diak-amk

hmmm

olen siis ajatellut hakea sosionomi-puolelle... ja kysyisinkin sitä, että mitä eroa on diakilla ja normaalilla amk:lla? poikkeaako opetus hirveästi toisistaan?

tiedän, että diakissa voi opiskella sen kirkon nuoriohjaajan kelpoisuuden, mutta onko se pakollista?
ts. mikäli menen diakiin, painottuuko siellä uskonnollisuus jollen valitse sitä nuorisotyönohjaajan lisähommelia.?

entä onko diakiin keskimäärin helpompi päästä? ainakin luulisi että sinne on vähemmän hakijoita.?

toivottavasti vastaatte, tieto olisi todella tarpeen :)

7

1432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä päättelet?

mistä päättelet, että Diak:n olisi helpompi päästä? Luulisin, että asia olisi juuri päinvastoin, mutten ole täysin varma.

• alkuper.

painotetaanhan siellä enemmän uskonnollisia arvoja yms... Melkeinpä väittäisin että enemmän haetaan "tavalliseen" amk:hon...tiedä sitten, se oli veikkaus :)

• Diakilainen
        alkuper. kirjoitti:

painotetaanhan siellä enemmän uskonnollisia arvoja yms... Melkeinpä väittäisin että enemmän haetaan "tavalliseen" amk:hon...tiedä sitten, se oli veikkaus :)

Uskonnollisuus ei näy mitenkään arjessa, korkeintaan valmistujaisjuhla saatetaan pitää kirkossa. Diakin arvomaailmaan kuuluu tietysti ihmisten välinen kunnioitus ja huomavaisuus, kristilliset arvot,opiskeluilmapiiriin panostetaan ym.
        Viime pääsykokeissa sisään pääsi neljännes hakijoista, en tiedä stadian vastaavia lukuja.
        Stadian ja Diakilaisten paremmudesta kiistelleen, osan mielestä stadialiset osaavat käden taidot paremmin, diakilaisilla tietoa pääsää enemmän. Mene ja tiedä, miten asian laita on. Totuus on kuitrenkin se,että sekä stadiassa että diakissa on opiskelijoita ihan kaikkiin juniin...Poikkeus vahvistanee säännön..

• onneksi pääsin muualle
        Diakilainen kirjoitti:

Uskonnollisuus ei näy mitenkään arjessa, korkeintaan valmistujaisjuhla saatetaan pitää kirkossa. Diakin arvomaailmaan kuuluu tietysti ihmisten välinen kunnioitus ja huomavaisuus, kristilliset arvot,opiskeluilmapiiriin panostetaan ym.
        Viime pääsykokeissa sisään pääsi neljännes hakijoista, en tiedä stadian vastaavia lukuja.
        Stadian ja Diakilaisten paremmudesta kiistelleen, osan mielestä stadialiset osaavat käden taidot paremmin, diakilaisilla tietoa pääsää enemmän. Mene ja tiedä, miten asian laita on. Totuus on kuitrenkin se,että sekä stadiassa että diakissa on opiskelijoita ihan kaikkiin juniin...Poikkeus vahvistanee säännön..

Minua ei huolittu diakiin koska en ollut toiminut isosena tai muutenkaan kirkon toiminnassa. Pääsykokeisiin kuului psykologinen testi ja haastattelu. Testi meni loistavasti, mutta haastattelussa minut teilattiin täysin edellämainitusta syystä. Etukäteen piti täyttää henkilötietolomake jonka perusteella haastattelijat loivat minusta ennakkokäsityksen, tässä tapauksessa erittäin negatiivisen. Olin ollut puoli vuotta töissä päiväkodissa ennen tätä pääsykoetta ja päiväkodin johtaja oli täysin ihmeissään miten oli mahdollista etten päässy sisään, kun heille kuitenkin tulee joka vuosi paljon minua epäpätevämpi harjoittelijoita diakista. No onneksi pääsin paljon parempaan paikkaan.

• hille-pille
        onneksi pääsin muualle kirjoitti:

Minua ei huolittu diakiin koska en ollut toiminut isosena tai muutenkaan kirkon toiminnassa. Pääsykokeisiin kuului psykologinen testi ja haastattelu. Testi meni loistavasti, mutta haastattelussa minut teilattiin täysin edellämainitusta syystä. Etukäteen piti täyttää henkilötietolomake jonka perusteella haastattelijat loivat minusta ennakkokäsityksen, tässä tapauksessa erittäin negatiivisen. Olin ollut puoli vuotta töissä päiväkodissa ennen tätä pääsykoetta ja päiväkodin johtaja oli täysin ihmeissään miten oli mahdollista etten päässy sisään, kun heille kuitenkin tulee joka vuosi paljon minua epäpätevämpi harjoittelijoita diakista. No onneksi pääsin paljon parempaan paikkaan.

Haitko siis siihen diakonin vai diakonissa(ko)? se on suuntautumiseen? siis siihen kirkollisen kumminkin?
        Meinaan mä pääsin diakiin, tavan sosionomin suuntaukseen, en oo käyny mitään isosia sun muita eikä edes kysytty mitään uskon asioita tms. Enkä oo työskennelly missään seurakunnan jutuissa.

• sh opiskelija
        hille-pille kirjoitti:

Haitko siis siihen diakonin vai diakonissa(ko)? se on suuntautumiseen? siis siihen kirkollisen kumminkin?
        Meinaan mä pääsin diakiin, tavan sosionomin suuntaukseen, en oo käyny mitään isosia sun muita eikä edes kysytty mitään uskon asioita tms. Enkä oo työskennelly missään seurakunnan jutuissa.

Itse opiskelen Diakissa sairaanhoitajaksi ja kaveri aloitti samaan aikaan toisessa amk:ssa, joten on voinut vertailla.. Uskonnollisuus ei tule esiin oikeastaan kuin lukuvuoden aloitus- ja päätösjuhlissa tms. Ja omalla opiskelupaikkakunnallani sisäänpääsyluvut Diak:uun ja ns. normi-amk:uun olivat samaa luokkaa.
        Pääsykokeet ovat rakenteeltaan samanlaiset kuin muuallakin. Jos hakee diakonissan/diakonin kelpoisuuden sisältävään koulutusohjelmaan, voidaan pääsykokeessa kysellä jotain esim. omasta arvomaailmasta ja perusteista kyseiseen koulutusohjelmaan hakemiselle. Mitään uskonnollista ei kylläkään vaadita.
        Siis omasta näkemyksestäni Diak on yhtä hyvä koulu kuin muutkin. Oma kouluni on vielä suhteellisen pieni verrattuna siihen normi-amk:uun, joten opiskeluympäristö on mitä mainioin. Opettajiin ja oppilaisiin tutustuu kunnolla ja saa sitä kautta paljon tukea.

• Anonyymi
        onneksi pääsin muualle kirjoitti:

Ootpa katkera :D Varmasti on ollut ongelmia työelämässä sulla luonnevian takia 😂😂

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe