Tähystys...

Tän voisi tietysti panna tuonne "yleistä veneilystä" puolellekin, mutta kun kyse oli purjeveneistä, niin tulkoon tänne.

Minua on nimittäin kummastuttanut, miten juuri purjeveneilijöillä näyttää olevan taipumusta laiminlyödä 360 asteen tähystys. Olen ennenkin ihmetellyt, miten kylmäverisesti ohitettavassa veneessä kippari istuu sivuttain eikä edes vilkaise, vaikkapa nähdäkseen, millaiset aallot on mahdollisesti tulossa.

Eilen sattui tilanne, jossa tämä taas muistui mieleen. Kuljettiin toisen veneen kanssa yli puoli tuntia hyvin lähekkäin, lyhimmillään ero oli ehkä 20-30 metriä. Nopeus oli melkein sama, ilmeisesti minulla solmun kymmenyksen tms. enemmän, koska pikkuhiljaa menin ohi. Mutta mielenkiintoista oli se, että toisessa veneessä näkyvissä olleista kahdesta ihmisestä kummankaan pää ei koko aikana näyttänyt kertaakaan kääntyvän minuun päin. Toki he saattoivat katsoa silloin, kun minä en katsonut. Osoitttaa minusta vain melko jääräpäistä optimismia luottaa, ettei toisen veneen ohjaajalle käy minkäänlaista virhettä tai vahinkoa. Ainakin itselleni on selvää, että kun muita veneitä on noin lähellä, niin suurin osa tähystyksestä keskittyy niiden silmälläpitoon.

21

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ToRox

      Purjehduksen opettajani Johnny Engström sanoi joskus että merellä on kolme tärkeää asiaa. ne ovat tähystys, tähystys ja tähystys. Ja jos yhdekin lyö laimin, voi käydä köpelösti. On itse tullut opittua sittemmin kantapään (karille ajon) kautta. Tähän voisin myös lisätä sen, että kiinnitä vene kunnolla tullessasi satamaan, vasta sitten keskityt muihin asioihin.

    • ssppss

      Kun menit ohi olit saavuttava vene eikä mikään suunnanmuutos muuta väistämisvelvollisuuttasi. Edellä mennyt kippari luotti, että noudatat sääntöjä. Eikä purjeveneiden tarvitse murehtia toistensa aalloista.

      • Jos ei katsonut, mistä tiesi, että ajoin purjeveneellä enkä metrisiä aaltoja tekevällä moottoriveneellä? Eikä siihenkään pidä luottaa liikaa, että muut noudattavat sääntöjä.

        Saattoivat he tietää, että olin "siellä jossain lähettyvillä". Mutta tiesivätkö? Mikään havainto ei tue oletusta.


      • FFC7721

        No ei pitäisi luottaa sillä ensisijaisesti jokainen on velvollinen ehkäisemään törmäystilanteen. Toinen vene saataa esimerkiksi menettää ohjailykykynsä.


    • emme.tiedä

      Varmaankin olivat kuitenkin tietoisia läsnäolostasi. Näkökenttäkin on ihmisellä sen verran laaja, ettei päätä tarvitse kohti kääntää nähdäkseen, että siellä se toinen on. Lyhyt etäisyys on sekin hyvin suhteellinen kysymys, toiselle 20-30 m on jo runsas turvaväli.

      Mutta tietenkin saattaa olla, että he eivät todellakaan ympärilleen liikoja katselleet, sitä vain ei voi tietää. Vahinkoja sattuisi paljon vähemmän, jos emme tekisi virheitä.

      • normitilanne

        Ei olla katsovinaan jos on joku skabatyyppinen tilanne ja painaa hiljaa ohi, kyllä sen kuulee myös että vene vieressä, lähtee purjeista ja rikistä ja keulaaallosta sen verran ääntä.


    • Sfäärinkuriiri

      Kaikesta huolimatta moottoriveneilijät tuntuvat suoriutuvan purjeveneidenkin ohittamisesta varsin hyvällä kertoimella.

      En näe syytä tuijottaa ohittavaa venettä sillä perusteella, että ohittajalla saattaa hetkenä minä hyvänsä mennä jokin vikaan. Vilkaisu silloin tällöin riittänee.

      • Vaan kun olisi edes se vilkaisu silloin tällöin. Kuten sanoin, on toki mahdollista, että he onnistuivat vilkaisemaan aina silloin, kun minä katsoin muihin suuntiin. Mutta melkoinen sattuma se jo olisi.


    • Sanottakoon nyt kuitenkin, että olen minä ihmetellyt sitä usein moottoriveneissäkin. Kovin usein näyttää kipparin pää olevan kuin jollain tuella jäykistetty sellaiseen asentoon, että kasvot ovat koko ajan vain menosuuntaan.

      • KatseEiKerroKaikkea

        Se johtuu siitä, että nopealla veneellä katse on jo seuraavassa kohtaamisessa tai mutkassa ja siitä ettei tarvitse kryssiä.

        Lähialue on katseltu jo niin kaukana ettei toinen erota liikkuuko silmänvalkuaiset vai ei. Kun katsoo pitkälle eteen, ei tarvitse kääntää päätä niin paljoa nähdäkseen laajan alueen.

        Kuten aiemmin sanottiin, hyvin on väistämiset onnistuneet purkkarien suhteen - ja muidenkin.


    • psyko_logi

      Arvovalta-asia. Aika usein näkee, kuinka ohitettavan veneen kippari ihan tarkoituksella ei ole huomaavinaan takaa tulevaa. Ohitetuksi tuleminen on monen itsetunnolle arka paikka. Kyllä sinut on yleensä huomattu, mutta sen osoittaminen voi olla kova pala.

      Sama kippari voi sitten kohtaamistilanteessa vilkuttaa iloisesti. Siinä kun ei oteta mittaa toisistaan samalla tavalla.

      Tosiasia on myös se, että ohittava on se joka on vaaratilanteessa väistämisvelvollinen, joten ohitettavalla on tässä hieman lievemmät velvollisuudet.

    • pyörinväkkäränä

      No eihän tuota voi millään puolustella, ellei nyt sitten oleteta että oman tähystyksesi aikana tuo purjehtija otti 360 asteen vilkaisun.

      En paljoa veneilystä ymmärrä mutta sen olen oppinut että navigoinnit tehdään etukäteen ja sekä purjeella että moottorilla kulkiessa pää pyörii kuin väkkärä. Ehkä siinäkin kokemus voittaa turhan sähläämisen ja seitsemän merta seilattuaan oppii aistimaan lähestyvät alukset kylkiviivallaan?

      • nävigeidör

        Kyllä se navigointi pitää tehdä juuri kun siellä ollaan, ei sitä voi tehdä etukäteen.


    • Gaussian

      Asia on tärkeä mutta jos tuohon yksittäiseen havaintoon soveltaisi Gaussin normaalijakaumaa, niin asia saisi ns. kontekstin. Ts. pieni joukko 6-10%, ei katsele sivuilleen ollenkaan, suuri enemmistö 60-80%, katselee tarpeeksi ja loppujoukon pää pyörii kuin väkkärä. Nyt vain tekemään lisää havaintoja.

    • Ne tietysti kirjoitti parhaillaan kommentteja väistämissäännöistä suomi24-palstalle. Tai haukkuivat edellisyön satamaansa facebookissa. Itsekin koin kyllä ikävän yllätyksen 3 viikkoa sitten, kun hämmästyksekseni iso punainen lateraalipoiju ui esiin genuan takaa metrin päässä veneen kyljestä.

      • SitäSakkia

        Ne lateraalipoijut ovat ylimielisiä. Ne eivät välitä rajoituksista tai aallonmuodostuksesta. Luulen, että ne vie meidän naiset.


    • Reijost

      Arvovaltaan viittaavalle sanoisin, että harvoin se niin on, että samanlainen vene ohittaa vaan usein isompi jne. Ja vaikka menisi samanlainen, kyllä useimpien arvovalta sen kestää. Minusta tuo aloittajan esittämä asia ei ole lainkaan ongelma. Se voisi muodostua ongelmaksi, jos joku taaksepäin vilkuilematon vaihtaisi yllättäen kurssia katsomatta ensin taakseen (tai sivullekin). En ole kuullut muualla kuin purjehduskilpailuissa purjeveneiden törmäilleen toisiinsa. Sen sijaan tiedän monen moottoriveneen ajaneen purjeveneen yli takaa tullessaan.

      • ÄläuskoJaskaaJaskaPuhuu

        Kuinka monen tarkalleen ottaen?
        Googletin purjeveneen ja moottoriveneen törmäilyjä ja löysin kaksi, toinen 2009 ja toinen 2015.
        2009 vastaa kuvaustasi, mitkä ne muut ovat?


    • MitaanTietamaton

      Minusta on edelleen hyvä tapa ottaa katsekontakti ja tervehtiä, jolloin molemmat osapuolet ovat tietoisia toisen läsnäolosta.

      Piston sain aloituksesta sydämeeni, kun mukamas hyvästä tähystyksestä huolimatta on tälläkin kaudella tullut muutama yllätys huomiotta jääneestä veneestä tai merimerkistä. Ei nyt lähitilanteeseen asti, mutta liian myöhäiseen havainnointiin kuitenkin.

      • KädetEiAinaKohtaa

        Nopeiden veneiden kipparit tervehtivät, kun lähestyvät toista venettä, hitaiden veneiden kipparit tervehtivät, kun vene on kohdalla.


    • Hyvä merimiestapa pitää sisällään myös sen, että väistämis"velvollinen" näyttää aikeensa hyvissä ajoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      291
      19791
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      Kaksisuuntainen mielialahäiriö
      99
      4089
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2336
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      198
      2041
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1940
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      307
      1805
    7. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      94
      1454
    8. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1452
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1237
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      273
      1189
    Aihe