Kertokaa kokemuksia CHIHUAHUA rodusta!

Nunnu

Olisin kiinnostunut tästä rodusta.
Kertoisitteko kaikkea mahdollista näistä koirista.Sopiiko esim lapsiperheeseen?Paljon tarvii liikuntaa?Kuinka "vaikea" koulutettava?Paljon maksaa?jne.Toivon pikaisia vastauksia.

14

4099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuore omistaja

      sain lyhytkarvaisen chihun n, kuukausi sitten. koira maksoi minulle 1000 euroa. meillä on lapsi ja tähän mennessä on sujunut ihan hyvin, lapselle täytyy vain tehdä selväksi että koira ei ole lelu... meidän koirahan on vielä pentu ja koska on talvi niin hiljoksiin opetellaan ulkoilua joten vielä lenkin korvaa leikki.. paljoa en itsekkään vielä tiedä! jospa tästä oli etes jotain hyötyä!

    • suvi

      chihut maksaa 1000-1300 euroa yleensä, mutta myös 1500 pyydetään..

      Pikkuviallisia saa hiukan halvemmalla mutta näyttelyihin ei ainakaan ole asiaa..

      Pienen koon vuoksi ko. rotua ei suositella perheisiin jossa on pieniä lapsia tai ainakin lapsille täytyy tehdä selväksi miten koiraa käsitellään.. Chihua ei saa pudotella (niinkuin ei mitään muutakaan eläintä) sillä sen hennot jalat vahingoittuvat helposti..

      Itse olen vasta hankkimassa chihua mutta tietoa löytyy paljon ja kasvattajat kyllä kertovat mielellään..

    • koira

      Jotkut voivat olla aika ärhäköitä...

    • misa

      itselläni on chihu-uros, reilu 1-vuotias.
      tuttavapiirissämme paljon chihuja.
      ihana luonne,eloisa ja vireä. todella ihmisrakas
      ja utelias. on usein pomottaja,joten pienestä asti
      tiukka asetelma tarpeen. sinä olet johtaja, ei se.
      meillä on 10ja11-vuotiaan pojat, ja he ovat jo
      sen ikäisiä että osaavat varoa chihuamme.
      rajut leikit eivät sovi eikä huolimattomuus.
      sillä chihuilla on pieni keho, ja luut ovat niin
      pienet ja sirot, varsinkin jaloissa.
      usein niillä onkin tapaturmia jaloissa.
      pikkuruokaisia,ei kaada talouttasi! hintahaitari
      1000-1200e. hanki hyvältä kasvattajalta, edesauttaa itseäsi. saa hyviä vinkkejä.
      sosiaalinen luonne chihulla on, ja erityisen
      suuri sydän! sekä lyhyt-että pitkäkarvaiset
      ovat molemmat omalla tavallaan sopevia.
      uroksemme kävelee kerrallaan n.1km verran mieluiten.pitkiä lenkkejä kesällä ja hyvillä keleillä. totuta pienestä pitäen ulkovaatteisiin,
      niin tarkenee paremmin! alan kirjallisuutta
      enimmäkseen englanninkielisenä. suomennettuna
      ei juurikaan.
      www.chihuahuamaailma.net
      ja chihuahua ry:n sivut katso googlen kautta.
      lisäksi uudet www.chihuahua.jbn.net sivut.
      Itse olen tilannut jo toisen chihun....eli
      sydän on mennyt täysin tälle koirarodulle.

    • Chihu tietoa.

      CHIHUAHUA:

      SOVELTUVUUS PERHEESEEN: Chihuahua soveltuu oikein hyvin kotiin, missä on jo vanhempia lapsia. Chihu saattaa myös näykkiä joten se pitää saada kuriin, varsinkin jos on lapsia.

      LIIKUNTA: Pienestä koostaan huolimatta chihu tarvitsee n. 1-2h reipasta liikuntaa joka päivä per. lenkki. Kylmillä säillä kannattaa tehdä huomattavasti lyhyempiä lenkkejä ja silloinkin pukea chihu lämpimästi, sillä ne paleltuvat helposti.

      LUONNE: Chihu on suorastaan hellyyden kipeä ja useimmiten leikkisä rotu. Chihu on yleensä hyvin sosiaalinen joten sen voi viedä koirapuistoon silloin tällöin. Chihut ovat haukkuherkkiä ja saattavat haukkua ovikellon soidessa. Chihu voi myös haastaa riitaa saman sukupuolta olevan koiran kanssa.

      KOULUTUS: Chihu on melko helppo koulutta, mutta ne ovat halutessaan olla hyvinkin itsepäisiä. Mutta oikeanlausella asenteella ja kärsivällisyydellä pääse pitkälle. Käytä koulutuksessa naksutinta tai motivoi koiraa koulutuksen aikana esim: namipaloilla

      HINTA: n. 900-1900e. Riippuu kasvattajasta

      Minulla on ollut Chihu ja voin sanoa, että aivan ihana rotu! R.I.P Lumi!

    • lyhytkarvainen

      Paras koirarotu. Meillä jo toinen uros chihu. Mikään muu rotu ei tulisi mieleenikään laittaa.Vain aikuisille,ei lapsille leluksi.Näin kasvatus onnistuu varmasti. Tykkää lapsista tosipaljon, mutta kun on rauhallinen luonne ei halua kauaa lasten kanssa seurustella. Helppo,iloinen,leikkisä,paras kaveri.

    • Kingjerrythefirst

      Chihut on erittäin persoonallisia otuksia, jokainen on vähän erilainen. Tuntemieni chihujen luonteet: yksi oli kovanaama (tämän kanssa ei perhe oikein pärjännyt, joutuivat laittamaan uuteen kotiin koska rupes merkkailemaan sisällä), tämän velipuoli oli erittäin ystävällinen humoristinen pelle, ja meidän chihu oli rauhallinen oman arvonsa tunteva älykkö ("kuningas", kuten sitä usein kuvailtiin, ja oli sen näköinenkin pöyheän karvansa kanssa). Hauskaa oli kun chihuveljekset oli meillä hoidossa, ja ulkoiltiin koko kolmikon voimin, moni vastaantulija tykästyi. Chihut on ihania :)

      Valitettavasti terveysongelmia näiltä löytyy - polvet ja hampaat on pahimpia kohtia. Monet myös saavat "röhinäkohtauksia." Meidän chihulla oli lisäksi myös selän välilevyissä vikaa, lipsahtelivat välillä pois paikaltaan, aiheuttaen suuria kipuja. En tiedä miten yleisiä selkävaivat chihuilla on, meillä saatto olla pelkkää huonoa tuuria. Mutta muut mainitsemani vaivat ovat tunnetusti erittäin yleisiä, joten huomioikaa ne, pennunetsijät..

    • touholiini

      Minulla on toistaiseksi 1 chihuahua, mutta eiköhän pian tule toinenkin. Olen kasvattanut ja omistanut koiria 60 vuotta, kennelnimelllä Minelan. kk-mäyräkoiria lähinnä. mutta sitten sairastuin sokeritaudin aiheuttamaa jalkojen toimimattomuuteen ja nyt istun pyörätuolissa. Mutta onneksi minulla on mahtava avustaja, joka ulkoiluttaa koiraa 3 tuntia päivässä.
      chihu on rotu, joka vei sydämeni kokonaan,Se on älykäs, viisas, oikea herrasmies, Lasten käsiin siitä kyllä ei ole.

      • minelanbalsami

        Yksi vika chihuoihin on tullut ja melkein joka narttulla teetetään pennut. ilman minkäänlaista katselmusta asiantuntijan voimin joka..-. EN TIEDÄ KUN MUUTAMA CHIHUN, joka on hankittu muualta.kuin pentutehtailijalta-on jo aivan älytöntä jalostaa alle 2 kg koiria ja sitten vielä teettää sille pentuja.


    • touholiini

      Minulla on nyt vakituisen sijaisena, 1 viikko, avustajan sijainen, joka ei myöskään haroittele vastaaan chihun ulkoituksesta. Hänkin tekee 2x1,5 tunnin lenkin koirani kanssa Chiuahua on sopeutuvainen ja antaa ymmärtää mikä reittiä kuljetaan lenkillä.
      Olen aina vaan ihmeissäni, kuinka älykäs chihu on. Myös ympäristön ja taloni asukkaiden mielestä. Se ei räksytä vastaan tuleville koirille, ei tee tarpeitaan pihaympäristöön. Se on kaikkien kaveri, vaikka suojeluvaisto sillä on ilmeinen.Vahtii, että kukaan ei koske minuun, mutta sekin on vain pelottelua. Ihanampaa koiraa en olisi voinut saada.

    • minelan

      Kerran chihuahua aina chiuahua Monet pilkkaavat chiuoita pienen kokonsa vuoksi, mutta se on rohkea, ei mikään räksyttäjä ja ihmisystävällinen, kuten koirienkin kanssa. Se on uskomattoman älykäs. On kuin ihmisen mieli. Minun ei ole tarvinnut koskaan edes korottaa ääntäni, kun koira on jo hallinnassani, eipä ole juuri yrittänytkään. Se on kuin ihmisen mieli.Tällä palstalla joku kirjoitti chiusta aivan päin vastaista, mutta olen varma, että hänellä ei ole ikinä ollut chiuhuaa.
      Olen 29 vuotta kasvattanut kk-mäyräkoiria ja hyvällä menestyksellä, omistanut niitä varmaa n.15 kappaletta. osa koiristani on ollut sijoituskoiria, joista yhdellä teetin yhdet pennut.
      kk-mäyräkoiraa ja chihuahua voi hiukan vertailla toisiinsa. Molemmilla on lujatahto, mutta myös miellyttämishalu. Mäyräkoiralla vaan on voimakkaampi riistaviettisyys.

    • minelan

      Jatkan vielä, että ehkä jotkut ottavat chihuahuan lapsen korvikkeeksi, eivätkä edes ajattele, että hän on koira, mutta tärkeä sellainen. Koira jolta ei voi vaatia ihmismäistä ajattelua, mutta silti se on kaikki kaikessa monelle ihmiselle. Monet ihmiset rakastavat koiriaan. Niistä usein tulee se rakkain ja luotettampi kaveri, ystävä, mitä voi vaan toivoa. Silloin kun ollaan koiran kanssa kavereita, ei mitään halkoja ja muita kuritusesineitä tarvitaan.
      Olin 3-8 vuotiaasta päivähoidossa perheessä, jotka hankkivat sakemannin muistaakseni Sissinheimon kennelistä. Minä elin sen koiran kanssa ja myös ystävieni kanssa, joille pidin tarkan puhuttelun, että koiraa ei saa kiusata. 8-vuoiaana sain oman koiran collien Klaudia Sundbergilta, von Durschwald kennelistä.

    • Anonyymi

      chiuahuan iho ongelma

    • Anonyymi

      chuhuan iho ongelma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      101
      1944
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      93
      1363
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1144
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      476
      1060
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      938
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      872
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe