Kuopiossa viime vuosina korkeat kerrostalot on rakennettu lähiöihin ja matalammat keskustaan, jossa rakentaminen on muutenkin kallista ja pienten asuntojen kysyntä olisi vilkasta. Kuopio ei juuri eroa pikkukaupunki Iisalmesta keskustan osalta. Jyväskylässä keskustan läheisyyteen on rakennettu paljon korkeita kerrostaloja. Jyväskylässä on elävä keskusta, ihmisiä riittää ja keskustan liikkeet menestyvät.
Kuopion rakentaminen
43
746
Vastaukset
- öööööööööööö
Jaha taas tämä trolli herännyt. Muuta sinne Jyväskylään, kun sitä noin rakastat.
http://keskustelu.suomi24.fi/paikkakunnat/keski-suomi/jyvaskyla
Keskustele Jyväskylän alueen asioista.- huhutaan
Ehkä näin, mutta aloittaja on oikeassa. Siis vaikka täällä inhotaan Jyväskylää vertailukaupunkina, niin silti se kannattaa verrata, sillä sen verran samanlaisia kaupunkeja ovat.
- zxvgiö
Joensuuta ja Jyväskylää voi hyvin verrata Kuopioon. Niillä on pitkä etumatka Kuopioon verrattuna. Kun täällä purettiin torin ympäriltä vanhoja rakennuksia, ei osattu suunnitella purettujen rakennusten tilalla kauppakeskusta. Kuten Joensuussa tehtiin.
Täällä tehtiin pieniä ja sokkeloisia rakennuksia joihin on nyt vaikea saada vuokralaisia.
Huvittavaa on se että tätä ei ole haluttu myöntää. Täällä on tapahtunut virheiden ketjukolari ja niiden määrä kasvaa kasvamistaan. Muutosta ei ole näkyvissä ja kaikki jatkuu samalla tavalla. Keskusta jatkaa autioitumistaan. - hanki_opaskoira
Aika sokea pitää olla jos pitää Kuopion kauppakeskuksia sokkeloisina. Miten niin sokkeloisia?
- ihmetelläänvaan
Oletko käynyt koskaan nykyaikaisissa kauppakeskuksissa. Mene käymään Joensuussa niin näet keskustassa kauppakeskuksen. Osoitus siitä että niitä osataan rakentaa pienien kaupunkien keskustoihin.
Se on pienoiskoossa oleva Matkus tai Itis.Jotkut osaavat! Joensuussa keskusta ei autioidu.
- trololoo_
Aloittajalla ei ole asiantuntemusta koko asiaan. Kunhan heittelee omia ajatuksiaan.
Katso ensin vaikka karttaa....- lljg
Katsoin Jyväskylän Lutakkoa ja Kuopion Maljalahtea. Pitäisi herättää ajatuksia muissakin.
- tilaa_olisi
Ja mikä on Maljalahden ja Lutakon pinta-ala?
"Entiselle puuteollisuusalueelle rakennetun uuden asuinrakennuskannan lisäksi alueella on liike-, toimisto- ja kulttuuritiloja sekä kulttuurihistoriallisesti merkittäviä rakennuksia. "
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lutakko
Kuopiossa olisi lähellä keskustaa Itkonniemen teollisuusalue, mutta vuokra-aika on hamaan tulevaisuuteen asti.
Siitä Maljalahdesta eteenpäin voisi purkaa ne matalat toimistorakennukset pois ja rakentaa kerrostaloja tilalle. Nythän kaupunki suunnittelee siihen taloja osittain kallaveden päälle.
Siihen tulisi laivanmuotoinen rakennus savupiippuineen ja komentosiltoineen.
http://publish.istekkipalvelut.fi/kokous/2015301221-8-5.PDF - gjkv
Pitäisi vain Kuopion päättäjienkin olla rohkeita päätöksissään, että tulevaisuudessa Maljalahden-Itkonniemen alueelle muodostuisi Lutakon tyyppinen asuinalue, "Kuopion Manhattan".
- Anonyymi
gjkv kirjoitti:
Pitäisi vain Kuopion päättäjienkin olla rohkeita päätöksissään, että tulevaisuudessa Maljalahden-Itkonniemen alueelle muodostuisi Lutakon tyyppinen asuinalue, "Kuopion Manhattan".
Anteeksi törkypuheisuuteni, mutta mikä vitun "Kuopion Manhattan"? Aivan käsittämättömän naurettava luonnehdinta.
- siltoja
Jyväskylässä on helpompi rakentaa. Vastaranta on vain puolen kilometrin päässä. Rakenna silta tuosta kallaveden yli.
"Kuokkala on kaupunginosa ja 17 000 asukkaan suuralue Jyväskylässä Jyväsjärven ja Päijänteen välissä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuokkala_(Jyväskylä)
"Kuokkalan silta (aikaisemmin Jyväsjärven silta) yhdistää Jyväskylän keskustan Lutakon kautta Kuokkalaan."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuokkalan_silta- lakh
Kuopiossa saaristokatu valitettavasti jostain syystä suunniteltiin kapeaksi, töyssyiseksi ja mutkaiseksi. Ekologisesti ei järkevää.
- jfskjfdkjdsfldkj
Ei ne mutkat niinkään mutta ne mukulakiviosuudet, voi perkele sentään! Ihan vaan vittuillessaan varmaan tekivät ne osuudet siihen, vituttaa rymistellä niistä yli.
Nyt vielä siltavahtitaloilta petoselle päin on monta teräsrakenteista töyssyä tiellä mihin vauhti on suunnilleen pysäytettävä, siitä sitten taas se toistatonnin malmikasa revittävä liikkeelle, ilmeisesti Kuopio ei ole saanut aikaan tarpeeksi co2 päästöjä niin niitä pitää tällä tavalla tekemällä tehdä että pääsisivät herrat taas pätemään ja vittuilemaan autoilijoille sekä ennenkaikkea korottelemaan co2 perusteisia ajoneuvoveroja. Perkele! - lakg
Kuopion suunnittelijat rakastavat nupukiviä. Vaikka esimerkiksi vammaisjärjestöt niitä vastustivat, peittää vieläkin epätasainen nupukiveys puolet torista eikä parannusta ole näköpiirissä.
- pärepera
Kuopion tori onki iso vitsi.
- kuopiolainenX
Minun mielestä Jyväskylä on slummiutunut ja sekavan näköinen. Kuopio on jäsentyneempi ja silmä lepää.
- KuopiolainenX
Jyväsjärven ranta on pilattu moottoritiellä ja uusi rakennusarkkitehtuuri tuo mieleen Picasson maalaukset.
Kuopiossa rantarakentamisessa on otettu huomioon asukkaiden viihtyvyys. Moottoritie menee keskellä kaupunkia maisemaan soveltuen.- kjsfklsfkljslk
Kuopion tori tuo mieleen venäläisen lentokentän.
Kuopiossa rantarakentamisessa on otettu huomioon alkoholistien viihtyvyys.
Kuopion moottoritie menee keskellä metsää metsäläisille soveltuen.
- Nykäskylä
Onko Jyväskylän keskustaan rakennettu korkeita kerrostaloja vai muistuttaako sekin Iisalmen keskustaa. Jyväskylän keskustahan on kapea kaistale harjun ja järven välissä.
http://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/keskusta - Hans_Assman_
Jyväskylähän perinteisesti tunnetaan pikku-Iisalmena. Muutama tornitalo ja matka- ja ostoskeskus ei muuta asiaa miksikään. Ja Kuopion jo valmiiksi laaja keskusta-alue vain laajenee, kun Savilahden ja keskuskentän projektit pääsevät vauhtiin Kuopionlahti ja Valkeisenlampi
- JfjfjfjfJfjxbx
Jyväskylän kuokkala on isompi kuin Kuopion keskusta, kävelykatu on valittu suomen parhaaksi. Lutakko taas on yksi suomen parhaista asuinaluista ja kangas on muuttumassa suomen modernemmaksi asuinalueeksi ja hippoksen alueelle on tulossa suomen suurimpiin kuuluva urheiluun keskittyvä alue, butjetti on 300miljoonaa.
Kaikki tämä keskustan läheisyydessä. Eli kirittävää on todella... - Kinshaha
Tornitalofriikit saanevat kiksejä näistä Jyväskylän Iisalmi-keskustan lähellä olevista lähiöistä, mutta ei niissä - sori vaan - ole lainkaan kaupunkimaista tunnelmaa saati että ne olisivat esteettisesti miellyttäviä asuinalueita.
- lkjf
Kaupungin elävän keskustan edellytyksenä on riittävä asukaspohja kohtuullisen lähellä keskustaa. Lähiöistä käydään keskustan ulkopuolisissa kauppakeskuksissa ilmaisen ja vaivattoman pysäköinnin takia. Korkea rakentaminen lisäisi Kuopion keskustan ja lähiympäristön asukaspohjaa ja samalla keskustan elävyyttä.
- Maantieto_hukassa
Katso edelleen sitä karttaa. Kuopion keskustan lähelle on vaikea rakentaa vai ajattelitko täyttää kallaveden?
Tai niinhän tehtiin Jyväskylässä:
"Kun Jyväskylä perustettiin vuonna 1837, niemi oli kooltaan huomattavasti pienempi; melkein koko nykyinen Lutakko on syntynyt Jyväsjärveä täytettäessä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lutakko
Mikä on vaikka Kuopion keskustan ja Vaajasalon etäisyys verrattuna Jyväskylän keskustan ja Kuokkalan välinen etäisyys?
Helppo se oli rakentaa Jyväskylässä silta yli jyväsjärven Kuokkalaan. - fhyf
On kyse myös täydennysrakentamisesta, ei aina uusille alueille alueille rakentamisesta. Noin kahden kilometrin säteellä Kuopion torista on kymmeniä täydennysrakentamis- ja saneerauskohteita, osa niistä jo suunnnitteluvaiheessa. Riittävän korkea rakentaminen lisäisi asukaspohjaa ja muuttaisi kaupunkikuvaa elävämmäksi.
- umpikorttelia
lkjf kirjoitti:
Kaupungin elävän keskustan edellytyksenä on riittävä asukaspohja kohtuullisen lähellä keskustaa. Lähiöistä käydään keskustan ulkopuolisissa kauppakeskuksissa ilmaisen ja vaivattoman pysäköinnin takia. Korkea rakentaminen lisäisi Kuopion keskustan ja lähiympäristön asukaspohjaa ja samalla keskustan elävyyttä.
Mistä näitä fallossymbolin ihailijoita tulee?
- UrbaaniJyrää
Kuopio ei vielä muistuta edes Jyväskylää, joten sinulla on vielä mahdollisuus kömpiä pikku mökistäsi katsomaan metsää ja kuuntelemaan linnunlaulua. Mutta kannattaa aloittaa hyvissä ajoin etsimään uutta korpea asunnoksesi..
- kumpi_on_vanhempi
Pientä eroa:
" Nykyinen Kuopion kaupunki on perustettu vuonna _1775_. Perustamispäivänä pidetään 17. marraskuuta 1775, jolloin kuningas Kustaa III antoi määräyksen kaupungin perustamisesta Savo-Karjalan läänin pääkaupungiksi."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuopio#Kaupungin_muodostaminen
Tuohon aikaan Jyväskylä oli kuppainen kyläpahanen.
- nykäskylä_
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Jyvasjarvi.jpg
Tuota kuvaa katsoo niin nuo Lutakon tornitalot sopii hyvin maisemaan matalampia kuin takana oleva harju, mutta tuo viljasiilo vai mikä v...n Invalidi-torni keskellä kuvaa on ruma kuin rullatuoli.- dhfdhskf
<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m0!3m2!1sfi!2sfi!4v1471369586380!6m8!1m7!1srAKCUEymLk-pazJbEHhymA!2m2!1d62.24003934387096!2d25.76108845449703!3f301.5704737947618!4f5.623016221214328!5f1.463560785799496" width="400" height="300" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>
- tärkeäpuuttuu
Matkakeskus pitäisi vihdoin rakentaa. Tosi noloa kuopiolle, ettei ole kunnon tiloja busseja/junia odottaville. Jyväskylässä on.
- lakh
2018 aikana pitäisi aseman seudun rakentaminen alkaa.
lakh kirjoitti:
2018 aikana pitäisi aseman seudun rakentaminen alkaa.
2010 oli kovasti alkamassa rakentaminen lähiaikoina myös.
- aloittamistavaillevalmis
Technopolis kusetti.
"Kuopion matkakeskukselle Technopoliksen vetäytyminen on jääkylmä suihku. Hanke lykkäytyy epämääräiseen tulevaisuuteen ellei tilalle löydetä pikaisesti uutta sijoittajaa. "
http://www.savonsanomat.fi/talous/Technopolis-hylkää-Kuopion-linja-autoaseman-rakennushankkeet/530846
Ja Kuopion Kaupunki vatuloi. Kaavoitettaisiin tuo alue asunnoiksi.
" Yksi vaihtoehto olisi korttelialueen kaavoitus asunnoiksi, joita mahtuisi uuden matkakeskuksen viereen jopa 700–800 kappaletta."
Alakertaan matkakeskus ja kauppakeskus ja niiden päälle asuntoja tai hotelli. - gdhd
aloittamistavaillevalmis kirjoitti:
Technopolis kusetti.
"Kuopion matkakeskukselle Technopoliksen vetäytyminen on jääkylmä suihku. Hanke lykkäytyy epämääräiseen tulevaisuuteen ellei tilalle löydetä pikaisesti uutta sijoittajaa. "
http://www.savonsanomat.fi/talous/Technopolis-hylkää-Kuopion-linja-autoaseman-rakennushankkeet/530846
Ja Kuopion Kaupunki vatuloi. Kaavoitettaisiin tuo alue asunnoiksi.
" Yksi vaihtoehto olisi korttelialueen kaavoitus asunnoiksi, joita mahtuisi uuden matkakeskuksen viereen jopa 700–800 kappaletta."
Alakertaan matkakeskus ja kauppakeskus ja niiden päälle asuntoja tai hotelli.Kannatan edellä olevaa kommenttia. Aseman seudun sijainti asuntorakentamiseen on hyvä. Asukkaat käyttäisivät keskustan liikkeiden palveluja lyhyen etäisyyden takia. Kuopion keskusta tarvitsee tällaisen piristysruiskeen.
- Toriparooni
Jaahas, pitkästä aikaa Suomi24:n kaavoitus- ja rakennussuunnitteluosasto vauhdissa!
- odotellaan_
Odotellaan, että umpikorttelifani liittyy joukkoon.
- hevoslaukkaa
"Pientä eroa:
" Nykyinen Kuopion kaupunki on perustettu vuonna _1775_. Perustamispäivänä pidetään 17. marraskuuta 1775, jolloin kuningas Kustaa III antoi määräyksen kaupungin perustamisesta Savo-Karjalan läänin pääkaupungiksi."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuopio#Kaupungin_muodostaminen
Tuohon aikaan Jyväskylä oli kuppainen kyläpahanen. "
ELI...Aika huolestuttavan hitaasti on nyky Kuopio kehittynyt. Jyväskylä on tulossa rinnalle ja menossa kiitämällä ohi. - sot.passin.palauttaja
Tuomiokirkon ristin ylittäviä rakennuksia ei Kuopiossa rakenneta ja hyvä niin. Painukaa Jyväskylään senkin uskonnottomat pakanat ja rakentakaa niin korkea moskeija että sieltä on hyvä pudotella alas seksuaalisesti nyrjähtäneet, niinkuin ISIS-maissa tehdään.Tehdään Jyväskylästa Suomen pakolaisparatiisi kun kerran muut heimot ei heidän mielestään osaa puhua edes kunnon suomea.
- Anonyymi
Ruma torahammas tuhoaa linja-autoaseman maisemat. Onneksi edes vanha kunnon asema jää. Toivottavasti Museovirasto puolustaa vanhaa asemaa gryndereiltä raivokkaasti. Muuten alue onkin pilattu täysin.
- Anonyymi
Ihan hyvä siitä aseman torahampaasta tuli. Istuu ainakin joukkoon, radan toinen puolihan on jo elementtilaatikoita täynnä, joiden seurassa tämä on jopa komistus.
Vakavasti ottaen, suotta tunnette alemmuuskompleksia keskustan osalta varsinkaan Jyväskylään. Jossa on kolme katua eikä toria. Joka rajoittuu toiselta laidaltaan mäkeen, ja toiselta moottoritiehen. Jossa ei ole minkäänlaisesta idyllistä tietoa missään kohtaan. Kuin Tampereen keskusta, mutta viidennekseen kutistettuna.
Kuopion keskustassa on hieman samaa tunnelmaa kuin Turun keskustassa, joka on Helsingin historiallisen keskustan rinnalla selvästi upein Suomen suurien kaupunkien keskustoista. Kävele Kuopion torilta satamaan – hienoa on. Tee sama Jyväskylässä (tai Tampereella) – no, jos pidät amerikkalaisista kaupungeista (Detroit, Philadelphia…), niin saatat pitää näistäkin, mutta perinteisellä eurooppalaisella akselilla eivät tosiaankaan.
Kuopion keskustassa ei ole muuta vikaa, kuin ettei siellä enää liiku ketään – paitsi kesäloma-aikaan. Joten kauppojakaan ei enää ole kuin nimeksi. Kahvioitakin on kadonnut vastaavasti. Jne. Osa on väistämätöntä kehitystä (Matkus jne.), osa itse aiheutettua (autoilun haittaaminen). Ei Kuopion kokoisessa kaupungissa kukaan maksa pysäköinnistä. Jos sitä verotetaan, asiointi ohjautuu muualle. Keskustan elävöittäminen ei koskaan tule onnistumaan hokkuspokkus-konsteilla, vaan se voi tapahtua vain tekemällä perusasiat siten, että se voi mahdollistua. Niin kauan kuin autoilun merkitystä osana sitä ei tunnusteta, asian suhteen ei ole mitään toivoa.
- Anonyymi
Puijon alle voisi rakentaa luolastoon yhden kaupunginosan lisää.
Tarpeeksi suuret ja korkeat luolat että mahtuu kolme kerroksisia kerrostaloja.
Luolakaupunginosaan kauppa, terveyskeskus, kuntosali, ravintoloita, toimistotiloja, ym ym. - Anonyymi
Jokin aika sitten oli juttuja Petoselle, ent. Nalle-Kirppiksen kiinteistöön tulevasta moskeijasta, mm. että sen (rakennus)luvasta oli valitettu. Melua pelättiin, mutta ei kai siihen sitä sellaista korkeaa minareettia tule??
Mutta ei tuo tällä hetkellä miltään moskeijalta näytä, vaan enemmän autokorjaamolta: talon takapihalla on jatkuvasti autoja mikä konepelti auki, mikä "pukille" nostettuna.
Mikä lie siis talon tilanne?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1343453Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382713Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202448Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .372376- 1161845
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141502Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741488Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661238