Mikä on Kristuksen laki?

UskovaNoora

Kertokaa omin sanoin, mikä teidän ymmärryksenne mukaan on Kristuksen laki. Harvemmin törmää keskusteluun tästä aiheesta. Paavali puhuu siitä Galatalaiskirje 6:ssa näin:

"Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."

Paavali kirjoitti tämän opettaessaan, miten uskovaisten tulee suhtautua toistensa rikkomuksiin: sävyisästi ja nöyrästi ojentaen niin, ettei joudu itse kiusaukseen eikä luule liikoja itsestään.

Onko teistä oikein sanoa, että Jeesus täytti Mooseksen välittämän lain meidän puolestamme, mutta uskovaiset täyttävät "Kristuksen lain"?

72

1587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” (Matt. 7:12)

    • luterilainen_

      Kyllä se on rakkauden laki, eli rakasta Jumalaa, lähimmäistäsi ja itseäsi. Nämä kolme kuuluvat ehdottomattomasti yhteen. Tällä lailla ihmiset tullaan myös tuomitsemaan Matteuksen mukaan.

      • Tuossapa se "laki" tiivistettynä on. Kaikki muu on alisteista Jeesuksen antamalle käskylle.


      • suuri-rakastaja

        Juu tietenkin. Jos minulla on sellainen fiilis, että rakastan naapurin vaimoa, saan tietenkin rikkoa naapurin avioliiton. Olen silloin rakastava. Täytän rakkauden lain. Jos mitään taivasta ylipäätään on, pääsen tietenkin ensimmäisten joukossa sinne koska olen rakastanut täydellisesti. Ei tarvita mitään Jeesusta minun syntieni sovittamiseen, sillä ei minulla ole syntiä. Olen äärimmäisen rakastava ihminen.

        Fiiliksellä sen tietää, koska on rakkaudesta kysymys. Ja sanat, ei ne teot mitään merkitse.


      • AteistinOikeesti
        mummomuori kirjoitti:

        Tuossapa se "laki" tiivistettynä on. Kaikki muu on alisteista Jeesuksen antamalle käskylle.

        Niinkutsuttu rakkauden kaksoiskäsky ei ole Jeesuksen laki vaan Mesopotamialainen ja siinä käsketään rakastamaan kuningasta enemmän kuin itseään. Jeesus ei myöskään koskaan ole sanonut mitään tuollaista vaan anonyymit evankeliumien kirjoittajat kopsasivat nuo sanat vanhasta testamentista ja pani ne mielikuvitus Jeesuksensa suuhun kolmannella vuosisadalla eli ainakin reilut 100 vuotta Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen. Tosin Jeesuksen kuolemakaan ei ole totta vaan yhdistelmää vanhaa Tammus myyttiä ja Mithralaisuutta.


      • SuuriRakastaja

        Oho, vielä Suurempi Länsimainen Rakastaja tarttui puheeseen. Länsi on täynnä näitä ihailtavia Suuria Rakastajia.


      • suuri-rakastaja kirjoitti:

        Juu tietenkin. Jos minulla on sellainen fiilis, että rakastan naapurin vaimoa, saan tietenkin rikkoa naapurin avioliiton. Olen silloin rakastava. Täytän rakkauden lain. Jos mitään taivasta ylipäätään on, pääsen tietenkin ensimmäisten joukossa sinne koska olen rakastanut täydellisesti. Ei tarvita mitään Jeesusta minun syntieni sovittamiseen, sillä ei minulla ole syntiä. Olen äärimmäisen rakastava ihminen.

        Fiiliksellä sen tietää, koska on rakkaudesta kysymys. Ja sanat, ei ne teot mitään merkitse.

        Eli et näemmä ymmärrä yhtään mitään siitä, mitä rakkaus ylipäätään on?


    • Sanasepeteus

      Masti halmu ke serpakole, iu zifar jusfu kelikeli. Mid omeru kikojope hettu vuhe peryuimppa.

      Se on mielestäni Kristuksen laki omin sanoin.

    • näin.on

      Jeesus Kristus oli se Jumala, joka antoi lain Israelin kansalle Mooseksen kautta. Jeesus keskusteli Mooseksen kanssa kasvotusten.

      Kristus itse totteli tätä lakia, minkä Jeesus itse oli antanut omaisuuskansalleen ja lähetyskäskyssä antoi meille tehtäväksi opettaa kaikki muut kansat noudattamaan samaan lakia, mitä Jeesus noudatti Mt 5:17-20, 28:19-20.

      • kristitty__

        Kaipaat siis juutalaisuuteen. Tervemenoa! Me kristityt emme ole Mooseksen lain alaisia.


      • näin.on
        kristitty__ kirjoitti:

        Kaipaat siis juutalaisuuteen. Tervemenoa! Me kristityt emme ole Mooseksen lain alaisia.

        Ja sinulla ei ole kohta pääsyä taivaaseen. Olet roomalaisten pakanauskontojen kannattaja ja ehkä jokin jehovantodistaja.

        Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Mt 7: 21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Christian.Soldier

        - Esinahka veks.
        - Lauantaisapatti.
        - Koshersafkat.
        - Juutalaiset juhlat, jom kippur etc. lihankidutuspaastot.
        - Kipa päähän miehille.
        - Parta.
        - Korvakiehkurat.
        - Kymmenykset.
        - Julkiset rukoukset.
        - Tallit ja tefillin.
        Jne jne... Etc. sääntöjä, sääntöjä sääntöjä- kieltoja, keltoja ja vielä kerran kieltoja:
        - "Älätartuälämaistaäläkoske"!
        Edellämainittu on Kristuksen kumoamaa Mooses-osastoa. 10 käskyä ovat ainoastaan voimassa! Jos joku muuta väittää, niin kuohitkoon ja silpokoon itsensä, jos luulee lainnoudattamisen kautta Jumalalle kelpaavansa. Ja eipä kelpaa sittenkään... !

