Otsikossa aika hyvin oleellinen - eli mitä tapahtuu törkeän raiskauksen oikeudenkäynnissä? Olen itse teon uhri, eli eniten haluaisin tietää, mitä minun pitää tehdä. Kokemuksia olisi ihana kuulla.
Onko syytetty samassa tilassa kanssani?
Törk. raiskauksen oikeudenkäynti
3
144
Vastaukset
- vastaukzent
" Onko syytetty samassa tilassa kanssani?"
On, mutta mikäli tunnet sen liian raskaaksi (eli et pysty kertomaan asioista hänen läsnäollessaan), on mahdollista tehdä ns. pelkäävän todistajan järjestelyjä esimerkiksi sermien avulla niin, ettei sinun tarvitse häntä nähdä eikä hän näe sinua. Keskustele asiasta avustajasi kanssa (onhan sinulle määrätty oikeudenkäyntiavustaja?) ja hän sitten pyytää käräjäoikeutta tekemään tarvittavat järjestelyt. Toki, voi olla terapeuttista kohdata vastaaja ns. silmästä silmään, mutta on täysin ymmärrettävää, jos se tuntuu liian vaikealta.
"Olen itse teon uhri, eli eniten haluaisin tietää, mitä minun pitää tehdä"
Varsinaisesti, kuuluu avustajasi tehtäviin, mutta esittää rangaistus- ja korvausvaatimukset. Yleensä menee siis niin, että asianomistaja (=uhri) yhtyy syyttäjän rangaistusvaatimukseen ja vaatii vahingonkorvauksia tekijältä. Avustajasi hoitaa tämän.
Sinun tärkein tehtäväsi on tulla todistelutarkoituksessa kuultavaksi, eli kertoa omin sanoin, mitä on tapahtunut. Se on varmasti raskasta, mutta se on tärkeää, sillä asia ratkaistaan sen perusteella, mitä oikeudenkäynnissä kerrotaan. Sinulta tullaan kyselemään ikäviä yksityiskohtia, ja kyselemään myös samoja asioita moneen kertaan. Asioista saa ja pitääkin kertoa niiden oikeilla nimillään, vaikka voi olla vaikea sanoa ääneen mitä on tehty (mikä elin on työnnetty minne). Varsinkin syytetyn puolustaja yrittää horjuttaa kertomuksesi uskottavuutta, eli etsiä siitä epäjohdonmukaisuuksia jne ja se on hänen oikeutensa. Eli, siksi tentataan erilaisia yksityiskohtia. Jotkut kysymykset voivat tuntua sinua syyllistäviltä. Onneksi nykyään ovat asenteet muuttuneet niin, että naisen pukeutumisella ("oli liian lyhyt hame") tai muulla seksuaalisella käyttäytymisellä ei ole merkitystä eikä niihin liittyviä kysymyksiä sallita. Sillä onhan se niin, että vaikka naisella ei olisi housuja tai hametta ollenkaan, ja vaikka hän aiemmin olisi maannut vaikkapa sadan henkilön kanssa, ei häntä silti saa raiskata.
Kun saat tiedoksi kutsun oikeudenkäyntiin, siinä on mukana ohjeita. Ohjeissa on muun muassa lyhyesti selostettu oikeudenkäynnin käsittelyjärjestys. Tarkemmin oikeudenkäynnin kulusta kertoo sinulle avustajasi.- vastaukzent
Kommentoin vielä itse, että tein edellisessä vastauksessa sen oletuksen, että uhri on nainen ja vastaaja mies. Näinhän se ei toki aina ole. Oletukset ovat vaarallisia ja myönnän virheen.
- kuumottaa
Kiitos vastauksesta!
Pitää tosiaan järjestää asia mahdollisuuksien mukaan niin, etten näe tekijää - ennen tapahtunutta tunsin hänet melko hyvin ja niinpä hänen 'kohtaaminen' uudelleen tapahtuneen jälkeen tuntuu erittäin raskaalta.
Mutta ihanaa, että kerroit asiallisesti ja yksityiskohtaisesti oikeudenkäynnin kulusta! Minua on myös mietityttänyt, mikä määrä todisteita 'pitäisi' olla, jotta tuomio olisi todennäköinen? Teolla ei ollut todistajia eikä minuun jäänyt tapahtumaan liittyneestä väkivallasta muita jälkiä kuin muutamia mustelmia. Raiskaustutkimuksen tuloksia en ole saanut, eli en tiedä onko hänen eritteitään/DNA:ta tmstms löydetty minusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549