Moikka ! Ajattelin jakaa jotain omasta toipumusprosessistani. Sairastuin bulimuaan v. 2004,ja sitä oireilua jatkui "selkeänä" jaksoittain pahenevana / helpottavana v.2010 asti. Sen jälkeen looetin oksentamisen allit laksatiivit ja "turvamallin" mukaam ruokailemisen mutt ahmiminen jäi ja paino nousi 80kg muutamassa vuodessa (mulla ei ole mtn lääkitystä johon tämä liittyisi). Sutten tässä vuosien mittaan on muuttunu normaaliksi arjeksi rabkat laihikset joilla elän "turvamallini" mukaan ja teen jotain 20km lenkkejä useasti viikossa ja sit kun puhti loppuu niin ahmimisputket.
Sellanen sekametelisoppa. Syömishäiriöpolilla kävin silloin bulimia aikoina mutta nykyisin asun eri paikkakunnalla ja enemmän BED tyyppistä oireilua. Mulla laihtumiset on suurim.illaan sitä luokkaa että pudotan puolessa vuodessa esim 35kg (toki siinä nestettä /turvotuksia laihiksen alkaessa).
Mutta tässä havahduin joitain päiv sitten , kun erään ystäväni kanssa puhuttiin painosta ja laihiksista ja superdieeteistä ja bikinkfitness-dieeteistä ja ongelma-alueista :D (ei olla tunnettu kovin pitkään hän ei siis tiedä / ole nähnyt mu Kun oli bulimia pahana ja nykyisin olen reilusti ylipainoinen ollut jo pitkään) niin mä havahduin että tää syömishäiriö on jotenkin kroonistunut. Se on osa mua.
Mulla on nimittäin ollut jonkinasteinen "kieltoreaktio" että en ole asiaa tarkemmin miettinyt. Mutta siis tosiaan mä lopetin terveellisemmän elämän yritykset ja liikuntasuunnitelmat ja herkkuoäivien pitämiset. Mä lopetin kaiken ja ajattelin että ilman ruokapäiväkirjaa , ilman bikinichallengea ja ilman punnituspäiviä pyrin syönään suht ok ja MIKÄÄN ei ole kiellettyä.
Jos haluan joka päivä pitää pullakahvit (1 pulla ja kahvia) mä pidän ne. Jos kaupassa tekee tiskin vieressä mieli ostaa Mars-patukka , mä ostan sen. Koska mö voin ostaa sen. Mä voin syödä sen.
Tästä on seurannut , että mulla ei olekaan kokoajan niin valtavia ahmimishimoja. Se on mulla toki rajana että ei ahmimiseksi menisi. Ja sille en voi mitään että katson kalorit ja mietin lihoamista.
Mikä ihmeellinen vapauden tunne ! Mun ei tarvii syödä jotain yliterveellisiä herkkuja vaan siksi että ne on yliterveellisiä. Annan itselleni luvan syödä kaikkea , kohtuudella. Nyt kun mä saan valita , voin myös valita etten osta ihan jokaivä kahvitauolle pullaa , tai sitä suklaapatukkaa.
Seuraava askel on painon pudottaminen , säännöllinen ruokarytmi ja normikokoiset peruaruoka-annokset. Tiedän , tää ei ole mikään uusi innovaatio , mutta musta tuntuu että löysin sateenkaaren pään sieltä , mistä en aikaisemmin sitä etsinyt eli lopettamisesta.
Ja toki se on epäterveellistä jos joka päivä syö makeaa. Mutta siihen verrattuna että ahmin pizzan , karkkipussin , keksipaketin , tolkuttomasti leipää päällisineen ja pullon limua , niin tämä on oikein hyvä. Olen tyytyväinen :)
Syömishäiriöstä paranemassa..
1
264
Vastaukset
- Sielunsiskosi
Ihana tarina!
Itku silmässä luin tekstisi loppuun, erittäin positiivista löytää välillä täältäkin näitä juttuja.
Tilanteeni ei ole lähellekään sinua, mutta BED-hirviön kanssa taivaltaneena tiedän mitä se ahmiminen on. Parasta lääkettä on lopettaa laihdutus ja oikeasti tehdä sitä ajatustyötä paranemisen eteen.
Hetki vain ja huomaa että katsohan minua, en ole ahminut miesmuistiin ja olokin on mitä parhain!
Mutta pitää kuitenkin aina muistaa se mitä on ollut, hyvä pitää menneisyys sielä jossain tekemisten takana, ettei lähde taas lapasesta.
Rentouttavaa syksyä sinulle ja voimia oikean itsesi löytämisessä!
Käythän välillä päivittelemässä kuulumisia, tämä palsta on niin kuollut ja olisi kiva kuulla että miten menee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää372178Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642022Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031631Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821082Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 73905
- 27899