        Niin kauan kuin ihmisessä on omaa voimaa ja lihankäsivartta jäljellä, niin hän luulee tekoineen kelpaavansa Jumalalle. Mutta Jumalan edessä on lain noudattamisemme ja "juutalaisuutemme" SAASTAINEN HAISEVA RÄTTI!

        Ainoastaan Jeesuksen Golgatan veriuhri puolestamme kelpaa Jumalalle!


      • taastätähilpeää

        Christian.Soldier

        No kas. Vanha teksti mutta saahan tästäkin hauskuutta iltaan.
        Nämä keskustelut ovat muuttuneet aika vihamielisiksi joten joukkoon vain.
        Vaadin, jos koetat matsata, hiukan tietoa jotta voit haukkua matzaa.



        Edellämainittu on Kristuksen kumoamaa Mooses-osastoa. 10 käskyä ovat ainoastaan voimassa! Jos joku muuta väittää, niin kuohitkoon ja silpokoon itsensä, jos luulee lainnoudattamisen kautta Jumalalle kelpaavansa. Ja eipä kelpaa sittenkään... !
        Mitä väitän jotakin muuta. Lakia noudattamalla kelpaa sillä sen mukaan on hyvä elää

        Sinun siirtosi.


      • kristitty__ kirjoitti:

        Kaipaat siis juutalaisuuteen. Tervemenoa! Me kristityt emme ole Mooseksen lain alaisia.

        Ette olekaan juutalaisia, eikä teidän tarvitse olla, liitto ja laki kuuluvat vain Israelin kansalle. Paavalilla oli tässä ongelma: Jeesus ja hänen lähipiirinsä ja kuulijansa olivat olleet juutalaisia joita laki sitoi, mutta Paavali lähti nyt viemään uutta uskontoa ei- juutalaisille .
        Uusi uskonto kertoi Jeesuksesta ei JHWH:sta, eikä laki voinut kuulua sanomaan siksikään että uusi uskontohan opetti vastoin asioita jotka ovat lain perusta . Siksi juutalaisiakin piti alkaa käännyttää uuteen uskontoon, ei ollut oikein tai riittävää se mitä juutalaisuudessa sen omat kirjoitukset sanoivat, jotta pelastuisi kristinuskon tuomalta helvetiltä piti hyväksyä uuden uskonnon opit ja ottaa sen kaste.

        On mahdotonta seurata toraa ja olla samaan aina kristitty. Jotkut juutalaiset (nk messiaaniset) ajattelevat että voi, mutta heidän pitää ensin selittää pois käskyjä, myös se tärkein, ja ottaa kaste vieraan Jumalan nimeen. Muihin kansoihin kuuluvilla ei ole mitään järkeä luopua kristinuskosta jos siihen uskovat, ja alkaa jostain syystä noudattaa jonkun vieraan uskonnon lakeja. Jeesus noudatti toraa mutta hänhän olikin juutalainen.


      • Anonyymi
        kristitty__ kirjoitti:

        Kaipaat siis juutalaisuuteen. Tervemenoa! Me kristityt emme ole Mooseksen lain alaisia.

        Sinä olet lain alla, kun sanot tuolla tavalla.

        Paavalin käytti juutalaista sanontaa "lain alla", joka tarkoittaa sitä, että ne jotka eivät lakia noudata, he joutuvat LAIN KIROUSTEN ALLE. Joka noudattaa lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän on armon alla, mutta lain kirousten alla ovat ne, jotka eivät lakia noudata.

        Room 6:14 Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.
        15 Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki!
        16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        5 Moos 28:45 "Teidän osaksenne tulevat kaikki nämä kiroukset. Ne kohtaavat teitä ja lankeavat teidän päällenne, ja viimein te tuhoudutte, koska ette totelleet Herraa, Jumalaanne, ettekä noudattaneet hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka hän teille antoi.

        2 Moos 20:6 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.


    • Kristuksen.Laki

      Kirottu on se joka ei kiimaista auta.

    • kajikokumottu

      Aloittaja:
      Kertokaa omin sanoin, mikä teidän ymmärryksenne mukaan on Kristuksen laki. Harvemmin törmää keskusteluun tästä aiheesta. Paavali puhuu siitä Galatalaiskirje 6:ssa näin:

      "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."

      Paavali kirjoitti tämän opettaessaan, miten uskovaisten tulee suhtautua toistensa rikkomuksiin: sävyisästi ja nöyrästi ojentaen niin, ettei joudu itse kiusaukseen eikä luule liikoja itsestään.

      Onko teistä oikein sanoa, että Jeesus täytti Mooseksen välittämän lain meidän puolestamme, mutta uskovaiset täyttävät "Kristuksen lain"?

      zzzzzz
      Raamatun kokonaisilmoitus on juurikin tuo, että uudessa liitossa Jumalan antaman Tooran (käyttävät nimeä laki, oikeammin olisi opetus) kiroukset on naulattu ristiin, ei Toora sinällään ole kulunut, kadotettu, kirottu, ristiinnaulittu eikä poistettu käytöstä.

      Jeshua:
      En minä ole tullut Tooraa (Jumalan antamat ohjeet ja tottelemattomuudesta aiheutuvat rangaistukset) kumoamaan vaan täyttämään. Mitä tai minkä hän täytti? Hän täytti sekä Tooran antamat ohjeet ETTÄ sen antamat rangaistukset.

      Tooran ohjeet ovat yhä ne, joiden mukaan uudessakin liitossa eletään. Ne eivät vain enää ole ihmisen ulkopuolella vaan hänen SISÄLLÄÄN, koska Krsitus on uskovan sisällä ja asuu hänessä, Kristus, Tooran täyttäjä.

      Armo on sitä, että hän kantoi kiroukset, jotta Tooran vanhurskaus täytettäisiin niissä, jotka eivät vaella lihan mukaan (= ei tee Jumalan käskyjen mukaan, kuten Adam, joka ei totellut Jumalan käskyä vaan söi sekä kaikista että kielletystä puusta) vaan Hengen. Henki on Jumalan henki, joka ei voi tehdä mitään muuta kuin sen, mitä Jumala on ja mitä Jumala sanoo, kuten Jeesus: En minä itsestäni tee mitään vaan kaiken minkä isä sanoo, sen minä teen. Hän on uusi tahi viimeinen adam, adam, joka teki VAIN sen minkä Jumala käski eikä mennyt 'syömään muista puista'.

      Koska ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat ei myöskään ole mitään kadotustuomiota muita, synnintekijöitä, Kristuksessa olevaa vastaan rikkojaa kohtaan niillä, jotka Kristuksessa ovat.

      Niin kuin kirjoitit: Paavali kirjoitti tämän opettaessaan, miten uskovaisten tulee suhtautua toistensa rikkomuksiin: sävyisästi ja nöyrästi ojentaen niin, ettei joudu itse kiusaukseen eikä luule liikoja itsestään.

      Uskova suhtautuu toisten rikkomuksiin - sekä uskovien että ei-uskovien - samoin kuin Kristus: syntisi on minun, rangaistuksesi on minun, sinulle annan armon ja anteeksiantamuksen. WAU!

      Toorasta siis on täytetty KAIKKI, sekä Jumalan sanojen mukaan tekeminen, joka täyttyy koko ajan uskovan elämässä "automaattisesti", jos hän Kristuksessa on, että rangaistukset, kirous, jonka Kristus otti omakseen ja jonka Hän odottaa uskovan "automaattisesti" ottavan omakseen toisten ihmisten syntien kyseessä ollen: antakaa anteeksi niin kuin teidän taivaallinen isänne on teille anteeksi antanut, jos et anna anteeksi - kuten Kristus Jumalassa tekee - ei sinullekaan anneta anteeksi.

    • kysynn7

      Ala-arvoisen kirjoittajalle!
      Raamatusta ei tuollaista tekstiä, niin kuin joskus kuulee väitettävän. On myös muita samatapaisia valheita liikkeellä kuten;

      "Tulkoon jokainen omalla uskollaan autuaaksi"

      Jumalan sanan päälle ei todellakaan kannata valehdella! Jeesus sanoo:

      " Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä. Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi." (Matt.12:36-37)

      • kui2

        Haloooo - No kenen uskolla Sinä sitten tulet autuaaksi?? Etkö se olekaan Sinä joka uskot ja kaikenaikaa sitä henkilökohtaista eli (omaa) uskoa kuitenkin peräänkuulutetaan. Siis kenen se on jos ei se ole omaa..
        Ethän sinä vanhempiesi uskollakaan kuulemma voi autuaaksi tulla , näin sanovat..


      • kysynn7

        Tulen autuaaksi vain Jeesuksen uskolla jonka hän antoi minulle lahjaksi. Ei omalla!


      • Anonyymi
        kui2 kirjoitti:

        Haloooo - No kenen uskolla Sinä sitten tulet autuaaksi?? Etkö se olekaan Sinä joka uskot ja kaikenaikaa sitä henkilökohtaista eli (omaa) uskoa kuitenkin peräänkuulutetaan. Siis kenen se on jos ei se ole omaa..
        Ethän sinä vanhempiesi uskollakaan kuulemma voi autuaaksi tulla , näin sanovat..

        Lue Roomalaiskirjeestä. Kristitty uskoo Jumalan Pojan uskolla. Se on annettu sisimpäämme lahjana. Sillä uskotaan.


    • Tuolla alussa se oli sanottu. Toisten kuormien kantaminen on sitä Kristuksen lain täyttämistä. Sitähän meiltä kysytään siellä viimeiselläkin tuomiolla. Mitä olemme tehneet, tai jättäneet tekemättä lähimmäisellemme.

      • kaikki.vaikea.torjutaan

        Tuon kohdan ovat monet uskovat torjuneet sanomalla, että se ei koske muita kuin Jeesuksen lähipiiriä, hänen juutalaisia lähimmäisiään.


      • kaikki.vaikea.torjutaan kirjoitti:

        Tuon kohdan ovat monet uskovat torjuneet sanomalla, että se ei koske muita kuin Jeesuksen lähipiiriä, hänen juutalaisia lähimmäisiään.

        "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen." (Matt.25:31-33) Ei tuossa kyllä puhuta pelkästään pelkästään Jeesuksen lähipiiristä.


      • Viimeislleä tuomiolla ei kysytä mitä olemme tehneet lähimmäisllenne vaan mitä olemme tehneet Jeesuksen kärsiville veljille eli toisille uskoville.

        Matteus 25
        40. Niin Kuningas ( Jeesus ) vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

        Jeesus siis puhuu vain omistaan omileen tässä kohtaa.


      • OletOikeassa
        Daavidintähti kirjoitti:

        Viimeislleä tuomiolla ei kysytä mitä olemme tehneet lähimmäisllenne vaan mitä olemme tehneet Jeesuksen kärsiville veljille eli toisille uskoville.

        Matteus 25
        40. Niin Kuningas ( Jeesus ) vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

        Jeesus siis puhuu vain omistaan omileen tässä kohtaa.

        Suuren valkean valtaistuimen tuomiota käsitellään Ilm. 20:11-15 ja se on viimeinen tuomio, ennen kuin kadotetut heitetään tuliseen järveen. Tiedämme Ilm. 20:7-15 perusteella, että tämä tuomio tapahtuu sen jälkeen, kun tuhatvuotisen valtakunnan hallinto on päättynyt ja kun Saatana, Peto ja väärä Profeetta ovat heitetyt tuliseen järveen (Ilm. 20:7-10). Kaikkien ihmisten teot sisältävät kirjat avataan (Ilm. 20:12). Jumala palkitsee ja rankaisee jokaisen hänen tekojensa mukaan, olivatpa ne sitten hyviä tai pahoja, sillä hän tietää kaiken koskaan sanotun, tehdyn tai edes ajatellun (Ps. 28:4; 62:12; Room. 2:6; Ilm. 2:23; 18:6; 22:12).

        Samoin avataan eräs toinen kirja, Elämän kirja (Ilm. 20:12). Sen kirjan mukaan päätetään, saako henkilö iankaikkisen elämän Jumalan kanssa, vai iankaikkisen rangaistuksen tulisessa järvessä. Vaikka kristityt ovat vastuullisia teoistaan, heille annetaan anteeksi Kristuksessa ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan maailman luomisesta alkaen(Ilm. 17:8). Tiedämme Raamatun perusteella, että tällä tuomiolla "kuolleet tuomitaan sen perusteella, mitä kirjoihin on merkitty, kukin tekojensa mukaan" (Ilm. 20:12) ja että "jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitetään tuohon tuliseen järveen" (Ilm. 20:15).

        Monet Raamatun kohdat tekevät selväksi sen, että viimeinen tuomio odottaa kaikkia ihmisiä, sekä uskovia että uskottomia. Jokainen seisoo aikanaan Kristuksen edessä ja hänet tuomitaan tekojensa perusteella. Vaikka on hyvin selvää, että valkean valtaistuimen tuomio on lopullinen tuomio, kristittyjen keskuudessa on erimielisyyksiä sen suhteesta muihin Raamatussa viitattuihin tuomioihin. Erimielisyydet koskevat erityisesti sitä, kenet tuomitaan suuren valkean valtaistuimen tuomiolla.

        Jotkut kristityt uskovat Raamatun viittaavan kolmeen eri tulevaan tuomioon. Ensimmäinen tuomio on lampaiden ja vuohien tuomio eli kansakuntien tuomio (Matt. 25:31-36). Se tapahtuu suuren vaivanajan jälkeen, mutta ennen tuhatvuotisen valtakunnan alkua. Sen tarkoituksena on määritellä, ketkä pääsevät tuhatvuotiseen valtakuntaan. Toinen tuomio on uskovien ihmisten tekojen tuominta, josta käytetään usein ilmaisua "Kristuksen tuomioistuin" (bema) (2. Kor. 5:10). Tässä tuomiossa kristityt palkitaan teoistaan ja palveluistaan Jumalalle. Kolmas tuomioistuin on suuren valkoisen tuomioistuimen tuomio, joka tapahtuu tuhatvuotisen valtakunnan lopussa (Ilm. 20:11-15). Tämä on epäuskoisten tuomio. Heidät tuomitaan tekojensa perusteella ja määrätään iankaikkiseen rangaistukseen tulisessa järvessä.

        Toiset kristityt taas uskovat näiden kaikkien kolmen tuomion viittaavan yhteen ja samaan lopulliseen tuomioon kolmen erillisen tuomion sijaan. Toisin sanoen, Ilm. 20:11-15 suuren valkean valtaistuimen tuomiossa uskovat ja epäuskoiset tuomitaan yhtä lailla. Ne, joiden nimi ei ole kirjoitettu Elämän kirjaan, tuomitaan tekojensa mukaan, jotta selviää, minkälaisen rangaistuksen he saavat tulisessa järvessä. Ne, joiden nimi ei ole kirjoitettu Elämän kirjaan, tuomitaan tekojensa mukaan, jotta selviää, minkälaisen rangaistuksen he saavat tulisessa järvessä. Tämän näkemyksen kannattajien mukaan Matt. 25:31-46 on myös kuvaus suuren valkean valtaistuimen tuomiosta. He viittaavat siihen tosiasiaan, että tämän tuomion lopputulos on sama kuin suuren valkean tuomioistuimen tuomio Ilm. 20:11-15:ssa. Lampaat (uskovat) perivät iankaikkisen elämän, kun taas vuohet (epäuskoiset) heitetään "iankaikkiseen rangaistukseen" (Matt. 25:46).

        Riippumatta henkilön mielipiteestä koskien suuren valkean valtaistuimen tuomiota, on tärkeää aina muistaa tulevia tuomioita koskevat tosiasiat. Ensinnä, Jeesus Kristus on tuomari ja hän tuomitsee kaikki epäuskoiset ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan. Raamatun mukaan on hyvin selvää, että epäuskoiset kartuttavat vihaa päällensä (Room. 2:5) ja että Jumala "maksaa jokaiselle hänen tekojensa mukaan" (Room. 2:6). Kristus tuomitsee myös uskovat, mutta koska Kristuksen vanhurskaus on vuodatettu heidän päällensä ja heidän nimensä on kirjoitettu Elämän kirjaan, palkitaan heidät tekojensa mukaan rangaistuksen sijaan. Room. 14:10-12 mukaan jokainen joutuu Kristuksen tuomioistuimen eteen ja jokainen joutuu tekemään tiliä Jumalalle


      • "Toisten kuormien kantaminen on sitä Kristuksen lain täyttämistä."

        Tästä olen kanssasi samaa mieltä.


      • kristitty_mies
        Daavidintähti kirjoitti:

        Viimeislleä tuomiolla ei kysytä mitä olemme tehneet lähimmäisllenne vaan mitä olemme tehneet Jeesuksen kärsiville veljille eli toisille uskoville.

        Matteus 25
        40. Niin Kuningas ( Jeesus ) vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

        Jeesus siis puhuu vain omistaan omileen tässä kohtaa.

        "Yrität pakoilla omia syntejäsi Daavidintähti". Monet muut raamatunkohdat vahvistavat käsitystä että lähimmäisenrakkaus kaikkia kohtaan on hyvin tärkeää, ei pelkästään oman karsinan jäseniä kohtaan. Mitä hyvää te siinä teette että rakastatte vain niitä jotka teitä rakastavat? Eivätkö pakanatkin tee niin?...


      • kristitty_mies kirjoitti:

        "Yrität pakoilla omia syntejäsi Daavidintähti". Monet muut raamatunkohdat vahvistavat käsitystä että lähimmäisenrakkaus kaikkia kohtaan on hyvin tärkeää, ei pelkästään oman karsinan jäseniä kohtaan. Mitä hyvää te siinä teette että rakastatte vain niitä jotka teitä rakastavat? Eivätkö pakanatkin tee niin?...

        Lähimmäisen rakkaus on tärkeä mutta vain suhdettamme Jeesuksen veljiin arvioidaan viimeisellä tuomiolla.


      • Daavidintähti kirjoitti:

        Lähimmäisen rakkaus on tärkeä mutta vain suhdettamme Jeesuksen veljiin arvioidaan viimeisellä tuomiolla.

        Tuo on sitä tulkintaa, jolla oikeutetaan olla rakastamatta lähimmäisiämme ja tehdä heille pahaa.


      • mummomuori kirjoitti:

        Tuo on sitä tulkintaa, jolla oikeutetaan olla rakastamatta lähimmäisiämme ja tehdä heille pahaa.

        Ei se ole mitään tulkintaa vaan Raamatun sanaa.
        En tiedä sinusta mutta siitä huolimatta, että vain Jeesuksen veljille tehdyt teot punnitaan viimeisellä tuomiolla minä ainakin rakastan kaikkia lähimmäisiäni ihan luontaisesti koska he ovat kaikki Jumalalle rakkaita ja Jeesus on kuollut heidänkin tähtensä.


      • Daavidintähti kirjoitti:

        Ei se ole mitään tulkintaa vaan Raamatun sanaa.
        En tiedä sinusta mutta siitä huolimatta, että vain Jeesuksen veljille tehdyt teot punnitaan viimeisellä tuomiolla minä ainakin rakastan kaikkia lähimmäisiäni ihan luontaisesti koska he ovat kaikki Jumalalle rakkaita ja Jeesus on kuollut heidänkin tähtensä.

        Kyllä se jotain aivan uutta tulkintaa. Ennen lähimmäinen oli kuka tahansa, joka oli lähellä - erottelematta.

        Matteuksen evankeliumi:
        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?


      • mummomuori kirjoitti:

        Kyllä se jotain aivan uutta tulkintaa. Ennen lähimmäinen oli kuka tahansa, joka oli lähellä - erottelematta.

        Matteuksen evankeliumi:
        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        Jeesuksen suorat sanat olivat: Näille vähimmille veljilleni.
        Ymmärrät kai ihan selvää tekstiä ilman, että sitä alat tulkitsemaan?

        Nyt sekoitat lämimmäisen ja veljen. Jeesus kutsui veljikseen ainoastaan juutalaisia seuraajiaan.
        Opetuslapsi ja Jeesuksen seuraaja voi olla myös pakanat.

        Sinä tulkitset taas Jeesuksen sanoja kuin korvausteologi ikään. Lue mitä Raamatussa lukee äläkä tulkitse.


      • mummon.krislamia
        mummomuori kirjoitti:

        Kyllä se jotain aivan uutta tulkintaa. Ennen lähimmäinen oli kuka tahansa, joka oli lähellä - erottelematta.

        Matteuksen evankeliumi:
        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

        Yritätkö mummo väittää, että ateisti muslimeita rakastamalla pelastuu?


      • kristitty_mies
        Daavidintähti kirjoitti:

        Jeesuksen suorat sanat olivat: Näille vähimmille veljilleni.
        Ymmärrät kai ihan selvää tekstiä ilman, että sitä alat tulkitsemaan?

        Nyt sekoitat lämimmäisen ja veljen. Jeesus kutsui veljikseen ainoastaan juutalaisia seuraajiaan.
        Opetuslapsi ja Jeesuksen seuraaja voi olla myös pakanat.

        Sinä tulkitset taas Jeesuksen sanoja kuin korvausteologi ikään. Lue mitä Raamatussa lukee äläkä tulkitse.

        Mitä hyvää te siinä teette jos te rakastatte vain niitä jotka teitä rakastavat... ?

        Onko sinulla aavistustakaan siitä missä näin on kirjoitettu?


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Mitä hyvää te siinä teette jos te rakastatte vain niitä jotka teitä rakastavat... ?

        Onko sinulla aavistustakaan siitä missä näin on kirjoitettu?

        Ei minulla ole aavistusta vaan täysi ymmärrys asiasta.


      • mumon.krislamia
        mummon.krislamia kirjoitti:

        Yritätkö mummo väittää, että ateisti muslimeita rakastamalla pelastuu?

        Vastaatko mummo tähän?!


    • VeliKani

      "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"."

      Gal 5:13-14

      Lutherin Galatalaiskirjeen selitystä;

      http://tuomasjasuvi.jesusanswers.com/luther.htm

      • kristitty_mies

        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"."

        Gal 5:13-14

        Mielenkiintoista tässä on se että Paavali jätti ensimmäisen käskyn rakkauden kaksoiskäskystä mainitsematta ja lyhensi sen vain yhteen käskyyn. Myös Johanneksen kirjeessä mainitaan että rakastamalla lähimmäistä rakastetaan myös Jumalaa.


      • kristitty_mies kirjoitti:

        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"."

        Gal 5:13-14

        Mielenkiintoista tässä on se että Paavali jätti ensimmäisen käskyn rakkauden kaksoiskäskystä mainitsematta ja lyhensi sen vain yhteen käskyyn. Myös Johanneksen kirjeessä mainitaan että rakastamalla lähimmäistä rakastetaan myös Jumalaa.

        Väillä tiivistaa olettaen että jokainen sen kokonaisuuden ymmärtää.


      • lue.koko.luku.ja.ymmärrä
        kristitty_mies kirjoitti:

        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"."

        Gal 5:13-14

        Mielenkiintoista tässä on se että Paavali jätti ensimmäisen käskyn rakkauden kaksoiskäskystä mainitsematta ja lyhensi sen vain yhteen käskyyn. Myös Johanneksen kirjeessä mainitaan että rakastamalla lähimmäistä rakastetaan myös Jumalaa.

        1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. 2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. 3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. 4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. 5 Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. 6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.

        7 Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt? Tehän ette enää tottele totuutta. 8 Tämä ei ole lähtöisin ainakaan hänestä, joka teitä kutsuu. 9 Pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan. 10 Herraan luottaen minä olen varma siitä, että te tulette ajattelemaan samoin kuin minä. Mutta se, joka on hämmentänyt teidän ajatuksenne, tulee saamaan rangaistuksensa, olipa hän kuka tahansa. 11 Veljet, jos minä tosiaan yhä julistan ympärileikkausta, miksi minua sitten vainotaan? Silloinhan ei julistamani risti olisi enää loukkauksena. 12 Saisivat kuohita itsensä, nuo teidän yllyttäjänne!

        Henki ja liha

        13 Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. 14 Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 15 Mutta jos te revitte ja raastatte toinen toistanne, pitäkää varanne, ettette lopullisesti tuhoa toisianne.
        16 Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. 17 Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. 18 Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia. 19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. 25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. 26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.


      • lue.koko.luku.ja.ymmärrä kirjoitti:

        1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. 2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. 3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. 4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. 5 Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. 6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.

        7 Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt? Tehän ette enää tottele totuutta. 8 Tämä ei ole lähtöisin ainakaan hänestä, joka teitä kutsuu. 9 Pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan. 10 Herraan luottaen minä olen varma siitä, että te tulette ajattelemaan samoin kuin minä. Mutta se, joka on hämmentänyt teidän ajatuksenne, tulee saamaan rangaistuksensa, olipa hän kuka tahansa. 11 Veljet, jos minä tosiaan yhä julistan ympärileikkausta, miksi minua sitten vainotaan? Silloinhan ei julistamani risti olisi enää loukkauksena. 12 Saisivat kuohita itsensä, nuo teidän yllyttäjänne!

        Henki ja liha

        13 Teidät on kutsuttu vapauteen, veljet. Mutta älkää tämän vapauden varjolla päästäkö itsekästä luontoanne valloilleen, vaan rakastakaa ja palvelkaa toisianne. 14 Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 15 Mutta jos te revitte ja raastatte toinen toistanne, pitäkää varanne, ettette lopullisesti tuhoa toisianne.
        16 Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. 17 Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. 18 Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia. 19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

        22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. 25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. 26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.

        Niin, mitä siis halusit sanoa?


      • lue.koko.luku.ja.ymmärrä
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, mitä siis halusit sanoa?

        Sitä, että Paavali puhui tuossakojdin suhtautumisesta lähimmäisiin eikä JÄTTÄNYT pois ensimäistä käskyä.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, mitä siis halusit sanoa?

        Ei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Tämä esiintyy Raamatussa niin monta kertaa. Omahyvyys on sama asia kuin omavanhurskaus. Se ei kestä Jumalan edessä. Jos rakastat, sen täytyy olla Jeesuksen rakkaus sinussa, eikä oma rakkautesi. Omatekoinen rakkaus ei ole oikeaa rakkautta.

        Ystävällisesti.


    • kysyn7

      Kysymykseen "Mikä on Kristuksen laki?"
      Se on yksinkertaisesti kymmenen käskyä 2.Moos.20. Ensimmäiset neljä käskyä siitä kohdistuvat Jumalan rakastamiseen ja kuusi viimeistä lähimmäisen rakastamiseen.

      "Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?"
      29. Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, on ainoa Herra.
      30. Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.'
      31. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Näitä suurempaa käskyä ei ole." (Mark.12:28-31)

    • raamatunlukija

      1. Kor. 9:21
      Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. [Gal. 2:3 | Joh. 13:34 ]

      • kristitty_mies

        Kristuksen laki tulee minusta hyvin esille Johanneksella avionrikkoja - naisen tapauksessa. Mooseksen laki vaati kuolemanrangaistusta kivittämällä. Jeesus sanoi ettei käy. Vain synnitön voi tuomita ja sellaisiahan ei löydy mistään. Tällaista lisäystä Mooseksen laki tunne. Jeesuskaan ei tuominnut.


      • ihan.naurattaa
        kristitty_mies kirjoitti:

        Kristuksen laki tulee minusta hyvin esille Johanneksella avionrikkoja - naisen tapauksessa. Mooseksen laki vaati kuolemanrangaistusta kivittämällä. Jeesus sanoi ettei käy. Vain synnitön voi tuomita ja sellaisiahan ei löydy mistään. Tällaista lisäystä Mooseksen laki tunne. Jeesuskaan ei tuominnut.

        Minusta tulee noista nikeistäsi mieleen muut nikkisi evl, sielunhoitaja, kristitty_mies, vivamossa jne

        Olet naurettava itselleen vastaaja!


    • Anonyymi

      Toisen kuormia kantava päätyy ristille kärsimään. Tai ainakin kuolee nuorena.
      Siinä siis täyttyy se Kristuksen laki: Joka ei anna ristin todistusta on Perkeleestä.
      Mutta Galatia on monessa suhteessa erikoinen seurakunta. Kun ei saa evankeliumia vastaan ottaa. Ajatteliko Paavali tehdä siitä Jumalan valtakunnan jota mikään muu kansa ei komentele.

    • Anonyymi

      Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus noudatti Mooseksen lakia ja käski noudattamaa sitä myös, joten senkin takia Mooseksen laki on Kristuksen laki. Paavali korosti usein laista sitä, että Jeesus on lain Messias profetioiden päämäärä.

      • Anonyymi

        Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


    • Anonyymi

      Jeesus tietysti oli Jeesus, mutta Kristus on Paavalin luoma kulttihahmo Jeesuksen nimeen, jota ei Jeesus ole itse opettanut - ei edes Paavalin syntioppia, joka on tehty vasta Paavalin itse määräämästä Jeesuksen kuolemasta.

      Se että Jeesus olisi Kristuksena, tosi Jumalana, täyttänyt jonkin Mooseksen kirjoihin liittyvän lain Paavalin opilla kristittyjen puolesta, niin tavallaan kyllä, pitää paikkansa, koska Jahve 5.Moos.13 - juutalaisten Jumala - määrää ihmeidentekijän surmattavaksi, koska tämä houkuttelee toisen Jumalan luokse (Jeesuksen opetus taivasten valtakunnan Isä Jumalasta), jonka määräyksen Paavali Kristus-opillaan toteuttaa Raamatun mukaan palvellessaan isiensä Jumalaa.

      Suhteessa Jahveen kristityillä, jotka kuvittelevat olevansa Jeesuksen seuraajia, synti syntyy juuri tämän ihmeidentekijän seuraamisesta, joka houkuttelee toisen Jumalan luokse Jahve-jumalan luota. Syntinsä saa anteeksi ainoastaan uhraamalla tuo Jeesus - ihmeidentekijä - Kristus-hahmossa, 'toisena Jumalana', jonka luokse Jeesus houkutteli Jahven luota.

      No, ei tämä tietenkään ole oikein - vahvaa vahvempikin harhaanjohtaminen ja törkeä huijaus, jossa käytetään hyväksi jopa valheväitettä jopa luomiskertomuksesta.

    • Rakkauden kaksoiskäsky.
      Rakasta ja Rakasta ja siinä on kaikki.
      Rakkaus ei tee pahaa eli maailma on hyvä paikka jos rakastamme ja niin elämme.
      Se ei toki tarkoita suvaitsevaisuutta sillä siinä saatana kalman kauniisti ohjaa naisia eritoten eksyksiin.
      Iskee ja vetoaa tunteiden kautta ja siinä eksytys mikä on mestaripettäjän graalin malja.

      • Anonyymi

        Ei siihen on sitten eri jutut. Esimerkiksi se, ettei kellään muulla kuin Jumalalla ole tuomitsemis oikeutta ja jos oikein paheksut jotain ihmistä ja häntä tuomitset niin sillä samalla mitalla sitten sinulle lopuksi annetaan. Pahuuden välttäminen ei tarkoita myöskään sitä, että innoissaan muille kuoppaa kaivaa ja iloitsee kenties heidän helvettiin menosta.

        Ja noita kaikkia vastaan sinä olet ainakin rikkonut . Ennen kuin lähtee arvostelemaan ja tuomitsemaan muita niin kannattaa katsoa sinne peiliin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei siihen on sitten eri jutut. Esimerkiksi se, ettei kellään muulla kuin Jumalalla ole tuomitsemis oikeutta ja jos oikein paheksut jotain ihmistä ja häntä tuomitset niin sillä samalla mitalla sitten sinulle lopuksi annetaan. Pahuuden välttäminen ei tarkoita myöskään sitä, että innoissaan muille kuoppaa kaivaa ja iloitsee kenties heidän helvettiin menosta.

        Ja noita kaikkia vastaan sinä olet ainakin rikkonut . Ennen kuin lähtee arvostelemaan ja tuomitsemaan muita niin kannattaa katsoa sinne peiliin.

        Kokeile kertoa välillä totuutta.


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Kokeile kertoa välillä totuutta.

        <<Iskee ja vetoaa tunteiden kautta ja siinä eksytys mikä on mestaripettäjän graalin malja.<<

        Niin, olen tätä miettinyt, kun selvisi, että myös Jeesus on homoseksuaali, että loppujen lopuksi väitetty 'rakkaus ja usko Jeesukseen' onkin uskovaisille jonkinlainen piilevä viha, koska hänen ristille kiroamisestaan tosi Jumalana ja syömisestään teurastettuna lammasuhrina saa niin suuren nautinnon. Ei sellainen kokemus ole luonnolinen eikä voi syntyä terveestä psyykkeestä. Ja kun ajatellaan, että tämä Paavalin oppi perustuu hänen omin sanon siihen, että tekee sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä, niin ei sekään kumpua hyvästä ja rakastavasta sydämestä, vaan jostakin mustan sielun syövereistä, jolloin oman pahansa ja vihansa siirtää vain toiseen kohteeseen.


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Kokeile kertoa välillä totuutta.

        Valitsemasi nimimerkki kertoo kaiken, eikä siihen ole mitään lisättävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<Iskee ja vetoaa tunteiden kautta ja siinä eksytys mikä on mestaripettäjän graalin malja.<<

        Niin, olen tätä miettinyt, kun selvisi, että myös Jeesus on homoseksuaali, että loppujen lopuksi väitetty 'rakkaus ja usko Jeesukseen' onkin uskovaisille jonkinlainen piilevä viha, koska hänen ristille kiroamisestaan tosi Jumalana ja syömisestään teurastettuna lammasuhrina saa niin suuren nautinnon. Ei sellainen kokemus ole luonnolinen eikä voi syntyä terveestä psyykkeestä. Ja kun ajatellaan, että tämä Paavalin oppi perustuu hänen omin sanon siihen, että tekee sitä pahaa mitä vihaa, mutta ei pysty olemaan tekemättä, niin ei sekään kumpua hyvästä ja rakastavasta sydämestä, vaan jostakin mustan sielun syövereistä, jolloin oman pahansa ja vihansa siirtää vain toiseen kohteeseen.

        Ota ne lääkkeesi ja pysy hiljaa.
        Yritä hillitä se räyhähenki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitsemasi nimimerkki kertoo kaiken, eikä siihen ole mitään lisättävää.

        Tuskin sinä ymmärtäisit...


    • Se juutalainen, joka ei uskonut tooraan menetti elämänsä ja se ihminen, joka ei usko Jeesusta, joka on memra menettää tulevan elämänsä, joten kyllähän se on vaatimus, että Jeesuksen sanaa pitäisi noudattaa.

      • Anonyymi

        <<menetti elämänsä<<

        Mitä tarkoittaa menetti elämänsä?


      • Anonyymi

        << se ihminen, joka ei USKO JEESUSTA, joka on memra menettää tulevan elämänsä<<

        Ensimmäinen kirjoittaja täällä, joka sanoo asiaan ihan oikein. Peukutus! Uskoa Jeesusta, eikä uskoa Jeesukseen. En tosin tiedä, että mikä tuo memra on, mutta Jeesus puhuu nimenomaan uskosta opetuksiinsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        << se ihminen, joka ei USKO JEESUSTA, joka on memra menettää tulevan elämänsä<<

        Ensimmäinen kirjoittaja täällä, joka sanoo asiaan ihan oikein. Peukutus! Uskoa Jeesusta, eikä uskoa Jeesukseen. En tosin tiedä, että mikä tuo memra on, mutta Jeesus puhuu nimenomaan uskosta opetuksiinsa.

        Memra on hepreaa ja tarkoittaa sanaa, mikä on kiertoilmaus jumalalle.
        Jeesuksessa asui memra/jumala.


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<menetti elämänsä<<

        Mitä tarkoittaa menetti elämänsä?

        Lait oli sovellettu lähinnä käytännölliseen elämään ja sellaisista poikkeaminen saattaa johtaa terveyshaittoihin ja kuolemiin. Toiseksi jumala rankaisee heprealaisessa Raamatussa ihmisiä lakiensa rikkomisesta.


      • Anonyymi
        Verum_an_falsum kirjoitti:

        Memra on hepreaa ja tarkoittaa sanaa, mikä on kiertoilmaus jumalalle.
        Jeesuksessa asui memra/jumala.

        Jeesuksen mukaan kaikkien ihmisten sisällä on Jumala - sisällisesti meissä, kun elämämme taivasten valtakunnassa, joka on meissä ja meidän ympärillämme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen mukaan kaikkien ihmisten sisällä on Jumala - sisällisesti meissä, kun elämämme taivasten valtakunnassa, joka on meissä ja meidän ympärillämme.

        No, tuo on sitten taas toinen suuntaus kuin se, jossa Jeesus on ns. laki, joka kulkee ympäriinsä ihmisenä ja naulitaan ristille ja tuon jälkeen hänen seuraajansa vaihtavat kivitaulut häneen.


    • Anonyymi

      Kunnioituksen kulttuuri on ajallista.
      repent

    • Anonyymi

      Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus noudatti Mooseksen lakia ja käski noudattamaa sitä myös, joten senkin takia Mooseksen laki on Kristuksen laki. Paavali korosti usein laista sitä, että Jeesus on lain Messias profetioiden päämäärä.

      Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

    • Anonyymi

      Jes. 43: 10–11 -🩸- Matt.6 :24 🪔
      Messias antaa yhä kelle tahtoo. Tullessaan Hänellä on palkkansa mukanaan
      repent

    • Anonyymi

      Kuten tuossa sanotaankin, "kantakaa toistenne kuormia".
      Ihmisillä on monenlaisia taakkoja elämässä, kuten, sairautta, köyhyyttä, elämän kriisejä, riistoa, on sodan jaloissa olevia jne.
      Ei meidän tule lisätä ihmisten raskaita taakkoja, vaan pyrkiä kaikin tavoin auttamaan heitä kukin voimavarojensa mukaan.

    • Kristuksen laki on tietysti rakkaus.

      Jos haluatte tarkempaa analyysiä tästä Raamatun kohdasta, niin kannattaa kuunnella kun juutalainen rabbi, Baruch Korman opettaa tämänkin Raamatun kohdan sana sanalta. https://www.youtube.com/watch?v=7M-LDMZPtwo

    • Anonyymi

      Jeesus noudatti Mooseksen lakia niin hyvin että hän joutui sapattirikkomuksista tuomioistuimen eteen. Sapattirikkomusten vuoksi fariseukset eivät pitäneet Häntä profeettana, vaan antoivat roomalaisten käsiin. Joita tosin sapattirikkomukset eivät kiinnostaneet ja Jeesus jäi lopulta ilman varsinaista syytettä.

      Ei meillä ole mitään opillista rakkautta eikä Raamattu sellaista opeta. Meillä on vain ihmisten välinen rakkaus, johon Pyhä Henki antaa voiman sen toteuttaa siten ettei se perustu vain omanvoiton tavoitteluun tai siihen kun joku on samaa mieltä kanssamme.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe