4op liian vähän

ikivanhaopiskelijakys

Suoritin 4op liian vähän viime talvena. Kelaan en ole vielä soittanut. Periikö kela takaisin jotakin ja millä aikataululla ja korolla?
Katselin jotain kelan vastauksia ja niissä sanottiin, että oman yliopiston kanssa pitäisi neuvotella tms. Syksyn opintotukipäätös tuli heinäkuussa ja 1.9. olis tukea tulossa.
Eli armahdetaanko ekan vuoden opiskelijaa?

6

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235487

No ensinäkään Kela ei missään tapauksessa perisi tukea takaisin tuossa tilanteessa. Takaisinperintä koittaa silloin, jos selvästi on nähtävissä, että tukea on nostettu, mutta opintoja ei ole suoritettu juuri ollenkaan. Muutama puuttuva piste ei tähän viittaa millään tavalla.

Vaihtoehdoksi jää tuen ehdollinen maksaminen eli saisit aikataulun, jolla suorittaa puuttuvat pisteet ja tämän jälkeen voitaisiin harkita tuen katkaisua (ei edelleenkään takaisinperintää), jos pisteitä ei vaan tule. No, koska sinulta puuttuu vain 4op, on Kelassa mahdollisesti jätetty tämä ehdollinen opintotuki väliin ja jatkettu ihan reilusti tuen maksamista entiseen malliin.

Eli ällös huolehdi. Jatka vaan opiskelua, ehkä vähän tiukemmin toisena vuotena.

• ikivanhaopiskelijakys

Sain siis heinäkuussa kelan kirjeen, jossa ilmoitettiin, ett maksavat mulle opintotukea 1.9. - 31.5. Nyt lokakuussa sain tiedustelun, miksen ole suorittanut enempää (vaan 4op liian vähän) Olisi mahdollista selittää vaikea elämäntilanne lääkärintodistuksella.. Muuten katkaisevat tuen 1.1.17. Tää selvityspyyntö olisi voinut tulla jo heinäkuussa. Joku laittaa lääk.tod. roskiin saadessaan kirjeen heinäk., ett tukea tulossa touko. loppuun.
      Turha jäkättää, ett silloin ei vielä tiedä kaikkia suorituksia. Mun osalla oli kaikki oikein, ei puutu mitään opintosuorituksia viime talvelta. Kela vaan on niin takaperoinen laitos.
      Voisin maksaa takaisin jonkin kuukauden tässä lokakuussa.. En maksa, jos haluava,t voin harkita ensi toukokuussa maksavani joulukuun tältä vuodelta takaisin.

• 189

Ei olisi voinut tulla vielä heinäkuussa. Lukuvuosi päättyy nimittäin vasta 31.7.

• marjatta888

Korkeakouluista lähtee Kelaan tiedot opintopisteistä könttänä syyskuussa. Ei heinäkuussa ole vielä selvillä lukuvuoden aikana (1.8. - 31.7.) suoritetut opinnot. Jos esimerkiksi suorittaa heinäkuun lopussa tentin, on opettajalla arvioimisaikaa tietty viikkomäärä, minkä jälkeen suoritus viedään rekisteriin.

Ja tokihan opintotukea saavalla opiskelijalla on tiedossa riittävän edistymisen määritelmä, eli ei pitäisi liian vähäisten suoritusten tulla yllätyksenä. Turhaan syyttelet nyt Kelaa.

• ikivanhaopiskelijakys

Mulla oli omat opt tiedossa, kyllä. Arvasin, ett jokin byrokratia-selitys tulee.
        Kela on takaperoinen laitos. Luulin, ett opintosuoritukset lähtevät kelaan joka kuukausi. Miksi tuo heinäkuinen ilmoitus ei voisi tulla vasta elokuussa ja sen mukana tuo selvityspyyntö? Voisi sitten selvittää, jos on suorittanut enemmän...

Olen ollut työelämässä ja osaan säilyttää s-laput. Osaakohan alta 20v klopit?
        Eiköhän heinäkuiset suoritukset ole epätavallisia ja siten harvalukuisia, joten sekin tukisi "yhteislähetystä". Mulle itselle sopii opintotuen katkaisu jo joulukuussa, on sellainen tilanne.

• nohuhuhu
        ikivanhaopiskelijakys kirjoitti:

Mulla oli omat opt tiedossa, kyllä. Arvasin, ett jokin byrokratia-selitys tulee.
        Kela on takaperoinen laitos. Luulin, ett opintosuoritukset lähtevät kelaan joka kuukausi. Miksi tuo heinäkuinen ilmoitus ei voisi tulla vasta elokuussa ja sen mukana tuo selvityspyyntö? Voisi sitten selvittää, jos on suorittanut enemmän...

Olen ollut työelämässä ja osaan säilyttää s-laput. Osaakohan alta 20v klopit?
        Eiköhän heinäkuiset suoritukset ole epätavallisia ja siten harvalukuisia, joten sekin tukisi "yhteislähetystä". Mulle itselle sopii opintotuen katkaisu jo joulukuussa, on sellainen tilanne.

Heinäkuussa on yliopistossa tenttitilaisuuksia. Tenttijöitä on paljon, ei siis ole ollenkaan harvinaista. Kesällä on hyvää aikaa lukea tenttiin, kun ei ole saanut kesätöitä.

Kela ei voi toimia vain sinun pillisi mukaan. On otettava huomioon isompi kokonaisuus. Itse tiesit opintopistetilanteesi, olisit sinäkin mennyt kesäkuussa tai heinäkuussa tenttiin, niin olisit nyt selvillä vesillä. Mutta ehkä opiskelu ei olekaan sinun lajisi.

Harrastukseksesi voit opiskella avoimessa yliopistossa tai työväen- tai kansalaisopistossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2231
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2211
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      48
      2073
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      213
      1462
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1386
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1151
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1076
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1056
    Aihe