LFF ja esikoiset

LFF:n sisällä on viime vuosina tapahtunut hajannus missä osa rukoushuoneyhdistysten jäsenistä on alkanut pitämään omia seuroja. Hajannus alkoi siitä että eräs saarnaaja Pietarsaaren seurakunnasta kiellettiin saanamisesta koska häntä tuomittiin yllyttämisesta lasten ruumilliseen kurittamiseseen. Tämä ryhmä kutsutsuu itsensä "utbrytargruppen":ksi ja vaikuttaa pikkuesikoisuuden sisällä. Osa ryhmästä käy myös pääharan seuroissa.

Olen ymmärtänyt että vastaavanlainen hajannus on tapahtumassa esikoislestadiolaisuudessa.

Olisi hyvä jos esikoisten ja LFF:n välillä syntyisi yhteistyötä. Esimerkiksi saarnaajia voisi käydä toistemme seuroissa saarnaamassa.

23

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unelmahöttö

      Eriseuraisten saarnaajia ei kutsuta elävään kristillisyyteen saarnaamaan, ellei ole ensin tehnyt parannusta. Sitten katsellaan pitkän aikaa onko opin muoto jäänyt ymmärrykseen ja onko vanha hapatus perattu pois.

      • En ehdottanut yhteistytö vanhojen esikoislestadiolaisten kanssa, vaan tämän uuden yhdistyksen kanssa. Luulisin että tämä pitäisi onnistua paremmin. Osallistuihan yksi yhdistyksen perustajista Rauhan sanan suvijuhlissa olevan keskusteluun (paneeliin).

        Pohjoisruotsissa on sekä pikkuesikoisia ja suuresikoisia, ja siellä on tapahtunut lähestymistä.


      • tavastehus
        rauhansanalainen kirjoitti:

        En ehdottanut yhteistytö vanhojen esikoislestadiolaisten kanssa, vaan tämän uuden yhdistyksen kanssa. Luulisin että tämä pitäisi onnistua paremmin. Osallistuihan yksi yhdistyksen perustajista Rauhan sanan suvijuhlissa olevan keskusteluun (paneeliin).

        Pohjoisruotsissa on sekä pikkuesikoisia ja suuresikoisia, ja siellä on tapahtunut lähestymistä.

        Missä seurakunnassa?


      • tavastehus
        tavastehus kirjoitti:

        Missä seurakunnassa?

        ... .

        Siis pohjois ruotsissa?


      • tavastehus kirjoitti:

        Missä seurakunnassa?

        Luulajassa.


      • Voipäiviäni

        Tarkistin asian, ei ole mitään lähentymistä tapahtunut. Hyvin keksitty kuitenkin!


      • UHk
        rauhansanalainen kirjoitti:

        En ehdottanut yhteistytö vanhojen esikoislestadiolaisten kanssa, vaan tämän uuden yhdistyksen kanssa. Luulisin että tämä pitäisi onnistua paremmin. Osallistuihan yksi yhdistyksen perustajista Rauhan sanan suvijuhlissa olevan keskusteluun (paneeliin).

        Pohjoisruotsissa on sekä pikkuesikoisia ja suuresikoisia, ja siellä on tapahtunut lähestymistä.

        Tämähän on esikoislestadiolaisuuden kristitylle suurin rakkauden viesti suoraan taistelukentälle.että joku ulkopuolelta oleva kristitty lähimmäinen edes viitsi tuoda jeesuksen oma rakkauden sanoma tähän pirullisten hulluuden oleva taisteluun, oman joukon seurakuntalaisia vastaan. Saarnaajien ja lappien ihmisopilla perustettu.kenelle kuuluu elävän kristillisyyden yksinoikeus.kuka on se joka sanoo olevansa parempi kristitty kuin veljensä.


      • Voipäiviäni kirjoitti:

        Tarkistin asian, ei ole mitään lähentymistä tapahtunut. Hyvin keksitty kuitenkin!

        On tapahtunut. Minulla on sukulaisia Luulajassa. Esikoiset ja pikkuesikoiset on alkanut käymään toistensa seuroissa. Jopa keskipohjanmaalle asti muutama esikoislestadiolainen on tullut pikkuesikoisten seuroihin.


      • tavastehus
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Luulajassa.

        Jumala itse näyttää rakkautensa ahdistuneille esikoisille, lähettämällä toivouden viestinsä toisien kristittyjien kautta.
        Tämä on Jumalan siunausta meitä kohti.


      • taisteluko
        UHk kirjoitti:

        Tämähän on esikoislestadiolaisuuden kristitylle suurin rakkauden viesti suoraan taistelukentälle.että joku ulkopuolelta oleva kristitty lähimmäinen edes viitsi tuoda jeesuksen oma rakkauden sanoma tähän pirullisten hulluuden oleva taisteluun, oman joukon seurakuntalaisia vastaan. Saarnaajien ja lappien ihmisopilla perustettu.kenelle kuuluu elävän kristillisyyden yksinoikeus.kuka on se joka sanoo olevansa parempi kristitty kuin veljensä.

        Mille ihmeen taistelukentälle? Eriseura on jo lähtenyt lätkimään ja rauha on koko ajan ollut maassa.


      • tottuus
        rauhansanalainen kirjoitti:

        On tapahtunut. Minulla on sukulaisia Luulajassa. Esikoiset ja pikkuesikoiset on alkanut käymään toistensa seuroissa. Jopa keskipohjanmaalle asti muutama esikoislestadiolainen on tullut pikkuesikoisten seuroihin.

        Minullakin on tuttuja siellä, eikä heidän mukaansa ole sen enempää, kuin ennenkään. Kuulemma teikäläisiä käynyt muutenkin seuroissa siellä silloin tällöin. Keski-pohjanmaasta en tiedä.


    • Eri_syyt_on

      Esikoislestadiolaisuuden enemmistö aloitti omien sakramenttien toimittamisen, eli sanoutui irti sakraaliyhteydestä evankerlisluterilaiseen kirkkoon, muutytui näin vapaakirkoksi

      Lestadiolaisen liikkeen piirissä ei ole koskaan vastaavaa tapahtuynut, että olisi erottu evankelisluterilaisesta kirkosta pohjoiskalotin maissa. LFF tilanteessa ei ole siis mitään yhteyttä esikoislestadiolaisen liikkeen hajaantumisen syihin.

    • Yhteistyötä_tehdään

      Esikoiset tulee tekemään yhteistyötä kirkkoon kuuluvien herätysliikkeiden ja lähetysjärjestöjen kanssa. Minkä muotoista tämä yhteistyö tulee olemaan, sen aika näyttää.

    • vekslaportta

      Joo, vaihdetaan saarnaajia, ei se haittaa, vaikka kuulijat eivät ymmärrä vierasta kieltä, ei ne ole tajunnut mitään saarnoista omallakaan kielellä. Tulis vähemmän oppiriitojakin.

      • risuaidanportti

        Näin todistaa itsetehdyn ahtaanportin kautta kulkenut totinen toveri, joka kiittää ettei ole niin huono kristitty kuin nuo publikaanit ja hyllytetyt, eikä varsinkaan kuin EH.


      • 848r759e99
        risuaidanportti kirjoitti:

        Näin todistaa itsetehdyn ahtaanportin kautta kulkenut totinen toveri, joka kiittää ettei ole niin huono kristitty kuin nuo publikaanit ja hyllytetyt, eikä varsinkaan kuin EH.

        Eh kävi ohrasesti


    • Ulkopm

      Minusta olisi hienoa, jos lestadiolaiset liikkeet voisivat lähentyä toisiaan. Itse saattaisin vaikka sellaisiin seuroihin lähteäkin, jossa muita ei tuomittaisi, vaan saarnattaisiin evankeliumia. Mielelläni olisin myös Rauhansanan kesäjuhlaan osallistunut, mutta lomamatka sattui juuri samaan ajankohtaan. Sen paneelikeskustelun olisin mielelläni kuullut. Ahtialassa olen joskus käynyt ja hyvä mieli niistä kerroista on jäänyt.

      Ahdistaa kaikki nämä jotka pitävät itseään "ainoina oikeina uskovaisina". Eräässäkin minulle hyvin tutussa lestadiolaisuuden haarassa saa potkut saarnaajan tehtävästä (ja ehkä muistakin tehtävistä), jos vähänkin epäilee ääneen onko liike sittenkään se ainut oikea.

      • saattojoukkoonlähde

        Ei ole montaa tietä taivaaseen


      • Ulkopm
        saattojoukkoonlähde kirjoitti:

        Ei ole montaa tietä taivaaseen

        Omavanhurskauden tie ei ainakaan sinne vie.


      • katolinenmies
        saattojoukkoonlähde kirjoitti:

        Ei ole montaa tietä taivaaseen

        Kaikki tiethän vievät roomaan, missä isämme paavi on!


      • UHk
        saattojoukkoonlähde kirjoitti:

        Ei ole montaa tietä taivaaseen

        Ainoina oikeina uskovaisille.


    • ymmärrätkösuomea

      Olen ollut useasti saattojoukossa ja kaikki on mennyt hyvin.
      Joskus tulee hetki kun sinutkin (nimimerkki saattojoukko) saatetaan haudan lepoon.
      Miksi jo etukäteen mollaat saattojoukkosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      251
      2085
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1698
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1532
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1150
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      998
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe