Törk. raiskauksen oikeudenkäynti

kuumottaa

Otsikossa aika hyvin oleellinen - eli mitä tapahtuu törkeän raiskauksen oikeudenkäynnissä? Olen itse teon uhri, eli eniten haluaisin tietää, mitä minun pitää tehdä. Kokemuksia olisi ihana kuulla.
Onko syytetty samassa tilassa kanssani?

3

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaukzent

" Onko syytetty samassa tilassa kanssani?"

On, mutta mikäli tunnet sen liian raskaaksi (eli et pysty kertomaan asioista hänen läsnäollessaan), on mahdollista tehdä ns. pelkäävän todistajan järjestelyjä esimerkiksi sermien avulla niin, ettei sinun tarvitse häntä nähdä eikä hän näe sinua. Keskustele asiasta avustajasi kanssa (onhan sinulle määrätty oikeudenkäyntiavustaja?) ja hän sitten pyytää käräjäoikeutta tekemään tarvittavat järjestelyt. Toki, voi olla terapeuttista kohdata vastaaja ns. silmästä silmään, mutta on täysin ymmärrettävää, jos se tuntuu liian vaikealta.

"Olen itse teon uhri, eli eniten haluaisin tietää, mitä minun pitää tehdä"

Varsinaisesti, kuuluu avustajasi tehtäviin, mutta esittää rangaistus- ja korvausvaatimukset. Yleensä menee siis niin, että asianomistaja (=uhri) yhtyy syyttäjän rangaistusvaatimukseen ja vaatii vahingonkorvauksia tekijältä. Avustajasi hoitaa tämän.

Sinun tärkein tehtäväsi on tulla todistelutarkoituksessa kuultavaksi, eli kertoa omin sanoin, mitä on tapahtunut. Se on varmasti raskasta, mutta se on tärkeää, sillä asia ratkaistaan sen perusteella, mitä oikeudenkäynnissä kerrotaan. Sinulta tullaan kyselemään ikäviä yksityiskohtia, ja kyselemään myös samoja asioita moneen kertaan. Asioista saa ja pitääkin kertoa niiden oikeilla nimillään, vaikka voi olla vaikea sanoa ääneen mitä on tehty (mikä elin on työnnetty minne). Varsinkin syytetyn puolustaja yrittää horjuttaa kertomuksesi uskottavuutta, eli etsiä siitä epäjohdonmukaisuuksia jne ja se on hänen oikeutensa. Eli, siksi tentataan erilaisia yksityiskohtia. Jotkut kysymykset voivat tuntua sinua syyllistäviltä. Onneksi nykyään ovat asenteet muuttuneet niin, että naisen pukeutumisella ("oli liian lyhyt hame") tai muulla seksuaalisella käyttäytymisellä ei ole merkitystä eikä niihin liittyviä kysymyksiä sallita. Sillä onhan se niin, että vaikka naisella ei olisi housuja tai hametta ollenkaan, ja vaikka hän aiemmin olisi maannut vaikkapa sadan henkilön kanssa, ei häntä silti saa raiskata.

Kun saat tiedoksi kutsun oikeudenkäyntiin, siinä on mukana ohjeita. Ohjeissa on muun muassa lyhyesti selostettu oikeudenkäynnin käsittelyjärjestys. Tarkemmin oikeudenkäynnin kulusta kertoo sinulle avustajasi.

• vastaukzent

Kommentoin vielä itse, että tein edellisessä vastauksessa sen oletuksen, että uhri on nainen ja vastaaja mies. Näinhän se ei toki aina ole. Oletukset ovat vaarallisia ja myönnän virheen.

• kuumottaa

Kiitos vastauksesta!
        Pitää tosiaan järjestää asia mahdollisuuksien mukaan niin, etten näe tekijää - ennen tapahtunutta tunsin hänet melko hyvin ja niinpä hänen 'kohtaaminen' uudelleen tapahtuneen jälkeen tuntuu erittäin raskaalta.
        Mutta ihanaa, että kerroit asiallisesti ja yksityiskohtaisesti oikeudenkäynnin kulusta! Minua on myös mietityttänyt, mikä määrä todisteita 'pitäisi' olla, jotta tuomio olisi todennäköinen? Teolla ei ollut todistajia eikä minuun jäänyt tapahtumaan liittyneestä väkivallasta muita jälkiä kuin muutamia mustelmia. Raiskaustutkimuksen tuloksia en ole saanut, eli en tiedä onko hänen eritteitään/DNA:ta tmstms löydetty minusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      190
      17587
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      48
      10091
    3. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      168
      6222
    4. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      46
      3240
    5. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      23
      2939
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      34
      2901
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      59
      2731
    8. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2690
    9. Kenen luo menisit nyt

jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      140
      1942
    10. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      52
      1941
    Aihe