Hei!
Olen ollut viisi vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä. Olo on ollut mitä mainoin, ainut asia on tuo ikuisesti piinaava hormoni akne!
Ihoni ei ole aivan järkyttävässä kunnossa, mutta kipeät paiseet, hitaasti paranevat punoittavat arvet vaikuttavat itsetuntooni ja saavat fiilikseni alas.
Mielellään olisin luomu kaikin puolin, mutta tämä ongelma hipoo jo hulluuden rajoja. Lisäksi epäilyttää kondomien käyttö, koska viime aikoina niiden kanssa on ollut ongelmia. Siinä määrin, että jälkiehkäisyyn oli turvauduttava.
Nämä 5 hormonitonta vuotta olen aktiivisesti yrittänyt löytää luonnonmukaisia keinoja tasata hormonejani sekä rauhoittaa kasvojen tulehdustilaa. Välillä ajat ovat olleet parempia, mutta nyt olen kallistumassa hormonaaliseen ehkäisyyn, koska en enää jaksa käyttää energiaani ja kyyneleitä tähän.
Ennen olin tunnettu kauniista ihostani nykyään pillahdan itkuun peilin edessä.
Jos teillä on tarjota vinkkejä ei hormonalisista keinoista, joita voisin vielä koittaa, otan niitä ilomielin vastaan <3 tällä hetkellä päällimäinen ajatus on, että mä petän mun kropan, naiseuden ja luonnon jos lähden taas hormoneja itseeni pumppaamaan.. :((
Hormonaalinen akne, taasko pillerit?
1
143
Vastaukset
- Tuttu_tunne
Täällä sama tilanne. En siis kylläkään tiedä, onko akneni hormoonallista vai ruusufinniä. Kaikkea olen kuitenkin kokeillut tuloksetta. Nyt olen muutamana iltana laittanut iltaisin otsonoitua oliiviöljyä. En ole vielä huomannut vaikutusta/eroa, mutta jos muistan niin voin tulla laittamaan tänne parin viikon päästä auttoiko. Kannattaa googlettaa tuo otsonoitu oliiviöljy (mm. Ex-missi Suvi Tiilikainen pääsi eroon tuolla vuosia olleesta aknesta). Sitä saa ostettua netistä tai luontaistuotemyymälöistä. Omani ostin Lifesta ja normaalivahvuisena, kun on rasvoittuva, mutta silti herkkä iho.
Muita joita olen kokeillut:
-Sinkkitabletit. Alkuun voi ottaa muutaman viikon kuurin tupla-annostuksena. Itse käytin Kelasin-merkkistä 3x30mg, mutta noita valkopäitä silti pukkasi. Mutta kun tabletit loppui ja olin ilman niitä viikon, niin valkopäitä tuli kuin sieniä sateella. Nyt käytössä sinkkisitraatti, jota syön 2×15mg. Jostain sivustolta kyllä luin, että akneihoisen pitäisi syödä sinkkiä yli 100mg, että vaikuttaisi. Joillekin käy mahaan tuo yliannostus, joten voi ottaa niiden kanssa maitohappobakteereja.
-Suolasaippua. Itse käytin ihan Tokmannilta saatavaa Emendoa, jonka jätin naamaani yöksi. Maine Base on pulverimuodossa olevaa, en tiedä onko parempaa.
-Kookosöljy. Laitoin sitä iltaisin iholle, mutta tuntui että se tukki ihohuokoseni. Lisäksi olen käyttänyt sitä sisäisesti laittamalla puuron sekaan. Voi myös käyttää hiusnaamiona! Voi käyttää myös öljypurskuttelussa (auttaa kaikenlaiseen vaivaan, lisätietoa googlettamalla).
-Hetkellisen avun sain, kun käytin Lumenen Arctic-sarjan yö- ja päivävoidetta. Finnejä ei tullut viikkoon. Jostain luin, että kasvorasvan tulisi olla sellaista jossa ei ole öljyä. Mutta sitten niitä niitä alkoi taas tulla, en tiedä oliko sitten joku kuukautiskierron kohtakin ettei tullut :D ota noista selvää.
-2010-2011 söin Roaccutan-kuurin, kun oli ihan kamalia paiseita. Mutta olin myös silloin pesulassa töissä, jossa ilmankosteus oli ihan hurja. Luulen, että se vaikutti eniten ihooni. Jonkin aikaa oli ettei tullut mitään, mutta sitten taas alkoi tulla finnejä. En haluaisi kyllä enää uudestaan syödä kuuria, siitä jäänyt vaivana herkästi vuotavat silmät.
-Sitten uusi tuttavuus Astaksantiivi/aksantiini (kuka kirjoittaa mitenkin) on antioksidantti. En ole vielä kokeillut, mutta meinaan kokeilla. Kannattaa googlettaa. Tuotakin pitäisi vissiin syödä enemmän kuin 1 tabletti. Taitaa pari kuukautta mennä ennen kuin alkaa vaikuttamaan.
-Konjac-pesusienet. Itse meinaan myös tätä kokeilla ja niitä saa ainakin luontaistuotekaupoista. Näitä on eri vahvuisia, mutta meinaan varmaan kokeilla olikohan jotain hiiltä, joka on kaikista vahvin. Tästäkin löytyy netistä paljon positiivisia kokemuksia aknen hoidossa.
-Rasvattoman maidon jätin kokonaan, kun luin että sillä on yhteyttä akneen. No kevytmaitoa käytän kahvin kanssa ja ruokakermaa ja juustoa satunnaisesti. Varmaan pitäisi sitten kokeilla ilman kaikkia maitotuotteita. Tai vastaavasti viljatonta ruokavaliota. Tuntuu vaan niin vaikealle aloittaa ruokavalioremontti, pitäisi saada apua ravitsemusterapeutilta tms. :/
-Eilen löysin jonkun me naisten jutun, missä hyvät rasvat sekä a- ja d-vitamiini auttavat ainakin käsivarsien valkoisiin näppylöihin, poskissa, reisissä. (Voin laittaa linkin seuraavaan kommenttiin, sillä kun avasin uuden välilehden tarkistaakseni astaksantiivin kirjoitusasua niin kaikki kirjoittamani hävisi kommenttikentästä pois :( ). Muistaakseni olen aiemminkin lukenut jostain ohimennen isomman d-vitamiinin annostuksen vaikutuksesta ihon kuntoon. Pitääkin tutkia tarkemmin.
-Antibiootteja en ole kokeillut, mutta olen lukenut paljon, että auttavat vaan kuurin ajan ja palaavat takaisin.
Toivottavasti jostakin näistä olisi sinulle apua. Itse olen 30v. Perheenäiti ja tuntuu, että varsinkin vanhemman lapsen kanssa katsotaan, että miten voin olla tuon äiti, kun näytän ihan teiniltä :( Ja iholleni tulee valkopäitä, varsinkin leukaan, mutta myös muualle naamaan välillä. Nyt alkanut tulemaan muutamia myös selkään ja rintaan. Välillä leukaani tulee kolme finniä samaan ja seuraavana päivänä niistä tulee sellainen jättifinni. Tämä siis n. kerran kuukaudessa, joten luulisin että on hormoneista. Mutta toisaalta nenässä on katkenneita verisuonia, joka sekin voisi viitata ruusufinniin. Pitäisi käydä gynellä selvittämässä testeronien taso, kun olisikin sitä rahaa kaikkeen :/
Ja mielellään minäkin kuulisin vinkkejä ihonhoitoon jos jollakulla on! Tämä nimittäin vaikuttaa niin kovin itsetuntoon, että ettei tule tutustuttua uusiin ihmisiin ja niiden muutaman kanssa harvoin tekee mieli lähteä minnekään kun iho kukkii. Samoin kuntosalista on turha haaveilla kun en sinne haluaisi laittaa mitään meikkiä :(
No tekstistä tuli pitkä sepostus, mutta googlettele noita ja toivottavsti joku auttaa! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759