vitutti......

tajulähti

Sain lievän aivotärähdyksen, ja olin kuulemma illalla sekava mut kaikki vaa ajatteli jaa se on nyt vähä lapsellinen :D tosi lievä kun en saanu tuotettuu lausetta

8

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäopimmetästä

      Lievä ja lievä. Kerran yksi tuttava kaatui paikoillaan mopolla liikennevaloissa ja löi
      päänsä asfalttiin. Valitti lääkärissä pääkipua ja passitettiin kotiin. Seuraavana päivänä
      takaisin sairaalaan, koska kipu ei hävinnytkään. Oli aivoverenvuoto ja sille tielle jäi.
      Kuoli ja haudattiin.

    • nyt.on.vakavempaa

      Aivotärähdyksen oireita on muistihäiriöt, muistamisen häiriöt, päänsärkyt ja pahoinvointi. Puheen puuroutuminen on vammautumisen tai aivoinfarktin merkki.

      Lääkäriin mars. Ei ole aivotärähdys

    • eioletuollaistasun

      Mitkä ovat normaaleja aivotärähdyksen oireita?

      Lievä päähän kohdistunut vamma voi ohimenevästi aiheuttaa seuraavia oireita:

      päänsärkyä
      pahoinvointia
      huimausta
      muistiepävarmuutta
      keskittymisvaikeutta
      uneliaisuutta


      Milloin on syytä ottaa yhteyttä sairaalaan?

      Poliklinikalla tapahtuneen huolellisen tutkimuksen ja seurannan jälkeen jälkiseurausten kehittyminen on harvinaista. Jos Sinulle kuitenkin kehittyy seuraavassa lueteltuja oireita, Sinun tulisi välittömästi ottaa yhteyttä lääkäriin mahdollisia lisätutkimuksia varten:

      paheneva voimakas päänsärky
      toistuva oksentelu
      tajunnan tason lasku (heräämisvaikeudet)
      sekavuus
      toispuoleinen raajaheikkous tai kömpelyys.

      https://www.ppshp.fi/potilaat_laheiset/prime101/prime120/prime104/prime101.aspx


      Ensiapu ja itsehoito

      Päähän kohdistuneen iskun jälkeen on tärkeää huolehtia iskun saaneen hengityksestä ja seurata tajunnan tilaa sekä mahdollisia muita oireita. Potilas on välittömästi toimitettava sairaalahoitoon, jos hänellä iskun jälkeen on jokin seuraavista oireista, jota ei ollut ennen vammaa:

      tajuttomuus tai vaikeuksia pysytellä tajuissaan (esim. pitää silmiä auki),
      vaikeuksia ymmärtää puhetta tai kirjoitettua tekstiä,
      tunnon menetys,
      yleinen heikkous,
      näön tai kuulon menetys,
      verenvuoto korvasta,
      musta silmä ilman silmään kohdistunutta vammaa.

      Lievänkin aivovamman (tajunnanhäiriö, yli 10 minuutin muistinmenetys, oksentelu tai muita oireita) saanut potilas on kuljetettava sairaalaan viipymättä, sillä tilan huononeminen voi tapahtua nopeasti ja varoittamatta. Mahdollisella alkoholinkäytöllä ei tule selittää iskun saaneen oireita, mikäli aivovammaa ei ole suljettu pois.

      Lievä aivotärähdys, johon ei liity tajuttomuutta eikä tajunnanhäiriötä, hoituu kotioloissa, mikäli paikalla on toinen henkilö, joka voi tarkkailla mahdollisia tajunnan tason muutoksia. Lieviin oireisiin voi kuulua päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta, muistin epävarmuutta ja väsymystä. Särkyyn voi tarvittaessa käyttää reseptivapaita särkylääkkeitä (esimerkiksi parasetamolia). Kannattaa myös välttää kovaa fyysistä rasitusta ja alkoholin käyttöä seuraavina päivinä.

      Mikäli ilmaantuu tajunnan tason häiriöitä, sekavuutta, uneliaisuutta tai voimakasta oksentelua tai päänsärkyä, on vammautunut toimitettava välittömästi hoitoon. Yöunen aikana on vammautunutta syytä herätellä muutaman tunnin välein tajunnantason tarkistamiseksi.

      Hyvin lievän aivovamman saanut voi yleensä palata töihin 1-3 vuorokauden levon jälkeen.

      pahemmat vammat: kallonmurtuma, kallonsisäinen verenvuoto

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00641

    • satuilijalle

      Tuskimpa oli kun ei tuo lauseen tuottaminen kuulu aivotärähdykseen eikä sellaisesta toivuta yhdessä päivässä. Taas on jollain luikurin laskua ja liioittelua ilmassa. Voisko satutäti pikkasen vähentää tapahtumiensa paisuttelua ja lisukkeiden sinne lisäämistä. Taitaa olla sun tapa jotta jutuista tulee jännempiä

    • eiköhäselääkäritiiä

      No voi vittu hyvä alkaa arvostelee kun kävin lääkärissä :D ihan tiedoksi en saa nukuttua tuon jälkeen (en keksi omasta päästäni) vittu te ootte päteviä ei saatana :D en kirjottanut puoliakaa oireistani

      • OikeenAivotäräyksenSain

        hyvin tuntuu muisti toimivan, tajunnantasossa ei ongelmia, et kipeältä vaikuta. kirjoituksesi antaa kuvaa erittäin pirteästä, vitsikkäästä, pilkallisesta, huomiota hakevasta trollaajasta jolla kivaa hekotella itsekseen ja tehdä vitsi aloituksia ja katsella miten muut vastaan. Pirtsakka ADHD olisi minun antama lääketieteelinen vaiva jos jokin sinulel pitäisi tämän takia antaa

        itse jäin auton alle ja sain aivotäräyksen. Tajuttomaksi menin, heräsin ensiavusta, muistamattomana olin 3 tuntia.Sitten alkoi palautuun mieleen se onnettomuus. Muistin missä se oli tapahtunut, miten oli tapahtunut ja alkoi muistuun mieleen osoitteeni ja puhelinnumeronikin. Poliisille olin osannut kuulemma sanoa ensimmäisissä kuulusteluissa heti ensiavussa vielä muistamattomana vain koko nimeni ja sotuni.

        Illalla pääsin kotio mutta ex-mieheni piti herätellä minua koko yön aina välillä. Olin viikon ajan erittäin vaisun oloinen. Paljon lepäilin vain koska päätä särki ja muisti reistaili.

        Aivotäräyksen jälkeen viikon ajan ilmaantui sellaisia hassuja muistivipoja että esim. jos mulle todettiin että ajetaan kaupan kautta ja sitten mennään vasta kotiin.. kuuntelin sen ja sitten kun olimme koti pihassa menin oudon näköiseksi ja kysyin vähän ihmeissäni: " eikö meidän pitänyt mennä kaupan kautta?"

        Toinen katsoo minua tosi oudon näköisenä ja toteaa siihen ihan ihmeissään: "Mehän käytiin jo kaupassa! Katso tuonne takapenkille jos et usko. Siellä on ruokakassit!"

        Muistan katsoneeni epäuskoisena ja kun ruokakassit siellä tosiaan olivat niin jouduin hetken muisteleen uudelleen mennyttä autoreissua jonka jälkeen mulle vasta palautu mieleen että niimpä muuten käytiinkin kaupassa.

        Se muisti kyllä toimi mutta muistissa oli sekavuutta viikon verran aivotäräyksen jälkeen. En tosiaan ollut mikään vitsikäs vaan aika väisun oloinen koska päätä särki ja oli jotenkin kovin tokkurainen kuin olisi juuri herännyt olo muutaman päivän pää kolauksen jälkeen.

        Vaikea uskoa että kukaan noin adhd rämäilijä olisi yhtä kovaa päätään eilen lyönyt ja jo noin toipunut. Epäilen siksi että paskaa jauhaa joku ja kovaa


      • Tiedoksi sinullekkin tämä, ettet liikaa rehvastele.

        Lääkäri tietää jos ottattaa kuvat ja osaa lukea niitä kuvia sekä tehdä diagnoosin. Välillä vaimoltani kuulee sellaisista kandeista, terveyskeskus-ja yleislääkäreistä jotka eivät osaa tulkita magneettikuvia, ultraäänikuvia tai edes röntgen kuvia. Onneksi jotkut tietämättömät älyävät pyytää konsultaatiota niin tapaturmilta vältytään.

        Lääkäreitäkin on monenlaisia kuten meitä muitakin tallaajia ja kun "säästöjä" tehdään niin ei viitsitä monesti edes kuvata halpoja röntgen ja ultraäänikuvia. Odota vaan kun SOTE tulee niin homma menee vielä huonompaan suuntaan ja kulut nousee.


      • OikeenAivotäräyksenSain

        Mua ei edes kuvattu vaikka auton alle jäin ja tajuttomana kyydittiin lääkäriin. Olin ensiavussa tarkkailussa kunnes muisti palautui ja sen jälkeen pääsin kotiin koska minulla oli kotona ihmien joka pystyi tarkkaileen tajunnantasoani. Jos olisin asunut yksin olisin jäänyt yön yli tarkkailuun ensiapuun.

        Mutta sen tiedän ettei kukaan ole energinen tättähäärä jos on todella kovaa päänsä eilen lyönyt. Sen verran kovaa ne aivot tärähtää paikoiltaan että aika hiljaista eloa se on muutaman päivän että siitä tällistä toipuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe