Miten 70-luvulla on tehty grafiikkaa?

area51_informations

8

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oisko nestemäinen metalli, kuten elohopea... Ja mitä pienemmässä kulmassa niin sitä paremmin peilaa.

      • olivyoils

        Elohopea käytettiin kuumemittareissa, tuskin tuossa.
        Jos vesi on liian litkua niin ehkä ruokaöljyä tms.


      • woooohrttu

        Elohopeaa ottivat nk. vanhempasi


    • 102030405060

      Veikkaisin, että se on vain vettä.

      Video on sitten projektorilla tai jollakin heijastettu jonnekkin, mistä se näkyy veteen kivasti.

      Voi toki olla yllämainittua elohopeaakin, mutta kyllä vesikin tuon verran heijastaa mitä tuossa . . .

    • Born.in.the.70s

      Varmaan joku silloin helvetin kallis ja erityinen videoerikoisefektilaite, en usko että varsinaista tietokonetta on tuohon käytetty. Tuohon aikaan 1977 ei ollut vielä ainakaan yleensä kotitietokoneitakaan, jollain supernörtillä ehkä joku Altair 8800 jossa MS-Basic. Microsofthan oli perustettu huhtikuussa 1975 ja meikäläinen ei tuolloin ollut vielä puoltakaan vuotta vanha joten en paljon tietokoneista ymmärtänyt :D
      Toimistokoneissa lie pyörinyt CP/M käyttöjärjestelmä tai sitten joku keskustietokone ja tyhmiä päätteitä pitkin toimistoa, tuskin kenellekään on silloin tullut mieleenkään käyttää tietokonetta videoefektien luomiseen, hyvä jos niiltä mustavalkomonitoreilta on saanut edes pylväsdiagrammeja näkyviin :D

      • 102030405060

        Joo ei ne tosiaan yleisiä silloin olleet, mutta kyllä se ideana ja varmasti prototyyppinä oli olemassa. Wikipedian mukaan jo 40 luvulta on idea tietokoneanimaatiosta. :)

        https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_computer_animation

        Mutta tiesitkö, että graafinen käyttöliittymä on toimivana ollut jo 70 luvun alussa Xeroxilla? :D

        https://www.youtube.com/watch?v=nHkxem785B4

        60-luvun alun tietokonegrafiikkaa, piirtää näytölle viivoja, zoomaa lähemmäs ja kauemmas ja 3D piirtokin onnistuu:

        https://www.youtube.com/watch?v=FuKREmsiD9o

        Konenäkö vuodelta 1971:
        https://youtu.be/O1oJzUSlTeY


      • 102030405060

      • born.in.the.70s

        Hienoja pätkiä :) Tietokonegrafiikka ja teknologia onkin ollut yllättävän pitkällä jo tuolloin vaikkakaan ei tietysti yleisessä käytössä vielä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe