Koska ravintolassa pitää antaa tippiä?

Aukko sivistyksessä

Niin, milloin ravintolassa pitäisi Suomessa antaa juomarahaa tarjoilijalle? Riippuuko se ravintolan "hienoudesta" vai mistä?

Vastauksesta ollaan kiitollisia =)

26

5343

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimitusten johtaja

      Silloin, kun on tyytyväinen palveluun.

      • Aukko pienenee =)

        Annetaanko omantunnon ja varallisuuden mukaan, vaiko onko siihen olemassa joku prosenttimäärä?


    • Liian Paljon Rahaa

      Ei koskaan, tarjoilijan palvelut sisältyvät ravintolan hintoihin. Jos tarjoilija järjestää jotain aivan normaalista poikkeavaa niin silloin voit kiitokseksi jättää tippiä, kiitokseksi tästä erikoispalvelusta.

      Tipin jättö sellaisenaan on pelkkää amerikkalaisperäistä leveilyä. Siellä palvelumaksua ei ole sisällytetty hintoihin ja tarjoilijat todella tarvitsevat tippiä elääkseen. Näin ei Suomessa ole, vaan täällä tarjoilijoilla on ihan oikeat palkat joita vastaan he työtään tekevät.

      Amerikassa tipin miniminä pidetään 10%, monien mielestä kohtelias määrä on 15%, jotkut jättävät jopa 25%.

      Suomessa on tippiä perinteisesti jätetty ennemmin portsarille ulos lähdettäessä. Portsari on suomalaisen ravintolakulttuurin tärkein henkilö, sillä hän päättää sisäänpääsystä.

      • avviso

        Kyl se taitaa olla Suomi samassa sakissa muiden pohjoismaiden kanssa tässä tippiasiassa. Täällä pohjoisessa kun on tuo demokratia ja tasa-arvo edennyt niin pitkälle, että ketään ei tarvitse palvella, niin myöskään palvelusta ei tarvitse maksaa.

        Muualla tarjoilijoitten palkasta iso osa tulee suoraan tipistä. Tämä johtaa tosin myös siihen, että missään muualla ei saa yleisesti näin hidasta ja hymytöntä palvelua.

        Minä pistän pienen tipin joka kerta, kun on hyväntuulisia ja palveluhaluisia tarjoilijoita tarjoilemassa hyvää ruokaa (viimeinen on oleellinen). Tipin suuruuden otan suoraan Saksan käytännöstä, eli pyöristän seuraavaan sopivaan.


    • reino

      Suomessa ainakin paremmissa paikoissa tarajoilijat saavat täyden palkan, muissa maissa annetaan tippinä ns. tarjoilija lisä. Ainoa tilanne missä Suomessa voi antaa tippiä on se että on saanut erinomaisen hyvää palvelua tai sitten se että haluaa päästä sisään johonkin räkälään laitamyötäisessä ja lahjoo ovimiehen kahdenkympin setelillä.

    • Miko

      Jos ruoka on ollut maukasta ja palvelu moitteetonta sekä iloista, en näe mitänn syytä olla jättämättä esim. paria euroa tippiä. Tosiasia on se, että suomalaiset ovat melko huonoja jättämään tippiä ja pitävät itsellään "laskusta jääneet" 10 centtisetkin.

      • tipitön

        Teen maukasta ruokaa työkseni.
        Tarjoilijat saavat tipit, vaikka kerroit jättäväsi kiitokseksi hyvästä ruuastakin.
        Niin kyllä ne tipit jää aina automaattisesti tarjoilijalle.
        Pahalta se tuntuu ne kun vielä kehuskelevat sillä illan päätteeksi.


      • Puz
        tipitön kirjoitti:

        Teen maukasta ruokaa työkseni.
        Tarjoilijat saavat tipit, vaikka kerroit jättäväsi kiitokseksi hyvästä ruuastakin.
        Niin kyllä ne tipit jää aina automaattisesti tarjoilijalle.
        Pahalta se tuntuu ne kun vielä kehuskelevat sillä illan päätteeksi.

        Kaikissa niissä helsinkiläisissä ruokaravintoloissa (7 kpl), joissa olen ollut töissä, on myös keittiö saanut osansa tipeistä. Vähintään yhden osan, toisinaan pääluvun mukaan kuten tarjoilijatkin. Asiasta pitää vain sopia.


    • Joo

      Tippiä jätetään aina vähintään muutama euro..
      Siinä ei ole mitään jenkkityylistä vaan kohtelias tapa. Ne tarjoilijoiden palkat eivät niin suuria ole. Jos nyt ihan pillunaama epäkohtelias on tarjoilemassa niin silloin on asia aivan toinen.

      • Miettijä

        Ilmoitetaanko tippi tuloksi veroilmoitusta tehdessä vai pistetäänko se suoraan taskuun vain...


    • Pidä pennosesi, ****n pelle???

      ...jos antaa "tasarahan" ja se ylitse menevä osa on jotain 10-20 senttiä?

      • avviso

        Kummonen laskutaito tällä edellisellä heppelillä oikein on?

        Jos lasku on 28 euroa ja jättää 30 euroa, niin tippi on reilu 7 prosenttia. Jos lasku on 15 euroa ja jättää ystävälliselle tarjoilijalle 16 euroa, niin tippi on alle 7%. Käytän saksalaista käytäntöä, joka sopii kukkarolle (kuin kukkarolle).


    • Tarjoilija_

      AINA TIPPIÄ

    • uusiviisas

      kun käy syömässä suomalaisessa ravintolassa, niin tarjoilijalle ei tarvitse eikä pidä antaa tippiä. suomessa tarjoilijat ovat ammattitaitoisia ja saavat ihan hyvän palkan työstään.

      esim. japanissa ei tarvitse maksaa tippiä, koska tipin maksu vie liikaa aikaa.

      kaupankassalla töskentelevä on myös palveluammatissa ja eihän hänellekkään makseta tippiä hyvin tehdystä kassatyöstä.

      kyllä tippi kulttuuri saisi kadota maailmasta, saman asia ajaa kun yrittäjä nostaa aterian hintaa, näin saadaan myös palkka tarjoilijalle.

      tipin antaminen on melkeinen kuin tarjoilija olisi kerjäläinen joka kerjää rahaa.

      tarjoilija joka saa normaalin palkan, ei tarvitse tippiä.

      moni ammattitaitoinen tarjoilija pitää tipin antamista suomessa jopa halventavana.

      ammattitaitoinen suomalainen tarjoilija, palvelee kaikkia ravintolan asiakkaita tasapuolisesti. toisin on ulkomailla jossa yleesä on käytössä tippikulttuuri, ja siellä palvellaan vain eniten tippiä antavia asiakkaita.

    • Zuma

      Kyllä, ei, ehkä, riippuu tilanteesta, jos huvittaa, ei missään nimessä, tottakai ja Jumala kyllä tietää...

      Onneksi Suomessa vallitsee siis selkeä käytäntö tämänkin asian suhteen :-D

    • +++

      Jos haluat hyvää ja nopeaa palvelua ja että sinut muistetaan seuraavan kerran, jätä tippiä!!!! Tippiä jätetään Suomessakin ja ainoastaan juntit pihtaavat rahojaan!

    • Nimetön

      ehdottomasti aina, jos joku pa on toista mieltä niin sit on. Tulo on suomessa niin vähäistä että verottajakin tajuu ettei siitä mitään veroo voi maksaa. Sitäpaitsi jos joku toinen vie tarjoilijalle tarkoitetun tipin, niin se on varastamista

      • Sinna

        En anna Suomessa tippiä eikä siihen pidä kyllä täällä opettaakaan.Suomessa tarjoilijat saavat normaalia palkkaa siinä missä muutkin.Samalla perusteella pitäisi antaa sitten kampaajille ja muillekin palveluammattilaisille.
        Ehdoton ei.


      • ei persaukinen
        Sinna kirjoitti:

        En anna Suomessa tippiä eikä siihen pidä kyllä täällä opettaakaan.Suomessa tarjoilijat saavat normaalia palkkaa siinä missä muutkin.Samalla perusteella pitäisi antaa sitten kampaajille ja muillekin palveluammattilaisille.
        Ehdoton ei.

        ei kampaajalle kuulukaan antaa tippiä, ne hinnat mitä siellä on hipovat pilviä jo nyt. mutta jos menet yrittämään itsellesi mielihyvää ravintolassa, ja saat mukavan tarjoilijan, niinkuin melkein aina, minä ainakin palkitsen sen jo pelkästään sen takia että tyttö tai poika jaksaa valitsemassaan vaativassa ammatissa.


    • Tippi on kohteliaisuus

      Lähestulkoon jokainen tähän viestiketjuun vastanneesta on puhunut siitä miten tippi menee jollekin tietylle tarjoilijalle, ulkomailla näin ehkä onkin mutta ei suomessa. Tiedän yhden lähisukulaisen kautta, että ainakin niissä suomalaisissa ravintoloissa, joissa hän on työskennellyt tipit jaetaan koko henkilökunnan kesken. Näin ollen antamalla tippiä osoitat kiitoksen yhdelle tarjoilijalle, mutta itseasissa tuet koko ravintolaväkeä. Tässä yhteydessä lienee asiallista mainita että kysymyksessä oleva sukulaiseni työskentelee kokkina ja hänkin saa yhtä suuren osuuden tippipalkkioista. Näin ollen tippi on suomessa kiitos myös kokkeja kohtaan.

      Ja mitä yleensä tipin antamiseen tulee niin itse tulee annettua tippiä silloin kun olen erityisen tyytyväinen palveluun ja ruokaan. En pidä tipin antamista suomessa välttämättömänä, mutta kylläkin hyvänä tapana.

      Kuten aiemmin on käynyt ilmi niin ulkomailla tippi on kuuluu oleellisena osana tarjoilijoiden tuloon. Mm. Italiassa suurimmassa osassa ravintoloita laskuun lisätään 10-15% ns. palvelurahaa ja tämän lisäksi tarjoilijalle tulisi jättää saman suuruinen summa henkilökohtaista tippiä.

      • tarjoilija myös

        Toisissa ravintoloissa jokainen tarjoilija saa pitää omat tippinsä. Toisissa paikoissa taas tipit jaetaan vuoron päätteeksi kaikkien vuorossa olleiden tarjoilijoiden kesken.

        ''tarjoilijalle ei tarvitse eikä pidä antaa tippiä. suomessa tarjoilijat ovat ammattitaitoisia ja saavat ihan hyvän palkan työstään.''

        Onko sun mielestä joku 1200e/kk (miinus verot) hyvä palkka?

        ''moni ammattitaitoinen tarjoilija pitää tipin antamista suomessa jopa halventavana.''

        Montakos tarjoilijaa tunnet? Varmasti jokaisesta tarjoilijasta tuntuu hyvältä kun tulee tippiä. Se kertoo myös siitä että asiakas on ollut palveluun tyytyväinen ja ehkä se auttaa jaksamaan paremmin raskasta työtä kun saa jotain kiitosta asiakkailtakin.


    • ennen / nyt

      Joskus ennen oli tarjoilijat %-palkkaisia. Ja ansaitsivat sen mukaam, eli ahkeralla myynnillä sai oman potin kasvamaan. Jokaisella tarjoilijalla oli myös oma tarjoilualue jota kierrätettiin eri päivinä. %-palkan lisäksi tuli myös tipit jokaiselle henk. kohtaisesti. Yhteisestä sopimuksesta tarjoilijat saattoivat tehdä myös ns. "puulaakia" eli jokainen hoiti tehtävänsä mutta vuoron päättyessä laskettiin myydyt %:tit yhteen ja jaettiin tarjoilijoiden lukumäärällä. Näin jokainen ansaitsi vuorosta yhtäpaljon. Myös tipit jaettiin jokaiselle tasan.

      Vilkkaassa paikassa tarjoilija oli hyväpalkkainen jos osasi vielä myydä. - Tästä on jäänyt varmaan käsitys että tarjoilija on hyvä palkkainen nykyäänkin.

      Kun ravintoloita etenkin ns. karvalakkipaikkoja alettiin muuttamaan käteislaskutukseen / ostos, kasvoi tippien määrä tarjoilijalla joskus melko isoihinkin summiin. Paikka jossa oli vilkasta ja asiakas vaihtuvuus suuri oli sekä tarjoilijan että ovimiehen palkatkin isot.

      Nykyään kun on kk-palkka tai pohjapalkka ja pieni provika myynnin kannustamiseksi ei enään ylletä siihen palkkatasoon mitä ennen. Ennen oli myös tarjoiljan palkkaa kasvattamassa jokainen hinnan korotus koska palkka oli %- palkka ( muistaakseni 16 ja 18 %).

      Kyllä on totta, että tippejä ei suomessa tarvitse antaa, mutta se todellakin kertoo tyytyväisestä asiakkaasta. Tippejä ei ole myöskään kielletty antamasta. Tarjoilijat eivät siitä loukkaannu.
      Olen kuitenkin havainnut että runsaita juomarahoja antavalle asiakkaalle tarjoillaan joissain
      tapauksissa liikaa.

      Ravintolan taso ei ratkase tippien antoa ja tippiejä eli juomarahaa voi antaa myös pankki- ja luottokortilla ilmoittamalla siitä tarjoilijalle samaan tapaan kun narikka maksunkin voi liittää samaan laskuun.

    • tender

      Tuossa kun noita vastauksia on tullut luettua, niin tässäpä minun vastaukseni. Olen ollut vajaa kymmenen vuotta alalla ja tehnyt duunia niin ruokapaikassa kuin yökerhossakin.

      JAOSTA:

      Ruokapaikoissa, joissa olen ollut (2) on tipit jaettu aina kaikkien kesken tasan. Myös keittiön.

      Baareissa ja yökerhoissa on tipit pidetty yhtä paikkaa lukuunottamatta kaikissa itsellä. Ovimiehet yleensä jakavat tipit, koska osa on narikassa, joku ovella ja osa "kiertävinä". Ovimies ottaa yleensä tipit vastaan ja porukat sitten illan päätteeksi ne jakaa.

      PITÄÄKÖ ANTAA?

      No pitää ja ei pidä. Sehän on ihan itsestä kiinni. Jos on tyytyväinen niin miksi ei?
      Yksikään tarjoilija ei pane pahakseen yhtäkään tippiä, poislukien nämä "humoristit", tyyliin: "Se on tasaraha!!!" (antaa oikeasti tasarahan) tai "pidä loput, osta jotain kivaa itelles!!" (antaa viisisenttisen tai viron rahaa)

      Yleisenä ohjeena teille kaikille voisin kertoa vanhan viisauden "rahalla saa, hevosella pääsee". Jos vaikka mun tiskillä on sikana porukkaa ja kaikki huutaa viinaa, niin ekana saa ihan varmasti se, joka on viimeksi muistanu mua hiukan tipittää. Siinä on turha kenenkään kiukutella siitä että "mä olin ensin", koska minähän sen päätän kenelle myyn ja missä vaiheessa.

      Jos tippiä ei halua jättää, on sekin ihan ok. En minä sitä kaikilta odotakkaan. Mutta tosiaan pitää muistaa että pienellä summalla voi kuppilassa ostaa isoja etuoikeuksia. Jos on esim. jotain kantisbileitä, niin tipittäjät kutsutaan sinne ilman muuta. Muut saavat kutsujaan kerjäillä ja baarimikkoa maanitella, mutta eipä välttämättä tule kutsutuksi.

      Kun tulee tiskille ja haluaa jotain oikein hienoa ja siistin näköstä juomista esim. gimmafrendille sen synttäreinä, minä pistän kyllä kaiken taitoni peliin ja välillä voin pistää juomat jopa ilmaiseksi. Mutta vain niille joilta jää ylimääräistä tiskille. Ei muille.

      Yleensä kovimmat huutajat ja vaatijat ovat niitä jotka eivät tästä hommasta tajua yhtään mitään. He öykkäröivät ja mesoavat suu vaahdossa siitä kuinka olen palveluammatissa, kuinka he ostavat kuppilan ja antavat mulle fudut, kuinka tienaavat paremmin kuin minä, ym. He vaativat kaikenlaista erikoishuomiota, mutta kuitenkaan eivät ole valmiita maksamaan siitä pennin hyrrää. Nämä jäävät aina ilman. Ihan joka kerta.

      Tässäpä tätä. Haluan vielä muistuttaa, että tämä on kyllä melko raskasta hommaa olla duunissa yöstä yöhön, viikonlopusta toiseen. Katsella ja kuunnella humalaisia ja yrittää ymmärtää tuota kännisen uhoa ja vinoilua. Taas varmaan joku viisas sanoo, että "vaihda alaa". En vaihda, kun tämä on kuitenkin minun työni ja töissä minulla on yleensä aina kivaa. Arvostusta toivoisi välillä saavansa ja kiitokset voitte, rakkaat asiakkaani, aina jatkossakin antaa tipin muodossa.

      Tervetuloa!

      Marko

    • ei.tippejä

      Yhdesti jätin tipin (vitosen) lautasen reunalle ja kun tulin vessasta huomasin toisen asiakkaan nappaavan setelin ohimennessään itselleen.

    • juonkotona

      en käy raveissa.

    • käytännöt.hukassa

      Vaan mitenkä tipataan kortilla maksettaessa? Yritin tuolla muilla mailla tyyliin "make it xx, please", mutta tarjoilija sanoi ,ettei se ole mahdollista. Entäpä lännen tippipurkkipaikat?
      Pitäisikö siis aina pitää varalta käteistä tarkoitukseen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe