Ähäkutti. Teologi Gregorios Nyssalainen opetti joskus 300-luvulla että ateismi oli kristinuskon kolmiportaisen kehityksen korkein aste joka seurasi nuoruutta ohjaavan valon ja Jumalan peittävän pilven jälkeen. Tähän näkemykseen Nyssolalainen oli päätynyt tutkimalla raamatun kirjoituksia ja Jeesuksen opetuksia.
Nyt kaksituhattavuotta myöhenmmin vuonna 2013 tehty tutkimus antoi kristityistä kovaa palautetta. Sen mukaan nykyajan kristittyjen tila on niin huono että kristityt muistuttaa enemmän karikatyylisiä fariseuksia kuin opettajaansa Jeesusta.
http://harhaoppia.blogspot.fi/2013/10/kun-ateismi-oli-tie-jumalan-tuntemiseen.html
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/tutkimus-kristityt-muistuttavat-enemman-fariseuksia-kuin-jeesusta/
Paljon ehtii tapattu parissatuhannessa vuodessa
18
<50
Vastaukset
- fda
Harvinaisen fiksun oloinen kristitty blogi. Harva kristitty taitaa tuntea uskontoaan tarpeeksi syvällisesti ymmärtääkseen noita kirjoituksia joita tuolta löytyy.
Jos Gregorioksen kristinuskon korkein aste on ateismi, niin ateismissa se korkein aste on se että jumalia ei tarvita mihinkään. Ei moraaliin, ei tuomitsijaksi, ei lohduttajaksi, ei mielikuvitukselliseksi olennoksi jolle alistutaan tai tieteenvastustajan kieltolauseeksi.- fda
Tarkoitan siis tuota "harhaoppi" blogia.
- muuanmiäs
"Jumala pakenee kaikkia inhimillisiä sanoja, ajatuksia ja mielikuvia, koska hän on paljon suurempi, kuin mikään, jonka voimme käsittää. Tarkalleen ottaen Jumala ei ole suuri, koska sekin on vähättelyä Hänen kohdallaan – Häntä ei yksinkertaisesti voi kuvailla sanoilla. Jos Jumalasta tahdotaan jotain sanoa, on käytettävä negatiivisia lauseita tai metaforia. Koska Jumala ei mahdu mihinkään käsitteisiimme, jopa olemassaolo on aivan liian vähäpätöistä Hänelle"
Brahman on ihmisjärjelle täysin käsittämätön, Brahmanista ei siksi voida sanoa mitään. Ei edes sitä, onko Brahman olemassa vai ei.
Gregoriuksella näkyy olleen hindujen kanssa aika lailla samat käsitykset:) - myyttien.maailma
muuanmiäs kirjoitti:
"Jumala pakenee kaikkia inhimillisiä sanoja, ajatuksia ja mielikuvia, koska hän on paljon suurempi, kuin mikään, jonka voimme käsittää. Tarkalleen ottaen Jumala ei ole suuri, koska sekin on vähättelyä Hänen kohdallaan – Häntä ei yksinkertaisesti voi kuvailla sanoilla. Jos Jumalasta tahdotaan jotain sanoa, on käytettävä negatiivisia lauseita tai metaforia. Koska Jumala ei mahdu mihinkään käsitteisiimme, jopa olemassaolo on aivan liian vähäpätöistä Hänelle"
Brahman on ihmisjärjelle täysin käsittämätön, Brahmanista ei siksi voida sanoa mitään. Ei edes sitä, onko Brahman olemassa vai ei.
Gregoriuksella näkyy olleen hindujen kanssa aika lailla samat käsitykset:)"Yllättävää" kun kristoskin on melkein krishna. Kristinuskossa näkyy erittäin vahva hindulainen vaikutus, joka voi osin olla tullut siihen zarathustralaisuuden kautta, joka jossain mielessä on kuin yksinkertaistettua hindulaisuutta.
Tämä nyt oli vain oma mielipiteeni. Fda voinee kertoa asiasta lisää ja olla erikin mieltä. - VoiTätäKehitystä
muuanmiäs kirjoitti:
"Jumala pakenee kaikkia inhimillisiä sanoja, ajatuksia ja mielikuvia, koska hän on paljon suurempi, kuin mikään, jonka voimme käsittää. Tarkalleen ottaen Jumala ei ole suuri, koska sekin on vähättelyä Hänen kohdallaan – Häntä ei yksinkertaisesti voi kuvailla sanoilla. Jos Jumalasta tahdotaan jotain sanoa, on käytettävä negatiivisia lauseita tai metaforia. Koska Jumala ei mahdu mihinkään käsitteisiimme, jopa olemassaolo on aivan liian vähäpätöistä Hänelle"
Brahman on ihmisjärjelle täysin käsittämätön, Brahmanista ei siksi voida sanoa mitään. Ei edes sitä, onko Brahman olemassa vai ei.
Gregoriuksella näkyy olleen hindujen kanssa aika lailla samat käsitykset:)Tutkisi, etsisi tai kääntäisi kristi uskon Jumalaa kuinka paljon vain havaitaan se aina metafysiikan käsittelemäksi abstraktiksi olioksi. Näin kristittyjen on vaikea todistaa Jumalan olevan kongreettisesti olemassa. Näin se ei ole fysikaalinen kappale. Jumalan olemassa oloa tutkii sekä metafysiikan oma aihe sekä abstrakteja olentoja totena pitävä abstraktionismi joka on ontologinen kanta ja kongretismin vastakohta. Abstrakti olio on kuitenkin filosofinen ongelma, varsinkin tietoteoriassa abstraktit oliot ovat ongelmallisia empirismin kannalta. Sillä jos abstrakteilla olioilla ei ole sijaintia tai kausaalisia voimia, kuinka voimme tietää niistä? On siis vaikea sanoa, kuinka ne vaikuttavat aistihavaintoihimme, ja silti vaikuttaa kuitenkin siltä, että olemme yksimielisiä useista olioita koskevista seikoista.
- PahnanPohjimmainen
myyttien.maailma kirjoitti:
"Yllättävää" kun kristoskin on melkein krishna. Kristinuskossa näkyy erittäin vahva hindulainen vaikutus, joka voi osin olla tullut siihen zarathustralaisuuden kautta, joka jossain mielessä on kuin yksinkertaistettua hindulaisuutta.
Tämä nyt oli vain oma mielipiteeni. Fda voinee kertoa asiasta lisää ja olla erikin mieltä.En nyt tiedä kuinkapaljon voidaan hindulaisen vaikuttaneen kristinuskoon, silti tiedetään etyä Intian ja lähi-idän välillä on ollut kauppaa indusjoen kulttuurin syntymästä asti. Itse hindulaisuus syntyi noin 2000 vuotta eaa. Ennen kristinuskon syntyä juutalaisuus eli pitkään vuorovaikutuksessa zarathustralaisuuden kanssa joka suurin piirrtein yhtä vanha kuin hindulaisuus mutta syntyi lähempänä nykyistä Syyriaa. Kristin uskoon suurin vaikuttaja oli ja on yhä uusplatonismi jonka kristinusko sisälti itsensä lähes sellaisenaan. Näin kristinusko on enemmänkin hypridi juutalaisuutta, henkilökulttia, helleenistä kulttuuria ja filosofista suuntausta.
- myyttien.maailma
PahnanPohjimmainen kirjoitti:
En nyt tiedä kuinkapaljon voidaan hindulaisen vaikuttaneen kristinuskoon, silti tiedetään etyä Intian ja lähi-idän välillä on ollut kauppaa indusjoen kulttuurin syntymästä asti. Itse hindulaisuus syntyi noin 2000 vuotta eaa. Ennen kristinuskon syntyä juutalaisuus eli pitkään vuorovaikutuksessa zarathustralaisuuden kanssa joka suurin piirrtein yhtä vanha kuin hindulaisuus mutta syntyi lähempänä nykyistä Syyriaa. Kristin uskoon suurin vaikuttaja oli ja on yhä uusplatonismi jonka kristinusko sisälti itsensä lähes sellaisenaan. Näin kristinusko on enemmänkin hypridi juutalaisuutta, henkilökulttia, helleenistä kulttuuria ja filosofista suuntausta.
Mietin vain kun käsittääkseni ensimmäisiä alkuseurakuntia oli juuri Syyrian ja Vähän-Aasian alueilla, joilla tiedetään palvotun zarathustraa ennen sitä. Saattoivat tosin olla eri porukkaa vaikka eivät välttämättä kokonaan ja vaikutteet ovat joka tapauksessa voineet siirtyä.
Eli minusta vaikuttaa, että zarathustralaisuus olisi vaikuttanut useamman kerran pitkin matkaa. Ensin se vaikutti alkujuutalaisiin Babylonian vankeudessa, josta syntyi varsinainen juutalaisuus nykyisessä muodossaan. Sitten se vaikutti kristinuskon syntyyn, joka vaikuttamalla juutalaisiin tai lainaamalla heidän mytologiansa omaan käyttöönsä.
Juutalaisuudessa ja varsinkin kristinuskossa on vaikutteita myös Egyptin vanhoista uskonnoista. Jotenkin taas niissäkin on joitain yhtymäkohtia idempänä vallinneisiin suuriin uskontoihin, jotka kyllä näyttävät syntyneen myöhemmin. Kummatkin tietysti kumpuavat jossain määrin samanlaisesta alkumytologiasta, onhan Intiakin asutettu nykytietämyksen mukaan osin Egyptin ja Lähi-idän kautta tulleiden ihmisten toimesta, vaikkain ilmeisesti jo hyvän aikaa ennen historiankirjoituksen alkua. Kauppayhteydet ovat toki siirtäneet vaikutteita suuntaan ja toiseen sielä seudulla koko ajan ja yllättävänkin pitkiä matkoja. Pythagoraskin kai kävi ihan Mesopotamiassa oppimassa kolmion sivujen pituuksia koskevan sääntönsä. - PahnanPohjimmainen
myyttien.maailma kirjoitti:
Mietin vain kun käsittääkseni ensimmäisiä alkuseurakuntia oli juuri Syyrian ja Vähän-Aasian alueilla, joilla tiedetään palvotun zarathustraa ennen sitä. Saattoivat tosin olla eri porukkaa vaikka eivät välttämättä kokonaan ja vaikutteet ovat joka tapauksessa voineet siirtyä.
Eli minusta vaikuttaa, että zarathustralaisuus olisi vaikuttanut useamman kerran pitkin matkaa. Ensin se vaikutti alkujuutalaisiin Babylonian vankeudessa, josta syntyi varsinainen juutalaisuus nykyisessä muodossaan. Sitten se vaikutti kristinuskon syntyyn, joka vaikuttamalla juutalaisiin tai lainaamalla heidän mytologiansa omaan käyttöönsä.
Juutalaisuudessa ja varsinkin kristinuskossa on vaikutteita myös Egyptin vanhoista uskonnoista. Jotenkin taas niissäkin on joitain yhtymäkohtia idempänä vallinneisiin suuriin uskontoihin, jotka kyllä näyttävät syntyneen myöhemmin. Kummatkin tietysti kumpuavat jossain määrin samanlaisesta alkumytologiasta, onhan Intiakin asutettu nykytietämyksen mukaan osin Egyptin ja Lähi-idän kautta tulleiden ihmisten toimesta, vaikkain ilmeisesti jo hyvän aikaa ennen historiankirjoituksen alkua. Kauppayhteydet ovat toki siirtäneet vaikutteita suuntaan ja toiseen sielä seudulla koko ajan ja yllättävänkin pitkiä matkoja. Pythagoraskin kai kävi ihan Mesopotamiassa oppimassa kolmion sivujen pituuksia koskevan sääntönsä.Taitaa kyllä olla niin että suurinosa mytologista ja taruista sai alkunsa mesopotamiassa ja siirtyi sieltä alunperin maanviljelyn mukana Egyptiin ensin ennen kuin myöhemmin on syntynyt ristikkäistä vuorovaikutusta suuntaa kuin toiseenkin. Jos lähdetään tutkimaan oikeastaan kristinuskon saamia vaikutteita siitä olisi syytä karsia ensin uusplatoniset tulkinnat pois tieltä häiritsemästä. Soppaa kitenkin on vaikea palautaa sellaiseksi kuin se alunperin oli ja usein käy niin että tulee virheellisesti karsittua jotain oleellisesti tärkeää pois esim mesopotamialainen tulvamyytti on noin 5000 vuotta vanha mutta silti jaksetaan väittää etyä juutalaiset kuulivat siitä ensikerran pakkosiirtolaisuudessa 2500 vuotta sitten vaikka Levantin alueelle koko tulvamyytin tiedetään argeologistel löytöjen perusteella levinneen noin 3500 vuotta sitten josta saadan sellainen kuva että ennen pakkosiirtolaisuutta juutalaisten esi-isät ovat eläneet noin 1000 vuotta tynnyrissä. Sellainen kuitenkin olisi hyvin epätodennäköistä. Vaikutteita saattoi hyvinkin tulla myös Intiasta asti Dilmundin valtakunnan kukoistuskaudella jolloin tiedetään Indusjoella valmistettujen ruukkujen päätyneen jopa nykyiseen Espanjaan asti.
- fda
myyttien.maailma kirjoitti:
Mietin vain kun käsittääkseni ensimmäisiä alkuseurakuntia oli juuri Syyrian ja Vähän-Aasian alueilla, joilla tiedetään palvotun zarathustraa ennen sitä. Saattoivat tosin olla eri porukkaa vaikka eivät välttämättä kokonaan ja vaikutteet ovat joka tapauksessa voineet siirtyä.
Eli minusta vaikuttaa, että zarathustralaisuus olisi vaikuttanut useamman kerran pitkin matkaa. Ensin se vaikutti alkujuutalaisiin Babylonian vankeudessa, josta syntyi varsinainen juutalaisuus nykyisessä muodossaan. Sitten se vaikutti kristinuskon syntyyn, joka vaikuttamalla juutalaisiin tai lainaamalla heidän mytologiansa omaan käyttöönsä.
Juutalaisuudessa ja varsinkin kristinuskossa on vaikutteita myös Egyptin vanhoista uskonnoista. Jotenkin taas niissäkin on joitain yhtymäkohtia idempänä vallinneisiin suuriin uskontoihin, jotka kyllä näyttävät syntyneen myöhemmin. Kummatkin tietysti kumpuavat jossain määrin samanlaisesta alkumytologiasta, onhan Intiakin asutettu nykytietämyksen mukaan osin Egyptin ja Lähi-idän kautta tulleiden ihmisten toimesta, vaikkain ilmeisesti jo hyvän aikaa ennen historiankirjoituksen alkua. Kauppayhteydet ovat toki siirtäneet vaikutteita suuntaan ja toiseen sielä seudulla koko ajan ja yllättävänkin pitkiä matkoja. Pythagoraskin kai kävi ihan Mesopotamiassa oppimassa kolmion sivujen pituuksia koskevan sääntönsä."joilla tiedetään palvotun zarathustraa ennen sitä"
Sellainen huomautus vain, että eivät palvoneet Zarathustraa vaan pitivät tätä Viisas Herra(Ahura Mazda)-nimisen jumalan profeettana joka oli tuonut "hyvän sanoman". Tällä jumalalla oli myös vastustaja (toisin kuin juutalaisten jumalalla) joka vastasi kristinuskon ja islamin Saatanaa. He odottivat ja odottavat tulevaa messiasta joka olisi syntyvä neitsyestä lopun aikoina ja herättämään henkiin kuolleet.
Jeesuksen luo tulleet "idän viisaat", näistä käytetään sanaa magos ja ne on usein kuvattu zarathustralaisina pappeina kunnes tieto zarathustralaisuudesta katosi.
Yhtäläisyydet tuskin ovat sattumaa, kun tietää Persian hallinnoiman alueen, mm. Jeesuksen oletettu äidinkieli oli Persian toinen, paikallinen hallintokieli aramea... Ensimmäinen kristitty maa, Armenia, on paikka jossa löytää zarathustralaisten temppelien päälle tehtyjä kirkkoja.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saoshyant
- wind-
Jumala ja Jeesus erottuvat tässä - ateismin tiessä- ymmärrykseen.
Jumalalle annettavat ominaisuudet Valo, Pilvi, Pimeys ovat tosiaan metaforia
mutta sittenkin liian liian suppeita kuvaamaan Jumalaa, koska ne ovat kaikki rajallisia.....Pimeys lienee paras havainto Jumalasta.. irrallisuudesta. Täydellinen rakkauden puute on täyttä pimeyttä ja siksi inhimillisen ymmärryksen ulkopuolella.. vaikka onkin negatiivinen ilmaus...se antaa kuitenkin kuvan sekä Jumalan irrallisuudesta, että ihmiselle annetusta tarkoituksesta.
Jeesus taas on konkreettinen -säde- ja merkki täydellisestä rakkaudesta johon ihmisen on helpompi samaistua. Sanotaan että rakkauden kaunein kukka on
anteeksianto ja luottamus. Jeesus on tämän asian Herra.- EipäOle
Aluksi jumalan näkee täysin selvänä valona, mutta sitten se hämärtyy pilven taakse, ja lopulta katoaa kokonaan pimeyteen. Ilmiötä voisi hyvin kutsua haihtuvana Jumalana joka lakkaa olemasta. Pimeys ei ole metafora vaan ateismia, valo taas nuoruuden kiihkeää uskoa. Pilvi on epäillyksen varjo.
- pieni.korjaus
Kristityt eivät muistuta fariseuksia vaan variksia. Raakkuvat aivan samalla tavalla joutavaa sontaansa.
- AhNiinIhanaa
Näin kaunista on ateistin lähimmäisen rakkaus kristittyjä kohtaan.
- shuhduhf
Koska Jumala on kaikki mitä on, häntä on täysin mahdotonta havaita yhtään missään. Hän on niin näkyvä, että emme kykene häntä mitenkään näkemään,
- fariseussokeri
Mitään uutta ei auringon alla ole tämäkään uutinen.
Fariseukset olivat nimenomaan uskonnollisia, eivät niinkään uskossa olevia.
Usko ja uskonnollisuus olisi erotettava toisistaan. Uskonnollisuuden henki ei nimittäin ole ollenkaan hyvä henki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412411Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891939Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381654Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1071437Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141341Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01032Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat21973- 65868
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63845- 43802