Milloin Suomi kehittyy

esimerkkk

Virossa pääsee asianajajaksi ja syyttäjäksi pelkästään notaarin tutkinnolla. Ja virolaisilla asianajajilla on myös hoitaa juttuja Suomen tuomioistuimissa.

Milloin meillä Suomessa aletaan muuttaa asianajajien vaatimuksia niin, ettei siihen tarvitse enää maisteria?

6

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilka

      Oli aika, jolloin ei tarvittu notaarinkaan tutkintoa sen enempää Virossa kuin Suomessakaan. Eteen päin on siis päästy, Suomessa pidemmälle kuin Virossa.

      Meillä noita oikeustieteen maistereita riittää joka lähtöön.

    • järkikäteen

      Toivottavasti ei IKINÄ, seuraavaksi sitten joku AMK tutkinto riittää.

    • Vironomainen

      Mistä oikein ammennat tätä disinformaatiota?

      Virossa ei ole oikeusnotaarin tutkintoa. Joskus kauan sitten, kuten myös Suomessa, suoritettiin oikeustieteen kandidaatin tutkinto joka riitti sekä asianajajan ja syyttäjän tehtäviin. Virossa notaari on taas aina ylemmän oikeustieteellisen tutkinnon suorittanut juristi joka pitää olla hyväksytty erikseen notaariksi.

      Aikoinaan kandin tutkinto kesti Virossa vähintään 4 vuotta. Suomessa OTK:n suorittaminen kesti keskimäärin 5,5 vuotta. Näillä tutkinnoilla voi edelleenkin hakea asianajajaksi tai syyttäjäksi (vinkkinä sen verran, ettei näitä tutkintoja enää myönnetä uusille opiskelijoille).

      Virossa nykyään suoritettava alempi oikeustieteellinen tutkinto (BA) ei anna kelpoisuutta mihinkään tiettyyn ammattiin vaan päästäksesi Virossa syyttäjäksi tai asianajajaksi sinun on suoritettava ylempi tutkinto (MA).

      • alempi_tutkinto

        Tarkoitan virolaista alempaa tutkintoa (BA) se riittää siellä asjanajajalle.

        Virolaiset asianajajat mainostavat, että he hoitavat juttuja Suomen tuomioistuimissa. Kuulemma kun on "asianajaja", pääsee suoraan tänne tulkin välityksellä juttuja hoitamaan.


      • Vironomainen
        alempi_tutkinto kirjoitti:

        Tarkoitan virolaista alempaa tutkintoa (BA) se riittää siellä asjanajajalle.

        Virolaiset asianajajat mainostavat, että he hoitavat juttuja Suomen tuomioistuimissa. Kuulemma kun on "asianajaja", pääsee suoraan tänne tulkin välityksellä juttuja hoitamaan.

        Viron lakien mukaan asianajajilta vaaditaan sama koulutus kuin tuomareilta. Virossa ei todellakaan pääse tuomariksi pelkillä kandin papereilla (BA) jollei kyseessä ole vanhempi nelivuotinen tutkinto (vanhaa OTK:ta vastaava). Käytännössä kaikki Virossa vuoden 2005 jälkeen aloitetut tutkinnot ovat kaksiosaisia (BA MA, vertaa Suomen ON OTM) eikä pelkällä uudella BA:lla pääse tuomariksi, notaariksi, syyttäjäksi, asianajajaksi eikä edes oikeusavustajaksi.

        Bar Association Act

        § 23. Requirements for advocates

        3) complies with the educational requirements presented for judges according to clause 47 (1) 1) of the Courts Act or whose professional qualification acquired in a foreign state has been recognized according to § 65 of this Act;

        https://www.riigiteataja.ee/en/eli/504072016004/consolide

        Eri juttunsa on sitten ulkomaisille asianajajille tarkoitettu etabloitumiskanavan kautta saavutettu pätevyys joka edellyttää työkokemusta Suomesta vähintään 3 vuoden ajan.


    • kjdhjdxdkdldl

      Hyvä avaus.

      Itse olen metsuri ja ihmettelen sitä, miksi en voi toimia samalla syyttäjänä tai edes tuomarina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe