En jaksa enää

auttakaaopiskelijaa

Olen 19-v nuori ja olen kärsinyt kamalista deja-vu kohtauksista nyt puoli vuotta. Sain ensimmäiset keväällä ja ne pahenivat siitä kesään. Kohtaukset kestävät noin 10-30 sekuntia ja niiden aikana tunnen intensiivistä deja-vuta ja kovaa kauhun tunnetta. Myös vatsassa tuntuu kumma kylmä tunne. Minulle on tehty uni-eeg tutkimus vuonna 2013 jossa oli lievää häiriötä aivotoiminnassa. Lääkäri sanoi että ei syytä epäillä epilepsiaa. Nyt soitin lääkärille kesäkuussa ja lääkäri epäili heti ahdistusta vaikka koetin kovasti selittää että itse epäilen epilepsiaa. Jouduin perumaan lääkärinajan koska en halua psykiatrille vaan kunnon tutkimuksiin. Heinäkuussa en kokenut yhtään deja-vuta. Mutta nyt elokuussa olen kokenut neljä ja tänään varmaan pahimman jota olen koskaan kokenut. Kesken koulutunnin sain kamalan tunteen että olen nähnyt tämän hetken unessa, seurasi kamala paniikintunne ja tuntui että todellisuus jotenkin sumenee. Pääsin juuri tunnilta ja juoksin terveydenhoitajalle ja olin varma että nyt tulee joku kohtaus. Hän ei ollut paikalla joten menin vain istumaan ja tuntui että kuolen, kaikki tuntui täysin epätodelliselta ja koko kehoon tuli kylmä tunne, aloin täristä pelosta mutta pystyin puhumaan kavereille normaalisti. En enään muista mikä siinä tapahtumassa sai minut tuntemaan deja-vuta. En voi soittaa lääkärille koska he ajattelevat että kyseessä on jokin psykologinen ongelma. Pelkään kovasti saavani jonkun kouristuskohtauksen, auttakaa, mitä teen?

4

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäriin

      Peruit lääkäriajan ? Jostainhan tutkimukset on aloitettava edes lääkäri ei epäile epilepsiaa.

    • jepppp

      Tuttua. Itse sain vuosia deja vu pelkästään, teini-iässä eka muistikuva (muistan tarkkaan sen tilanteen, koska se oli niin järkyttävä). Ne alkoi tiheentyä ja alkoi tulla muitakin oireita. Loppujen lopuks tuli deja vu, haju ja maku, toiminta pysähtyi sekunneiksi, puhekyky katos ym. Ja useita kertoja päivässä. Se on niin pelottava tunne et itsellä myös tulk paniikkikohtaus samalla ja juoksin vessaan tai muualle piilooj, jos olim julkisessa paikassa. Varasin viimein ajan lääkäriin mut en kerennyt sinne (aika meni usean viikon päähän) kun sain sit oikean kohtauksen. Päivystykseen jne. ja diagnoosi tuli. Olihan se järkyttävää mut helpotti kun löytyi syy niille oloille. Ja ikää oli 21v. Parikymppisenä on riski epilepsiaan, koska silloin aivot alkaa olla loppuun kehittyneet ja nämä epilepsiaa aiheuttavat kohdat asettuvat sähkäyrien tielle. Näin mulle kerrottiin.

      Ymmärrän siis täysin ja kuulostaa niin tutulle. Yritä siis päästä lääkäriin jotain muuta kautta, kuin sieltä mistä epäilee m.terveyttä, koska oireesi ovat selkeää epilepsiaa eilä mt:tä. Onko varaa yksityiselle neurologille suoraan? Tsempoä, sinä selviät! :)

    • epilogi

      Sanoisin, että kannattaa tilata se lääkäri. Kannattaa antaa tutkia myös se henkinen puoli, sillä kuvauksesi perusteella kohtauksesi on ehkä enemmänkin paniikki-/ahdistuskohtaus kuin epileptinen kohtaus.

    • psykologiopiskelija

      Kuulostaa siltä, että vois olla myös paniikkikohtaus?

      Varaa aika lääkärille, kyllä se siitä sitten selviää :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe