Lievät pakko/tic oireet aikuisella ihmisellä

EeroSii

Minulla on siis ollut eräänlaisia pakko/tic-oireita ihan pienestä pitäen. Olen nyt 28 vuotias. Muistan äitini pyytäneen minua lopettamaan niitä kun menin kouluun ja ne vähenivät pikkuhiljaa iän myötä. Ne eivät ole kuitenkaan ihan kokonaan loppuneet koskaan ja mietin että tarvitsenko jotain apua tai lääkitystä että pääsen niistä kokonaan eroon. Koen olevani täysin terve muuten, ainoa lääke mitä syön on melatoniini mikä auttaa hyvin unen saantiin (en siis enää kärsi unettomuudesta) Olen melko urheilullinen, naimisissa ja tasapainoinen. Pakko-oireet ovat aika häpeällinen asia minulle puhua ja olenkin kertonut ongelmastani vain siskolleni ja vaimolleni.

Seuraavaksi kuvaan oireitani:

-pakkoliike oli nuorempana sellaista käsillä naaman rapsuttelua, tein tätä monesti leikkiessäni, katsoessani jotain jännittävää lastenohjelmaa. Muistan tehneeni tätä vielä yläaste iässä kun katsoin jotain pokemonia. Tämä on kuitenkin jäänyt melkolailla pois mutta vielä nykyäänkin joskus keskittymiseni katoaa täysin kun elämässä on joku jännä tilanne ja mielikuvitukseni laukkaa, esim jännittävä kirja mitä luen.

- Pakkoliikkeenä on tälläinen käsien outoliikehdintä esim pään rapsuttaminen tai laitan kädet kasvojeni eteen. Pystyn hyvin hillitsemään itseäni ihmisten seurassa mutta heti kun tiedän että olen yksin esim vessassa tai suihkussa tätä tapahtuu useammin, ei kuitenkaan aina. Näihin liittyy monesti ylivilkas mielikuvitus, eli kuvittelen esim olevani joku NHL jääkiekkopelaaja tai vaikka jonkun sortin maailman valtias.

- Olen huomannut että väsyneenä tätä tapahtuu useammin ja myös ukson et liikkumisella voin pitää tätä paremmin kurissa.

- Tätä siis tapahtuu päivittäin ja ehkä noin. 2-15 min päivässä. Sellaisiakin päiviä on ollut että olen koko päivän ihmisten seurassa esim. vaimoni niin tätä ei ole tapahtunut ollenkaan.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mitä nimitystä tästä oireesta oikein käytetään? Toivon asiallisia kommentteja. Kerron mielelläni tietoja lisää jos joku kykenee auttamaan.
Kiitos!

4

6401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumisija

      Minulla tismalleen samanlaisia oireita, paitsi että räpyttelen käsiä vyötärön tasolla sekä mumisen. Ja voin samastu tuohon, että jos esim. katsoo jännittävää elokuvaa ja mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Koulussa pystyy kyllä suurimmaksi osaksi pidättelemään, mutta varsinkin luokassa ajatukset harhailee ja mumisen. Todella kiusallista, joten olisi kiva päästä eroon. Olen vasta 17-vuotias mutta olen kärsinyt tästä niin kauan kuin jaksan muistaa. Tic-oireina nämä tunnetaan ja voidaan liittää Touretten syndroomaan

      • Majken1

        Kuulostaa tutulta. Oletteko hakeneet/saaneet apua jotain kautta!


    • abcdeff

      Tic-oireet. Tutulta kuulostaa, lapsellani ollut samanlaisia. Häneltä ne hävisivät aikanaan pois mutta palasivat aikuisina.
      Käsittääkseni näihin voi halutessaan kokeilla jotakin lääkehoitoakin, mutta siitä auttaako se vaivaan en osaa sanoa.
      Minulla on myös sellainen käsitys että kaikki lääkärit eivät olisi niin perillä tästä asiasta mutta saatan olla väärässä.

    • Petri1980

      Olen raapinut ohioma jo vuosia ja nyt oikean silmän erikoinen olo pakottaa tekemään tiettyä räpyttely. Viimeiset on suun liikkeet kun tuntuu että nenä kutiaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe