Pelkuri vai oikeasti ahdingossa?

Zoil

Hei, nyt olen lopussa. Miten helppoa se onkaan kirjoittaa, mutta niin vaikea sanoa ääneen ilman että tuntisit niin suurta häpeää itsestäsi. Juttuhan on siis niin että olen opiskellut itseni alalle josta töitä ei ole tarjolla. Joten olenkin nyt sitten koittanut muille aloille suuntautua. Koitin ennen kouluun hakemista yhtä työkokeilupaikkaa ja lopetin siellä, koska siellä ei mielestäni annettu aikaa tarpeeksi oppimiselle ennen kuin jo passitettiin töihin ja sitten ihmeteltiin että miksei se homma nyt suju. Kokeilusta sain tietysti karenssia työkkäriltä koska menin sanomaan vahingossa väärät sanat, että miksi lopetin. Kuitenkin silloin jo mietin että olisiko vai pitänyt pitää pääni ja jatkaa kaikesta huolimatta.

Nyt olen taas töissä, tällä kertaa voisin saada työsopimuksen ensi vuoteen asti. Mutta vielä on pari kuukautta työkokeilua jäljellä ja mietin että onko tämäkään nyt hyvä. Heti mietin että olenko pelkuri, koska yleensä minulle ei ole tullut seiniä vastaan elämässäni joiden yli en olisi voinut mennä tai sitten kiertää niitä.

Minua kun ollaan "koulutettu" yhteen tiettyyn pisteeseen, jossa pitäisi koko ajan olla kaikki langat käsissä. KOKO AJAN. Yhden ihmisen pitäisi tehdä niin paljon niin nopeasti ja tarkasti, että epäilen onko minusta siihen. Asiaa ei yhtään helpota, että en ole saanut minkäänlaista kannustusta työnjohtajalta vaan kun kerran aikaisemmin olin siinä pisteessä niin hän kertoi minkälainen katastrofi sekin kerta oli (Kyllä, mietin miksi he siltikin ovat minua siihen laittamassa). Hän kertoi kaiken minkä olin tehnyt huonosti, kuinka asiakkaille oli mennyt väärää tavaraa, kuinka vieläkin heidän piti selvitellä sotkujani ja kuinka vastuu asiakkaille menevän tavaran laadusta siirtyisi minun harteilleni. Tämän sain kuulla juuri päivää ennen kuin minun olisi pitänyt taas mennä siihen pisteeseen. Pirunmoisen stressin se aiheutti, uskon että niinkin kovan että seuraavana päivänä vatsani oli sekaisin vain kaikesta siitä stressaamisesta. Vatsan kramppaaminen helpotti vasta samaisen päivän iltana, koska töistä soitettiin sitten että tule vasta maanantaina taas töihin. Maanantai lähestyy ja taas alan stressaamaan kuinka selviydyn siitä. Kun enhän minä voi irtisanoutua, sillä sitten karenssi paukahtaa taas ja talous ei vain kestä sellaista. Häpeän kuinka pelkurimaiselta tuntuu taas lopettaa yksi työpaikka. Häpeän etten ole siinä parissa kuukaudessa oppinut hiukan paremmaksi siinä pisteessä. Tunnen itseni niin pelkuriksi koko tilanteessa, että en tiedä miten päin olisin.

Tuntuu että teinpä miten päin vain niin jotenkin teen väärin. Joko teen itselleni karhunpalveluksen lopettamalla tai teen työpaikalleni hallaa. Mikä nyt sitten on se oikea tapa.. Onko kellään ollut samanlaisia kokemuksia? Tai hyviä vinkkejä miten kannattaisia menetellä? Työnjohtaja kun on sellainen "jokainen hoitaa oman pisteensä, piste."-tyyppiä niin en usko että saisin ketään siihen avuksikaan.. En vain nyt tiedä miten jatkaisin tätä..

3

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei.

Työkokeilu on juuri sitä varten, että siinä voi turvallisin mielin kokeilla työkykyään, kun vielä ei ole vastuussa kaikesta. Vaikuttaa kertomasi perusteella, että työkokeilussa saamasi tuki on puutteellista. Kun työkokeilu alunperin määrättiin, oliko sinulla silloin hoitosuhde lääkärin kanssa? Voisitko kertoa näistä tuntemuksistasi siellä? Voihan olla, että esimieskään ei oikein ole kokenut vielä millaista on johtaa työkokeilussa olevaa?
      Kannustan sinua ottamaan mieltä painavat asiat esille ja keskustelemaan ongelmakohdista, mutta olemaan luovuttamatta ja jatkamaan työkokeilussa. Ehkä tarvitset vain lisää tukea. Sinulle on varmaan kerrottu, miltä taholta voit saada tukea.

Voimia ja kannustusta

Merja, diakoni

• Zoil

Anteeksi, nyt käytin väärää termiä, koska en ole työkokeilussa vaan koeajalla. Pahoittelen sekaannustani.
        Näin ollen en tiedä mistä tuota tukea voisin hakea. Jotenkin tunnun olevan ihan ulapalla näistä asioista..

• Hankalatilanne

Voisitko olla yhteydessä työpaikkasi työterveyshuoltoon? Ymmärtääkseni se kuuluu myös koeajalla oleville. Tai sitten mennä terveyskeskukseen juttelemaan asiasta. Tietysti olisi hyvä jos voisit keskustella esimiehesi kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe