OE - Olle Enderlein

OlleE

Onko kellään kokemuksia Olle Enderleinin veneistä?

Erityisesti kiinnostaa OE38 - mutta yleisesti kaikki kokemukset tämän legendaarisen suunnittelijan veneistä kiinnostaisi. Käsittääkseni aikanaan nopeita ja erittäin merikelpoisia cruisereita.

16

3292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Enderleinin veneet olivat linjoiltaan nättejä ja sen ajan mittapuun mukaan hyvin purjehtivia. Kateelliset virnuilivat Enderleinin tavasta piirtää runsaasti vetolaatikkoja. Merikelpoisuus on varmaan tallella mutta nykymittapuun mukaan varmaan avotuulissa hitaita. -64 mallisen puolitonnarin lähes 10 v omistaneena on hyvät muistot. Pidin sillä Puolasta Ruotsiin 1978 sivutuulessa ajettua 158m/24h hyvänä.
      OE 38:sta ei voine kenelläkään olla kokemuksia kun niitä valmistui vain muutama. Muistikuvani on ko mallista, että tuli markkinoille nimellä OE Crown. Kävin ostomielessä Oxelösundissa katsomassa mutta firma (Crown Marine?) oli jo huonossa hapessa ja valmistui loppui alkuunsa. Muistaakseni myöhemmin myytiin osina itsevalmistajille. Jos tämä mielikuva on oikea niin kannattaa olla tarkkana mahdollisten kotikutoisten kanssa. Muuten ainakin paperilla on mielestäni edelleen hyvä matkavene

      • Peku2

        Olin kerran ( 1995?) katsomassa OE38 Passadia ja pidin siitä kovasti. Silloin valintani kuitenkin kohdistui toiseen veneeseen. Ymmärtääkseni Pohjanmalla ( Polar Yacht?) rakennettujen veneiden laatu lähentelee Swanien laatua ainakin rakenteiden osalta. OE38 on minun kymmenen parhaimman veneen listalla yksi "all time high".
        Upea vene. Vanha konstruktiohan se on ja seppomartin kommentit ovat aivan paikallaan.


      • OlleE

        Vene on kapea ja pitkä. Voisi kuvitella, että suora myötäinen on myrkkyä mutta muuten menee hyvin. Minkälainenkohan lys tuollaisessa voisi olla? Voisiko nopeus olla jossain fg36 ja fg39 välissä? Vai onko fg36 tuohon verrattuna nopea paatti.

        Olen yhdellä Enderleinin veneellä purjehtinut ja se kulki todella hienosti ja oli mielestäni nopeakin. Modernit surffilaudat on erikseen.

        Pitkäkölinen taitaa olla aika huono kääntymään satamissa.


      • Joakim1
        OlleE kirjoitti:

        Vene on kapea ja pitkä. Voisi kuvitella, että suora myötäinen on myrkkyä mutta muuten menee hyvin. Minkälainenkohan lys tuollaisessa voisi olla? Voisiko nopeus olla jossain fg36 ja fg39 välissä? Vai onko fg36 tuohon verrattuna nopea paatti.

        Olen yhdellä Enderleinin veneellä purjehtinut ja se kulki todella hienosti ja oli mielestäni nopeakin. Modernit surffilaudat on erikseen.

        Pitkäkölinen taitaa olla aika huono kääntymään satamissa.

        Tuskin tuo (OE 38) FG 36:n vauhdissa pysyy. OE 36:n LYS on 1,13 ja OE 38:lla ei ole voimassa olevaa LYSiä, mutta vanha viittaus 1,18 löytyy. FG 36 1,21 ja FG 39 1,27.

        Ei tuo kovin kapea ole. Leveys 3,25 m, kun vaikkapa Avance 36 2,75, Sirena 38 3,09, FG 36 3,28 ja FG 39 3,54.


      • OlleE
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuskin tuo (OE 38) FG 36:n vauhdissa pysyy. OE 36:n LYS on 1,13 ja OE 38:lla ei ole voimassa olevaa LYSiä, mutta vanha viittaus 1,18 löytyy. FG 36 1,21 ja FG 39 1,27.

        Ei tuo kovin kapea ole. Leveys 3,25 m, kun vaikkapa Avance 36 2,75, Sirena 38 3,09, FG 36 3,28 ja FG 39 3,54.

        En löytänyt mistään tuota OE38:sin lys:iä. Olisin odottanut 1.20 tasoa vähintään.

        Toisaalta jos vene on sika hidas täysmyötäisellä, niin se kyllä rokottaa. Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit.

        Olen tuota ruotsin yksilöä katsellut, johon tuossa olikin linkki.


      • Joakim1
        OlleE kirjoitti:

        En löytänyt mistään tuota OE38:sin lys:iä. Olisin odottanut 1.20 tasoa vähintään.

        Toisaalta jos vene on sika hidas täysmyötäisellä, niin se kyllä rokottaa. Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit.

        Olen tuota ruotsin yksilöä katsellut, johon tuossa olikin linkki.

        Tässä ainakin mainitaan tuo 1,18: http://www.sailguide.com/batfakta/1051

        Mitä tarkoittaa "Aallokossa luulisi toimivan tuo OE38 runko paremmin, kuin modernit"? LYS-luku tulee nopeuspotentiaalista ja taatusti tuo ei pysy modernien perässä aallokossakaan. Mukavampi saattaa olla, mutta ei sekään itsestäänselvää ole.

        Aika niukasti tuosta veneestä löytyy tietoja ja itse en ko. venettä tunne. Vaikea on tarkemmin arvioida nopeuspotentiaalia. Yli 1,2:n luku olisi kuitenkin varsin kova puolipitkäköliselle veneelle lyhyeällä vesilinjalla ja maltillisella purjealalla. Tuotapurjealaakaan ei taida missään olla tarkemmin. Vain epämääräinen 61 m2.

        FG 36:ssa on jo paljon modernimpi runko ja evät, painoa reilusti vähemmän, vesilinja lähes sama ja purjeita ehkä saman verran (59 m2 tuo "listed sail area"). Silti LYS vain 1,21.


    • Höyryvasara

      Itselläni on alla OE36 toista kesää. Vene on mahtava. Kaunis ja sulavalinjainen perinteinen purjevene. Käytökseltään rauhallinen ja kestää tuulta hyvin. Suora myötäinen on kuten aiemmin mainittua melko myrkkyä. Seisomakorkeus salongissa ja mukavasti tilaa viidelle aikuiselle majoittumiseen. Iso istumalaatikko missä mahtuu koko porukka olemaan ilman, että tarvitsee olla kylki kyljessä. Runkorakenne on mielestäni hyvä, puolipitkä lyijyköli ja peräsin skegillä varustettuna. Kaikki laminoitu paksusta lasikuidusta. 36:sia myytiin täysin tehtaalla valmiiksi tehtyinä, sekä ns. puolivalmisteina. Ruotsista löytyy nytkin yksi lasikuituvalmis runko noin 3000€:lla. Valmiita OE36:sia on sitten enemmänkin.

      Ruotsissa on yksi OE38 myynnissä, ohessa linkki:

      https://www.blocket.se/sodermanland/OE_38_Utmarkt_skick_och_valutrustad_67239462.htm?ca=11&w=3

      Tarkemmat faktat OE38:sta löytyy alla olevasta linkistä.

      http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5455

      Ja vertailun vuoksi OE36 faktat:

      http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3053

      Jos tuommoisen haluaa, niin kannattaa iskeä kiinni tuohon. Noita ei ole valmistettu kuin kourallinen. 36 ja 38 selkein ero on 38 kaksi pistopunkkaa 36 yhden sijaan. Muuten sisusta on melko samanlainen molemmissa veneissä. En ole varma miten tuo toinen pistopunkka vaikuttaa istumalaatikon säilytyslokeroiden kokoon. 36 säilytystilat ovat mahtavat.

    • Matkapurjehtija

      80-luvun lopun HR veneet ovat hänen suunnittelemiaan. Kauniita ja hyvin purjehtivia. Kisoissa tuskin pärjää, mutta matkaan voi lähteä minne vain. Ainut riski pitkällä matkalla on Seldenin rikin vaijerit, kuten muissakin veneissä.

      • Joakim1

        "Hyvin purjehtiva" voi tietysti tarkoittaa montaa asiaa, mutta nopeita ne eivät todellakaan olleet. Frersin HR:t ovat nopeusmielessä aivan ylivoimaisia. OE:n HR 352:n LYS 1,08 (1,10 korkealla rikillä), kun Frersin 36 1,15 ja 34 1,18.


      • vaijeri

        "Seldenin rikin vaijerit", mitä tarkoitat?


      • ssppss
        vaijeri kirjoitti:

        "Seldenin rikin vaijerit", mitä tarkoitat?

        Joku erä T-päätteitä, mutta onko muuta ongelmaa "riski pitkällä matkalla Seldenin rikin vaijereissa"?


    • dsdsdsd

      Toi kyseinen yksilö voi ola myös Svindyra.
      Mutta on se, heti aletaan puhua LYSseistä ja ei pärjää ja diiba daaba. Tunkekaa ne LYSsit p*rseeseeseen.

      • paikkansa.lysilläkin

        Aivan relevantteja ne LYSitkin on. Ne edustavat yhtä purjeveneen monien ominaisuuksien joukossa. Kukin voi ne monet ominaisuudet arvottaa haluamallaan tavalla.


      • OlleE

        Tuo ruotsin yksilö on muuten nätti, mutta sisätilat kuvien perusteella ei ole yhtään niin onnistuneet kuin Passadissa.


    • Anonyymi

      Tuli vastaan tuollainen OE36 projekti. Videossa siirtopurjehdus Ruotsista Viroon, ja hänen youtube kanavalla pari asiallista videoo kunnostushommista ja lisää ilmeisesti tulossa. Pelastamisen arvoinen vene, ja jos on ahkeruutta sekä muita resursseja kunnostukseen niin mikäpä siinä.

      https://youtu.be/WUja7IQS640

      • Anonyymi

        On melkoisen 100% refit menossa, asiallisia videoita julkaistu kanavalla, tänään uusin.

        Mukavan oloinen ja työteliäs eteläisen veljeskansan sailori tekee tuon varmaan kunnialla loppuun. Ja onhan OE36 niitä arvostettuja ikonisia veneitä joiden pelastamisessa järkeä. Jos vaan osaa ja jaksaa.

        Hänellä ollut ennestään, ja ilmeisesti edelleen, saman suunnittelijan Shipman 28 seiluussa.

        Btw, nyt vasta hoksasin tästä vanhasta langasta, että moni 80 luvun lopun HR, kuten 352 on Olle Enderleinin piirtopöydältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe