Onko kellään kokemuksia Olle Enderleinin veneistä?
Erityisesti kiinnostaa OE38 - mutta yleisesti kaikki kokemukset tämän legendaarisen suunnittelijan veneistä kiinnostaisi. Käsittääkseni aikanaan nopeita ja erittäin merikelpoisia cruisereita.
OE - Olle Enderlein
16
3865
Vastaukset
- seppomartti
Enderleinin veneet olivat linjoiltaan nättejä ja sen ajan mittapuun mukaan hyvin purjehtivia. Kateelliset virnuilivat Enderleinin tavasta piirtää runsaasti vetolaatikkoja. Merikelpoisuus on varmaan tallella mutta nykymittapuun mukaan varmaan avotuulissa hitaita. -64 mallisen puolitonnarin lähes 10 v omistaneena on hyvät muistot. Pidin sillä Puolasta Ruotsiin 1978 sivutuulessa ajettua 158m/24h hyvänä.
OE 38:sta ei voine kenelläkään olla kokemuksia kun niitä valmistui vain muutama. Muistikuvani on ko mallista, että tuli markkinoille nimellä OE Crown. Kävin ostomielessä Oxelösundissa katsomassa mutta firma (Crown Marine?) oli jo huonossa hapessa ja valmistui loppui alkuunsa. Muistaakseni myöhemmin myytiin osina itsevalmistajille. Jos tämä mielikuva on oikea niin kannattaa olla tarkkana mahdollisten kotikutoisten kanssa. Muuten ainakin paperilla on mielestäni edelleen hyvä matkavene- Peku2
Olin kerran ( 1995?) katsomassa OE38 Passadia ja pidin siitä kovasti. Silloin valintani kuitenkin kohdistui toiseen veneeseen. Ymmärtääkseni Pohjanmalla ( Polar Yacht?) rakennettujen veneiden laatu lähentelee Swanien laatua ainakin rakenteiden osalta. OE38 on minun kymmenen parhaimman veneen listalla yksi "all time high".
Upea vene. Vanha konstruktiohan se on ja seppomartin kommentit ovat aivan paikallaan. - OlleE
Vene on kapea ja pitkä. Voisi kuvitella, että suora myötäinen on myrkkyä mutta muuten menee hyvin. Minkälainenkohan lys tuollaisessa voisi olla? Voisiko nopeus olla jossain fg36 ja fg39 välissä? Vai onko fg36 tuohon verrattuna nopea paatti.
Olen yhdellä Enderleinin veneellä purjehtinut ja se kulki todella hienosti ja oli mielestäni nopeakin. Modernit surffilaudat on erikseen.
Pitkäkölinen taitaa olla aika huono kääntymään satamissa. - Joakim1
OlleE kirjoitti:
Vene on kapea ja pitkä. Voisi kuvitella, että suora myötäinen on myrkkyä mutta muuten menee hyvin. Minkälainenkohan lys tuollaisessa voisi olla? Voisiko nopeus olla jossain fg36 ja fg39 välissä? Vai onko fg36 tuohon verrattuna nopea paatti.
Olen yhdellä Enderleinin veneellä purjehtinut ja se kulki todella hienosti ja oli mielestäni nopeakin. Modernit surffilaudat on erikseen.
Pitkäkölinen taitaa olla aika huono kääntymään satamissa.Tuskin tuo (OE 38) FG 36:n vauhdissa pysyy. OE 36:n LYS on 1,13 ja OE 38:lla ei ole voimassa olevaa LYSiä, mutta vanha viittaus 1,18 löytyy. FG 36 1,21 ja FG 39 1,27.
Ei tuo kovin kapea ole. Leveys 3,25 m, kun vaikkapa Avance 36 2,75, Sirena 38 3,09, FG 36 3,28 ja FG 39 3,54. - OlleE
Joakim1 kirjoitti:
Tuskin tuo (OE 38) FG 36:n vauhdissa pysyy. OE 36:n LYS on 1,13 ja OE 38:lla ei ole voimassa olevaa LYSiä, mutta vanha viittaus 1,18 löytyy. FG 36 1,21 ja FG 39 1,27.
Ei tuo kovin kapea ole. Leveys 3,25 m, kun vaikkapa Avance 36 2,75, Sirena 38 3,09, FG 36 3,28 ja FG 39 3,54.En löytänyt mistään tuota OE38:sin lys:iä. Olisin odottanut 1.20 tasoa vähintään.
Toisaalta jos vene on sika hidas täysmyötäisellä, niin se kyllä rokottaa. Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit.
Olen tuota ruotsin yksilöä katsellut, johon tuossa olikin linkki. - Joakim1
OlleE kirjoitti:
En löytänyt mistään tuota OE38:sin lys:iä. Olisin odottanut 1.20 tasoa vähintään.
Toisaalta jos vene on sika hidas täysmyötäisellä, niin se kyllä rokottaa. Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit.
Olen tuota ruotsin yksilöä katsellut, johon tuossa olikin linkki.Tässä ainakin mainitaan tuo 1,18: http://www.sailguide.com/batfakta/1051
Mitä tarkoittaa "Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit"? LYS-luku tulee nopeuspotentiaalista ja taatusti tuo ei pysy modernien perässä aallokossakaan. Mukavampi saattaa olla, mutta ei sekään itsestäänselvää ole.
Aika niukasti tuosta veneestä löytyy tietoja ja itse en ko. venettä tunne. Vaikea on tarkemmin arvioida nopeuspotentiaalia. Yli 1,2:n luku olisi kuitenkin varsin kova puolipitkäköliselle veneelle lyhyeällä vesilinjalla ja maltillisella purjealalla. Tuotapurjealaakaan ei taida missään olla tarkemmin. Vain epämääräinen 61 m2.
FG 36:ssa on jo paljon modernimpi runko ja evät, painoa reilusti vähemmän, vesilinja lähes sama ja purjeita ehkä saman verran (59 m2 tuo "listed sail area"). Silti LYS vain 1,21.
- Höyryvasara
Itselläni on alla OE36 toista kesää. Vene on mahtava. Kaunis ja sulavalinjainen perinteinen purjevene. Käytökseltään rauhallinen ja kestää tuulta hyvin. Suora myötäinen on kuten aiemmin mainittua melko myrkkyä. Seisomakorkeus salongissa ja mukavasti tilaa viidelle aikuiselle majoittumiseen. Iso istumalaatikko missä mahtuu koko porukka olemaan ilman, että tarvitsee olla kylki kyljessä. Runkorakenne on mielestäni hyvä, puolipitkä lyijyköli ja peräsin skegillä varustettuna. Kaikki laminoitu paksusta lasikuidusta. 36:sia myytiin täysin tehtaalla valmiiksi tehtyinä, sekä ns. puolivalmisteina. Ruotsista löytyy nytkin yksi lasikuituvalmis runko noin 3000€:lla. Valmiita OE36:sia on sitten enemmänkin.
Ruotsissa on yksi OE38 myynnissä, ohessa linkki:
https://www.blocket.se/sodermanland/OE_38_Utmarkt_skick_och_valutrustad_67239462.htm?ca=11&w=3
Tarkemmat faktat OE38:sta löytyy alla olevasta linkistä.
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5455
Ja vertailun vuoksi OE36 faktat:
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3053
Jos tuommoisen haluaa, niin kannattaa iskeä kiinni tuohon. Noita ei ole valmistettu kuin kourallinen. 36 ja 38 selkein ero on 38 kaksi pistopunkkaa 36 yhden sijaan. Muuten sisusta on melko samanlainen molemmissa veneissä. En ole varma miten tuo toinen pistopunkka vaikuttaa istumalaatikon säilytyslokeroiden kokoon. 36 säilytystilat ovat mahtavat. - Matkapurjehtija
80-luvun lopun HR veneet ovat hänen suunnittelemiaan. Kauniita ja hyvin purjehtivia. Kisoissa tuskin pärjää, mutta matkaan voi lähteä minne vain. Ainut riski pitkällä matkalla on Seldenin rikin vaijerit, kuten muissakin veneissä.
- Joakim1
"Hyvin purjehtiva" voi tietysti tarkoittaa montaa asiaa, mutta nopeita ne eivät todellakaan olleet. Frersin HR:t ovat nopeusmielessä aivan ylivoimaisia. OE:n HR 352:n LYS 1,08 (1,10 korkealla rikillä), kun Frersin 36 1,15 ja 34 1,18.
- vaijeri
"Seldenin rikin vaijerit", mitä tarkoitat?
- ssppss
vaijeri kirjoitti:
"Seldenin rikin vaijerit", mitä tarkoitat?
Joku erä T-päätteitä, mutta onko muuta ongelmaa "riski pitkällä matkalla Seldenin rikin vaijereissa"?
- dsdsdsd
Toi kyseinen yksilö voi ola myös Svindyra.
Mutta on se, heti aletaan puhua LYSseistä ja ei pärjää ja diiba daaba. Tunkekaa ne LYSsit p*rseeseeseen.- paikkansa.lysilläkin
Aivan relevantteja ne LYSitkin on. Ne edustavat yhtä purjeveneen monien ominaisuuksien joukossa. Kukin voi ne monet ominaisuudet arvottaa haluamallaan tavalla.
- OlleE
Tuo ruotsin yksilö on muuten nätti, mutta sisätilat kuvien perusteella ei ole yhtään niin onnistuneet kuin Passadissa.
- Anonyymi
Tuli vastaan tuollainen OE36 projekti. Videossa siirtopurjehdus Ruotsista Viroon, ja hänen youtube kanavalla pari asiallista videoo kunnostushommista ja lisää ilmeisesti tulossa. Pelastamisen arvoinen vene, ja jos on ahkeruutta sekä muita resursseja kunnostukseen niin mikäpä siinä.
https://youtu.be/WUja7IQS640- Anonyymi
On melkoisen 100% refit menossa, asiallisia videoita julkaistu kanavalla, tänään uusin.
Mukavan oloinen ja työteliäs eteläisen veljeskansan sailori tekee tuon varmaan kunnialla loppuun. Ja onhan OE36 niitä arvostettuja ikonisia veneitä joiden pelastamisessa järkeä. Jos vaan osaa ja jaksaa.
Hänellä ollut ennestään, ja ilmeisesti edelleen, saman suunnittelijan Shipman 28 seiluussa.
Btw, nyt vasta hoksasin tästä vanhasta langasta, että moni 80 luvun lopun HR, kuten 352 on Olle Enderleinin piirtopöydältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 826245
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303753törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283110Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3681681- 331388
- 261312
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11926Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi43911Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11860- 42839