vanhempien ikä

ärsyttää200000

mä oon 13-vuotias ja mua ärsyttää että mulla on yli 50-vuotiaat porukat ne vois olla vaikka 40-50v onks kellään muulla samaa et on 10-15 ja sun vanhemmat on yli 50v

10

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkätukka-68

      Mun tytär täyttää just 12v ja itse myöhemmin tänä vuonna 48v.
      Toivottavasti hän ei pidä mua ikäloppuna, sillä sitähän en missään tapauksessa ole.

    • Ihanhyvänäinkin

      Parempi vanhat vanhemmat, kuin teinivanhemmat. Usko pois!

    • Vanhamamma

      Ymmärrän kyllä, että vanhat vanhemmat voi hävettää. Itse muistan, että omia vanhempiani luultiin isovanhemmikseni ja velipuoltani isäkseni. (oma isäni oli jo 46 v, kun synnyin eli jo 59, kun täytin 13! Ja vanhempiakin isejä on). Ja vanhempani olivat tosi vanhanaikaisiakin (mutta ainahan teinejä tuntuu ne omat vanhemmat hävettävän syystä tai toisesta...). Voi käydä myös niin, että sitä yhteistä aikaa ei ole niin paljon ja he eivät jaksa leikkiä lapsenlastesi kanssa tai edes näe heitä. Mutta toisaalta on tärkeämpiä asioita kuin ikä. Esim. että vanhemmat välittää sinusta, eikä ole esim. mitään juoppoja tai hakkaa sinua? Mieti niitä hyviä puolia mitä vanhemmissasi on.

      Ja voihan yli 50-vuotias olla paremmassa kunnossakin kun 10-20 vuotta nuorempi vanhempi. Jos pitää huolta kunnostaan. Nuorellakin voi olla esim. paljon ylipainoa tms. Ja kuten joku mainitsi, niin teinivanhemmuudessakin varmasti on huonot puolensa... Oma sukulaiseni sai lapsen 16-vuotiaana. Ja vanhemmillasi on elämänkokemusta ym. mistä on hyötyä vanhemmuudessa. Ja kaikilla ei ole samanlainen elämäntilanne saman ikäisenä ja ei voi hankkia lapsia saman ikäisenä. Tai saa. Toiset voi yrittää saada lasta vuosia.

      Ja 13-vuotiaasta tietysti jo 40-vuotias tuntuu ikälopulta. Saatikka 50-vuotias! Ei 50-vuotias kuitenkaan ole mikään vanha. Huomaat sen sitten, kun vanhenet.

      Juu ja itsekin siis olen "ikäloppu" äiti, sain lapsen 35-vuotiaana. Mutta rakastan lastani aivan valtavasti. Ja pidän huolta kunnostani kuntoilemalla. Toivon mukaan omaa lastani ei kauheasti harmita ikäni myöhemmin. Nyt on vasta 5 v ja on vielä kovin ylpeä äidistään...

    • Vähäksnoloo

      Nuoret haluaa olla samanlaisia kuin muut. Ei haluat erota porukasta. On tärkeää tulla hyväksytyksiä ja pelätään kiusaamista. Mutta pitäisikö kieltää vanhemmuus "erilaisilta" vanhemmilta. Köyhiltä, jolla ei ole varaa ostaa lapsille muotivaatteita ja viimeisintä huutoa olevaa älypuhelinta tms.? Ylipainoisilta?Epämuodikkailta? Liian vanhoilta ja liian nuorilta? Rumilta? Joku muu voi kadehtia sua, kun sulla on tosi mukavat vanhemmat. Tai en tiedä onko ne, mutta ehkä niissä on jotain hyvääkin? Myöhemmin sua nolottaa, kun oot ajatellu tollasia vanhemmistasi. Ja voithan lohduttautua, että jonkun isä voi olla jo 60 v tai vaikka 70 v. Vaikka ei ehkä sinun kavereidesi.

    • Pinna.kireällä

      Nykyisin ihmiset eivät korosta ikäänsä esim.vaatetuksella. Ikääntyneetkin vanhemmat ovat solakoita ja urheilullisia. Äidit hoitavat hiuksensa ja meikkaavat.
      Ei ihmisten ikää tule edes ajatelleeksi.
      Turhaan häpeät vanhempiasi, niin kuin tuhannet muutkin teini-ikäiset, jotka irrottautuvat lapsuudestaan. Siihen liittyy kaiken vanhan kauhistelu ja häpeäminen, kenellä vanhat vanhemmat, kenellä liian nuoret, kenellä uskovaiset, tai viinaan menevät, tai työttömät, tai invalidisoituneet, köyhtyneet, masentuneet, typerää harrastusta kannattavat, väärää musiikkia kuuntelevat... syitä riittää.
      - Vanhat vanhempasi kuitenkin ovat tukenasi vielä kauan.

      • Iteolin32ekasynt

        Näitä "vanhoja"vanhempia on tulevaisuudessa paljon enempi, koska nykyään hommataan lapsia vasta vähän alle nelikymppisinä, ensisynnyttäneiden keski-ikä on jo nyt n 30v.


    • HappyMama84

      Eipäs yleistetä et nuori vanhempi=huono vanhempi. Ei ne kaikki yli 30v. vanhemmatkaan ole hyviä vanhempia. Itseasiassa jos miettii vaikka näitä surullisia lapsi/perhesurmia niin aikas harvoin nuoret/teinivanhemmat niitä on tehnyt. Itse olin 19 kun esikoinen syntyi ja kaksi viimeistä sain alle kolmekymppisenä. Olen onnellinen että olen lapseni saanut nuorena. Yöt jaksoin valvoa lasteni kanssa hyvin. Muistan kun oma äitini sanoi, että kyllä sen huomasi kun minä synnyin ja hän oli tuolloin 34 et rankkaa oli se yövalvominen ja siitä palautuminen. Kyllä se ikä alkaa yli kolmekymppisenä painaa. Pidän lapsistani ja ylipäänsä lapsista paljon. Sitten joskus kun omat lapseni saavat omia lapsia on mukava olla isovanhempana kun ei ole ikäloppu.
      Enkä ole todellakaan mikään yhteiskunnan elätti. Minulla on kaksi ammattitutkinto ja töitäkin olen ehtinyt tehdä sekä olla kotiäitinä viimeiset kuusi vuotta ja asumme omistusasunnossa. Viimeisimmän ammattini myötä aloitan vuodenvaihteessa työt kotona (joten en jää edes mieheni siivelle elämään, jos sitä kuvittelette). Elämä on mallillaan olen saanut ihanimman miehen rinnalleni kuin ikinä osasin toivoa ja hänen kanssaan perheen ja oman kodin.

      • Saavatitelapsilisää

        Missä niin väitetään et nuoret vanhemmat on huonoja?
        Teinivanhemmat jotain 16-17 voivat olla kypsymättömiä vanhemmiksi


      • otannat_kohdallaan

        "oma äitini sanoi, että kyllä sen huomasi kun minä synnyin ja hän oli tuolloin 34 et rankkaa oli se yövalvominen ja siitä palautuminen. "

        Tuo ratkaisi kaiken. Äitisi on riittävä tilastollinen otos, joten kenenkään ei saisi saada lasta 34 vuotiaana tai vanhempana. Hyvä, että tuli tuokin asia tutkituksi ja todistetuksi.

        Muistitko soittaa tuloksista esim. Helsingin yliopistoon? Jos et, tee se pikaisesti.


    • Anonyymi

      Moi. Itellä on aika nuoret vanhemmat, eli ite en mitenkään ”häpeä” niitä. Oon ite 12v (itse asiassa tänään synttärit🙃) ja mun molemmat vanhemmat on 38. Saivat mut siis ollessaan 26v. Mulla on isosisko joka on jo 14,5v ja pikkusisko joka on 6v :)

      Mutta siis mun vanhemmat on alle 40-vuotiaita vaikka täytänkin jo 13vuotta. Oon 14-vuotias sillon kun ne on 40v.

      Mun mielest vanhempien ikää ei pitäs hävetä, vaikka ei se nyt kivaakaan oo jos muilla esim kavereilla tosi nuoret ja itellä vähän vanhemmat :( mutta semmosta elämä on.

      Omien kavereiden vanhemmat on kai 40-50v, elikkä siihen verrattuna mun vanhemmat on aika nuoret. Parilla mun kaverilla on saman ikäset kun mulla, mutta ei kellään sen nuorempia :)

      Onhan se kiva kun on nuoret vanhemmat, ite tykkään siitä. Mutta vaikka ne ois vanhempia, en mä niitä silti häpeis. Olis ihan yhtä tärkeitä mulle❤️

      Tuskin kukaan näitä enää lukee vuonna 2023, mutta laitoinpa silti kun ei muutakaan tekemistä :) toivon että kaikki pystyis rakastamaan vanhempiaan riippumatta niiden iästä. Jos sun vanhemmat on 60v, on ne ihan yhtä tärkeät kun niiden ollessa 35v :) oon nyt puhunut ja taidan nyt lopettaa tähän:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1917
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1569
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1519
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1425
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1370
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1317
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1239
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1157
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe