https://www.youtube.com/watch?v=VSQjx79dR8s#t=2m59s
Miten nuo pisarat on tehty?
Miten 70-luvulla on tehty grafiikkaa?
8
170
Vastaukset
Oisko nestemäinen metalli, kuten elohopea... Ja mitä pienemmässä kulmassa niin sitä paremmin peilaa.
- olivyoils
Elohopea käytettiin kuumemittareissa, tuskin tuossa.
Jos vesi on liian litkua niin ehkä ruokaöljyä tms. - woooohrttu
Elohopeaa ottivat nk. vanhempasi
- 102030405060
Veikkaisin, että se on vain vettä.
Video on sitten projektorilla tai jollakin heijastettu jonnekkin, mistä se näkyy veteen kivasti.
Voi toki olla yllämainittua elohopeaakin, mutta kyllä vesikin tuon verran heijastaa mitä tuossa . . . - Born.in.the.70s
Varmaan joku silloin helvetin kallis ja erityinen videoerikoisefektilaite, en usko että varsinaista tietokonetta on tuohon käytetty. Tuohon aikaan 1977 ei ollut vielä ainakaan yleensä kotitietokoneitakaan, jollain supernörtillä ehkä joku Altair 8800 jossa MS-Basic. Microsofthan oli perustettu huhtikuussa 1975 ja meikäläinen ei tuolloin ollut vielä puoltakaan vuotta vanha joten en paljon tietokoneista ymmärtänyt :D
Toimistokoneissa lie pyörinyt CP/M käyttöjärjestelmä tai sitten joku keskustietokone ja tyhmiä päätteitä pitkin toimistoa, tuskin kenellekään on silloin tullut mieleenkään käyttää tietokonetta videoefektien luomiseen, hyvä jos niiltä mustavalkomonitoreilta on saanut edes pylväsdiagrammeja näkyviin :D- 102030405060
Joo ei ne tosiaan yleisiä silloin olleet, mutta kyllä se ideana ja varmasti prototyyppinä oli olemassa. Wikipedian mukaan jo 40 luvulta on idea tietokoneanimaatiosta. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_computer_animation
Mutta tiesitkö, että graafinen käyttöliittymä on toimivana ollut jo 70 luvun alussa Xeroxilla? :D
https://www.youtube.com/watch?v=nHkxem785B4
60-luvun alun tietokonegrafiikkaa, piirtää näytölle viivoja, zoomaa lähemmäs ja kauemmas ja 3D piirtokin onnistuu:
https://www.youtube.com/watch?v=FuKREmsiD9o
Konenäkö vuodelta 1971:
https://youtu.be/O1oJzUSlTeY - 102030405060
Tässä vielä parempi pätkä, tietokoneanimaation historia:
https://www.youtube.com/watch?v=tyvFerDZsuU - born.in.the.70s
Hienoja pätkiä :) Tietokonegrafiikka ja teknologia onkin ollut yllättävän pitkällä jo tuolloin vaikkakaan ei tietysti yleisessä käytössä vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1922010
- 1291104
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33700ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522