Henriksson ( SFP )efterlyser verkliga reformer.

svenskayle

SFP:s ordförande Anna - Maja Henriksson kräver att regeringen gör mer för att förbättra sysselsättningen.
Finansministeriets färska budgetförslag innehåller inga sådana åtgärder som är genomförbara och som förbättrar sysselsättningen anser Henriksson.

18

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • svårafrågor

      Men inte hade hon heller några vettiga förslag.

      • Skulle just fråga vilket tantens motförslag var. Med två enkla medel stiger Finland på fötter ännu detta år.
        1. Halvera fiskala uttag ur penningströmmarna (skatter och avgifter)
        2. Ta bort allmännbindande avtal och fackens andra privilegier som skattefrihet.
        Bonus. Låt folk bestämma själv över sina angelägenheter istället för att reglera allt.

        Så enkelt skulle det ha varit hela tiden. Varför föreslår ingen det?


      • och bortkasta jamande att andraspråkiga måste servera finlandsvenskorna på svenska runt om i landet och spara på kostnader av tvångsvenskheten i skolor och kommuner. vi måste lärä bättre finska åt människor och i svåra fallena dom kan ha tolkning service. en dille ha skrivit once a lifetime " Låt folk bestämma själv över sina angelägenheter istället för att reglera allt" hah hah det ska Vi göra.


      • buumerang
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Skulle just fråga vilket tantens motförslag var. Med två enkla medel stiger Finland på fötter ännu detta år.
        1. Halvera fiskala uttag ur penningströmmarna (skatter och avgifter)
        2. Ta bort allmännbindande avtal och fackens andra privilegier som skattefrihet.
        Bonus. Låt folk bestämma själv över sina angelägenheter istället för att reglera allt.

        Så enkelt skulle det ha varit hela tiden. Varför föreslår ingen det?

        Fungerar inte i USA och tom. sämre här i norden. Därför.


      • buumerang kirjoitti:

        Fungerar inte i USA och tom. sämre här i norden. Därför.

        Lite kryptiskt, men i Norden har man redan vidtagit åtgärder i den riktningen jag skrev om.
        I Finland har man gått kräftgång i frågorna och det som inte fungerar av de nämnda länderna är just Finland. Tänk på det du, innan du vräker ur dig nya "(socialist) sanningar"


      • eitrumpeille
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Lite kryptiskt, men i Norden har man redan vidtagit åtgärder i den riktningen jag skrev om.
        I Finland har man gått kräftgång i frågorna och det som inte fungerar av de nämnda länderna är just Finland. Tänk på det du, innan du vräker ur dig nya "(socialist) sanningar"

        Tiedetään äärioikeiston oikeiston syrjivä ja julma aatemaailma; kaikki politiikka, missä lähimmäisestä pidetään huolta, on "sosialismia".


    • ärligtochuppriktigt

      Männe nu någonting av regeringens åtgärder har förbättrat sysselsättningen ?

      • Om mätaren är mängden folk som lyfter arbetslöshetsunderstöd i ett samhälle där fertiliteten går ner och pensionstagarna upp, så är svaret nej.
        Mängden understödstagare är oförändrad, medan den åldersgruppen som bör utgöra arbetskraften minskar. Nu försöker man febrilt få en större del av den folkgruppen att ens beaktas som arbetskraft.
        Lyckas det, så krymper inte arbetskraften trots att mängden människor i åldersgruppen minskar. Allt flera behöver dock försörjas av dessa.

        Ett kortare svar: det kommer att skita sig illa.


      • inteklarasigsjälv
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Om mätaren är mängden folk som lyfter arbetslöshetsunderstöd i ett samhälle där fertiliteten går ner och pensionstagarna upp, så är svaret nej.
        Mängden understödstagare är oförändrad, medan den åldersgruppen som bör utgöra arbetskraften minskar. Nu försöker man febrilt få en större del av den folkgruppen att ens beaktas som arbetskraft.
        Lyckas det, så krymper inte arbetskraften trots att mängden människor i åldersgruppen minskar. Allt flera behöver dock försörjas av dessa.

        Ett kortare svar: det kommer att skita sig illa.

        Som nybliven pensionär med liten pension får man bara hoppas på att dö så fort som möjligt om hälsan börjar krångla och man behöver vård.


      • gfblio
        inteklarasigsjälv kirjoitti:

        Som nybliven pensionär med liten pension får man bara hoppas på att dö så fort som möjligt om hälsan börjar krångla och man behöver vård.

        Karua......


    • FinlandsPolitik

      Denhär regeringen är ju rena katastrofen. Den viktigpettern jag röstade på har redan brutit alla sina löften. Vad är det för vits med val ifall dom ändå inte är tvungna att hålla vad dom lovat? Och här kan vi bara sitta och se på helt förskräckta, känner mig tillochmed delaktig då jag röstade på en idiot. Nästa val så upprepas historien igen, man väljer en kandidat som direkt han/hon blir vald konstaterar att inget kan göras för att löftena ska uppfyllas. Ojdå. Nåmen int är det någå vi röstar bättre nästa val. Oj hoppsan samma visa igen, nåmen vi försöker på nytt igen nästa gång. Och nästa, och nästa. Detdär är Finlands politik i ett nötskal. Svikare och ynkryggar.

      • detharskititsig

        Värre typer än Sipilä och de andra SOSarna får man nog leta efter.


      • nästap

        Nån måste titta på spegeln, eller så, för det är nästan 30% som inte röstar alls.


      • detharskititsig kirjoitti:

        Värre typer än Sipilä och de andra SOSarna får man nog leta efter.

        Det värsta är det, att de andra partierna inte har speciellt mycket att komma med de heller. S.O.S vore väl ganska OK om ett stort S skulle vara borta ur packen med sitt parti och ersatt av något annat.


    • pampas

      Sysselsättingen är kanske viktigast av allt, och kanske också svårast att hantera.

      • Klart det. Att sysselsätta i Finland är lika lätt som att odla potatis på berg. Grunden är åt helvetet för ändamålet.


    • manununu

      jotain tarttis teherä...

    • gillarint

      Anna-Maja borde vara lite mera tydligare, inte det där vanliga politisk liturgi igen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe