Kuopion rakentaminen

kjrg

Kuopiossa viime vuosina korkeat kerrostalot on rakennettu lähiöihin ja matalammat keskustaan, jossa rakentaminen on muutenkin kallista ja pienten asuntojen kysyntä olisi vilkasta. Kuopio ei juuri eroa pikkukaupunki Iisalmesta keskustan osalta. Jyväskylässä keskustan läheisyyteen on rakennettu paljon korkeita kerrostaloja. Jyväskylässä on elävä keskusta, ihmisiä riittää ja keskustan liikkeet menestyvät.

42

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öööööööööööö
      • huhutaan

        Ehkä näin, mutta aloittaja on oikeassa. Siis vaikka täällä inhotaan Jyväskylää vertailukaupunkina, niin silti se kannattaa verrata, sillä sen verran samanlaisia kaupunkeja ovat.


      • zxvgiö

        Joensuuta ja Jyväskylää voi hyvin verrata Kuopioon. Niillä on pitkä etumatka Kuopioon verrattuna. Kun täällä purettiin torin ympäriltä vanhoja rakennuksia, ei osattu suunnitella purettujen rakennusten tilalla kauppakeskusta. Kuten Joensuussa tehtiin.
        Täällä tehtiin pieniä ja sokkeloisia rakennuksia joihin on nyt vaikea saada vuokralaisia.
        Huvittavaa on se että tätä ei ole haluttu myöntää. Täällä on tapahtunut virheiden ketjukolari ja niiden määrä kasvaa kasvamistaan. Muutosta ei ole näkyvissä ja kaikki jatkuu samalla tavalla. Keskusta jatkaa autioitumistaan.


      • hanki_opaskoira

        Aika sokea pitää olla jos pitää Kuopion kauppakeskuksia sokkeloisina. Miten niin sokkeloisia?


      • ihmetelläänvaan

        Oletko käynyt koskaan nykyaikaisissa kauppakeskuksissa. Mene käymään Joensuussa niin näet keskustassa kauppakeskuksen. Osoitus siitä että niitä osataan rakentaa pienien kaupunkien keskustoihin.

        Se on pienoiskoossa oleva Matkus tai Itis.Jotkut osaavat! Joensuussa keskusta ei autioidu.


    • trololoo_

      Aloittajalla ei ole asiantuntemusta koko asiaan. Kunhan heittelee omia ajatuksiaan.
      Katso ensin vaikka karttaa....

      • lljg

        Katsoin Jyväskylän Lutakkoa ja Kuopion Maljalahtea. Pitäisi herättää ajatuksia muissakin.


      • tilaa_olisi

        Ja mikä on Maljalahden ja Lutakon pinta-ala?

        "Entiselle puuteollisuusalueelle rakennetun uuden asuinrakennuskannan lisäksi alueella on liike-, toimisto- ja kulttuuritiloja sekä kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia. "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lutakko

        Kuopiossa olisi lähellä keskustaa Itkonniemen teollisuusalue, mutta vuokra-aika on hamaan tulevaisuuteen asti.

        Siitä Maljalahdesta eteenpäin voisi purkaa ne matalat toimistorakennukset pois ja rakentaa kerrostaloja tilalle. Nythän kaupunki suunnittelee siihen taloja osittain kallaveden päälle.

        Siihen tulisi laivanmuotoinen rakennus savupiippuineen ja komentosiltoineen.
        http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2015301221-8-5.PDF


      • gjkv

        Pitäisi vain Kuopion päättäjienkin olla rohkeita päätöksissään, että tulevaisuudessa Maljalahden-Itkonniemen alueelle muodostuisi Lutakon tyyppinen asuinalue, "Kuopion Manhattan".


      • Anonyymi
        gjkv kirjoitti:

        Pitäisi vain Kuopion päättäjienkin olla rohkeita päätöksissään, että tulevaisuudessa Maljalahden-Itkonniemen alueelle muodostuisi Lutakon tyyppinen asuinalue, "Kuopion Manhattan".

        Anteeksi törkypuheisuuteni, mutta mikä vitun "Kuopion Manhattan"? Aivan käsittämättömän naurettava luonnehdinta.


    • siltoja

      Jyväskylässä on helpompi rakentaa. Vastaranta on vain puolen kilometrin päässä. Rakenna silta tuosta kallaveden yli.

      "Kuokkala on kaupunginosa ja 17 000 asukkaan suuralue Jyväskylässä Jyväsjärven ja Päijänteen välissä."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuokkala_(Jyväskylä)

      "Kuokkalan silta (aikaisemmin Jyväsjärven silta) yhdistää Jyväskylän keskustan Lutakon kautta Kuokkalaan."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuokkalan_silta

      • lakh

        Kuopiossa saaristokatu valitettavasti jostain syystä suunniteltiin kapeaksi, töyssyiseksi ja mutkaiseksi. Ekologisesti ei järkevää.


      • jfskjfdkjdsfldkj

        Ei ne mutkat niinkään mutta ne mukulakiviosuudet, voi perkele sentään! Ihan vaan vittuillessaan varmaan tekivät ne osuudet siihen, vituttaa rymistellä niistä yli.
        Nyt vielä siltavahtitaloilta petoselle päin on monta teräsrakenteista töyssyä tiellä mihin vauhti on suunnilleen pysäytettävä, siitä sitten taas se toistatonnin malmikasa revittävä liikkeelle, ilmeisesti Kuopio ei ole saanut aikaan tarpeeksi co2 päästöjä niin niitä pitää tällä tavalla tekemällä tehdä että pääsisivät herrat taas pätemään ja vittuilemaan autoilijoille sekä ennenkaikkea korottelemaan co2 perusteisia ajoneuvoveroja. Perkele!


      • lakg

        Kuopion suunnittelijat rakastavat nupukiviä. Vaikka esimerkiksi vammaisjärjestöt niitä vastustivat, peittää vieläkin epätasainen nupukiveys puolet torista eikä parannusta ole näköpiirissä.


      • pärepera

        Kuopion tori onki iso vitsi.


    • kuopiolainenX

      Minun mielestä Jyväskylä on slummiutunut ja sekavan näköinen. Kuopio on jäsentyneempi ja silmä lepää.

    • KuopiolainenX

      Jyväsjärven ranta on pilattu moottoritiellä ja uusi rakennusarkkitehtuuri tuo mieleen Picasson maalaukset.

      Kuopiossa rantarakentamisessa on otettu huomioon asukkaiden viihtyvyys. Moottoritie menee keskellä kaupunkia maisemaan soveltuen.

      • kjsfklsfkljslk

        Kuopion tori tuo mieleen venäläisen lentokentän.
        Kuopiossa rantarakentamisessa on otettu huomioon alkoholistien viihtyvyys.
        Kuopion moottoritie menee keskellä metsää metsäläisille soveltuen.


    • Nykäskylä

      Onko Jyväskylän keskustaan rakennettu korkeita kerrostaloja vai muistuttaako sekin Iisalmen keskustaa. Jyväskylän keskustahan on kapea kaistale harjun ja järven välissä.

      http://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/keskusta

    • Hans_Assman_

      Jyväskylähän perinteisesti tunnetaan pikku-Iisalmena. Muutama tornitalo ja matka- ja ostoskeskus ei muuta asiaa miksikään. Ja Kuopion jo valmiiksi laaja keskusta-alue vain laajenee, kun Savilahden ja keskuskentän projektit pääsevät vauhtiin Kuopionlahti ja Valkeisenlampi

    • JfjfjfjfJfjxbx

      Jyväskylän kuokkala on isompi kuin Kuopion keskusta, kävelykatu on valittu suomen parhaaksi. Lutakko taas on yksi suomen parhaista asuinaluista ja kangas on muuttumassa suomen modernemmaksi asuinalueeksi ja hippoksen alueelle on tulossa suomen suurimpiin kuuluva urheiluun keskittyvä alue, butjetti on 300miljoonaa.

      Kaikki tämä keskustan läheisyydessä. Eli kirittävää on todella...

    • Kinshaha

      Tornitalofriikit saanevat kiksejä näistä Jyväskylän Iisalmi-keskustan lähellä olevista lähiöistä, mutta ei niissä - sori vaan - ole lainkaan kaupunkimaista tunnelmaa saati että ne olisivat esteettisesti miellyttäviä asuinalueita.

      • lkjf

        Kaupungin elävän keskustan edellytyksenä on riittävä asukaspohja kohtuullisen lähellä keskustaa. Lähiöistä käydään keskustan ulkopuolisissa kauppakeskuksissa ilmaisen ja vaivattoman pysäköinnin takia. Korkea rakentaminen lisäisi Kuopion keskustan ja lähiympäristön asukaspohjaa ja samalla keskustan elävyyttä.


      • Maantieto_hukassa

        Katso edelleen sitä karttaa. Kuopion keskustan lähelle on vaikea rakentaa vai ajattelitko täyttää kallaveden?

        Tai niinhän tehtiin Jyväskylässä:

        "Kun Jyväskylä perustettiin vuonna 1837, niemi oli kooltaan huomattavasti pienempi; melkein koko nykyinen Lutakko on syntynyt Jyväsjärveä täytettäessä."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lutakko

        Mikä on vaikka Kuopion keskustan ja Vaajasalon etäisyys verrattuna Jyväskylän keskustan ja Kuokkalan välinen etäisyys?

        Helppo se oli rakentaa Jyväskylässä silta yli jyväsjärven Kuokkalaan.


      • fhyf

        On kyse myös täydennysrakentamisesta, ei aina uusille alueille alueille rakentamisesta. Noin kahden kilometrin säteellä Kuopion torista on kymmeniä täydennysrakentamis- ja saneerauskohteita, osa niistä jo suunnnitteluvaiheessa. Riittävän korkea rakentaminen lisäisi asukaspohjaa ja muuttaisi kaupunkikuvaa elävämmäksi.


      • umpikorttelia
        lkjf kirjoitti:

        Kaupungin elävän keskustan edellytyksenä on riittävä asukaspohja kohtuullisen lähellä keskustaa. Lähiöistä käydään keskustan ulkopuolisissa kauppakeskuksissa ilmaisen ja vaivattoman pysäköinnin takia. Korkea rakentaminen lisäisi Kuopion keskustan ja lähiympäristön asukaspohjaa ja samalla keskustan elävyyttä.

        Mistä näitä fallossymbolin ihailijoita tulee?


      • UrbaaniJyrää

        Kuopio ei vielä muistuta edes Jyväskylää, joten sinulla on vielä mahdollisuus kömpiä pikku mökistäsi katsomaan metsää ja kuuntelemaan linnunlaulua. Mutta kannattaa aloittaa hyvissä ajoin etsimään uutta korpea asunnoksesi..


      • kumpi_on_vanhempi

        Pientä eroa:

        " Nykyinen Kuopion kaupunki on perustettu vuonna _1775_. Perustamispäivänä pidetään 17. marraskuuta 1775, jolloin kuningas Kustaa III antoi määräyksen kaupungin perustamisesta Savo-Karjalan läänin pääkaupungiksi."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuopio#Kaupungin_muodostaminen

        Tuohon aikaan Jyväskylä oli kuppainen kyläpahanen.


    • nykäskylä_
      • dhfdhskf

        <iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m0!3m2!1sfi!2sfi!4v1471369586380!6m8!1m7!1srAKCUEymLk-pazJbEHhymA!2m2!1d62.24003934387096!2d25.76108845449703!3f301.5704737947618!4f5.623016221214328!5f1.463560785799496" width="400" height="300" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>


    • tärkeäpuuttuu

      Matkakeskus pitäisi vihdoin rakentaa. Tosi noloa kuopiolle, ettei ole kunnon tiloja busseja/junia odottaville. Jyväskylässä on.

      • lakh

        2018 aikana pitäisi aseman seudun rakentaminen alkaa.


      • lakh kirjoitti:

        2018 aikana pitäisi aseman seudun rakentaminen alkaa.

        2010 oli kovasti alkamassa rakentaminen lähiaikoina myös.


      • aloittamistavaillevalmis

        Technopolis kusetti.

        "Kuopion matkakeskukselle Technopoliksen vetäytyminen on jääkylmä suihku. Hanke lykkäytyy epämääräiseen tulevaisuuteen ellei tilalle löydetä pikaisesti uutta sijoittajaa. "
        http://www.savonsanomat.fi/talous/Technopolis-hylkää-Kuopion-linja-autoaseman-rakennushankkeet/530846

        Ja Kuopion Kaupunki vatuloi. Kaavoitettaisiin tuo alue asunnoiksi.

        " Yksi vaihtoehto olisi korttelialueen kaavoitus asunnoiksi, joita mahtuisi uuden matkakeskuksen viereen jopa 700–800 kappaletta."

        Alakertaan matkakeskus ja kauppakeskus ja niiden päälle asuntoja tai hotelli.


      • gdhd
        aloittamistavaillevalmis kirjoitti:

        Technopolis kusetti.

        "Kuopion matkakeskukselle Technopoliksen vetäytyminen on jääkylmä suihku. Hanke lykkäytyy epämääräiseen tulevaisuuteen ellei tilalle löydetä pikaisesti uutta sijoittajaa. "
        http://www.savonsanomat.fi/talous/Technopolis-hylkää-Kuopion-linja-autoaseman-rakennushankkeet/530846

        Ja Kuopion Kaupunki vatuloi. Kaavoitettaisiin tuo alue asunnoiksi.

        " Yksi vaihtoehto olisi korttelialueen kaavoitus asunnoiksi, joita mahtuisi uuden matkakeskuksen viereen jopa 700–800 kappaletta."

        Alakertaan matkakeskus ja kauppakeskus ja niiden päälle asuntoja tai hotelli.

        Kannatan edellä olevaa kommenttia. Aseman seudun sijainti asuntorakentamiseen on hyvä. Asukkaat käyttäisivät keskustan liikkeiden palveluja lyhyen etäisyyden takia. Kuopion keskusta tarvitsee tällaisen piristysruiskeen.


    • Toriparooni

      Jaahas, pitkästä aikaa Suomi24:n kaavoitus- ja rakennussuunnitteluosasto vauhdissa!

      • odotellaan_

        Odotellaan, että umpikorttelifani liittyy joukkoon.


    • hevoslaukkaa

      "Pientä eroa:

      " Nykyinen Kuopion kaupunki on perustettu vuonna _1775_. Perustamispäivänä pidetään 17. marraskuuta 1775, jolloin kuningas Kustaa III antoi määräyksen kaupungin perustamisesta Savo-Karjalan läänin pääkaupungiksi."
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuopio#Kaupungin_muodostaminen

      Tuohon aikaan Jyväskylä oli kuppainen kyläpahanen. "

      ELI...Aika huolestuttavan hitaasti on nyky Kuopio kehittynyt. Jyväskylä on tulossa rinnalle ja menossa kiitämällä ohi.

    • sot.passin.palauttaja

      Tuomiokirkon ristin ylittäviä rakennuksia ei Kuopiossa rakenneta ja hyvä niin. Painukaa Jyväskylään senkin uskonnottomat pakanat ja rakentakaa niin korkea moskeija että sieltä on hyvä pudotella alas seksuaalisesti nyrjähtäneet, niinkuin ISIS-maissa tehdään.Tehdään Jyväskylästa Suomen pakolaisparatiisi kun kerran muut heimot ei heidän mielestään osaa puhua edes kunnon suomea.

    • Anonyymi

      Ruma torahammas tuhoaa linja-autoaseman maisemat. Onneksi edes vanha kunnon asema jää. Toivottavasti Museovirasto puolustaa vanhaa asemaa gryndereiltä raivokkaasti. Muuten alue onkin pilattu täysin.

      • Anonyymi

        Ihan hyvä siitä aseman torahampaasta tuli. Istuu ainakin joukkoon, radan toinen puolihan on jo elementtilaatikoita täynnä, joiden seurassa tämä on jopa komistus.

        Vakavasti ottaen, suotta tunnette alemmuuskompleksia keskustan osalta varsinkaan Jyväskylään. Jossa on kolme katua eikä toria. Joka rajoittuu toiselta laidaltaan mäkeen, ja toiselta moottoritiehen. Jossa ei ole minkäänlaisesta idyllistä tietoa missään kohtaan. Kuin Tampereen keskusta, mutta viidennekseen kutistettuna.

        Kuopion keskustassa on hieman samaa tunnelmaa kuin Turun keskustassa, joka on Helsingin historiallisen keskustan rinnalla selvästi upein Suomen suurien kaupunkien keskustoista. Kävele Kuopion torilta satamaan – hienoa on. Tee sama Jyväskylässä (tai Tampereella) – no, jos pidät amerikkalaisista kaupungeista (Detroit, Philadelphia…), niin saatat pitää näistäkin, mutta perinteisellä eurooppalaisella akselilla eivät tosiaankaan.

        Kuopion keskustassa ei ole muuta vikaa, kuin ettei siellä enää liiku ketään – paitsi kesäloma-aikaan. Joten kauppojakaan ei enää ole kuin nimeksi. Kahvioitakin on kadonnut vastaavasti. Jne. Osa on väistämätöntä kehitystä (Matkus jne.), osa itse aiheutettua (autoilun haittaaminen). Ei Kuopion kokoisessa kaupungissa kukaan maksa pysäköinnistä. Jos sitä verotetaan, asiointi ohjautuu muualle. Keskustan elävöittäminen ei koskaan tule onnistumaan hokkuspokkus-konsteilla, vaan se voi tapahtua vain tekemällä perusasiat siten, että se voi mahdollistua. Niin kauan kuin autoilun merkitystä osana sitä ei tunnusteta, asian suhteen ei ole mitään toivoa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Puijon alle voisi rakentaa luolastoon yhden kaupunginosan lisää.
      Tarpeeksi suuret ja korkeat luolat että mahtuu kolme kerroksisia kerrostaloja.
      Luolakaupunginosaan kauppa, terveyskeskus, kuntosali, ravintoloita, toimistotiloja, ym ym.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe