Suomalainen purjehtija kateissa Virossa

Purjehdija

52

869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surrur21

      Jos päällä oli liivit, miehen pitäisi kellua meressä vieläkin. Saa nähdä, osoittautuuko tuo tieto todeksi.

      • Jos ne oli paukkuliivit, on 30% mahdollisuus, ettei ne koskaan auenneetkaan.


      • Bossu kirjoitti:

        Jos ne oli paukkuliivit, on 30% mahdollisuus, ettei ne koskaan auenneetkaan.

        Mistähän tuommoisen prosenttiluvun tempaisit? Todennäköisesti omasta päästäsi.


      • voi.pudota

        Kun ihminen lakkaa tekemästä mitään, voi liiveistä hyvin luiskahtaa ulos ilman haarahihnoja. Jopa pintapelastajan nostovaljaista putoaa siinä tilassa.


      • voi.pudota kirjoitti:

        Kun ihminen lakkaa tekemästä mitään, voi liiveistä hyvin luiskahtaa ulos ilman haarahihnoja. Jopa pintapelastajan nostovaljaista putoaa siinä tilassa.

        Se on totta. Gotlant Runtin yhteydessähän kävi vuosia sitten niin, että pintapelastaja oli nostamassa kilpailuun osallistuneesta veneestä pudottua ruotsalaisveneilijää kopteriin ja tämä luiskahti valjaista. Henki meni; en muista, löydettiinkö pudonnutta edes enää uudestaan.


      • voi.pudota
        10-14 kirjoitti:

        Se on totta. Gotlant Runtin yhteydessähän kävi vuosia sitten niin, että pintapelastaja oli nostamassa kilpailuun osallistuneesta veneestä pudottua ruotsalaisveneilijää kopteriin ja tämä luiskahti valjaista. Henki meni; en muista, löydettiinkö pudonnutta edes enää uudestaan.

        Ei löydetty. Niin pintapelastaja kuin parin veneen miehistötkin näkivän uhrin vajoavan mereen, mutta kuolleeksi julistaminen kesti ne normaalit vuodet.


      • 10-14 kirjoitti:

        Mistähän tuommoisen prosenttiluvun tempaisit? Todennäköisesti omasta päästäsi.

        On joskus tutkittu, onko ihmiset huoltaneet liivinsä ja mikä niiden kunto oli. Muistaakseni jotain tuota luokkaa oleva määrä ei toiminut niin kuin piti.


      • seppomartti
        Bossu kirjoitti:

        On joskus tutkittu, onko ihmiset huoltaneet liivinsä ja mikä niiden kunto oli. Muistaakseni jotain tuota luokkaa oleva määrä ei toiminut niin kuin piti.

        Kannattaa vilkaista paukkuliivejä. Aukikiertyneitä pulloja olen omistani (13 kpl) löytänyt pari kertaa. Tänä vuonna 3 yli-ikäistä laukaistiin veteen hyppäämällä ja kaikki toimi. Aion jatkaa valitsemallani tiellä. Kun painepullo tai suolapanos tulee uusittavaksi joku hyppää veteen. Ensikertalaiselle hyödyllinen harjoitus.
        Ko onnettmuuden oppi 1 on: pitäisi ennen merimatkaa pitää turvallisuuskoulutus. Valitettavasti vain naisgastien joukossa on ollut henkilöitä, jotka kieltäytyvät MOB tai veneen hallintaan liittyvistä harjoituksista. Oppi 2: Veneestä putoaminen pitää tehdä mahdollisimman mahdottomaksi. Oppi 3: pelastusliivit ovat enemmän perikuntaa ja vakuutusyhtiötä varten. Jos veneessä ei ole erityisen osaavaa miehistöä takaisin pääsy huonossa kelissä tuskin onnistuu.


      • seppomartti kirjoitti:

        Kannattaa vilkaista paukkuliivejä. Aukikiertyneitä pulloja olen omistani (13 kpl) löytänyt pari kertaa. Tänä vuonna 3 yli-ikäistä laukaistiin veteen hyppäämällä ja kaikki toimi. Aion jatkaa valitsemallani tiellä. Kun painepullo tai suolapanos tulee uusittavaksi joku hyppää veteen. Ensikertalaiselle hyödyllinen harjoitus.
        Ko onnettmuuden oppi 1 on: pitäisi ennen merimatkaa pitää turvallisuuskoulutus. Valitettavasti vain naisgastien joukossa on ollut henkilöitä, jotka kieltäytyvät MOB tai veneen hallintaan liittyvistä harjoituksista. Oppi 2: Veneestä putoaminen pitää tehdä mahdollisimman mahdottomaksi. Oppi 3: pelastusliivit ovat enemmän perikuntaa ja vakuutusyhtiötä varten. Jos veneessä ei ole erityisen osaavaa miehistöä takaisin pääsy huonossa kelissä tuskin onnistuu.

        Tuon voi allekirjoittaa. Minulla on ollut katsastuksia tehdessä tapana käydä läpi paukkuliivien tarkistusproseduuri (täyttöä ja ilmanpitävyyden tarkastusta, jonka neuvon vain suullisesti) kippareiden kanssa. Joka kevät siinä on löytynyt löysällä olevia CO2-pulloja ja vanhentuneita laukaisusulakkeita, jälkimmäisiä jopa juuri ostetuista liiveistä.

        Ja totta on sekin, että jo melko vähäisessä aallokossa liivien rooliksi jää lähinnä kelluttaa vainajaa sen verran, ettei kuolleeksijulistamista tarvitse perikunnan vuosia odotella.


      • veikkoeski
        10-14 kirjoitti:

        Mistähän tuommoisen prosenttiluvun tempaisit? Todennäköisesti omasta päästäsi.

        Lukujen ottaminen omasta päästä on maan tapa. Ajat muuttuu


      • veikkoeski kirjoitti:

        Lukujen ottaminen omasta päästä on maan tapa. Ajat muuttuu

        Ai niin, unohdin. Onhan siitä ministeritason esimerkkiä :)


    • ariel371

      Yksi hyvä homma on pitää elämänlangat aina kiinni kannella ja liivit/valjaat istumalaatikon lokerossa välittömästi saatavilla. Näin ne eivät ikinä unohdu ottaa käyttöön kelin koventuessa. Startissa kun hommaa riittää ja asioita jää tekemättä.

      Mulla on Viking -paukkuliivien suola/paperi (?) -laukaisimet kaksi kertaa hapertuneet ja laukaisseet kuivumassa olleet liivit kaappiin. Haarahihnattomat liivit on laitettava erityisen kireälle ja siksi paukkuliivit ovat henkilökohtaiset. Se jolle ne eivät ole tarkoitetut menee muuten läpi niistä mereenpudotessa tai painelaukaisun tapahtuessa. Karannut liivi katoaa täyttyneenä tuulen mukana.

      Mulla on sääntö että sprayhoodin alta ei lähdetä yöaikaan lainkaan tai toisen nukkuessa päivälläkään mihinkään ilman valjaiden kiinnioloa, ei edes ruorin taakse.

      Nämä eivät liity nyt tapahtuneeseen, eikä tarkoituksena ole syyllistää ketään tapahtuneesta. Jaksamista asianosaisille.

      • Purjehdija

        Tältä kesältä kokemus paukkuliivin "vajaatoiminnasta". Kannella touhunneen gastin liivien laukaisinnaru tarttui johonkin lievästi kiinni. Havahduttiin hetkeksi ihmettelemään sihinää, aivan kuin termospullo vuotaisi. Kun huomattiin että ääni tulee paukkuliivistä, se laukaistiin nykäisemällä, mutta liivi ei enää täyttynyt kuin osittain.
        Käyttäjällä ei ollut tietoa että liivien voi täyttää myös puhaltamalla, vaikka oli lukuisia kertoja seurannut opastusta lentokoneessa. Miehistö on syytä opastaa liivien käyttöön kädestä pitäen. Olikohan kyseessä seppomartin mainitsema aukikiertynyt patruuna?


      • Kalervo_Kolli
        Purjehdija kirjoitti:

        Tältä kesältä kokemus paukkuliivin "vajaatoiminnasta". Kannella touhunneen gastin liivien laukaisinnaru tarttui johonkin lievästi kiinni. Havahduttiin hetkeksi ihmettelemään sihinää, aivan kuin termospullo vuotaisi. Kun huomattiin että ääni tulee paukkuliivistä, se laukaistiin nykäisemällä, mutta liivi ei enää täyttynyt kuin osittain.
        Käyttäjällä ei ollut tietoa että liivien voi täyttää myös puhaltamalla, vaikka oli lukuisia kertoja seurannut opastusta lentokoneessa. Miehistö on syytä opastaa liivien käyttöön kädestä pitäen. Olikohan kyseessä seppomartin mainitsema aukikiertynyt patruuna?

        Joo, kyllä lentokoneen turvademosta pitäisi tuo tajuta.

        Laita jatkossa turvademo youtubesta pyörimään ennen jokaista purjehdusta. Voit kokeilla eri yhtiöiden versioita mikä toimii parhaiten.


    • Liivifani
      • käytän.kunnollisia

        Eivätkös merivartijat ja muutkaan viranomaiset ole vastuullisia? Vastuullinen veneilijä vain toimii paukkuliivien kanssa seppomartin ylempänä kertomien suuntaviivojen mukaan.


      • nettipurjehtija

        Paukkuliivi on vastuullisen veneilijän pukine, mutta liivissä pitää olla reilusti nostetta. Itämeren räntäsateissa tarvitaan vähintään 275 N liivit, koska paksut vaatteet painavat paljon märkänä eikä liian pieni noste riitä pitämään uhria oikeassa asennossa. Liivin pitää olla säännöllisesti tarkastettu & huollettu ja haarahihnan pitää olla kiinni. Yksin tai osaamattomien matkustajien kanssa purjehdittaessa täytyy lisäksi pitää elämänlanka kiinnitettynä liiveistä veneeseen, kuten Ariel tuossa edellä jo kommentoi.

        Se täytyy kyllä tunnustaa, että omilla harvoilla gastireissuillani noista vaatimuksista ei täyttynyt yksikään. Jälkikäteen hirvitti ajatuskin mitä olisi voinut sattua ja näköjään jollekin sattui juuri se. Osanottoni omaisille.


      • erijuttuviranomaisilla
        käytän.kunnollisia kirjoitti:

        Eivätkös merivartijat ja muutkaan viranomaiset ole vastuullisia? Vastuullinen veneilijä vain toimii paukkuliivien kanssa seppomartin ylempänä kertomien suuntaviivojen mukaan.

        Merivartiossa kalustoa ja liivejä huolletaan asianmukaisesti. Pihi purjehtija hakee kaiken biltemasta ja vastaavista halpa halleista, ei vaihda saati tarkasta pulloa liiveissään, kun maksaa muutaman kympin ja saa sen puhallettuakin...


      • Paskapuhetta. Paukkuliivit ovat erinomainen varuste, mutta toki ne pitää muistaa vuosittain tarkistaa. Eikä välitarkastus edes kerran kesässä ole pahitteeksi sekään, esim. sen aukikiertyneen pullon varalta.


      • C1R

        Jos pullon on kiertänyt kunnolla kiinni, ei se aukea itsestään. Kierteet ovat hyvin tiukat, joten pulloa pitää kiertää voimalla pohjaan asti, jotta se kiinnittyy tiiviisti.


      • Venelehdessä on noita paljon tutkittu, ja viime testissä ollut Vikingin 275-liivi näytti jo itselleni riittävän hyvältä. Kun painoa on 100 kiloa ja pituutta 195 cm, ei kalliitkaan liivit välttämättä toimi, kuten lupaavat. Ohessa vielä ruotsalaisten havaintoja liiveistä:

        http://www.icakuriren.se/artiklar/test-rad/20130620/flytvast


      • MitäsJosOnSolmu
        10-14 kirjoitti:

        Paskapuhetta. Paukkuliivit ovat erinomainen varuste, mutta toki ne pitää muistaa vuosittain tarkistaa. Eikä välitarkastus edes kerran kesässä ole pahitteeksi sekään, esim. sen aukikiertyneen pullon varalta.

        Tuossa onkin sinulla paha paikka: monessa paukkuliivissä merkinantopillin naru on SOLMITTU kiinni liivin korvakkeeseen. Mitäs tehdään, jos solmu on löystynyt tai peräti auennut? :-) :-)


      • Bossu kirjoitti:

        Venelehdessä on noita paljon tutkittu, ja viime testissä ollut Vikingin 275-liivi näytti jo itselleni riittävän hyvältä. Kun painoa on 100 kiloa ja pituutta 195 cm, ei kalliitkaan liivit välttämättä toimi, kuten lupaavat. Ohessa vielä ruotsalaisten havaintoja liiveistä:

        http://www.icakuriren.se/artiklar/test-rad/20130620/flytvast

        Kaksi asiaa kiinnitti ruotsalaisessa artikkelissa huomiotani:
        1) CE-standardia tulkitaan eri testilaboratorioissa eri tavalla
        2) tämä testi oli tehty 87-kiloisella henkilöllä, mutta muuta tietoa ei annettu hänen ominaisuuksistaan; standarditesti tehdään usealla eripainoisella henkilöllä.

        Jälkimmäistä jäin miettimään enemmän. Eri yksilöillä kelluvuus on hyvinkin erilainen, joten samanpainoisista henkilöistä toiselle sama liivi riittää ja toiselle ei niin hyvin.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Kaksi asiaa kiinnitti ruotsalaisessa artikkelissa huomiotani:
        1) CE-standardia tulkitaan eri testilaboratorioissa eri tavalla
        2) tämä testi oli tehty 87-kiloisella henkilöllä, mutta muuta tietoa ei annettu hänen ominaisuuksistaan; standarditesti tehdään usealla eripainoisella henkilöllä.

        Jälkimmäistä jäin miettimään enemmän. Eri yksilöillä kelluvuus on hyvinkin erilainen, joten samanpainoisista henkilöistä toiselle sama liivi riittää ja toiselle ei niin hyvin.

        Mahtaakohan ominaispaino ihmisellä paljoakaan vaihdella, ainakaan kilojen suhteessa, kun lisäpaino yleensä on rasvaa eli alle 1.0.


      • seppomartti kirjoitti:

        Mahtaakohan ominaispaino ihmisellä paljoakaan vaihdella, ainakaan kilojen suhteessa, kun lisäpaino yleensä on rasvaa eli alle 1.0.

        Jos 170 cm ja 200 cm mies painavat kumpikin sata kiloa, niin ensinmainittu kelluu lähes varmasti selvästi paremmin. Ellei hän sitten satu olemaan bodari, jonka rasvaprosentti on alle 10 ja toinen taas keskitasoa lihasmassansa suhteen, jolloin saattaisi käydä päinvastoin.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Jos 170 cm ja 200 cm mies painavat kumpikin sata kiloa, niin ensinmainittu kelluu lähes varmasti selvästi paremmin. Ellei hän sitten satu olemaan bodari, jonka rasvaprosentti on alle 10 ja toinen taas keskitasoa lihasmassansa suhteen, jolloin saattaisi käydä päinvastoin.

        Jos 40 kg lapsi ja 100kg aikuinen kelluvat ilman apuvälineitä liikkumatta merivedessä, molempien ominaispaino on lähellä yhtä. Lapsi kelluu "lähes varmasti selvästi" huonommin. Pelastusliivien kellutuksessa toki on eroa mutta se voi olla myös liivin kokoeroa. Itse käytän 270N liiviä


      • seppomartti kirjoitti:

        Jos 40 kg lapsi ja 100kg aikuinen kelluvat ilman apuvälineitä liikkumatta merivedessä, molempien ominaispaino on lähellä yhtä. Lapsi kelluu "lähes varmasti selvästi" huonommin. Pelastusliivien kellutuksessa toki on eroa mutta se voi olla myös liivin kokoeroa. Itse käytän 270N liiviä

        En nyt oikein ymmärrä, miksi yleensä tuot lapset mukaan keskusteluun. Aikuisten liiveistähän tässä oli kysymys. Ja pelkkä massahan ei tässä kerro mitään, koska ratkaisevaa on tiheys eli massan ja tilavuuden suhde. "40 kg lapsi" voi olla 120 cm (ja ylipainoinen) tai 180 cm (ja rankasti alipainoinen). Tiheydet sen mukaisesti aivan erilaiset.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, miksi yleensä tuot lapset mukaan keskusteluun. Aikuisten liiveistähän tässä oli kysymys. Ja pelkkä massahan ei tässä kerro mitään, koska ratkaisevaa on tiheys eli massan ja tilavuuden suhde. "40 kg lapsi" voi olla 120 cm (ja ylipainoinen) tai 180 cm (ja rankasti alipainoinen). Tiheydet sen mukaisesti aivan erilaiset.

        Sama pätee aikuisiin. Kukkakeppityypit ovat käyneet harvinaisemmiksi ja läskit yleisemmäksi. Ei se ole suuri ominaispaino- tai pelastusliivin kellutusongelma. Tämä riittää minulle tästä aiheesta.


    • dafs333

      Löytyikö tämä?

    • timppa01

      Tulin kerran kajuutasta ulos Viking merkkinen testivoittaja liivi päällä. Käsilaukaisunaru jäi johonkin kiinni ja liivi pamahti hienosti auki. Ja samantien tyhjäksi - puhallustäyttöletkun venttiili oli viallinen ja vuosi. Liivi oli vuosittain huollettu Vikingin valtuuttamassa paikassa. Valmistaja ei koskaan viitsinyt edes vastata minulle reklamaatiosta.

    • Turvallinen.Hevonen

      Tämän ketjun paras neuvo on se, että tehdään tippuminen veneestä mahdollisimman mahdottomaksi. Itsellä on kannelta sitloodaan yltävä turvaköysi kansityöskentelyä varten (jossa vielä lyhennyslenkki väliaikaistarvetta varten) ja lyhyt köysi sitloodassa, joka on kiinni valjaissa kun ollaan ruorissa.

    • ariel371

      Vierailin englantilaisen eläköityneen, Falklandin sotaan osallistuneen meriupseerin Colvic -moottoripurressa. Opin tästä visiitistä valtavasti, hommat viimeisen päälle shipshape.

      Liivejä ei käytetä ollenkaan, pelkät valjaat päällä aina. Toista metriä syvästä lodjusta jos lähdetään, kummallakin puolella on valmiina liinat ja ne jo kiinni elämänlangoissa.
      Kylkikiinnitys onnistuu tältä yksinseilorilta laatikosta, kiinnitysköydet tulevat laatikkoon ja pollarin ohituksessa laatikosta heitetään siihen tuleva köysilenkki, peräköysi, ja peräspringi. Kaveri ei siis ollut hakamiehiä ;) Kumpikin köysi saadaan kaukalossa pysyen sopivaan mittaan, veto jätetään päälle lapa laituria kohti potkurivirtaa puskemaan ja vasta sitten lähdetään laatikosta.

      Hiilikamiina, kronometri, sekstantti jne. löytyivät sisältä, samoin Kuningattaren kuva laipiosta.
      Vain BBC:n säätiedoilla ja uutisilla oli totuusarvo, kaikki muu oli pelkkää povaamista ja huhuja.

      • Jo 1600-luvulla brittifilosofi David Hume totesi, että kaikkien tietojen totuudellisuus heikkenee siinä suhteessa, mitä kauempaa Lontoosta ne ovat peräisin. Myös kristinusko oli epätosi, ilmeisesti koska sitä ei ollut Britanniassa keksitty


    • 407

      Se vuosia sitten pelastus-loopista pudonnut purjehtija (Gotland Runt) oli Argon veneen kippari. Ruotsalaisten tyyli ilmeisesti on että pinturi ei mene varmistamaan. Suomessa nähtävästi pinturi menee varmistamaan. Jonkin aikaa tapahtuneen jälkeen eräässä koulutuksessa oli rajavartiolentueen päällikkö pitämässä turvallisuusluentoa. Asiasta tuli puhetta ja hän ei halunnut ruotsalaisten toimia muuten kommentoida kuin että "meidän pojat sanoi että jos meillä on kala koukussa, niin se ei putoa!" Hyvin kommentoitu mielestäni. Ikäviä hommia...

      • nettipurjehtija

        Mielestäni paukkuliiveissä pitäisi aina olla myös valjaat. Marinepool voitti yhden testin muutama vuosi sitten, mutta nykyään 180 N:n noste on jo siinä suositeltavan alarajalla. Suomen keleissä tarvitaan paljon vaatetta ja niiden kelluttamiseen ja kääntämiseen oikein päin tarvitaan paljon nostetta. Katse kannattaa suunnata 275 N ja sitä isompiin liiveihin.

        Valjaatkaan eivät takaa selviytymistä jos uhri päätyy kaiteen väärälle puolelle roikkumaan, kuten tämä Englannissa v. 2012 tapahtunut onnettomuus osoitti:
        https://www.gov.uk/maib-reports/person-overboard-while-tethered-to-racing-yacht-lion-off-selsey-bill-west-sussex-england

        Kilpaveneen keulassa ollut kippari putosi paukkuliivi-valjaiden (Spinlock Deckvest 150 Pro Sensor) ja 1,8 m turvaköyden varassa veneen laidalle. Miehistö sai nostettua miehen kannelle 16 minuutin jälkeen, mutta silloin oli jo liian myöhäistä.


      • seppomartti

        Olen käyttänyt siitä lähtien kun tulivat markkinoille. Ja juuri valjaiden takia. Ne ovat paljon mukavammt käytää kuin irralliset valvaat, joita veneessä myös on muttei kukaan käytä. Esimerkkiliivistä puuttuu haararemmit, sprayhood, heijastimet, turvaliina, pilli eikä musta väri ole kovin fiksu valinta.


      • seppomartti kirjoitti:

        Olen käyttänyt siitä lähtien kun tulivat markkinoille. Ja juuri valjaiden takia. Ne ovat paljon mukavammt käytää kuin irralliset valvaat, joita veneessä myös on muttei kukaan käytä. Esimerkkiliivistä puuttuu haararemmit, sprayhood, heijastimet, turvaliina, pilli eikä musta väri ole kovin fiksu valinta.

        On siinä haararemmi ja tuo aaltosuoja (wavehood), ja värikin oranssi, kunhan veteen joutuu. Heijastimista en tiedä.

        https://www.youtube.com/watch?v=pqbBt1hYzE4


    • seppomartti

      275N liivi varmaankin kelluttaa mutta on hyvä tietää etukäteen, ettei sen kanssa voi laisinkaan uida eikä pääse vedestä pelastuslauttaan. Tarvitsee tyhjentää osa ilmasta pois.
      Olen kysellyt vierailta gasteilta, mitä tekisivät jos putoaisin keulakannelta leen puolelle roikkumaan veteen. Yhtään hyvää ehdotusta ei ole tullut. Ei oli ilmeisesti ajateltu etukäteen. Oma turvakoulutukseni sen jälkeen on ollut: heti vastakäännös ( vaikka olisi spinnu), jolloin vene ilman lentäviä purjeita pysähtyy piihin, MOB on hukkumisen kannalta korkeammalla, alin mantågivaijeri katkaistaan takaa dynemakiinnityksestään ruorin vieressä olevalla puukolla, MOB vedetään löysän vaijerin alta kannelle yhteisvoimin. Saa matkia ja parannusehdotuksia vastaaotan

    • Selkeyttä

      Onko otsikon alkuperäiseen asiaan mitään vastauksia?

    • ariel371

      Miestä ei saa merestä ylös miesvoimin, ainakaan mulla ei sellaisia karpaaseja ole miehistössä ollut. Ylimääräinen vapaa nostin, siihen hakalla kiinni valmis nostoliinalenkki ja niillä nosto kyljeltä vinssaamalla. Tämäkin edellyttää tajuissaan ja toimintakunnossa olevaa nostettavaa, lenkkiä ei oikein saa kainaloiden alle muuten tai siinä ei pysy. Avoin poijuhaka saattaa silloin tulla kyseeseen, se nostimesta roikkuen ja kiinni pudonneen valjaisiin.
      Tosin yleensä veneessäni ei ole käännöksen tekijää, ei vinssaajaa, ei ketään, jos itse putoan.

      • seppomartti

        Pointti on siinä, että leen puolella hyvässä vauhdissa pudonnut elämän langassa kiinni oleva hukkuu, ei pääse veneestä irti eikä takaisin veneeseen. Eikoinen MOB. Ei tässä ilanteessa tarvita lenkkejä kainalon alle eikä poijuhakoja. Mies on hyvin haassa (turvaliina) kiinni kainalon alta valjaissaan. Fallista voi olla apua, jos miehistön käsivoimat eivät riitä vaikka vauhti on tapettu.
        Autopilotin/tuuliperäsimen ajaessa yksinpurjehtijalle tekemätön paikka, kuten perässä hinattava naru


      • Tuli mieleeni ajatus, että jos oikein kovassa kelissä joutuu menemään kannelle, niin eikö esim. spinnun nostinta voisi käyttää elämänlankana? Siis kiinni valjaisiin ja yksi mies pitää nostinta sopivan kireällä ettei sotkeudu jalkoihin? Ei varmaan toimisi kilpailussa, mutta ehkä huviveneessä.


      • Parhauttaja
        seppomartti kirjoitti:

        Pointti on siinä, että leen puolella hyvässä vauhdissa pudonnut elämän langassa kiinni oleva hukkuu, ei pääse veneestä irti eikä takaisin veneeseen. Eikoinen MOB. Ei tässä ilanteessa tarvita lenkkejä kainalon alle eikä poijuhakoja. Mies on hyvin haassa (turvaliina) kiinni kainalon alta valjaissaan. Fallista voi olla apua, jos miehistön käsivoimat eivät riitä vaikka vauhti on tapettu.
        Autopilotin/tuuliperäsimen ajaessa yksinpurjehtijalle tekemätön paikka, kuten perässä hinattava naru

        Pyytäisin vielä pikku tarkennusta tuohon viimeiseen lauseeseen, kun on yksinpurjehtijasta kysymys...


      • seppomartti
        Parhauttaja kirjoitti:

        Pyytäisin vielä pikku tarkennusta tuohon viimeiseen lauseeseen, kun on yksinpurjehtijasta kysymys...

        Tarkennus: kun yksinpurjehtija putoaa yli laidan olemamatta veneeessä kiinni niin perässä raahattava köysi on hyödytön. 6 solmun vauhdissa veden paine estää takaisin pääsyn. Olen tavannut köyden raahaajia. Voi toimia kauniilla ilmalla muttei silloin putoilla.
        Jos ja kun soolopurjehtija on elämänlangassa kiinni ja putoaa yli laidan, ei pääse irti eikä pysty kiipeämään takaisin samaisen veden paineen vuoksi. Vanhus, kuten minä, ei pääse ilman portaita tyvenessä satama-altaassakaan. Sen olen jo muutaman kerran testannut.


      • seppomartti kirjoitti:

        Tarkennus: kun yksinpurjehtija putoaa yli laidan olemamatta veneeessä kiinni niin perässä raahattava köysi on hyödytön. 6 solmun vauhdissa veden paine estää takaisin pääsyn. Olen tavannut köyden raahaajia. Voi toimia kauniilla ilmalla muttei silloin putoilla.
        Jos ja kun soolopurjehtija on elämänlangassa kiinni ja putoaa yli laidan, ei pääse irti eikä pysty kiipeämään takaisin samaisen veden paineen vuoksi. Vanhus, kuten minä, ei pääse ilman portaita tyvenessä satama-altaassakaan. Sen olen jo muutaman kerran testannut.

        Onkohan ihan noin, ettei kauniilla ilmalla putoilla? Mitään tilastotietoa minulla tästä ole, mutta kun elämä tahtoo olla sellaista, että niitä vahinkoja sattuu juuri silloin, kun ei tunnu olevan aihetta varovaisuuteen. Useimmat veteenputoamiset ja hukkumiset tapahtuvat satamissa...
        Julkisuutta tietysti saavat dramaattiset hukkumiset, siksi esimerkiksi purjehduskilpailuissa hukkuneista tehdään otsikoita muttei juuri normaalioloissa hukkuneista.


      • seppomartti
        10-14 kirjoitti:

        Onkohan ihan noin, ettei kauniilla ilmalla putoilla? Mitään tilastotietoa minulla tästä ole, mutta kun elämä tahtoo olla sellaista, että niitä vahinkoja sattuu juuri silloin, kun ei tunnu olevan aihetta varovaisuuteen. Useimmat veteenputoamiset ja hukkumiset tapahtuvat satamissa...
        Julkisuutta tietysti saavat dramaattiset hukkumiset, siksi esimerkiksi purjehduskilpailuissa hukkuneista tehdään otsikoita muttei juuri normaalioloissa hukkuneista.

        Sikäli voi pitää paikkaansa, että heti muistan pudonneeni ainakin 3 X satama- altaaseen ja vain 1 x "lähetäpiti" mantågin välistä merellä. Ja veljeni hukkui satama-altaaseen. Mutta liian pieni on omakohtainen materiaali tilastoks.


    • nettipurjehtija

      Etsin alkuperäisestä vironkielisestä uutisesta poimituilla hakusanoilla ja tällainen juttu tuli vastaan. Konekäännöksen perusteella pudonneksi epäillyn ruumis löytyi pari päivää sitten (30.8.2016) Hiidenmaan itärannalta:
      http://www.laanlane.ee/2016/08/31/kardla-lahistel-jahilt-merre-kukkunud-mees-leiti-eile-surnuna/

      "Kärdla lähistel jahilt merre kukkunud mees leiti eile surnuna

      By Ivar Soopan on 31. aug. 2016 Kommentaare pole

      Eile kella 13 paiku leidsid Kärdla politseijaoskonna merepäästjad Pühalepa vallas Hiiessaare kandist roostikust tundmatu mehe surnukeha. Tänaseks on õnnestunud kindlaks teha, et tegemist oli 16. augustil jahilt vette kukkunud mehega, teatas Politsei- ja piirivalveamet."

      Loput linkistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe