Hei!
Noin vuosi sitten lainasin noin 500€ arvoisen esineen ystävälleni, ja emme tehneet tilanteesta minkäänlaista kirjallista sopimusta. Tilanteessa oli mukana kuitenkin kolme muuta henkilöä, joista kukaan ei ole minulle sukua. (totesin vain, en tiedä vaikuttaako asiaan)
Nyt haluaisin esineen kuitenkin takaisin itselleni, sillä minulla on käyttöä sille. Kyseinen henkilö ei kuitenkaan suostu tähän, vaan väittää, että olen antanut esineen hänelle omaksi.
Minulla on kuitenkin muutaman kuukauden takaa tallella viestiketju, jossa kerron hänelle, että haluan minulle kuuliuvan esineen takaisin ja hän vastaa asian olevan ok.
Minulla on esineestä ostokuitti tallella.
Onko minulla oikeus saada esine takaisin, ja jos asiasta täytyy tehdä rikosilmoitus, millaiset ovat mahdollisuuteni saada esine takaisin?
Lainaksi annettu pyörä takaisin
3
175
Vastaukset
- lakiekonomi
A; Rikosilmoitus kavalluksesta. Kun sinulla on kuitit omistuksesta ja todistajat lainasta, sekä viestiketju näyttönä, niin silloin voi tehdä rikosilmoituksen kavalluksesta, ja poliisi hoitaa sitten asian.
"4 § (24.8.1990/769)
Kavallus
Joka anastaa hallussaan olevia varoja tai muuta irtainta omaisuutta, on tuomittava kavalluksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L28
B; Takaisinsaantikanne. Jos et halua tehdä rikosilmoitusta, tai poliisi ei halua tutkia, niin sitten voi tehdä hakemuksen oikeuteen yksipuolisesta tuomiosta, jossa vaadit omistamasi tavaran palauttamista.
Se menee läpi sellaisenaan mikäli toinen puoli ei vastusta, ja jos vastustaa, niin sitten oikeuskäsittelyssä ratkaistaan omistajuus.
Mikäli voitat oikeudessa, mutta toinen osapuoli ei silti suostu vapaaehtoisesti palauttamaan, niin sitten pitää tehdä vielä ulosottomiehelle anomus päätöksen täyttämisestä, siis tavaran palauttamisesta, mikä tarkoittaa että ulosottomies mies sitten käy hakemassa pyörän eli takavarikoi sen. - de_facto
Ehkä kannattaa ilmoittaa ensin vastapuolelle olevasi aikeissa käynnistää oikeustoimet asian hoitamiseksi. Tässä yhteydessä kannattaa viitata keskusteluun, josta se viestiketju on todisteena. Samoin luovutushetkellä paikalla olleisiin todistajiin. Poliisi kysyy näitä sinun toimenpiteitäsi joka tapauksessa, mikäli teet rikosilmoituksen.
Onko pyörän palauttamatta jättäneellä mahdollisesti jostain syystä rahavaikeuksia? Tilanne nimittäin vaikuttaa siltä, että henkilö on jo myynyt tai velan vastikkeeksi luovuttanut toiselle henkilölle kyseisen pyörän. Kiitos paljon vastauksistanne, niistä on ollut suunnaton apu!
Ja de_facto, en valitettavasti tiedä pyöräni kohtalosta sen enempää, henkilö on vain harmitellut julmuuttani viedä hänen lapsensa käytössä oleva pyörä pois.
Koko tilanne on vain kovin absurdi, toivottavasti en joudu etenemään oikeustoimiin saakka :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031625
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1251424En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k821260- 621153
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101028Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.111999Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall213799Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57763- 122733
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20698