Anorektikkoko?

lihapulla248952

Eli siis, musta tuntuu että tämä syömistouhu on lähtenyt lapasesta. Täällä siis ajattelin kysyä että onko mulla ehkä anoreksia. Toivottavasti ei. Eli, mitat 175cm ja 50kg. Laihdutan, eikä mulla enää ole mitään muuta mielessä kuin ruoka, liikunta laihduttaminen. Tänään oon syöny reilu sata kcal, enää max 200 jäljellä. Koulussa vaan sotkin lautasen ruualla. Yritin jo lopettaa laihduttamisen, mutta seuraavana iltana oli pakko aloittaa taas. Eli, onko tämä tervettä laihduttamista, vai joku syömishäiriö? Täytän 12v.

2

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anoreksiako

      oot aika pitkä:) ite oon 166 cm ja 41,3 kg vaatteet pääl.oon 14 v. painoin 3 kk sitte jotai 51-52 kg ja mua pelottaa et mul ois kans joku syömis juttu. mä syön päiväs alle 200 kcal ja mäki aina koulus sotken vaa lautasen.
      ei noil sun mitoil varma fyysistä anoreksiaa oo mut varmaa sul on ns sairas mieli..(?)

    • Koviakokenut123

      Kysy itseltäsi nämä kysymykset:

      1. Ahdistaako ruuan syöminen?

      2. Viekö ruuan ajattelu suuren osan ajastasi?

      3. Pelkäätkö painonnousua?

      4. Laitat suuhusi karkin. Tekeekö sinun mieli sylkäistä se ulos?

      5. Lasketko syömäsi kalorit?

      6. Vältätkö juhlia tai yritätkö syödä siellä mahdollisimman vähän herkkuja?

      7. Ajatteletko olevasi lihava?

      Jos vastasit suurimpaan osaan kysymyksistä kyllä, sinulla on hyvin todennäköisesti Anoreksia nervosa.

      Jos syöt todellakin päivässä vain 300-400 kcal, kehosi joutuu säästöliekille ja rupeaa käyttämään lihaksien proteiinia kehon elintoimintojen ylläpitämiseen.

      Tämän seurauksena:
      1. Lihakset alkavat kadota

      2. Väsymys

      3. Kylmät raajat (liittyy verenkiertoon)

      4. Sydämen lyöntien hidastuminen.

      5. Ärtyneisyys

      6. Painonlasku

      7. Huimaus

      8. Aineenvaihdunta hidastuu

      9. Pituuskasvu hidastuu

      10. Jos olet tyttö, kuukautiset jäävät pois.

      Jos jatkat tuollalailla, joku ennen pitkää huomaa ja kertoo vaikka vanhemmillesi ja sitä kautta he kertovat lääkärille. Lääkäri ottaa sinut tarkastettavaksi ja punnitsee sinut.
      Tässä vaiheessa, en haluaisi pelotella mutta se tekee aika varmasti lähetteen lähimpään sairaalan sisätautiosastolle, koska painosi on sairaalloisen alhainen.

      Olet vielä siinä iässä, että kehosi alkaa vaatia energiaa kasvuun ja kehitykseen.
      Tämä saattaa kuulostaa sinun korviisi suurelta määrältä, mutta sinun pitäisi syödä 1800-2600 kcal päivässä riippuen aktiivisuus tasostasi.

      Oletko kuullut perusaineenvaihdunnasta?
      Vaikka löhöilisit sohvalla koko päivän ja söisit silti vain sen 300 kcal, keholle se ei riitä alkuunkaan. Perusaineenvaihdunta on noin 70% sinun koko energiantarpeestasi, loput tulee liikunnasta yms.

      Suosittelisin sinulle, että puutut itse ensin asiaan ennen kuin joku muu puuttuu siihen, näin kävi minullekkin ja en halua sinulle käyvän. Osastolla ei ollut ollenkaan hauskaa ja aikaa ei saanut kulumaan millään. Se oli kuin vankila. Minä jouduin sinne kun olin 13. Olin 155cm ja painoin 35kg. Mulla pulssi oli todella alhainen 38-43 lyöntiä minuutissa. Osastolla aloin syömään enemmän, koska muuta tietä paranemiseen ei ollut.

      Lopulta parannuin, mutta se oli noin puolen vuoden projekti. Olen todella kiitollinen yhdelle silloiselle mun luokkalaiselle tytölle, joka meni sanomaan terveyden hoitajalle olevansa huolissaan minusta, sillä jos olisin jatkanut, olisin voinut milloin tahansa pyörtyä jonnekkin ja en olisi enää herännyt. Näin en halua sinulle käyvän, sillä olet mittaamattoman arvokas ihminen.

      Suosittelen, että kävisit ravitsemusterapeutilla juttelemassa energiantarpeestasi ja ihan muutenkin. Niin minäkin tein ja se auttoi.
      Ravitsemusterapeutti kyselee vähän kaikenlaista esim. "Miksi aloitit laihduttamaan?" "Oliko sinulla tiettyä painotavoitetta?". Ravitsemusterapeutti voi tehdä sinulle ateriasuunnitelman, jota sinun tulee noudattaa. Ei tietenkään täydellisesti, mutta kutakuinkin. Tietenkin, jos urheilet niin energiantarpeesi on suurempi.

      Mutta, jos jatkat laihduttamista, vaikka olet jo nyt sairaalloisen alipainoinen, niin keho alkaa pistämään hanttiin ja tuloksena voi olla esim. Sydämen pysähdys.

      Kannattaa sanoa vanhemmille tai jollekkin luotettavalle sukulaiselle, että olet huolissaan siitä onko sinulla anoreksia, sillä minähän en voi täältä käsin tarkkaa diagnoosia antaa.

      Olen erittäin onnellinen, jos tämä motivoi sinua terveelliseen ja hyvinvoivaan elämään.

      Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe