Jarrunesteen vaihdosta

Maallikkokyselee

Osaako joku tietävä kertoa mitä tarkoitetaan jarrunesteen vaihdolla.
Vaihdetaanko se neste vaan siitä säiliöstä kirkkaammaksi asiakkaan lumoamiseksi, vai myös itse jarrusylintereistä renkaiden juuresta, kuten voisi asian ehkä olettaa?
Olen ihmetellyt nyt vuosien saatossa kolmen eri merkkihuollon toimintaa, kun ei ilmaruuveihin ole edes koskettu, niin kuinka se on pystytty suorittamaan. Ja yhden kohdalla oli ilmaruuvi poikki, eikä siitä edes kukaan ilmoittanut tai kertonut että se jotenkin haittaisia kyseisen työn suorittamista ilman lisätyötä.
Muutaman kympin ne on maksanut kuitenkin laskussa, muistaakseni 50-70 euroa.

18

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 346346345

      Olet tullut huijatuksi jos ei ilmausruuveista ole laskettu ulos vanhaa nestettä. Ensin säiliön neste imetään pois ja kaadetaan uutta. Sitten sitä uutta nestettä lasketaan jarruputkiin avaamalla ilmausruuvit ja pumppaamalla muutaman kerran jokaisen renkaan kohdalla kunnes tulee uutta kirkasta sen vanhan sijaan. Ja juuri jarruputkissa on tärkeintä että se neste on uutta niin ei putket ja jarrumännät ruostu.

      • Vanha.autoteknikko

        Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.


      • sdfggggg
        Vanha.autoteknikko kirjoitti:

        Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.

        Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...


      • Wanha.Jääärä
        sdfggggg kirjoitti:

        Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...

        Se koira älähtää jne. Koskee myös teinejä, oli lippalakki miten päin tahansa.


    • jfjfhjfhhjfdg

      On myös kylmästi vain vaihdettu vain säiliön neste joten tarkkana.

    • taitaakaikkitehdäniin

      Se on maan tapa. Jos et katso vieressä, niin kusetetaan.

    • samallalaillako.vaan

      Jos jarrunesteen haluaisi vaihtaa itse ihan sieltä pyörän ilmausruuveista niin onko näissä uusissa ABS jarrullisessa hätäjarrutustehostin systeemissä mitään eroa perinteiseen järjestelmään jarrunesteen vaihdon kannalta?

      • samalleen

        Ei.


    • HuutoMuinaisuudesta

      Koko jarrunestejärjestelmä pitää poistaa vettä imemästä ja koko systeemiä pilaamasta.
      Tilalle sähkömekaaninen ABS ja muu ajonhallinta. Viimeinkin bitit käyttöön umpivanhoillisessa autonteossa.

      • elektroniikkapaskaaa

        Eikö voida kehittää sellaista jarrunestettä joka ei ime vettä itseensä?
        Sähkömoottorit kääntelemässä jarrumekanismeja ei kuulosta ollenkaan luotettavalta yhtään pidemmän päälle, ne on heti jumissa, pakkasella eivät edes toimi, johdot on aina poikki, ohjauselektroniikka on aina sekaisin.
        Sähköiset käsijarrutkin pitäisi kieltää hetipaikalla ja määrätä mekaaninen vaijerikäyttöinen, muusta jarrujärjestelmästä erillään oleva käsijarru ainoaksi sallituksi käsijarruksi autoihin.


      • Ja_toimii

        Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.


      • paskoja.systeemeitä
        Ja_toimii kirjoitti:

        Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.

        Entäs sitten jos alle sattuukin perinteisellä käsijarrulla varustettu auto ja sinä olet tottunut automaattiseen toimintaan etkä muista vetää käsijarrua päälle ja auto karkaa jonkun ihmisen päälle?
        Käsijarru on niin oleellinen turvalaite että siihen ei pitäisi suhtautua kevytmielisesti tai ottaa jollain automatiikalla kuljettajalta kontrollia yhtään pois. Automatiikka toimii jos toimii, sähköisestä käsijarrusta ei voi mitenkään tietää että onko se nyt kunnolla kiristynyt päälle vai ei.


    • MjaB

      Saako sähköisen käsijarrun automaattisen toiminnon valikosta pois? Kestäminen huolestuttaa ja levyn sekä palan ollessa märät tulee pakkasaamu niin jäässä ovat.

      • Ja_toimii

        Kyllä sen saa. Minulla on sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä. Se alkaa olla jo enemmän, mitä vaijerivetoiset ovat ikinä toimineet ilman huoltoa.


      • eiJäädyKoskaan

        Käsijarru kun käyttää aina, niin eipä ole mitään ongelmia. Käyttämättömyys niitä ongelmia aiheuttaa.


      • MjaB

        " sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä."

        Ei sitten palat jäädy levyihin kiinni? Tai jämähdä ruostumalla, jos seisoo pitempään?

        Tuo edellyttää melkoisen suojattua rakennetta.


      • AS2

        Saa melkoista ikijäätä olla että jarrupalan kiinnijäätyminen levyyn aiheuttaa ongelmia.
        Kyllä se tosiaan niin on että mitä enemmän käsijarrua käyttää sen vähemmän ongelmia tulee. Olettaen tietenkin että puhutaan ehjästä käsijarrusta.


      • Hylki

        Pesin auton syksyllä, ajoin hieman kuivatakseni jarrut. Sitten auto seisoi kolme kuukautta ja joka pyörän jarru niin jumissa ettei uskaltanut moottorilla revittää liikkeelle. Oli palat kiinni levyissä. Jäässä vai ruosteessa?

        ABS lienee sähköinen systeemi ja pysyy toimintakunnossa. Kai päärarrutkin samalla systeemillä?

        Kaikki auton nesteet ottavat vettä ja ne on siksi vaihdettava tiheään. Syylärin vesi kyllä hylkii itseään koska sitä on lisättävä joskus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      118
      3862
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      56
      3185
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3157
    4. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3105
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      6
      3041
    6. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2805
    7. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2537
    8. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2277
    9. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      63
      2260
    10. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      62
      2119
    Aihe