Lievät pakko/tic oireet aikuisella ihmisellä

EeroSii

Minulla on siis ollut eräänlaisia pakko/tic-oireita ihan pienestä pitäen. Olen nyt 28 vuotias. Muistan äitini pyytäneen minua lopettamaan niitä kun menin kouluun ja ne vähenivät pikkuhiljaa iän myötä. Ne eivät ole kuitenkaan ihan kokonaan loppuneet koskaan ja mietin että tarvitsenko jotain apua tai lääkitystä että pääsen niistä kokonaan eroon. Koen olevani täysin terve muuten, ainoa lääke mitä syön on melatoniini mikä auttaa hyvin unen saantiin (en siis enää kärsi unettomuudesta) Olen melko urheilullinen, naimisissa ja tasapainoinen. Pakko-oireet ovat aika häpeällinen asia minulle puhua ja olenkin kertonut ongelmastani vain siskolleni ja vaimolleni.

Seuraavaksi kuvaan oireitani:

-pakkoliike oli nuorempana sellaista käsillä naaman rapsuttelua, tein tätä monesti leikkiessäni, katsoessani jotain jännittävää lastenohjelmaa. Muistan tehneeni tätä vielä yläaste iässä kun katsoin jotain pokemonia. Tämä on kuitenkin jäänyt melkolailla pois mutta vielä nykyäänkin joskus keskittymiseni katoaa täysin kun elämässä on joku jännä tilanne ja mielikuvitukseni laukkaa, esim jännittävä kirja mitä luen.

- Pakkoliikkeenä on tälläinen käsien outoliikehdintä esim pään rapsuttaminen tai laitan kädet kasvojeni eteen. Pystyn hyvin hillitsemään itseäni ihmisten seurassa mutta heti kun tiedän että olen yksin esim vessassa tai suihkussa tätä tapahtuu useammin, ei kuitenkaan aina. Näihin liittyy monesti ylivilkas mielikuvitus, eli kuvittelen esim olevani joku NHL jääkiekkopelaaja tai vaikka jonkun sortin maailman valtias.

- Olen huomannut että väsyneenä tätä tapahtuu useammin ja myös ukson et liikkumisella voin pitää tätä paremmin kurissa.

- Tätä siis tapahtuu päivittäin ja ehkä noin. 2-15 min päivässä. Sellaisiakin päiviä on ollut että olen koko päivän ihmisten seurassa esim. vaimoni niin tätä ei ole tapahtunut ollenkaan.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mitä nimitystä tästä oireesta oikein käytetään? Toivon asiallisia kommentteja. Kerron mielelläni tietoja lisää jos joku kykenee auttamaan.
Kiitos!

4

7035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumisija

Minulla tismalleen samanlaisia oireita, paitsi että räpyttelen käsiä vyötärön tasolla sekä mumisen. Ja voin samastu tuohon, että jos esim. katsoo jännittävää elokuvaa ja mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Koulussa pystyy kyllä suurimmaksi osaksi pidättelemään, mutta varsinkin luokassa ajatukset harhailee ja mumisen. Todella kiusallista, joten olisi kiva päästä eroon. Olen vasta 17-vuotias mutta olen kärsinyt tästä niin kauan kuin jaksan muistaa. Tic-oireina nämä tunnetaan ja voidaan liittää Touretten syndroomaan

• Majken1

Kuulostaa tutulta. Oletteko hakeneet/saaneet apua jotain kautta!

• abcdeff

Tic-oireet. Tutulta kuulostaa, lapsellani ollut samanlaisia. Häneltä ne hävisivät aikanaan pois mutta palasivat aikuisina.
      Käsittääkseni näihin voi halutessaan kokeilla jotakin lääkehoitoakin, mutta siitä auttaako se vaivaan en osaa sanoa.
      Minulla on myös sellainen käsitys että kaikki lääkärit eivät olisi niin perillä tästä asiasta mutta saatan olla väärässä.

• Petri1980

Olen raapinut ohioma jo vuosia ja nyt oikean silmän erikoinen olo pakottaa tekemään tiettyä räpyttely. Viimeiset on suun liikkeet kun tuntuu että nenä kutiaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      117
      10282
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5020
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2201
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2058
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1914
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1591
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1392
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      991
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      24
      983
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      967
    Aihe