Onko normaalia puhua yksin?

cristallizz

Oon 15-vuotias tyttö ja puhun aina yksin kun sellaisia tilanteita tulee. Esim. kerron itselleni että seuraavaks meen tonne vessaan ja sit meen alakertaan kattoo telkkaria. Mulla ei oo ikinä ilmenny mitään mielenterveysongelmia. Kukaan ei tiiä tästä ja oon huolissani koska oon niin nuori ja jos tälläst sattuu jo täs vaihees elämää. :( Onko kellään muulla samanlaista? Vinkkejä siihen, että pystyykö tän estämään?

15

1855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatka_vaan_puhumista

      Itselleen puhuminen ja itsekseen puhuminen on merkki älykkyydestä. Ihan terve ilmiö.
      Sen sijaan, että sanoo että "minä menen nyt keittiöön" on parempi sanoa omalla nimellänsä vaikkapa "Sari menee nyt keittiöön" eli puhuu kolmannessa persoonassa.
      Tulee heti itseluottamusta lisää, ujous kaikkoaa. Vaikuttaa aivojen kognitiiviseen osastoon boostia antaen. Itselleen tulee aina puhua kunnioittavasti. Itseään ei saa koskaan soimata/pilkata ääneen puhumalla.

      Albert Einstein oli kova poika puhumaan itseksensä ja itselleen.

      Laulamaankin oppii vain kun suustansa ääniä latelee vaikkei yleisöä ole paikalla. Kukapa nyt ei autolla ajaessaan laulelisi. Aika moni varmasti niin tekee. Itse melkein joka kerta ajaessani. Tai uutta kieltä opetellessa on parempi puhua pälättää ääneen. Jää varmasti sanat ja rakenteet 100 kertaa paremmin päähän. Asiat tallettuvat ja muistuvat paljon paremmin kun puhuu ääneen ja kuulee oman puheensa värähdykset.
      Jos tykästyt omaan ääneesi niin melko varmasti toisetkin tykkäävät äänestäsi myös. Hyvin harvoin itselle/itsekseen puhuminen on merkki mielenterveysongelmista.

      Minä myös puhun paljon itselleni. Olen niitä ihmisiä. Joskus jopa huudahtelen. Jotkut välillä kyllä ihmettelee. "Mikäs nyt tuli? Sanoitko jotain? Ja katsovat pikkasen viistoon :)"
      Ei minulla ole mielenterveysongelmia. Ihan normaali "syntymähumala" vain.
      http://elitedaily.com/life/culture/people-talk-to-themselves/1105688/

      • Cristallizz

        Wau. Selvä homma :D Kiitos.


      • psykoosia_pukkaa

        Oletko varma, että puhut yksiksesi itsellesi? Ettei vaan olisi joku 'muukin' päässäsi kuulemassa?
        Väitetään, että 'Hännittely' - puhe omassa mielessä itsestään kolmannessa persoonassa - viittaa skitsofreniaan.


    • Hei
      Saitkin jo pitkän vastauksen. Eri asia oliko se vitsiksi tarkoitettu..
      Minusta sinulla ei ole syytä olla huolissaan. Ehkä raja menee
      siinä puheleeko yksikseen myös muiden seurassa. Ainakaan se ei kuulu meidän kulttuuriimme, vaan yksinpuhujaa katsotaan varmasti pitkään.

      En ihan ymmärtänyt tuota edellisen nimimerkin kehotusta käyttää kolmatta persoonaa. Jokainen tavallaan, mutta erikoista minusta on, jos itseään puhuttelee kolmannessa persoonassa.
      Olisiko kyse vain ääneen ajattelemisesta? Varmastikaan se ei kohdallasi liity mielenterveysongelmiin eikä ole syytä väkisin sitä estääkään. Silloinhan sinun vain tekee mielesi yhä pakottavammin puhua ääneen yksin.

      Luota vain itseesi. Olet normaali nuori ihminen.

      Ystävällisesti
      pappi Elisabet

    • entinennuorimuori

      Minä ajattelin ääneen toiselle kymmenelle. En itse tiedostanut koko toimintaa.

      Nolasin sillä etupäässä äitini joka oli kierovalehteija.

      Erityisesti muistan itse kerrn kun Diakoniapiirissä äiti Jeesusteli kuinka lapset ovat Jumalan lahja.. [ myötäili muita äitejä ]
      Meille kotona sanonut toistuvasti: Yhtäkään lasta ei ole halunut aina on vaan saanut kulkea vatsa pystyssä.. TAI Lapset ovat kodin työvoima joille ei palkaa tarvitse maksaa ja meillä olleet kaksi renkiä ja piika sanottiin ylös kun puolet lapsi katraasat ylitti 10 v. iän.

      Jos puhuminen haittaa itseäsi ala laulaa, jos ei ole nuottikorvaa lausu sanoja..
      vaikka ja muita...

      Karhunlapset

      Yksi, kaksi karhun lasta
      Nalle-muorin karsinasta,
      nousee aamun tullen vasta
      hyörimään ja pyörimään.

      Leikkiä ei kauan kestä,
      kasvot, korvat täytyy pestä.
      Pelko nalleja ei estä;
      kun ne vettä polskuttaa.

      Toinen alkaa hassutella,
      takajaloin tassutella.
      Huuliansa massutella,
      kumarrella yhtenään.

      Toinen poimii marjat maasta,
      herkkusienet karjahaasta.
      Alkaa oppimisen Aasta
      äitiänsä autellen.

      Päivä paistaa leivo laulaa,
      tikka pesäpuuta naulaa.
      Nallelasten silmät paulaa
      Nukku-Matti naurusuu.

      Tai nokkeluutta riimeillä:
      Jos minä olen minä koska minä olen minä,
      Ja sinä olet sinä koska sinä olet sinä,
      minä olen ja sinä olet olemassa.
      Mutta jos minä olen minä koska sinä olet sinä
      Ja sinä olet sinä koska mininä olen minä
      minä en ole etkä sinä ole olemassa.

    • xcffdh

      Nakataan vähän suolasempaa riimiä , ettei tuu ihan sokeritautia kaikista näistä annitannitalleroismaisista tunnelmista:
      Hamara hullusti humahti, mora mahoton möyrysi, kirves kypärään kumahti, vainaa kieletön höyrysi.

    • Keissa

      Ei varmaa haittaa ole jos se yksinpuhelu on satunnaista. Toinen ihminen on toiselle peili. Jos liikaa pyörii vain omien ajatusten ja sanojen ympärillä, niin ympyrä alkaa kiertää kehää päättyy lopulla sisäiseen keskipisteeseen.

    • Miguelmake92

      Itellä samaa juttua yksinollessa pitkiäkin keskusteluja tuleepi käytyä.en koe siinä mitään ihmeellistä.

    • puhutaan-mitä-puhutaan

      Minä aikuinen akka olen aina, koko ikäni puhunut itsekseni. Perhe sille joskus naureskelee, mutta ovat tottuneet. Saatan myös lauleskella.
      Usein yllätän itseni esim. ulkona puhumasta itsekseni. Silloin aina tulee äkkiä katsottua ympärilleen kuuleeko kukaan :-). Samaa teki myös äitini.
      Puhelen myös kissoille ja koiralle koko ajan. Jotenkin se on viihdyttävää, ehkä sitten olen hullu mutta en luule että vaarallinen! :-D
      Olet normaali, ja sinulla varmaan on myös hyvä verbaalinen ulosanti?

      • Anonyymi

        Hienoa! Kissa ainakin oppii ymmärtämään ihmispuheen ihan täysin. Siitä minulla on paljon esimerkkejä!
        Eikä se yksinpuhelu mitään eikä ketään haittaa. Enemmän se on sellaista ääneen ajattelua. Joskus korjaamolla hymy suussa kuuntelin, kun asentaja puhui yksikseen: "otanpa tuosta tuon pultin ja..."


    • Anonyymi

      En usko että olemme hulluja

    • Anonyymi

      Itsekseen puhuminen on tervettä. Usein riitelen itseni kanssa ja häviän.

    • Anonyymi

      Suljetulla osastolla hoitaja sanoi, että itsekseen ei kuulu puhua, se on mielisairauden oire.

      • Anonyymi

        Tottakai mielurit niin sanoo. "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt."


    • Anonyymi

      Itsekseen puhuminen on hyvä asia. Valituissa paloissa oli kerran kirjoitus. Se auttaa jäsentämään asioita. Tietysti jos puhuu kadulla tai muualla, missä on ihmisiä, he saattavat katsoa vinoon. Siksi onkin parempi harrastaa kotona itsekseen puhumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe