Sairaslomalla töihin,miten työmatka?

martyyri00

Hypoteettinen tilanne: Työntekijän ranne on murtunut,mutta työnantajalla on osoittaa kevyempää työtä,jonka vuoksi velvoittaa töihin. Sairaslomaa olisi 5 viikkoa ja mahdollisesti kaksi kuntoutusviikkoa päälle.Työntekijä ei pysty ajamaan autoa ja työmatka on pitkä,julkisia ei kulje.Taksiin menisi päivittäin enemmän mitä päivän palkka on.Voiko työnantaja velvoittaa töihin?

Ps.oma ranne on murtunut,mutta sairaslomaa en halunnut kun murtuma ei töitäni estä ja työmatkatkin sujuu.

2

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotainpientä

Näissä hömötiasissa(hypoteettisissa) on aina se ongelma, että niistä puuttuu kaikki tarpeellinen tieto, ja kun asiat ratkeavat yksityiskohdista.

Velvoite tehdä muuta työtä ratkeaa
      1. lääkärin lausunnon sisällön mukaan (arvio työkyvystäsi).
      2. Työsopimuksesi sisällön mukaan.

1. Mitä lääkäri lausuu. Lausuuko, ranteesi on murtunut ja et saa käyttää/liikuttaa kättäsi/yläruumista yms yhtään/vähän/enintään 1 kg rasitusta aiheuttaen. Perusteena voi olla mitä vain, josta perus TA ei osaa oikeasti arvioida oikeasti mitään, joten jos lausuu ettei voi tehdä mitään työtä, TA joutuu hyväksymään lausunnon. Jos lausunto on vain ettei TT voi käyttää rannetta/kättä sitten pitää arvioida erikseen, tarvitseeko TT kättään työssä(ihan eri rakennustyöntekijällä kuin puheterapeutilla). Lääkäri joutuu myös arvioimaan voiko TT kulkea töihin normaalisti ilman, että tämä vaarantaa kuntoutusta. Tähän arvioon ei pidä sekoittaa oikeutta sairausloman palkkaan.

2. Mitä siis on sovittu työksi. Lukeeko siellä, että on vain rakennustyöntekijä vai onko siellä myös kohta, tai muu työnantajan osoittama sopiva työ tai muu vastaava yleislauseke. Voidaanko olettaa, että TA osaisi tehdä tämänlaista. Esim varastotyöntekijän voidaan olettavan tarvitsevan molempia käsiään normaalisti mutta eikö inventaarin teko esim digitaalista lukijaa käyttäen onnistu yhdellä kädellä? TA joutuu myös arvioida aiheuttaako TT työturvallisuusriskin muille TT:lle, koska liikkuu työpaikalla puolikykyisenä. TA joutuu tietenkin hyväksymään normaalia alemmen työtehon, mutta tekeepä TT jotain.

• martyyri00

Kiitos kattavasta vastauksestasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      273
      2824
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      40
      2259
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1977
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1697
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      104
      1640
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1355
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1297
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1233
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1159
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1112
    Aihe