Mutta kun katson pankkitilin saldoa vain viisi päivää palkkapäivän jälkeen, on tilillä enää muutama satanen. Seuraavaan palkkapäivään vain 3,5 viikkoa. Ehkä on parempi jättää autoliikkeissä käyminen porilaisille, joilla on oikeasti rahaa.
Ei tällaisen köyhän kannata lähteä katsomaan autoja, kun koskaan eläissään ei ole uutta ostanut. Käytetyillä ajanut ja tyhjää pankkitiliä koko elämänsä ajan katsonut.
Tekis mieli lähtee koeajolle!
8
93
Vastaukset
- jari-pekka--65
Älä sure. Käytetty auto on jokaisella, joka tiellä tulee vastaan. Jollakin vaan hieman vähemmän käytetty ja jollakin hieman enemmän käytetty.
Hyvä olisi suosia ns käytettyä muutaman vuoden ikäistä autokantaa ja vanhempaakin, vaikka rahaa olisi uuteenkin.
Näin siksi, koska uuden auton valmistus saastuttaa todella paljon. Vaikka uusi auto ei itsessään saastuttaisi, niin sen valmistus saastuttaa ja tuhlaa luonnonvaroja.
Kaikki on hyvin lyhytnäköistä. - josvenekaupoilleko
Miksi ostaa uusi auto. Markkinavoimien säälittävä uhri. Mainoksilla on pieni pää on manipuloitu uskomaan että autolla mitataan ihmisen arvo. Voi ressukkaa.
Käytän joukkoliikennettä ja olen hyvin älykäs. Se kertoo myös älykkyydestä että käyttää joukkoliikennettä. Säästän paljon rahaa. Voin sijoittaa hyvään elämään.
Laskepa autosi vuosikulut.
Ostit hyvän auton. 50 000 euroa. Dieselin. Maksat veroa ja käyttömaksua 600, katsastukseen parisataa, renkaisiin ja töihin 700 per vuosi, huollot 1000 e.
Pesut 1 krt viikko a'30e on vuodessa 1500 e noin.
Naftaa palaa 4000 euroa vuodessa. Laskettu niin jos ajat noin 7 litraa joka päivä. Ja se on aika alakanttiin laskettu.
Kun vaihdat 6 vuoden päästä ajettuasi 150 tkm, on autosi arvo pudonnut noin 25 tuhatta.
Nyt räknää.
25 000 arvonalennus 6 vuodelle tekee 4000 euroa vuodessa.
Kun yhteenlaskee nyt kaikki käyttökulut sekä vuosiosuuden arvonalennuksesta, maksat autostasi vuodessa noin 12 000 euroa, jos autostasi ei ole luottokustannuksia, joita hyvin monella vaan on.
Se tekee kuukaudessa noin 1000 euroa rahankulua. Iso raha.
Laskepa paljonko tienaat. Aika hyvin. 2300 - 3000 kk. Maksat silti auton käytöstä yli 40 prosenttia tuloistasi.
Ei laskettu mukaan hifivehkeitä alumiinivanteita wunderbaumeja eikä naveja.
Menee kahden kaksion vuokran verran rahnaa joka kuukausi. Onko järkevää.
Se on niin paljon kuin helvetin paljon taivaan tuuliin.
Sillä rahalla kohentaa elämänlaatua tuplasti kun jättää auton ostamatta.
Sitten kuuden vuoden päästä vaihdat taas uuteen. Samat kulut, mutta ne on vain tasattu kuukausieriin tässä laskelmassa.
Itse asiassa jo autonvaihdossa lähtee käteistä lompakosta sellaset 30 000 joka kuudes vuosi. Hinnat nousee kaiken aikaa.
Joten ei tee mieli lähteä autokaupoille.Nyt on kyllä yläkanttiin monikin arvo. Pesu ja vahaukset hoitaa monin kerroin halvemmalla eikä kukaan edes pesetytä autoaan joka viikko, renkaita ei vaihdeta vuosittain uusiin eikä katsastaminen maksa kahta sataa.
Itse omat kustannukseni ajoneuvosta arvioisin olevan n. 2000€ / vuosi polttoaineineen.
- Porinvaari
Ei köyhä mitään autoa tarvitse.Voi ajaa polkupyörällä.Jos ei ole varaa polkupyörään voi kävellä.
- Melekeenjalaton
Mun seuraava "biili" on sähkökäyttöinen 2 henkilön katettu invamopo. Ei veroja, ei polttoaineveroja, ei käynnistysongelmia. Ei tartte enää eres ajokorttia. Kela maksaa hankinnasta suurimman osan ja sähkölaskun. Olen mielestäni täysjärkinen, jopa viisas.
- ilmaistahuvia
Ajan firman autolla omatkin ajot ei maksa euroakaan.
- joku_maksaa
paitsi firmallesi
- firmanpiikkiin90090
Mutta ei maksa mulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412907Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342686Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau232525Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362468Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431818Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1461813Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241365Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41212- 741109
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671027