelemään kellojen ääniä suunnilleen ratas rattaalta. Joskus saattaa mielikuvitus tulla mukaan, alan esim. 'sovittamaan'. Jos tarpeeksi väsyttää niin aika pian kuitenkin vapaaehtoisesti lopetan kellon kuuntelun ja nukahdan tuotapikaa.

Herään erittäin helposti kaikkeen poikkeavaan, ei pelkästään ääniin, mutta kellon ääntä pääsääntöisesti en pidä poikkeavana äänenä, en edes vieraan kellon.

Saathan sinä olla sitä mieltä että totut mutta on meitäkin jotka eivät tottuneet :D.

• bessie-
        siilimuori4 kirjoitti:

Saathan sinä olla sitä mieltä että totut mutta on meitäkin jotka eivät tottuneet :D.

Eiku minä olen sitä mieltä, että kellon ääneen, siihen tikitykseen ja raksahteluun tai mihin nyt tahansa säännölliseen ihmiset yleensä tottuvat. Itse TIEDÄN tottuvani ja tottuneeni, se ei ollut mielipide. Teidän en väittänyt pystyvän tottumaan yhtään mihinkään, mutta edelleen järkeilen, että säännöllisiin ääniin totutaan. Jos halutaan.

• bessie- kirjoitti:

Eiku minä olen sitä mieltä, että kellon ääneen, siihen tikitykseen ja raksahteluun tai mihin nyt tahansa säännölliseen ihmiset yleensä tottuvat. Itse TIEDÄN tottuvani ja tottuneeni, se ei ollut mielipide. Teidän en väittänyt pystyvän tottumaan yhtään mihinkään, mutta edelleen järkeilen, että säännöllisiin ääniin totutaan. Jos halutaan.

No minä halusin mutta jouduin antamaan periksi, en tottunut :D.

• SukupolvienSilta
        O-Orvokki kirjoitti:

Minä olen myös valvonut 15-kesäisenä ollessani maalaistalossa vieraana seinäkellon lyöntejä. Mutta hassuinta siinä, on että sillä samalla kylällä 30-luvulla yökyläilemässä ollut nuori lähisukulaiseni on maininnut kirjeessään,että ei saanut nukutuksi kun seinäkello nakutti ja löi tunnit. Miten muuttuu maailma.

• Heikunkeikku

Ei, ei ärsytä. Kun illalla tai yösyrännä klapsahutan kirjan kannet kiinni ja sammutan lukulampun, niin ennenkuin lampun valo on kokonaan sammunut, niin nukun jo täyttä häkää. Siinä ei mitkään pienet kellon tikitykset ehdi ärsyttämään. Suuremmatkaan äänet eivät kiiri tajuntaani.
      Mutta kun nuorin poikani tulee kotiin käymään ja on aika mennä nukkumaan, niin tää poika mukamas ei saa mitenkään nukuttua, jos mun kello tikittää seinällä. Minusta diivailua. Hän on yhtä koomauninen, kuin minäkin, niin en tajua, miten mukamas tuo tikitys estäisi hänen nukahtamistaan.
      Tikitys ei minua ärsytä, mutta se ärsyttää, kun poika vetäsee kellon seinästä ja kaapasee kellon patterin veks. Jos yöllä herään, niin silmäni ajatuvat tuttuun seinäkelloon, mutta pojan ollessa täällä, niin silmät katsovat vain tyhjää kellon kohtaa. Pelkkää tapettipläiskää. En tiedä mitä kello on, ellen pistä valoa päälle ja katso rannekelloa. Aivan tosi ärsyttävää. Viime jouluna poika kaapas täältä yläkerrasta patjan ja raahas ne alakerran olohuoneeseen. Tällä järjestelyllä hän suvaitsi kellon patterin paikallaanolon. Tästä lähtien hän saa AINA nukkua olohuoneen lattialla. Mitäs on tommonen tommonen.

• eppu2

En kanssa häiriinny kellon tikityksestä.
        Täällä mökillä on seinällä tikittävä kello ja pöydällä herätyskello.
        Kun miniäni yöpyy mökissä, hän laittaa kellot johonkin mistä ei niitä kuule.
        Toisilla vaan ikäänkuin ´korvat jäävät kiinni´ kellon tikitykseen.

• Heikunkeikku
        eppu2 kirjoitti:

En kanssa häiriinny kellon tikityksestä.
        Täällä mökillä on seinällä tikittävä kello ja pöydällä herätyskello.
        Kun miniäni yöpyy mökissä, hän laittaa kellot johonkin mistä ei niitä kuule.
        Toisilla vaan ikäänkuin ´korvat jäävät kiinni´ kellon tikitykseen.

Tämä samainen poikani nukkuu NIIN sikeästi, että aikoinaan, kun hän opiskeli, niin tilasin hänelle joululahjaksi Helikopteri-herätyskellon. Aivan kauhea kapistus :D Mutta vallan hyvä, jos on pakko aamulla herätä tavallista aikaisemmin ja on vaarana, että tavalliseen herätyskellon soimiseen ei herää.
        Monet uniniekat läpsäyttävät herätyskellon kiinni ja jatkavat uniaan. Tämä mun ostama kello oli vallan toisensorttinen:) Että, että että naurattaa:)
        Kun sen laittoi aamulla soimaan, niin se kello pompahti ylös ja lähti lentämään ja piti aivan älyttömän hirveää ääntä. Poika kertoi, että kello lensi huoneessa sikinsokin ympäri ämpäri, eikä sitä meinannut millään saada kiinni. Siinä nukkuja herää TAATUSTI, kun on aivan pakko nousta ylös ajamaan kelloa takaa.
        Jostain kumman syystä poika ei ole sitä ruvennut käyttämään :)

• eppu2
        Heikunkeikku kirjoitti:

Tämä samainen poikani nukkuu NIIN sikeästi, että aikoinaan, kun hän opiskeli, niin tilasin hänelle joululahjaksi Helikopteri-herätyskellon. Aivan kauhea kapistus :D Mutta vallan hyvä, jos on pakko aamulla herätä tavallista aikaisemmin ja on vaarana, että tavalliseen herätyskellon soimiseen ei herää.
        Monet uniniekat läpsäyttävät herätyskellon kiinni ja jatkavat uniaan. Tämä mun ostama kello oli vallan toisensorttinen:) Että, että että naurattaa:)
        Kun sen laittoi aamulla soimaan, niin se kello pompahti ylös ja lähti lentämään ja piti aivan älyttömän hirveää ääntä. Poika kertoi, että kello lensi huoneessa sikinsokin ympäri ämpäri, eikä sitä meinannut millään saada kiinni. Siinä nukkuja herää TAATUSTI, kun on aivan pakko nousta ylös ajamaan kelloa takaa.
        Jostain kumman syystä poika ei ole sitä ruvennut käyttämään :)

Olipa hauska kello, pisti ihan naurattamaan, kun kuvittelin aamulla kellon jahtaamista.

• Pari vuotta sitten kertoi joku julkkis sydämestään.
      Olivat laittaneet siihen mekaanisen läpän.
      Kertoi että ei varmaan koskaan totu läppään.
      Koko ajan pitää kuunnella tikittääkö läppä.
      Ettei se vaan ala heittämään.

H.

• Sulla on sellaista läppää, (tässä aiemmin ketjussa) että kestääkö sitä kukaan muuten kuin unissaan *kiusii*

• pitihänarvata
        hmp.f kirjoitti:

Sulla on sellaista läppää, (tässä aiemmin ketjussa) että kestääkö sitä kukaan muuten kuin unissaan *kiusii*

lurpsis...lurpsis...

• pitihänarvata kirjoitti:

lurpsis...lurpsis...

Jos tuo oli lurpsis, niin kissankielellä.

• Löytyihänse

Joskus aikoinaan piiloton ison herätyskellon liinavaatekaappiin. Kyllä oli aamulla kivaa......

• Liityn kyllä näihin muihin, jotka sanovat että kaikkeen tottuu. Asuin joskus niin, että "takapihallani" oli junarata. Tottelua se vaati, kesti vähän kauemmin kuin pari kuukautta. Joku naapuri väitti heräävänsä ainoastaan jos juna yöllä ei tullutkaan.

Olen myös joskus uniapnisen vieressä, siinä toimi sama sääntö - kuorsaukseen tottui, mutta jos toinen lakkasikin hetkeksi hengittämästä, olin tikkana hereillä.

• Tottelua? Noh, kyllä te tiedätte...

• hyvätkellot

Kyllä kellon ääneen tottuu ja sitä oppii kaipaamaan varsinkin, kun on kuunnellut kelloa muutaman vuoden. Minulla on vanhoja kelloja, jotka aika ajoin ovat käynnissä ja jotka sitten, kun en jaksa kuunnella, vähäksi aikaa pysäytän.

• Ei totu nimim kokemusta on.

• Häiriöt-minimiin

Ei ole kellojen ei metronomien tikitystä ollut kahteenkymmeneen - kolmeenkymmeneen vuoteen.
      Hiljaisuus on myöntymisen ja elämisen merkki. Vartalon ja mielen on saatava levätä kaikelta än äs melusaasteelta.
      Myös kaukosäätimen vihreä-puna-valo voisi häiritä, jos säädin olisi nukkumaetäisyyden näköpiirissä. Luomien läpi saattaa tulla muutakin kuin lunta.

• reppuriika

Minulla on ole äänekkäästi tikittävää kelloa, mutta joskus kylmälaitteiden hyrinä ja äänet raivostuttavat ja häiritsevät, kun on muutan syvä hiljaisuus.

• flegmaatti

Mikään totunnainen ääni ei haittaa nukahtamista eikä nukkumista.
      Tuplatäkin nykimisen ja viereisen tuhinan puuttumisen aistii joskus heikosti ja satunnaisesti unen läpi.

Ainoa, lyhyttä nukahtamisvaihetta häiritsevä ääni on kännykän lataustarpeen piippaus. Onneksi se osuu äärimmäisen harvoin nukahtamisen kriittisiin minuutteihin.

• New-age

Turkulaisia ihailen: siellä isot kellot kumajaa varttitunnin välein.
      Eräänä kuumana kesänä tuli majoituttua Juliassa Auran puolel ja
      pakko välillä pitää ikkunaa auki. Tarkistin maanantaina srk:sta asian.
      Musta tuntuu, että on herkkäkuuloisia ja sellaisia, jotka eivät säpsähdä, vaikka seinä vierestä kaatuisi.
      Mulla on myös kokemusta etsi kello aamulla liinavaatekaapista....

• Hunksi voitit taas...

• eihäiritse

Minulla kello tikittää läpi yön. Ei kuulu, kun on olohuoneessa. Ei häiritse, vaikka kaappikello onkin.

• Ei minua mutta jälkeen vieraillun on kellot pois,,,,löydän sitten....

• En tiedä, ärsyttäisikö. Olen ostanut jo 1970-luvun jälkipuoliskolta lähtien vain äänettömiä kelloja. Lasta häiritsi yöpöydällään tikittävä kello ja hänelle piti saada herätysääntä lukuunottamatta äänetön herätyskello, jotta oppi vastaamaan omasta herätyksestään ennen kouluun lähtemistä.

Yhdessä halpakaupassa katselin äskettäin äänettömiä seinäkelloja, joiden hinnat olivat jossain viiden ja kymmenen euron välillä. Sekuntiviisarit kulkivat nykimättä ja samoin muutkin.

• staka

Heräsin silloin tällöin lapsuudenkodissa enkä ensin ymmärtänyt miksi. Selvisihän se: kovilla talvipakkasilla seinä oli niin kylmä, että vanha iso seinäkellokin jäykistyi paikalleen. Tuntilyönnitkään ei koskaan häirinneet. Jos ne joskus kuuli niin totesi vain että aha kello on noin paljon ja sen jälkeen nukahti taas.

Jos jokin ääni on kovin tuttu ja turvallinen niin se ei häiritse. Vieraassa paikassa kellon tikitys voisi häiritäkin.

• Aurinkokello

Joskus kellon tilitys häiritsee niin paljon että pystytään kellon. Sitten on mukava myöhemmin kuunnella kelloa.

• Puolipäivä-aikamerkki

Vanha avaus taas nostettu.

Mutta on aika tarkastaa kuulolle.

Hetken kuluttua kuulet vasemalla korvallasi metroseksuaalin tikitystä.
      Ellet kuule, on aika huuhdella korva.
      Viiden minuutin kuluttua sinun pitäisi kuulla meterologin tikitystä oikealla korvallasi?
      Ellet kuule, et tiedä päivän helteistä yhtään mitään.

• uudet

Enemmän mua ärsyttää säännöllisin ajoin nostetut vuosien takaiset ketjut. Vanhojen ketjujen postaajat menkää silmälekurille tai vastaavalle, jos tuntuu ettei uusia aiheita löydy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4369
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3543
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3401
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3395
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3296
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2964
    7. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      89
      2883
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      66
      2841
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2800
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe